Audi Q2 – samochód, którego nie da się opisać jednym hashtagiem. To również pierwszy model z rodziny Q z parzystą liczbą w nazwie. A to oznacza, że mamy do czynienia z bardziej „młodzieżową” i sportową odmianą crossovera od Audi. Właśnie dlatego nie mogłem odmówić sobie wzięcia udziału w pierwszych jazdach testowym Q2. Chciałem się przekonać, czy niewielkie, uterenowione Audi faktycznie wymyka się wszelkim rynkowym ramom.

W dziennikach PremiumMoto.pl, zaraz po prezentacji, opowiadałem Wam, że Audi Q2 nieco mnie rozczarowało. Liczyłem na więcej technologicznych gadżetów, które uatrakcyjnią dynamiczne, rozrywkowe, barwne i urozmaicone życie, którego Q2 ma być przecież manifestacją.

Oczekiwałem więc elektrycznej deskorolki Audi ze stacją ładowania w bagażniku (Peugeot w 3008 pokazał, że można), wbudowanego aparatu fotograficznego do robienia selfie z ulubioną kawą za kierownicą (coś na wzór kamerki z nowego Citroena C3) czy też – tak w ostateczności – możliwości przeglądania Facebooka na virtual cockpicie (cyfrowej tablicy wskaźników). Niestety, Audi nie pokusiło się o żadne z tych rozwiązań. Przewaga dzięki technice w Q2 jest realizowana w typowy dla marki sposób. Mamy natomiast do dyspozycji stronę, która konfiguruje idealne dla nas Q2 na podstawie playlisty na Spotify. Ale to niestety wszystko, jeżeli chodzi o lifestyle’owe ciekawostki.

audi-q2-test-polska-38

Audi Q2 jest o 13 cm krótsze od A3 Sportback, prześwit wynosi 15 mm, a lekko poszerzony względem A3 rozstaw kół ma zniwelować negatywny wpływ wyżej położonego środka ciężkości na właściwości jezdne. Zwróćcie też uwagę na mocne przetłoczenie biegnące wzdłuż drzwi pod linią okien.

Audi Q2 – #modny, #oryginalny, #corssover

Audi Q2 to oryginalny (modny?) crossover. Ups, czyżbym właśnie opisał Q2 jednym hashtagiem? Cóż, nieważne. Ważne jest to, że Q2 w jasnych kolorach, szczególnie żółtym z kontrastującymi panelami na masywnym słupku C, zdecydowanie wyróżnia się na ulicach. Spójrzcie tylko na to wydatne przetłoczenie pod linią okien. Przyznacie, że jak na zachowawczą stylizację typową dla segmentu premium, Q2 to dosyć odważny projekt. Przyciąga on wzrok i muszę przyznać, że chętnie „pomaniefstowałbym” w nim mój freelancersko-blogerski lifestyle.

Wnętrze Audi Q2 jest bardzo zbliżone do tego, jakie znajdziemy w A3. Gdzieniegdzie pojawia się twardy plastik, ale z pewnością czuć, że mamy do czynienia z samochodem klasy premium (w tym filmie opowiedziałem trochę więcej na ten temat). Nowością, która zapewne z czasem zawita do nowych modeli Audi, są ozdobne listwy świecące (nie oświetlane) w wybranym przez nas kolorze. Gadżet, który warto zamówić – wrażenie na pierwszej randce gwarantowane.

audi-q2-test-polska-6

Wnętrze Audi Q2 jest niemal identyczne jak w A3. Odnajdziemy jednak kilka subtelnych różnic, np. kratki nawiewów nie mają funkcji rozpraszania strumienia powietrza tak, jak w A3. Największe wrażenie robią świecące (nie podświetlane) listwy ozdobne – tutaj wideo. W Q2 nie siedzi się tak wysoko jak w większości crossoverów. Pozycja jest zbliżona do tej w tradycyjnych hatchbackach.

Audi Q2 – #sportowy ale, czy #dynamiczny?

Najmocniejsza aktualnie jednostka to 190-konne, 2-litrowe TDI, które pozwala rozpędzić się do 100 km/h w 7,3. To całkiem przyzwoity wynik. Problem w tym, że podobnie jak w A3, warkot diesla przy mocniejszym wciskaniu gazu dosyć wyraźnie słychać we wnętrzu, a to nieco psuje „premium feel”. Zdecydowanie lepiej wybrać TSI, z których najmocniejszy wariant ma 150 KM i 100 km/h osiąga w niecałe 9 s. Tak czy inaczej, w Audi Q2 widziałbym trochę więcej pary. Trzeba poczekać na SQ2.

