Wszystko, czego nie musisz wiedzieć o nowym Audi A8

Mocne silniki, napęd quattro w standardzie, lekka konstrukcja, luksusowe wnętrze znakomitej jakości i mnóstwo najnowocześniejszych systemów z rewolucyjnymi światłami Matrix LED na czele. Tak w skrócie można scharakteryzować odnowione Audi A8. Jakie jeszcze inne smaczki odnajdziemy na pokładzie okrętu flagowego Audi?

 

Z zewnątrz nowe Audi A8 nie tak łatwo odróżnić od poprzednika. Jeżeli macie wątpliwości patrzcie na dolną części zderzaka, która teraz łączy się pod lekko spłaszczonym grillem, a nie jest przez niego rozcinana.

audiA8

 

We wnętrzu nie zmieniło się właściwie nic. To wciąż jedno z najprzyjemniejszych miejsc na świecie w jakich można spędzić długą podróż.

KPE_5137

 

Emanujący prestiżem silnik W12 o mocy 500 KM w nowym Audi A8 zyskał system dezaktywacji cylindrów. W wypadku tej jednostki, sprawa dezaktywacji nieco się komplikuje i wygląda następująco: przy niskim i średnim obciążeniu oraz niskiej i średniej liczbie obrotów – do ok. 250 Nm i 3 000 obr./min – system odłącza cztery górne cylindry lewego lub prawego rzędu, zamykając zawory i deaktywując wtrysk oraz zapłon. Jeśli faza odłączenia trwa dłużej, cylindry odłączonego rzędu są ponownie zapalane, by nie ostygł katalizator. W ten sposób, podczas dłuższej jazdy z aktywnym systemem COD, rzędy cylindrów odłączane są na przemian.

W Europie W12 nie cieszy się szczególnym zainteresowaniem. A8 W12 jest słabsze i wolniejsze od S8 z 4-litrowym TFSI o mocy 520 KM, za to zużywa więcej paliwa. Ale tylko w W12 dostaniesz tak seksownie wykończony grill

KPE_4307

Pozostając w temacie popularności różnych wersji: na naszym kontynencie jedynie co czwarte sprzedawane A8 to wersja Lang, w USA przedłużone wersje to już 75 proc. sprzedawanych modeli A8, natomiast Chińczycy kupują tylko i wyłącznie wersje wydłużone. Inaczej mówiąc, wszystkie A8 w chinach to „Langi”. W Polsce w wersji Lang z salonu wyjeżdża co trzecie Audi A8.

Jeszcze jedna interesująca statystyka z tajnych archiwów Audi: 10 proc. klientów jeżdżących klasą S i 5,6 kierowców BMW serii 7 zdradza je dla A8. Natomiast z A8 do klasy S przesiada się 5 proc, a do serii 7 jedynie 3,6 proc. Interpretacje tych wartości pozostawiamy Wam.

W nowym S8 pojawia się ciekawy wariant wykończenia. To plecionka włókna węglowego z miedzią. Na żywo prezentuje się intrygująco, a na zdjęciu wygląda tak:

2014-Audi-S8-13

 

Największą innowacją w nowym A8 są niewątpliwie światła Matrix LED. Pozwalają sunąć przez mrok cały czas „na długich” bez obawy oślepienia innych użytkowników drogi. Tak, większość marek premium oferuje już to rozwiązanie, ale „Vorsprung durch Technik” tudzież „Truth in Engineering” (w USA) zobowiązuje. O ile konkurencja korzysta z ruchomych przysłon, które „wykrawają” innych użytkowników drogi ze snopu świateł, to w Matrix LED nie ma już ani jednego ruchomego elementu. Mamy za to 25 diod LED, które potrafią świecić w 966 mln różnych kombinacji. A działa to mniej więcej tak:

W praktyce, jeżeli raz przejedziesz się z Matrixami, już zawsze będziesz chciał ich używać. To naprawdę najbardziej przydatny z nowych patentów.

Na tym nie koniec. Matrix LED współpracują z systemem nawigacji. Dzięki temu „wkręcają się” w zakręt i doświetlają go jeszcze zanim kierowca zdąży skręcić kierownicą, a w terenie zabudowanym świecą szerzej by lepiej doświetlić pobocza. Kiedy kamera przed pojazdem wykryje pieszego, pojedyncze diody błysną trzykrotnie doświetlając delikwenta i jednocześnie ostrzegając go.

Klimatyzacja, jak przystało na luksusową limuzynę, może posiadać funkcję jonizacji powietrza. Osiągane stężenie jonów w powietrzu, które wdychamy w A8 wynosi 5 tys. na cm3, czyli niemal tyle samo, co w powietrzu morskim.

We wnętrzu pojawiły się nowe materiały wykończenia oraz skórzana tapicerka „Unikat”. To wyjątkowo miękka, oddychająca skóra, garbowana w ekologiczny, zrównoważony sposób – garbnik pozyskuje się ze środkowoeuropejskich roślin – ekstraktem z liści karczocha i truskawki.

A8 (w wersji 3.0 TFSI) to najlżejsza limuzyna z napędem na cztery koła w swojej klasie. Waży 1830 kg. Dla porównania najlżejsze „czteronapędowe” BMW serii 7 (730d xDrive) waży 1985 kg, a klasa S (S500 4Matic) 2050 kg. To czuć podczas jazdy. Zza kierownicy A8 wcale nie masz wrażenie prowadzenia auta o tak dużych gabarytach.

Audi w A8 oferuje opcjonalnie dwa rodzaje szyb. Pierwsza opcja to podwójne szyby akustyczne, wykonane ze szkła hartowanego, klejonego, z tłumiącą hałasy folią akustyczną pomiędzy warstwami. Druga możliwość, to szyby z tłumiącego szkła akustycznego. Szkło, z którego są wykonane, dzięki warstwie metalu odbija promienie podczerwieni emitowane przez światło słoneczne.

Opcjonalne siedzenia Komfort (montowane standardowo w modelu A8 L W12) mają możliwość wyboru 22 ustawień

A8130023

Masaż w fotelach realizowany jest przez dziesięć poduszek pneumatycznych, które mogą pracować na pięć sposobów (pulsowanie, falowanie, naciąganie, odcinek lędźwiowy, ramiona) i w pięciu stopniach intensywności. W praktyce interesuje Cię jedynie ten piąty stopień, kiedy to masaż staje się bardzo przyjemny.

Wszystkie 5 oferowanych w A8 jednostek zużywa teraz mniej paliwa i może pochwalić się nieznacznie większą mocą. Ciekawą innowacją jest ta wprowadzona w jednostce 3.0 TFSI. Dodano w niej pośredni wtrysk benzyny, jako uzupełnienie wtrysku bezpośredniego. Wtryskuje on paliwo przy końcówce kolektora dolotowego, w strefie ruchomych klap dławienia przepływu tumble, gdzie benzyna intensywnie miesza się z powietrzem. Powstała w ten sposób lepsza mieszanka paliwowo-powietrzna redukuje zużycie i obniża emisję cząstek stałych.

Hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego w nowym Audi A8 zostało zastąpione elektromechanicznym. Tylko w ten sposób Audi mogło doposażyć A8 w takie gadżety jak asystenta toru jazdy (Audi active lane assist) i asystenta parkowania, czyli znany z VW system Park Assist drugiej generacji. Trzeba dodać, że charakterystyce elektromechanicznego wspomagania nie można nic zarzucić.

Nowością w ofercie są 20-calowe felgi wykonane w innowacyjnej technice claddingu. Ich bazą jest nośna obręcz wykonana z kutego aluminium. Stylistyka obręczy, z dziesięcioma wąskimi ramionami,ma na celu osiągnięcie jak najniższej wagi. Obręcz jest lżejsza od konwencjonalnej obręczy kutej o 4,35 kg. Stosując takie właśnie aluminiowe felgi, można obniżyć ciężar całego samochodu o 17,4 kg.

A8130058

Oparcia komfortowych siedzeń mają wstawki z cennego drewna. We wszystkich fornirach krawędzie wykończono ręcznie. Ich komplet w jednym samochodzie z reguły pochodzi z jednej bulwy lub jednego pnia, tak, by poszczególne elementy miały identyczny odcień i krój słojów.

Jeżeli nie odpowiadają wam słoje, Audi z otwartymi ramionami powita Was w swoim dziale Exclusive, w którym będziecie mogli do woli przebierać w kolorach, fakturach, deseniach i wzorach najdrobniejszych elementów Waszego A8. Gdy spojrzeć w statystyki, można stwierdzić, że poruszanie się „standardowym” A8 to lekki obciach. O ile jeszcze w 2011 roku, zaledwie co piąty nabywca A8 zdecydował się na skorzystanie z programu Exclusive, to w 2013 roku było to już 84 proc. Tym samym uplasowaliśmy się na 4 miejscu w Europie pod względem najchętniej „indywidualizujących” klientów.

Teraz wiecie już wszystko, czego właściwie wcale nie musieliście wiedzieć o nowym Audi A8. Na deser zapraszamy do obszernej galerii A8 na ulicach Warszawy.

Może zainteresować Was również kilka mało użytecznych informacji o japońskim rywalu A8, czyli Lexie LS

Hej! A widziałeś już znany i lubiany Instagram PremiumMoto? >>
close-image