BMW w swoich reklamach twierdzi, że M (oznaczające sportową dywizję marki) to najmocniejsza litera na świecie. Skoro tak, to Q symbolizujące Alfę Romeo Giulię Quadrifoglio (już bez Verde) jest tą najdzikszą. Giulia Q to włoskie M3, rywal dla AMG, najmocniejsza Alfa Romeo w historii. Alfa, na którą czekaliśmy prawie 30 lat. Spędziłem z nią jeden dzień. Od czasu do czasu wśród samochodów testowych pojawiają się perełki. Auta udostępniane tylko wybranym, dużym redakcjom. Harmonogram testów takich maszyn jest już rozpisany, zanim jeszcze oficjalnie pojawią się w parku prasowym. Za takie można uznać Audi R8, Nissana GT-R, Porsche 911 Turbo S oraz… Alfę Romeo Giulię Quadrifoglio. Taki mamy klimat. Pamiętam, kiedy na fanpage’u PremiumMoto.pl publikowałem pierwsze zdjęcia i informacje na temat Giulii Q – 510 KM, manualna skrzynia, napęd na tył, wał korbowy z włókna węglowego… Ponad 400 tys. złotych. Giulia Q zdecydowanie należała do kategorii samochodów, którymi jako autor bloga mogę jedynie zachwycać się z Wami na Facebooku. Pogodziłem się z tym. Ale… Przeczytaj o tym, jak zdobyć samochód do testów Długo czekaliśmy na taką Alfę. 510 KM, napęd na tył, pod maską podwójnie doładowane V6, manualna skrzynia… gorący temperament. PS wybaczcie jakość zdjęć, nawet nie planowałem ich publikować, robiłem je telefonem, tak dla siebie, żeby móc kiedyś pochwalić się wnukom. Ale potem stwierdziłem, że Giulię Q poznałem na tyle dobrze, że mogę coś o niej napisać, musiałem więc posiłkować się zdjęciami z telefonu. Pewnego wieczoru zadzwonił telefon. Po drugiej stronie jedna z większych redakcji moto. – Masz jutro czas? – słyszę na dzień dobry. – To zależy. O co chodzi? – Trzeba dostarczyć na zdjęcia pewne auto. 300 km w jedną stronę – krótko i konkretnie odpowiada głos słuchawce. – Jakie to auto? Nie mam całego dnia. – Takie, że na pewno będziesz chciał zmienić plany. – Niemieckie? – dopytuję z ciekawości. – Nie, nie niemieckie. – Hmm… – próbuję sobie przypomnieć, co ciekawego pojawiło się w parkach prasowych ostatnio. – Żeńskie imię na „G” – podpowiedział głos w słuchawce. – Giulia Q! Jadę! Alfa Romeo Giulia Q Alfa Romeo Giulia Q Alfa Romeo Giulia Q Alfa Romeo Giulia Q Alfa Romeo Giulia Q Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio – randka z włoską… tfu! Do samochodów pokroju Giulii Q staram się podchodzić na chłodno, trzymając emocje na wodzy. Jednak już po zajęciu miejsca w opcjonalnych kubłach ze skorupą z włókna węglowego, chwyceniu zgrabnego wieńca kierownicy pokrytego alcantarą i mocnym wciśnięciu gazu na mokrej nawierzchni wymsknęło mi się „ale szmaciura!”. Z każdym kolejnym kilometrem w rytmie nieustannie migającego światełka kontroli trakcji moja ekscytacja najmocniejszą Alfą Romeo w historii rosła coraz bardziej. Za kierownicą Giulii Q spędziłem cały dzień, przepaliłem prawie trzy 90-litrowe (w opcji) zbiorniki paliwa, na potrzeby filmu robiłem w niej niegrzeczne rzeczy i wydaje mi się, że dobrze ją poznałem. Nie będę sięgał po sztampowe i wyświechtane metafory o randce z włoską pięknością, chociaż bez wątpienia mój dzień z Giulią Q nieco taką randkę przypominał. 2,9-litrowy silnik V6 w Alfie Romeo to obiekt licznych spekulacji. Wiele osób twierdzi, że to jednostka V8 z Ferrari California T (znajdziemy ją również w 488GTB i Maserati Quattroporte GTS) pozbawiona dwóch cylindrów. Alfa twierdzi, że silnik jest jedynie inspirowany technologią Ferrari. Jeżeli tak, to bardzo mocno. Po krótkim researchu okazuje się, że średnica cylindra i skok tłoka są identyczne jak w jednostce Ferrari. Ponad to w obu jednostkach turbiny umieszczone są we wnętrzu litery V, którą tworzą dwa rzędy cylindrów (chociaż to akurat częsta praktyka również w jednostkach innych marek). To wszystko jednak jest nieważne. Ważne jest, że to świetna jednostka. PS maska wykonana jest z włókna węglowego. 510 KM w Alfie Romeo Giulii Q to zupełnie inna bajka niż podobne wartości w Audi RS 6 Performance, pędzonym na tył Lexusie RC F czy nawet M3. Te konie w Giulii są dzikie, prawdziwe, nieokrzesane. Takie odczucie to zapewne po części kwestia tego, że ogarnia się je manualną skrzynią (w opcji 8-biegowy automat ZF). O ile w takim RC F-ie możesz prowadzić jedną ręką i robić tak głupie rzeczy, jak wciskanie gazu do oporu w szczycie zakrętu, o tyle w Giulii Q nonszalanckie podejście może szybko zakończyć się poza drogą. Tyłem. Alfa wymaga pewnej, zdecydowanej ręki i solidnego chwytu kierownicy, podobnie jak AMG GT czy 911 GT3. Zwłaszcza w koleinach, w których sportowe, szerokie i miękkie Pirelli Corsa domagają się szczególnej atencji. Węglowo-ceramiczne tarcze hamulcowe (z zaciskami Brembo) to opcja za skromne 33 tys. zł. Warto jednak dopłacić, bo Giulią Q będziecie hamować z naprawdę wysokich prędkości. Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio – sedan od Ferrari? Kolega, z którym jechałem, określił Giulię Q jako Ferrari sedan i muszę przyznać, że jest w tym sporo racji. Nie chodzi nawet o fakt, że 2,9-litrowe V6 pod maską Giulii Q ma sporo z Ferrari wspólnego, ale o sposób, w jaki Alfa manifestuje swoją sportową naturę. Jest w tym surowa, bezpośrednia i bardzo szczera. To wyróżnia ją na tle sedanów od AMG, M i quattro GmBH (obecnie Audi Sport), które zdają się nieco grzeczniejsze. Fakt, większość czasu Alfą Giulią Q jeździłem na mokrej nawierzchni, co potęgowało odczucie mocy i narowistości. Niemniej ekspresja układu wydechowego, nieustannie mrugająca kontrolka trakcji i energiczne reakcje na dotknięcie gazu, połączone z koniecznością wachlowania lewarkiem skrzyni, to uzależniająca mieszanka. Za żadne skarby nie zamieniłbym manuala na 8-biegowy automat. Między innymi dzięki skrzyni manualnej Giulia Q to jedno z tych aut, które daje satysfakcję z agresywnej jazdy. To uczucie dobrze wykonanej roboty po każdej płynnie pokonanej sekwencji zakrętów. Gdybym miał wybrzydzać, chciałbym, aby pedał sprzęgła stawiał większy opór niż w zwykłych samochodach. I żeby praca lewarkiem była bardziej angażująca i wymagała fizycznej siły. Nie mogę natomiast narzekać na pracę pedału dozującego nacisk tłoczków Brembo na opcjonalne, węglowo-ceramiczne tarcze – ten działa po męsku, podobnie jak niezwykle szybki i bezpośredni układ kierowniczy, który stawia tak solidny opór, że kierownicę lepiej ściskać obiema dłońmi. Inaczej Giulia Q pojedzie, gdzie jej się spodoba. No i pozycja za kierownicą – jestem na tym punkcie wyczulony. W samochodzie sportowym chcę siedzieć nisko, prosto, z kierownicą ustawioną niemal równolegle do ciała. Po zajęciu miejsca w Giulii Quadrifoglio nic mi nie przeszkadzało, a to oznacza, że wszystko jest tak, jak być powinno. Od razu czujesz, że siedzisz w samochodzie sportowym. Jest nisko, kierownica umieszczona niemal prostopadle. Dłonie zaciskasz na alcantarze, poniżej błyszczy włókno węglowe. Zastrzeżenia można mieć jedynie do jakości niektórych elementów wnętrza. Ale w trakcie jazdy nie zwracasz na nie uwagi. Alfa Romeo Giulia Quadrifogilo test – albo trakcja, albo brzmienie Charakter samochodu możemy temperować lub wyostrzać, wybierając odpowiedni tryb jazdy. Jak w to alfach tryby są opisane jako D (jak Dynamic), N (jak Natural) oraz A (jak Advanced Efficiency). W Q jest jeszcze tryb Race. I dopiero w Race wydech brzmi (strzela i warczy) najlepiej. Problem w tym, że po załączeniu Race elektroniczne wspomagacze zostają całkowicie wyłączone. Zostajemy sami z mocą 510 KM i momentem 600 Nm na tylnej osi. W praktyce oznacza to, że na suchej nawierzchni robi się niebezpiecznie, a na mokrej – ekstremalnie niebezpiecznie. Jeżeli chcesz delektować się głosem Quadrifoglio, to musisz być gotowy na ryzyko. I to nie do końca przypadło mi do gustu. Z kolei w pozostałych trybach nie da się uśpić elektroniki. Jak żyć?! Żeby nie było tak źle, sztywność zawieszenia regulujemy niezależnie od trybu jazdy. W każdym ustawieniu pozostaje dosyć komfortowe jak na naturę samochodu. Przeczytaj, co się stanie, kiedy rozbijesz samochód testowy Kubełkowe fotele ze skorupą z włókna węglowego to opcja za 15 tys. zł. Wyglądają fantastycznie, nie męczą w długiej podróży i zapewniają trzymanie godne przeciążeń, jakie jest w stanie wygenerować Giulia Q. Między innymi dzięki skrzyni manualnej Giulia Q to jedno z tych aut, które daje satysfakcję z agresywnej jazdy. To uczucie dobrze wykonanej roboty po każdej płynnie pokonanej sekwencji zakrętów Alfa Romeo Giulia Q – tryby Alfa Romeo Giulia Q – info Alfa Romeo Giulia Q – co we wnętrzu? Można przyczepić się również do niektórych elementów wykończenia wnętrza. Gdyby chodziło jedynie o twarde plastiki w mniej oczywistych miejscach, nawet bym o tym nie wspominał. Kiedy jednak spojrzymy na przyciski na kierownicy, odnosimy wrażenie, że zostały tu zapożyczone na siłę z jakiegoś innego modelu. Chociaż… po zmroku ich nie widać, gdyż nawet nie są podświetlane. Operowanie pokrętłem gustownie wkomponowanego w deskę rozdzielczą ekranu systemu multimedialnego również odbiega od wrażeń znanych z klasy premium. Jest dosyć „plastikowo”. W 510-konnym samochodzie z wężem w logo takie rzeczy schodzą jednak na drugi plan. Po prostu trzeba oswoić się z myślą, że te 450 tys. złotych płacimy za silnik, zawieszenie, odczucia podczas jazdy i włókno węglowe, a nie za detale. Tryb Race zarezerwowany jest dla Giulii Quadrifoglio. Po jego aktywacji zostajesz sam na sam z mocą 510 KM. Elektroniczne wspomagacze zostaję wyłączone. Całkowicie. Robi się groźnie. Problem w tym, że w trybie Race Giulia Q brzmi znaczenie lepiej niż w pozostałych. Nie da się cieszyć pełnią jej zdolności wokalnych bez narażania życia. Dziwne. Alfa Romeo Giulia Q – a ile to pali? A teraz będzie o… zużyciu paliwa. Zapomnijcie o standardowym 58-litrowym baku. Na stacji będziecie gościć częściej niż w osiedlowym sklepie spożywczym. Opcjonalny 90-litrowy zbiornik to konieczność. Przyznam, że nie miałem dostatecznie dużo samozaparcia, aby sprawdzić, jak oszczędna potrafi być Giulia Q w trybie A (tzn. tym ekonomicny). Trochę ją wtedy zamula. Przy normalnej jeździe w trasie (w trybie N lub D) 14 l/100 km to norma. Alfa Romeo Giulia Q – skrzynia Alfa Romeo Giulia Q – kierownica Alfa Romeo Giulia Q – moja opinia Tak, Alfa Romeo Giulia Q nie jest wolna od wad, ale trudno oczekiwać od Włochów, żeby po 30 latach serwowania nam drogowych odpowiedników rozgotowanych klusek nagle przyrządzili je idealnie al dente. Do perfekcji nieco brakuje, ale i tak Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio jest fascynującym samochodem. Dawno nie miałem do czynienia z sedanem, który wzbudzałby tyle emocji i był tak angażujący w prowadzeniu. Giulia Q może śmiało rywalizować z rynkowymi wyjadaczami od M, AMG i quattro GmbH. Poza tym przypomnijcie mi ostatnią Alfę, w której inni kierowcy zatrzymywali Was tylko po to, aby móc ją dotknąć i obejrzeć z bliska… Właśnie na taką Alfę czekaliśmy. http://premiummoto.pl/wp-content/uploads/2016/11/VID_20161004_145841.mp4 Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio (Verde) – wrażenia z jazdy | opiniaAlfa Romeo Giulia Quadrifoglio (+verde wedle uznania) to bez wątpienia samochód z duszą. Ba, temperamentem. Pierwsza liga sportowych sedanów. Odpowiednio angażująca, niesamowicie emocjonująca, czasami przerażająca. A poza tym to Alfa.WyglądWnętrzeWrażenia za kierownicąSilnikPrestiżTo jest premium:waleczne serce,doznania,manualna skrzynia.To nie jest premium:detale wnętrza,lekko pracujące sprzęgło,najlepsze brzmienie tylko w trybie Race.2016-11-224.5Jak premium? 18 komentarzy pazdan Listopad 22, 2016 Zazdroszczem, wystarczyłaby mi nawet godzina z taką Giulią. Odpowiedz pump Listopad 22, 2016 Jeździłeś nowym M3? Jak taka Giulia wypada w porównaniu z M3 pod względem łatwości w opanowaniu? Odpowiedz Michał Sztorc Listopad 30, 2016 M3 jeździłem niewiele, samochody mają bardzo zbliżony charakter w moim odczuciu. Giulia Q jest trochę bardziej „zadziorna” chociaż trzeba ją trochę bardziej zachęcać gazem, bo przy niskich obrotach jest nieco ospała. M3 żwawiej reaguje na niskich. Naprawdę ciężki wybór i w zasadzie wszystko zależy od preferencji. Odpowiedz 33 Listopad 22, 2016 Stelvio też miażdży system. Siedziałem w zwykłej Giulii i faktycznie w środku miejscami trochę przeciętnie, ale całokształt jest bardzo na plus. Bazowe wersji klasy C i BMW 3 też nie porywają pod względem wnętrza. Odpowiedz miso Listopad 26, 2016 Ty to masz klawo, dzwonią i proszą, czy byś nie przejechał się najszybszą Alfą w historii, a ty jeszcze wybrzydzasz…. Szejm on ju Odpowiedz boomboom Listopad 26, 2016 rispekt, za ten materiał, mało jest w polskiej sieci nieopłaconych testów Alfy giuli Q. Właściwie to chyba tylko ty napisałeś też o wadach tego samochodu i z tego co widzę w niemieckich recenzjach, to masz racje, bo niemce też pisały, że w środku to tak różnie… Odpowiedz Michał Sztorc Listopad 30, 2016 generalnie w wielu recenzjach pozwija się kwestia detali wnętrza. W Giulii Q nie zwracasz na to uwagi, nie wiem jak w zwykłych wersjach. Odpowiedz wasylii Listopad 26, 2016 No dobra, jakbyś dzisiaj musiał wybrać – Alfa Giulia Q, BMW M3 czy Merc C63 S – to co byś brał? Odpowiedz Michał Sztorc Listopad 30, 2016 Sam się nad tym zastanawiałem, ciężko. Musiałbym mieć wszystkie trzy jednocześnie na torze i sprawdzić, który najbardziej leży. Fury są bardzo podobne i wybór będzie zależał od osobistych preferencji, np. w M3 będzie Ci się siedzieć lepiej niż w Giulii Q i to w sumie mogłoby już być przesłanką do wyboru M3 zamiast G Q. Z koeli AMG lepiej brzmi, więc jak zwykle w takich wyborach, optymalnym samochodem były taki złożony z poszczególnych elementów tych trzech. Odpowiedz ifon Listopad 26, 2016 Jakim telefonem te zdjęcia robiłeś? Nie ma tragedii, chociaż widać, że dosyć szaro i ponuro było. Wrzuciłeś prosto z telefonu czy przepuściłeś przez jakiś program? Odpowiedz Michał Sztorc Listopad 30, 2016 dzielnie służy mi huwajawej (czy jak mu tam) P8. Foty przeszły przez instagrama :> Odpowiedz 223 Listopad 26, 2016 Dryftuje to? Da się łatwo pójść bokiem? Te gumy to raczej do przyczepnych należą i dosyć szerokie są więc teoretycznie nie powinno być tak łatwo… Odpowiedz Michał Sztorc Listopad 30, 2016 Próbowaliśmy – na suchym ciężko, na mokrym bez problemu. Odpowiedz poo Listopad 26, 2016 Wyjątkowo wybaczam te zdjęcia z telefonu, bo nawet bez nich po lekturze poczułem mniej więcej o co chodzi w tej Alfie. Fajne! Odpowiedz Q Grudzień 27, 2016 Najciekawszy samochód ostatnich lat! Odpowiedz zz@ Grudzień 27, 2016 Nie widać tego jeszcze na drogach u nas. A szkoda, swoją drogą, ciekawe ile te egzemplarze prasowe pojeżdżą, to będzie niezły test na niezawodność alfy. Ten Twój jeszcze jeździ? Orientujesz się? Odpowiedz Tomasz Październik 18, 2017 Spoko tekst…test też ok. Przyczepie sie do jednego, dwukrotnie powtórzonego zdania – „To wyróżnia ją na tle sedanów od AMG, M i quattro, które zdają się nieco grzeczniejsze.” o ile AMG i M faktycznie znacza wersje sportowe cywilnych Merców i BMW o tyle quattro to nie jakiś fabryczny tuner Audi, to rodzaj napedu i można go mieć w najzwyklejszym A1, A3, A4 itd. nawet z najsłabszym TDikiem 🙂 Odpowiedz Michał Sztorc Październik 18, 2017 Fakt, można to w ten sposób interpretować, bo zapomniałem dodać literek GmbH. Chodziło oczywiście o Audi od quattro GmbH, czyli firmy, która robi Audi RS. A właściwie to robiła, bo teraz to po prostu Audi Sport. Dziękuję za zwrócenie uwagi. Zaktualizuję tę fragment. Odpowiedz Zostaw odpowiedź Anuluj odpowiedź Twój e-mail nie zostanie opublikowanyKomentarzImię* Email* Strona WWW Powiadom mnie o nowych wpisach przez email.
pump Listopad 22, 2016 Jeździłeś nowym M3? Jak taka Giulia wypada w porównaniu z M3 pod względem łatwości w opanowaniu? Odpowiedz
Michał Sztorc Listopad 30, 2016 M3 jeździłem niewiele, samochody mają bardzo zbliżony charakter w moim odczuciu. Giulia Q jest trochę bardziej „zadziorna” chociaż trzeba ją trochę bardziej zachęcać gazem, bo przy niskich obrotach jest nieco ospała. M3 żwawiej reaguje na niskich. Naprawdę ciężki wybór i w zasadzie wszystko zależy od preferencji. Odpowiedz
33 Listopad 22, 2016 Stelvio też miażdży system. Siedziałem w zwykłej Giulii i faktycznie w środku miejscami trochę przeciętnie, ale całokształt jest bardzo na plus. Bazowe wersji klasy C i BMW 3 też nie porywają pod względem wnętrza. Odpowiedz
miso Listopad 26, 2016 Ty to masz klawo, dzwonią i proszą, czy byś nie przejechał się najszybszą Alfą w historii, a ty jeszcze wybrzydzasz…. Szejm on ju Odpowiedz
boomboom Listopad 26, 2016 rispekt, za ten materiał, mało jest w polskiej sieci nieopłaconych testów Alfy giuli Q. Właściwie to chyba tylko ty napisałeś też o wadach tego samochodu i z tego co widzę w niemieckich recenzjach, to masz racje, bo niemce też pisały, że w środku to tak różnie… Odpowiedz
Michał Sztorc Listopad 30, 2016 generalnie w wielu recenzjach pozwija się kwestia detali wnętrza. W Giulii Q nie zwracasz na to uwagi, nie wiem jak w zwykłych wersjach. Odpowiedz
wasylii Listopad 26, 2016 No dobra, jakbyś dzisiaj musiał wybrać – Alfa Giulia Q, BMW M3 czy Merc C63 S – to co byś brał? Odpowiedz
Michał Sztorc Listopad 30, 2016 Sam się nad tym zastanawiałem, ciężko. Musiałbym mieć wszystkie trzy jednocześnie na torze i sprawdzić, który najbardziej leży. Fury są bardzo podobne i wybór będzie zależał od osobistych preferencji, np. w M3 będzie Ci się siedzieć lepiej niż w Giulii Q i to w sumie mogłoby już być przesłanką do wyboru M3 zamiast G Q. Z koeli AMG lepiej brzmi, więc jak zwykle w takich wyborach, optymalnym samochodem były taki złożony z poszczególnych elementów tych trzech. Odpowiedz
ifon Listopad 26, 2016 Jakim telefonem te zdjęcia robiłeś? Nie ma tragedii, chociaż widać, że dosyć szaro i ponuro było. Wrzuciłeś prosto z telefonu czy przepuściłeś przez jakiś program? Odpowiedz
Michał Sztorc Listopad 30, 2016 dzielnie służy mi huwajawej (czy jak mu tam) P8. Foty przeszły przez instagrama :> Odpowiedz
223 Listopad 26, 2016 Dryftuje to? Da się łatwo pójść bokiem? Te gumy to raczej do przyczepnych należą i dosyć szerokie są więc teoretycznie nie powinno być tak łatwo… Odpowiedz
poo Listopad 26, 2016 Wyjątkowo wybaczam te zdjęcia z telefonu, bo nawet bez nich po lekturze poczułem mniej więcej o co chodzi w tej Alfie. Fajne! Odpowiedz
zz@ Grudzień 27, 2016 Nie widać tego jeszcze na drogach u nas. A szkoda, swoją drogą, ciekawe ile te egzemplarze prasowe pojeżdżą, to będzie niezły test na niezawodność alfy. Ten Twój jeszcze jeździ? Orientujesz się? Odpowiedz
Tomasz Październik 18, 2017 Spoko tekst…test też ok. Przyczepie sie do jednego, dwukrotnie powtórzonego zdania – „To wyróżnia ją na tle sedanów od AMG, M i quattro, które zdają się nieco grzeczniejsze.” o ile AMG i M faktycznie znacza wersje sportowe cywilnych Merców i BMW o tyle quattro to nie jakiś fabryczny tuner Audi, to rodzaj napedu i można go mieć w najzwyklejszym A1, A3, A4 itd. nawet z najsłabszym TDikiem 🙂 Odpowiedz
Michał Sztorc Październik 18, 2017 Fakt, można to w ten sposób interpretować, bo zapomniałem dodać literek GmbH. Chodziło oczywiście o Audi od quattro GmbH, czyli firmy, która robi Audi RS. A właściwie to robiła, bo teraz to po prostu Audi Sport. Dziękuję za zwrócenie uwagi. Zaktualizuję tę fragment. Odpowiedz