Pewien niedosyt osiągów Q2 z powodzeniem wynagradza właściwościami jezdnymi. Mały crossover daje sporo frajdy z jazdy, prowadzi się jak hatchback (i to taki o sportowym zacięciu) – pozwala precyzyjnie atakować kolejne szczyty zakrętów. Fakt, Q2 nie jest tak komfortowe jak typowe crossovery (np. Honda HR-V), a z opcjonalnym sportowym zawieszeniem staje się dosyć twarde, ale wrażenia z jazdy robią swoje. Duża w tym zasługa progresywnego układu kierowniczego. Działa on w ten sposób, że im mocniej skręcimy koła, tym staje się bardziej bezpośredni (coś jak w Golfie GTI). Do tego niska masa, koła wysunięte daleko na krawędzie nadwozia, większy niż w A3 rozstaw kół, no i quattro (w opcji). Naprawdę można przycisnąć!

audi-q2-test-polska-24

Za kierownicą wyraźnie czuć sportowe zacięcie Q2. Crossover Audi prowadzi się jak hatchback. Specjalna konstrukcja układu kierowniczego sprzyja agresywnej jeździe, tak samo jak dosyć twarde zawieszenie (w opcji może być obniżone). Bym zapomniał, ESP można całkowicie dezaktywować.

Audi Q2 – nie taki #tani

Przyznam, że gdybym obecnie musiał się decydować na nowy samochód, to Audi Q2 byłoby wysoko na liście potencjalnych kandydatów. To taki #allrounder, jest dosyć uniwersalny, potrafi zaangażować w prowadzenie, we wnętrzu czuć klasę premium, a całość generalnie ma styl.  Są jednak dwa problemy. Po pierwsze wersje benzynowe (przynajmniej na razie) nie są dostępne z napędem quattro. Po drugie, nawet gdybym pozostał przy napędzie na przód, to w konfiguracji, która przypadła mi do gustu – dynamicznie i estetycznie – Audi Q2 kosztuje już ponad 170 tys. zł. To sporo dla blogera motoryzacyjnego. Może gdybym zajął się modą… Tak czy inaczej, 150-konne Audi Q2 można mieć już od 1041 zł miesięcznie.

audi-q2-test-polska-53

Ceny Audi Q2 zaczynają się od 104 100 zł. Mercedes-Benz GLA z sinikiem o podobnej mocy (1,6 l, 156 KM) kosztuje 116 700 zł, a MINI Countryman (1,6 l, 122 KM) 97 300 zł.

Audi Q2 – podstawowe informacje w skrócie
  • kompaktowy SUV, długość 4,19 m,
  • dodatkowe elementy karoserii zróżnicowane w zależności od linii wyposażeniowej,
  • dwanaście kolorów lakieru,
  • na życzenie reflektory diodowe i diodowe światła tylne,
  • karoseria z hartowanej stali w strefie przedziału pasażerskiego,
  • masa własna z silnikiem 1.0 TFSI: 1205 kg,
  • współczynnik oporu powietrza cw: zaledwie 0,30.

Wnętrze i systemy obsługi

  • miejsce dla pięciu osób, dosyć niska pozycja za kierownicą,
  • bagażnik o pojemności 405 litrów, maksymalnie 1050 litrów,
  • na życzenie podświetlane listwy dekoracyjne o dużych powierzchniach,
  • żywe kolory okładzin i elementów dekoracyjnych,
  • monitor MMI w standardzie, opcjonalnie dostępne Audi virtual cockpit oraz wyświetlacz danych na szybie – head up display.

Infotainment i Audi connect

  • nawigacja MMI Navigation plus z 8,3-calowym monitorem i szybko łączącym
    z internetem modułem LTE,
  • modułowy system infotainment drugiej generacji,
  • punkt dostępu Wi-Fi hotspot do surfowania i streamingu przy pomocy urządzeń mobilnych,
  • aplikacja Audi smartphone interface dla systemów operacyjnych Android lub iOS,
  • Audi phone box z układem bezprzewodowego ładowania wireless charging,
  • aplikacja Audi MMI connect,
  • system nagłaśniający Bang & Olufsen Sound System.

Silniki i układ przeniesienia mocy

  • dwa silniki benzynowe i trzy jednostki wysokoprężne o mocy od 85 kW (116 KM)
    do 140 kW (190 KM),
  • 1.0 TFSI: 85 kW (116 KM), moment obrotowy 200 Nm w przedziale od 2000 do 3500 obr./min,
  • 1.4 TFSI: 110 kW (150 KM), moment obrotowy 250 Nm w przedziale od 1500 do 3500 obr./min,
  • 1.6 TDI: 85 kW (116 KM), moment obrotowy 250 Nm w przedziale od 1500 do 3200 obr./min,
  • 2.0 TDI: 110 kW (150 KM), moment obrotowy 340 Nm w przedziale od 1750 do 3000 obr./min,
  • 2.0 TDI: 140 kW (190 KM), moment obrotowy 400 Nm w przedziale od 1900 do 3300 obr./min,
  • 1.4 TFSI z układem odłączanych na życzenie cylindrów COD,
  • sześciobiegowa, manualna skrzynia biegów w standardzie, siedmiostopniowa automatyczna skrzynia biegów S tronic w opcji,
  • przeprojektowana, siedmiostopniowa, automatyczna skrzynia biegów S tronic jest elementem wyposażenia seryjnego w wariantach z topowym silnikiem TDI,
  • napęd na cztery koła quattro z hydraulicznym sprzęgłem wielopłytkowym: seryjnie montowany w wariancie z topowym silnikiem wysokoprężnym o mocy 140 kW (190 KM), opcjonalnie dostępny w modelach z jednostką 2.0 TDI o mocy 110 kW (150 KM). Niedostępny dla jednostek benzynowych.

Podwozie

  • progresywny układ kierowniczy w standardzie, czterowahaczowa oś tylna w wariantach z napędem na cztery koła quattro,
  • opcjonalny system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, na życzenie zawieszenie z adaptacyjnym systemem kontroli amortyzacji,
  • odłączany dwustopniowo elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESC z selektywnym rozkładem napędu na poszczególne koła i trybem offroad.
  • prześwit 145 mm,
  • rozmiary felg: od 16 do 19 cali.

Systemy wsparcia kierowcy

  • system ochrony bezpieczeństwa pasażerów siedzących z przodu Audi pre sense front z funkcją rozpoznawania pieszych w standardzie,
  • na życzenie: korzystający z radaru adaptacyjny tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami adaptive cruise control z funkcją Stop&Go, asystent jazdy w korkach, asystent zmiany pasa ruchu Audi side assist, aktywny asystent toru jazdy Audi active lane assist, działająca w oparciu o obrazy z kamery funkcja rozpoznawania znaków drogowych, asystent parkowania  i asystent ruchu poprzecznego z tyłu, asystent w nagłych wypadkach.
Audi Q2 – test i wrażenia z pierwszej jazdy
Crossover dla młodych (duchem) i bogatych. Audi bardzo dobrze przygotowało się do debiutu w segmencie małych crossoverów. Q2 na tle konkurentów wyróżnia się odważną stylizacją i bardzo dobrymi właściwościami jezdnymi. Do tego świetna jakość wnętrza i mnóstwo technologicznych dodatków. Według mnie to obecnie najciekawsza propozycja wśród małych crossoverów klasy premium.
Wygląd
Wnętrze
Wrażenia za kierownicą
Silnik
Prestiż
To jest premium:
  • sportowy charakter,
  • świecące listwy ozdobne,
  • odważna stylizacja
To nie jest premium:
  • brak quattro z silnikiem benzynowym,
  • przeciętne brzmienie jednostek.
4.2Jak premium?

O Autorze

Kim ja w ogóle jestem i co tutaj robię? Od ponad 10 lat na co dzień, zawodowo zajmuje się motoryzacją, a przede wszystkim testowaniem i opisywaniem dla Was nowych samochodów. Kiedyś jako dziennikarz motoryzacyjny, dzisiaj bardziej jako bloger i freelancer na stałe współpracujący w kilkoma magazynami lifetsylowymi/motoryzacyjnymi. Nowe samochody (nie tylko te premium) to po prostu moja praca. Zdobytą wiedzą i refleksjami dzielę się z Wami tutaj.

Podobne Posty

10 komentarzy

  1. uzo

    Hitem raczej nie będzie bo trochę drogi, tym bardziej, że teraz Toyota C-HR (CH-R?) będzie rządzić w tym segmencie.

    Odpowiedz
    • trep

      ale toyota premium nie jest, gdyby lexus zrobił takiego C-HR to by pozamiatał, a tak to ch-r i Q2 raczej nie będą rywalizować, chociaż trzeba przyznać, że oba nieźle wyglądają.

      Odpowiedz
    • wacuś

      Tak, tak, tył od polo, przód od A3, bok od GLA srutututu. Jak ja lubie takie internetowe teoretyzowanie. Tak samo było z Alfą Giulią.

      Odpowiedz
  2. 1

    Według mnie nie ma co tu dorabiać filozofii, kolejny miejski crossover, nie wiem w czym rzecz? Że dobrze jeździ? O tej nowej Toyocie to samo piszą. Każda marka musi mieć taki model w ofercie. Fakt, że Q2 jest jednym z pierwszych tego typu, chociaż mamy już GLA a zaraz powinno być X2 i jest komplet. Dziękuję.

    Odpowiedz
  3. Miłosz

    Tanio to już było, wróć, nigdy nie było, ale auto ładne, tylko ten wygląd sporo kosztuje. Ale tak jak piszesz, to ma być manifestacja, że Cię stać na płacenie za to, żeby auto było ładne i premium

    Odpowiedz
  4. Julo

    Muszę powiedzieć, że ładnie to nakreślili. Widziałem na ulicy szare i jakoś nie zrobiło na mnie wrażenia, ale to żółte na twoim instagramie wyglądało super. Tylko tak, jak piszesz, cena niebezpiecznie wysoka przy takiej konfiguracji.

    Odpowiedz
  5. Q2

    Już zamówione, TSI 116 KM 🙂 Na jeździe próbnej osiągi zdawały się spoko. Zobaczymy. Faktycznie po wizycie w salonie i zabawie w dodatki zrobiło się dosyć drogo, ale przy miesięcznych ratach tego tak nie czuć 🙂

    Odpowiedz

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany