Z ostatecznym werdyktem o nowym BMW serii 3 musiałem poczekać aż do września, do pierwszych jazd testowych odświeżonym Audi A4. Teraz, kiedy już sprawdziłem Audi A4 – oraz wszystkich pozostałych rywali dla nowego BMW serii 3 – mogę w końcu podzielić się z Tobą ostatecznymi wnioskami. Zapraszam na szczegółowy test BMW serii 3 G20, z którego dowiesz się wszystkiego, co powinieneś wiedzieć o tym samochodzie, zanim się na niego zdecydujesz.

Wnioski są proste. Według mnie nowe BMW serii 3 to najlepszy sedan (teraz również kombi) w swojej klasie. Konkurenci, czyli Mercedes klasy C, odświeżone Audi A4, Alfa Romeo Giulia i Volvo S60 (o kimś zapomniałem?) wymagają od Ciebie kompromisów, przymknięcia oka na pewne ergonomiczne niedociągnięcia związane z wrażeniami z jazdy, multimediami, aspektami praktycznymi i innymi mniej lub bardziej istotnymi elementami.

Nowe BMW serii 3 G20… również, ale w najmniejszym stopniu. Przy tak mocnych konkurentach tyle wystarczy, aby być na pierwszym miejscu. I to nie tylko w moim odczuciu, bo opinie klientów oraz dziennikarzy motoryzacyjnych (zebrałem je na końcu) potwierdzają moją tezę.

Jeśli nie jesteś przywiązany do żadnej z marek premium i po prostu poszukujesz samochodu z tego segmentu, to bierz nowe BMW serii 3. No, chyba że estetyka Audi A4 albo Mercedesa klasy C bardziej Ci odpowiada. Wówczas BMW serii 3 nie ma aż tak wielkiej przewagi nad dwoma niemieckimi rywalami, żeby usprawiedliwić wybór samochodu, który podoba Ci się mniej. Z drugiej strony nie wiem, jak komuś mogłoby się nie podobać BMW serii 3 w odpowiedniej konfiguracji, czyli w wersji M Sport z dodatkami M Performance. Są tu takie osoby?

A teraz od początku.

nowe bmw serii 3 g20 test opinia 320d 10

Nowe BMW serii 3 G20 w wersji M Sport. Całkiem możliwe, że to najlepszy sedan, jakiego możesz kupić. Zapraszam po szczegóły.

 

Nowe BMW serii 3 2020 – najważniejsze zmiany 

Na początek kilka kwestii technicznych, abyśmy do testu BMW serii 3 G20 startowali z jednego poziomu.

Mamy do czynienia z zupełnie nowym BMW serii 3. Ma oznaczenie G20, w Polsce pierwsze egzemplarze zostały odebrane przez klientów w marcu 2019 roku i w ciągu pierwszych kilku miesięcy nowa seria 3 wskoczyła na drugie miejsce w rankingu najchętniej wybieranych samochodów klasy premium w Polsce. Poprzednia generacja zakończyła 2018 rok na miejscu trzecim, ale warto zauważyć, że przez pierwsze 9 miesięcy 2019 roku sprzedało się więcej BMW serii 3 niż przez 12 miesięcy 2018 roku.

Nowa generacja serii 3 oznacza, że wszystko jest inne niż było. Inna jest przede wszystkim płyta podłogowa. To, że jest to platforma CLAR wspólna z BMW serii 5/X5 oraz BMW serii 7 nie jest dla Ciebie zapewne aż tak istotną informacją. Istotne jest to, że dzięki tej platformie nowe BMW serii 3 jest znacznie większe od poprzednika, chociaż, patrząc na samochód z zewnątrz, nie widać tego. Bryła nadal jest proporcjonalna i po prostu zgrabna.

nowe bmw serii 3 g20 test opinia 320d 11

BMW serii 3 wygląda świetnie. Kropka. Pod warunkiem, że wybierzesz wersję M Sport. Jeszcze lepiej seria 3 M Sport prezentuje się z dodatkami M Performance (których mój egzemplarz nie posiadał).

 

Milimetry, procenty i aspekty praktyczne w nowym BMW serii 3 – warto wiedzieć

Nowe BMW serii 3 G20 jest aż o 85 mm dłuższe i o 16 mm szersze niż było. Zwiększył się też rozstaw osi. Co to oznacza w praktyce?

Po pierwsze, kiedy osobnik mojego wzrostu ustawi przedni fotel pod swój wzrost, a potem wsiądzie na tylną kanapę, to kolanami nie będzie dotykał oparcia przedniego fotela. Bym zapomniał – mam 187 cm.

Po drugie BMW twierdzi, że nowa seria 3 jest na tyle szeroka, że teraz pomieści na tylnej kanapie aż trzy foteliki dziecięce. Nie sprawdzałem, wierzę na słowo, natomiast mocowania ISOFIX są tylko na dwóch zewnętrznych miejscach.

nowe BMW serii 3 G20 2020 test opinia 14

Według mnie BMW serii 3 wygląda najlepiej w wersji M Sport, wyróżniającej się m.in. agresywną stylizacją zderzaka. Podstawowe odmiany raczej nie zwracają uwagi na ulicy.

Bagażnik? Jest wystarczająco duży, chociaż nie urósł względem poprzedniej generacji. Nadal ma 480 litrów, ale oparcie tylnej kanapy już w standardzie jest dzielone w proporcjach 40:20:40. Praktycznie.

Ustaliliśmy już, że BMW serii 3 G20 jest większe od poprzednika. Jednocześnie jest nawet o 55 kg lżejsze, a cała konstrukcja jest znacznie sztywniejsza – aż o 25, a w niektórych miejscach nawet o 50 proc. Do tego wzrósł rozstaw kół – o 43 mm z przodu i 21 mm z tyłu.

Co te wszystkie milimetry i procenty oznaczają dla Ciebie? To, że nowe BMW serii 3 jest lepiej osadzone na drodze, bardziej posłuszne i przyjemniejsze w prowadzeniu od poprzednika. I właściwie od wszystkich konkurentów. Przeskok w kwestii wrażeń z jazdy względem poprzednika będzie spory (czyt. na pewno odczuwalny). Ale o tych wrażeniach nieco później.

 

Co powinieneś wiedzieć o wnętrzu nowego BMW serii 3 2020?

Muszę zacząć od tego, że swoje wrażenia o nowym BMW serii 3 buduję na podstawie testu egzemplarza w najwyższej wersji M Sport (dopłata 27 tys. zł), w którego wnętrzu znalazły się dodatki za około 50 tys. zł. Czyli takiego dosyć dobrze skonfigurowanego egzemplarza. Dokładnie za 291 tys. zł.

Zobacz cennik dodatków w nowym BMW serii 3

Dodatki i wersja nie mają jednak wpływu na architekturę wnętrza i to, że BMW poszło o krok do przodu względem Mercedesa oraz Audi i nie wstawiło sterczącego multimedialnego kulfona na środku deski rozdzielczej (jak w markach popularnych), ale przynajmniej częściowo wkomponowało go w kabinę. A cała ta kabina jest bardziej skoncentrowana na kierowcy niż w A4 i mniej „zagracona” niż w Mercedesie. Od razu mi się spodobała.

nowe bmw serii 3 g20 test opinia 320d 20

Wnętrze bogato doposażonego BMW serii 3 w wersji M Sport. Według mnie to obecnie najlepsze wnętrze, jakie można mieć w samochodzie tej klasy.

 

Pozycja za kierownicą w nowej serii 3

Jest to wnętrze, w którym naprawdę przyjemnie się przebywa. Tym bardziej, że jest zbliżone do tego, co dostajemy w wyższych modelach BMW, czyli serii 5 oraz 7. Sportowe fotele (w standardzie w wersji M Sport) zapewniają odpowiednio niską pozycję za kierownicą – na tyle niską, że Twój tyłek ląduje poniżej lub na wysokości kolan. A to, wraz z wysokim tunelem środkowym i wysoko poprowadzoną deską rozdzielczą sprawia, że od razu czujesz, że wsiadłeś do samochodu ze sportowym zacięciem. Trójramienna kierownica M Sport z grubym (może nawet nieco zbyt grubym) wieńcem również buduje ten sportowy charakter, no i świetnie wygląda.

 

W nowych BMW niezwykle podoba mi się rozwiązanie panelu klimatyzacji (jak w innych modelach BMW w tym np. serii 7). Maleńki wyświetlacz, do tego 5 estetycznych, metalowych przycisków. Tyle. Żadnych dotykowych wydmuszek. Oczywiście trzeba zaznaczyć, że w Mercedesie klasy C oraz Audi A4 również pozostawiono fizyczne przyciski do obsługi klimy, ale w BMW serii 3 robią najlepsze wrażenie, chociaż niektórzy mogą narzekać, że przyciski są za małe.

nowe bmw serii 3 g20 test opinia 320d 22

Pięć przycisków i niewielki wyświetlacz. Tyle wystarczy, aby wygodnie obsłużyć klimatyzację. To nadal znacznie lepsze rozwiązanie niż zaszywanie sterowania nawiewem w systemie multimedialnym.

 

Wykończenie i możliwości konfiguracji

Masz wrażenie, że wnętrze jest przygotowane w rozdzielczości Full HD. Nie ma milimetra wątpliwości co do jakości wykończenia i spasowania poszczególnych elementów, a każdy detal podkreśla wrażenie wysokiej jakości. Chociaż gdzieś tam w zakamarkach – jak zawsze – znajdziesz plastiki gorszej jakości.

Do wyboru jest kilkadziesiąt konfiguracji kolorystycznych skóry. Skórą może być obszyta nawet góra deski rozdzielczej, a ozdobne wstawki mogą być wykonane z kilku rodzajów drewna, aluminium albo fortepianowej czerni. Tak szeroki wybór oznacza, że da się popsuć wnętrze serii 3 dziwnymi kombinacjami kolorystycznymi, więc dobieraj je ostrożnie.

nowe bmw serii 3 g20 test opinia 320d 19

Jakość wykończenia kabiny w nowym BMW serii 3 nie pozostawia milimetra wątpliwości. To wnętrze wykonane w jakości full HD.

 

Multimedia w BMW serii 3 G20 – czy dasz radę je polubić?

W nowej serii 3 mamy ekran dotykowy, ale… wcale nie musimy miziać go palcami, bo BMW – w przeciwieństwie do nowego Audi A4 – zostawiło pokrętło do obsługi multimediów na tunelu środkowym. I bardzo dobrze, bo pokrętło jest bardziej premium.

Multimedia możemy również obsługiwać głosem – podobnie jak w Mercedesie wystarczy zawołać „hej BMW” albo „hej cokolwiek innego” (hasło aktywacji można sobie dowolnie ustawić) i zażądać obniżenia temperatury, nawigowania w konkretne miejsce, zmiany stacji radiowej, etc. Obsługiwanych komend głosowych jest znacznie więcej niż dotychczas, ale nie są aż tak rozbudowane jak w Mercedesie. Mercedes natomiast nie zaoferuje obsługi multimediów gestami, a nowe BMW serii 3 – tak. I to działa. Bardzo tę funkcję polubiłem i ty też ją polubisz, nawet jeśli na początku uznasz za zbędną.

bmw serii 3 2020 g20 test opinia 2

Tryby jazdy (ustawiane przyciskami obok lewarka zmiany biegów) odczuwalnie zmieniają charakterystykę wszystkich systemów samochodu. Mamy również możliwość konfiguracji tryby „indywidualnego”, co może okazać się niezbędne, bo pozwala połączyć komfortowe zawieszenie z odpowiednio szybką reakcją na gaz. W trybie comfort jest ona zdecydowanie zbyt powściągliwa.

 

System multimedialny w nowym BMW serii 3

A co do samego systemu multimedialnego w nowym BMW serii 3, to jest to najlepsze rozwiązanie tego typu, jakie możesz mieć obecnie w samochodzie. Blisko albo równie dobrze jest w nowym Volkswagenie Touaregu. Audi? Merc? Sorry, zostały krok z tyłu w tym multimedialnym wyścigu.

W nowym BMW serii 3 dostajesz ten sam system multimedialny, co np. we flagowym BMW serii 8 czy X7. To ciekawy nowy trend unifikacji rozwiązań technologicznych w całej gamie modelowej. Nie ma tak, że, wybierając serię 3, dostajesz gorsze multimedia niż w serii 8. Jeśli dopłacisz, dostajesz to co w wyższych modelach. Ten trend można zaobserwować również w Mercedesie i Volvo. Audi stopniuje multimedia w zależności od modelu.

nowe bmw serii 3 g20 test opinia 320d 18

Najlepszy system multimedialny w branży. Może nie ma aż tylu bajerów jak w Mercedesie klasy C, ale BMW zastępuje te „bajery” faktycznie użytecznymi funkcjami i łatwiejszą obsługą (również gestami).

Swój system operacyjny BMW nazwało finezyjnie „BMW Operating System 7.0”. Sporo pisałem o nim już przy okazji recenzji nowego BMW X5, więc tu nie będę się powtarzać. Wspomnę jedynie, że kilka ekranów głównych możesz sobie zagospodarować rozmaitymi widgetami, zupełnie jak w smartfonie. W skrócie: jeśli radzisz sobie z obsługą smartfona, to bez problemu poradzisz sobie z systemem multimedialnym w serii 3. W dodatku Operating System 7.0 aktualizujesz online, zupełnie jak w Tesli.

 

Zgrzyty i kontrowersje we wnętrzu nowego BMW serii 3 G20

Oczywiście nadal są pewne zgrzyty w postaci braku obsługi Android Auto i braku możliwości zastąpienia kluczyka do samochodu iPhonem. Możesz to zrobić jedynie telefonem z Androidem (NFC). Wówczas nowe BMW serii 3 możesz otwierać i odpalać telefonem zamiast kluczyka.

A, jest jeszcze jedna kontrowersja – Apple Car Play nie jest dostępny w standardzie, a dopiero w pakiecie Connected Profesional za 2,5 tys. zł. Ponadto ta usługa jest darmowa tylko przez rok, potem trzeba za nią płacić.

No i są jeszcze te cyfrowe zegary. Teoretycznie w nowym BMW serii 3 nadal możesz mieć analogowe zegary z 6-calowym wyświetlaczem komputera pokładowego, ale większość dodatków technologicznych zmusza Cię do przejścia na cyfrowe wskaźniki. Czy to powód do zmartwienia? Według mnie trochę tak.

nowe BMW serii 3 G20 2020 test opinia 21

Nowe BMW serii 3 możesz otworzyć i odpalić smartfonem (przez NFC). Generalnie w nowym BMW serii 3 możesz mieć większość technologicznych nowinek, które wcześniej pojawiły się w X5 i dostępne są we wszystkich wyższych modelach BMW.

 

Cyfrowa tablica wskaźników – dlaczego jest gorsza niż w Audi i Mercedesie?

„Cały cyfrowy moduł wskaźników wygląda jak wstawiony na siłę, na dodatek w miejsce, do którego nie za bardzo został dopasowany – jest sporo wolnej przestrzeni z każdej strony. I wygląda to… niechlujnie”

– tak pisałem o cyfrowych zegarach w BMW X5. I niestety od tego czasu nic się nie zmieniło. To samo mamy w nowej serii 3. W dodatku tak samo jak w X5 cyfrowość zegarów nie przekłada się na możliwość zmiany widoku jak w nowym Audi A4. Tak, cyfrowa tablica wskaźników to najsłabszy element wnętrza nowego BMW serii 3. Element dosyć istotny i według mnie raczej istotnie popsuty. Pewną rekompensatą jest ogromny, czytelny HUD.

nowe bmw serii 3 g20 test opinia 320d 21

Na tym zdjęciu ta cyfrowa tablica wskaźników wygląda lepiej niż w rzeczywistości. W dodatku „cyfrowość” zegarów nie przekłada się na możliwość personalizacji widoku. W tej kwestii BMW zostało w tyle za Mercedesem i Audi. Teoretycznie te cyfrowe zegary są opcjonalne, ale dopierając większość technologicznych dodatków musisz dobrać również ten wyświetlacz.

 

Asystenci i technologie w serii 3 G20

Nie tylko system multimedialny w nowym BMW serii 3 przechodzi z wyższych modeli. Wszyscy asystenci kierowcy, którymi ekscytowałem się w BMW X5 będą do Twojej dyspozycji również w serii 3.

A to oznacza, że nowe BMW serii 3 potrafi samodzielnie wymanewrować tyłem z zakamarka, w który nieopatrznie wjedziesz, a po naciśnięciu jednego przycisku na kierownicy trzyma się pasa, trzyma prędkość i odległość od poprzedzającego pojazdu i generalnie wszystko robi za Ciebie. Do tego oferuje interaktywny widok z kamery 360 stopni. Jest również kamera na podczerwień, która patrzy, gdzie patrzysz (nawet przez okulary) i aktywnie wymusza na tobie patrzenie na drogę. Np. asystent jazdy w korku, po automatycznym zatrzymaniu samochodu nie ruszy samodzielnie, dopóki nie będziesz patrzył tam, gdzie powinieneś.

Wcześniej jednak musisz dokupić zestaw wspomagaczy złożony z dwóch pakietów za łączną kwotę 13 tys. zł. Po kolejnej dopłacie do Twojej dyspozycji będą consierge, wyszukiwanie celi online i wiele innych mniej lub bardziej przydatnych funkcji online.

 

Jak jeździ BMW serii 3 2020?

Jak jeździ nowe BMW serii 3? Cóż, niezależnie od konfiguracji pozostaje bardziej sportowo zorientowanym sedanem w porównaniu z Audi A4 i Mercedesem klasy C. Lepsze albo równie dobre – w zależności od konfiguracji – wrażenia z jazdy w tej klasie daje tylko Alfa Romeo Giulia.

BMW serii 3 G20 – w przeciwieństwie do nowego BMW serii 1 – nadal zbudowane jest na tylnonapędowej platformie. To dobrze. To oznacza, że nawet w przypadku xDrive otrzymujemy samochód, w którym rządzi oś tylna. Do 100 proc. momentu może być przekazywane na tylne koła. Ba, nawet na jedno koło.

nowe BMW serii 3 G20 2020 test opinia 2

BMW serii 3 z napędem na tył to prawdziwy rarytas. W 2018 roku raptem 8 proc. BMW 330i sprzedanych w Polsce posiadało napęd na tył. Reszta to xDrive.

Nie chcę się tutaj rozwodzić nad siłą wspomagania układu kierowniczego i wchodzić w zawiłości dynamicznych predyspozycji nowej serii 3. Powiem po prostu, że będziesz usatysfakcjonowany tym, w jaki sposób BMW prowadzi z Tobą dialog za pośrednictwem zawieszenia, układu kierowniczego, przepustnicy i hamulca. Chociaż… sporo zależy od trybu jazdy, jaki wybierzesz. Domyślnym, który sprawia, że seria 3 zachowuje się, tak jak powinna, będzie tryb Sport. Z kolei Eco Pro wynagrodzi Twoją cierpliwość wymiernymi oszczędnościami.

Jeśli miałbym się do czegoś koniecznie przyczepić w kwestii wrażeń z jazdy to do pracy układu kierowniczego. Nie wyróżnia się niczym na tle rywali, jest mdły i daje wrażenie sztuczności. Ale to typowa przypadłość elektrycznego wspomagania, z którą wśród marek premium jak na razie poradziło sobie tylko Porsche.

Komfort jazdy 

W zawieszeniu serii 3 BMW zastosowało rozwiązanie, które „dostraja” amortyzatory do obciążenia pojazdu (nawet jeśli to amortyzatory pasywne). Będą pracować inaczej przy 4 osobach na pokładzie, a inaczej, jeśli w samochodzie będziesz sam. Komfort w przypadku wyboru standardowego zawieszenia jest więc na satysfakcjonującym poziomie, ale… łatwo go popsuć. Jak?

nowe BMW serii 3 G20 2020 test opinia 5

Nowe BMW serii 3 (po dobraniu dźwiękoszczelnych szyb bocznych) jest najlepiej wyciszonym samochodem w swojej klasie. Komfortowi jazdy sprzyja również zawieszenie, o ile nie połączysz sportowego zawieszenia (bez adaptacyjnych amortyzatorów) z dużymi felgami.

W prosty sposób: bierzesz 19 lub 20-calowe felgi oraz pasywne sportowe zawieszenie (obniżone o 10 mm). To zawieszenie jest standardowym elementem wersji M Sport. Taki zestaw jest super, ale tylko do momentu, w którym poruszasz się po równych drogach. Na tych bardziej zniszczonych okaże się twardszy niż byś sobie tego życzył w sedanie klasy premium, który ma służyć do jazdy na co dzień.

Wzięcie adaptacyjnych amortyzatorów sportowych (adaptacyjne zawieszenie sportowe M za 2,6 tys. zł) skutecznie rozwiązuje problem umiarkowanego komfortu. To najlepsze ze świata komfortu i sportu w BMW serii 3.

Jak z wyciszeniem wnętrza w serii 3 G20?

Ważną kwestią dla komfortu jazdy jest też wyciszenia kabiny.

Cóż na tym polu nowe BMW serii 3 również nie zawodzi. W trasie silnik – nawet ten wysokoprężny – cicho pracuje na 8. biegu, a wnętrze jest skutecznie izolowane od szumów opływającego powietrza. Wcześniej, za niecałe 1 tys. zł musisz zamówić dźwiękoszczelne – grubsze – szyby (są też elementem pakietu Business Class). BMW serii 3 z takimi szybami jest obecnie najcichszym z tych mniejszych sedanów klasy premium. Chociaż rywale nie są daleko.

nowe BMW serii 3 G20 2020 test opinia 3

BMW serii 3 nadal oparte jest na platformie tylnonapędowej. Oznacza to, że (w przeciwieństwie do nowego BMW serii 1) nawet jeśli wybierzesz napęd xDrive, to seria 3 będzie posiadała charakterystykę samochodu tylnonapędowego. Do 100 proc. momentu wędruje na stale napędzaną oś tylną. To dobrze.

 

Opcja, którą musisz zaznaczyć w konfiguratorze nowego BMW serii 3…

…to sportowy dyferencjał M. Kosztuje 6,2 tys. zł. Pojawia się dopiero przy mocniejszych odmianach silnikowych, ale zarówno dla napędu na tył, jak i xDrive.

Ten dyferencjał diametralnie zmienia odczucia płynące z ambitniejszej jazdy krętymi drogami. Masz wrażenie, że z tyłu zaczynają działać jakieś czary, które wciągają samochód w zakręt, poprawiają stabilność i sprawiają, że nowe BMW serii 3 staje się po prostu dwa razy zwinniejsze w porównaniu z egzemplarzem bez tego rozwiązania. No i zdecydowanie lepiej lata bokiem. Ale to tak na marginesie, bo mówimy o samochodzie dla poważnych i statecznych osób, prawda?

nowe BMW serii 3 G20 2020 test opinia 1

Dynamiczne właściwości nowego BMW serii 3 i frajda z jazdy nie ucierpią, jeśli zamiast napęd na tył wybierzesz xDrive. Pamiętaj jednak o dobraniu sportowego mechanizmu różnicowego M. Diametralnie zmienia zachowanie samochodu przy agresywnej jeździe.

Problem z tą opcją jest taki, że nie ma jej w przypadku najpopularniejszej wersji silnikowej, czyli 320d xDrive. Sportowy dyfer pojawia się dopiero w egzemplarzach z dwoma trójkami w oznaczeniu i tylko w 340i jest w standardzie.

 

Silniki w nowym BMW serii 3 G20 – który wybrać?

W moim egzemplarzu testowym oznaczonym jako 330i pracował mocny, 4-cylindrowy, 2-litrowy silnik benzynowy. 258 KM i 400 Nm w zupełności wystarczy. Do 100 km/h przyspiesza w 6,1 s, a przy tym całkiem rasowo brzmi, chociaż ta bardziej rasowa linia melodyczna, to dźwięk z głośników.

Ile pali 330i G20?

W trasie, na autostradzie, na flagowym docinku A2 z Łodzi do Warszawy, przy średniej prędkości 125 km/h i przy godzinnym pomiarze moje 330i zużywało 8,1 l/100 km. W mieście raczej ciężko zejść poniżej 10 l/100 km.

nowe BMW serii 3 G20 2020 test opinia 10

Wersja 330i mimo że teraz 4-cylindrowa zdecydowanie nie jest najbardziej oszczędną odmianą nowego BMW serii 3.

 

Diesle i słabsze silniki benzynowe w BMW serii 3 2020

Żeby wrażenia z jazdy nowym BMW serii 3 pozostały na poziomie premium, raczej odradzałbym najsłabsze jednostki, czyli 136-konną benzynę 1,5 l oraz 116-konnego diesla 2.0. Ten poziom osiągów zostawmy dla sedanów i kombi marek popularnych. Nic natomiast nie stoi na przeszkodzie, aby wybrać mocniejsze, 3-litrowe, 6-cylindrowe diesle. To świetne, dobrze znane jednostki po lekkich modyfikacjach. Na dodatek lubią chipy.

Najczęściej wybieranym silnikiem w nowej serii 3 jest 2-litrowy diesel, oferowany w trzech wariantach mocy – 150 KM w 318d, 163 KM w 320d Efficient Dynamics oraz 190 KM w 320d. Ten diesel to również dobrze znana jednostka, chociaż zanim trafiła pod maskę nowej serii 3 przeszła spore modyfikacje.

Z pewnością jest lepiej wyciszona niż wcześniej. Owszem, dieslowski klekot słychać, ale tylko na początku, w trasie znika całkowicie. Szeroki zakres obrotów, w którym masz dostępne 400 Nm zapewnia bardzo przyzwoite wrażenia, a czas przyspieszenia do 100 km/h jest niewiele słabszy niż w 330i – i wynosi 6,8 s. W dodatku w trasie bez problemu udaje się osiągnąć deklarowane przez BMW średnie zużycie na poziomie niecałych 7 l/100 km.

330e oraz 340i

Ciekawą odmianą jest 330e, czyli hybryda typu plug-in. To połączenie osiągów z 330i ze zużyciem paliwa jak w 320d. Czy warto wybrać 330e? Kwestia przeliczenia i sprawdzenia, czy się opłaca.

340i z kolei oferuje osiągi i wrażenia z jazdy zbliżone do wersji M3. Ma około 380 KM i jest diabelnie szybkie, szybsze (na 1/4 mili i do 100 km/h) niż obecne BMW M3. Jeśli budżet przy zakupie nowego BMW serii 3 schodzi na drugi plan, to 340i jest propozycją godną rozważenia.

 

BMW serii 3 moja opinia

Pomyślisz zapewne, że wyszła z tego testu laurka dla nowego BMW serii 3.

Nie chciałem pisać takiej laurki, a BMW nie przekazało niżej podpisanemu ani złotówki za tę recenzję. Nie mam żadnego interesu w zachwalaniu tutaj BMW serii 3. Wręcz przeciwnie. Bardzo chciałbym się do czegoś przyczepić, żebyś Ty się do mnie nie przyczepił, że jestem na usługach niemieckich koncernów. Pisałem po prostu jak jest. A że jest dobrze, to BMW po prostu samo sobie taką laurkę przygotowało.

Nawet jeśli miałbym się czepiać, to byłoby to takie czepianie na siłę. Jak zwykle zaznaczam jednak, że ta opinia nie dotyczy awaryjności i chorób wieku dziecięcego w BMW serii 3, tę część z czasem z pewnością rozwiną użytkownicy nowej serii 3 w komentarzach.

nowe BMW serii 3 G20 2020 test opinia 23

Jeżeli miałbym użyć określenia „kompletny” w odniesieniu do średniego sedana klasy premium, to z największym przekonaniem użyłbym go w odniesieniu do dobrze skonfugurowanego nowego BMW serii 3.

 

 

Nowe BMW serii 3 G20 – materiały dodatkowe

 

Ile kosztuje nowe BMW serii 3 G20?

Ceny nowego BMW serii 3 zaczynają się od 148 tys. zł. Według mnie rozmowy o egzemplarzu, który będzie oferował wrażenia z jazdy godne samochodu klasy premium zaczynają się jednak od około 170 tys. zł. Za 200 tys. zł otrzymujemy już całkiem satysfakcjonującą konfigurację z kilkoma niezbędnymi dodatkami. Porównanie cen z konkurentami nie ma większego sensu. Alfa Giulia będzie znacznie tańsza, podobnie jak Peugeot 508, ale to tacy budżetowi konkurenci i tę niższą cenę po prostu czuć we wnętrzu. Realni konkurenci od Mercedesa i Audi są wycenieni niemal identycznie. 

Wszystko sprowadza się więc do rabatu, jaki zaoferuje dealer oraz programu finansowania. Obecnie na nowe BMW serii 3 zarówno robione pod zamówienie jak i „z placu” możemy otrzymać około 20-procentowy upust. Mnie udało się otrzymać nawet 25 proc. za egzemplarz z placu 330i katalogowo za 234 tys. zł (z VAT) mogłem kupić za 178 tys. zł.

Kalkulacja wartości rezydualnej po 36 miesiącach i przebiegu rocznym 15000 km (via info expert)

  BMW Mercedes-Benz Audi
Model 320 diesel G20 C 220 d A4 Quattro 40 TDi
Rok produkcji 2018 2018 2019
Wersja xDrive Steptronic 4Matic S tronic
Silnik 2,0 l/190 KM 2,0 l/194 KM 2,0 l/190 KM
Napęd 4WD AWD AWD
Skrzynia A8 A9 A7
Wartość początkowa 179 500 zł 179 000 zł 180 000 zł
Wartość rezydualna (SPRZEDAŻ) po 36 miesiącach
  98 284 zł 104 711 zł 105 636 zł
Wartość rezydualna (SPRZEDAŻ) po 36 miesiącach w stosunku do wartości początkowej
  54,8% 58,5% 58,7%

Niższa wartość rezydualna dla BMW wynika m.in z polityki rabatowej marki w ostatnich latach. BMW daje znacznie wyższe rabaty (przede wszystkim dla klientów flotowych) niż Mercedes czy Audi. Przykład choćby Citroena sprzed kilku lat pokazuje, że długookresowo, polityka rozdawnictwa negatywnie wpływa na wartości pojazdów na rynku wtórnym, co widzimy w powyższej tabeli.

 

 

 

Nowe BMW serii 3 w testach i porównaniach

Jak wypada nowe BMW serii 3 w testach i porównaniach – przegląd prasy

Jak w każdym teście na PremiumMoto.pl przygotowałem dla Was przegląd opinii o testowanym modelu. Opinie pochodzą z prasy motoryzacyjnej, więc sądzę, że mogą być wartościowe, bo nie ma ich w internecie i trudno do nich dotrzeć.

Nowe BMW serii 3 (320d xDrive) vs konkurenci – porównanie magazynu „Car”

W numerze z maja 2019 roku brytyjski miesięcznik „Car” zestawił nowe BMW serii 3 z 7 rywalami. W stawce znalazły się również SUV-y, jako nieszablonowe alternatywy dla serii 3. „Car” porównał BMW 320d xDive M Sport z:

  • Alfą Romeo Giulią Veloce,
  • Mercedesem C220 d AMG Line,
  • Audi A4 40 TDI S line,
  • BMW X2 xDrive 20d M Sport,
  • Jaguarem E-Pace D180 AWD R-Dynamic S,
  • Lexusem ES 300h F Sport,
  • Peugeotem 508 GT BlueHDi 180.

Do finałowej trójki przeszły (oczywiście oprócz serii 3) Alfa Romeo Giulia oraz peugeot 508. Muszę jednak przyznać, że z opinią na temat Peugeota mocno się nie zgadzam, ale to temat na inne opracowanie.

„Giulia zbiera mnóstwo punktów w kategoriach będących domeną serii 3: designie i właściwościach jezdnych. Pierwszy jest kwestią gustu, ale moim zdaniem Giulia wygląda dużo lepiej niż BMW. Poza tym jej zawieszenie pracuje płynniej, no i włoskie auto lepiej się prowadzi. W Giulii Veloce czujesz, że każda jazda jest wyjątkowa. Jeśli zależy ci tylko na tym, wybierz Alfę.”

„Peugeot 508 to najlepsza alternatywa dla serii 3. Urzekające nadwozie i wnętrze mają swój własny charakter, co jest tylko atutem. (…)Wielu klientów doceni fakt, że mimo całego komfortu, 508 GT potrafi ująć kierowcę przyjemnością z jazdy.”

„Zupełnie nowe BMW 302d xDrive M Sport udowadnia, że jest raczej bezbłędne we wszystkim, za co się weźmie. Kabina to najwyższy poziom designu, solidności i ergonomii (…). Poza tym najnowsze wcielenie sytemu iDrive jest o kilka kroków przed rywalami, na co pracują jakość ekranu, grafika i możliwości menu. (…) Wariant 320d xDrive M Sport prowadzi się znakomicie, a podwozie potrafi wycisnąć ostatnią kroplę potów z 2-litrowego turbodiesla, ciesząc przy tym kierowcę.”

„Ostatecznie nowa „trójka” wygrywa, ale przy wyborze samochodu weź pod uwagę Alfę Romeo i Peugeota”. 

~ Ben Barry, „Car Magazine”, nr 628, maj 2019.

 

BMW 330i w teście magazynu „Car”

We wcześniejszym numerze magazynu „Car”, z lutego 2019 znajdziemy obszerny test BMW 330i M Sport Plus bez napędu xDrive, czyli w niemal identycznej konfiguracji, jak „mój” testowy egzemplarz. Redaktor magazynu „Car” wziął serię 3 na niezwykle ambitną wycieczkę – prawie 1000 kilometrów po alpejskich przełęczach, zimą. Poniżej kilka z jego wniosków.

„Podróżując niespieszenie zaczyna docierać do mnie, jak niesamowicie dopracowana jest seria 3. Jedyną rysą na tej nieskazitelnej powierzchni jest zawieszenie M Sport z pasywnymi amortyzatorami, obniżone o 10 mm. Jest nieco za twarde, nawet mimo tego, że poruszamy się po gładkich drogach i na niewielkich, 18- calowych felgach. ”

„Układ kierowniczy nasyca pewnością – lekki i odpowiednio szybki by sprawić, aby seria 3 dawała odczucie zwinności o chęci skręcania, ale z odpowiednim oporem i czułością na każdy impuls z nawierzchni.”

„Mechanizm różnicowy o ograniczonym tarciu otwiera zupełnie nowy wymiar jazdy dobrze znany kierowcom BMW M. Zapewnia precyzyjną kontrolę nad tylną osią, kiedy wykręcasz szalone poślizgi i kiedy po prostu chcesz precyzyjnie wycinać tor jazdy.”

„Nie ma wątpliwości, że to BMW zasługuje na najwyższe uznanie – to najlepsza seria 3, jaką prowadziłem od lat i również ta najbardziej wszechstronna.”

~Ben Barry, „Car Magaizne”, nr 679, luty 2019.

 

Nowe BMW 330i vs Mercedes C 300 – porównanie „Auto Świata”           

W „Auto Świecie”, z marca 2019 znajdziemy przedruk niemieckiego porównania BMW 330i z Mercedesem C 300. Oto wnioski redaktora.

„Mercedes wygrywa z przewagą dwóch punktów (na 500). Kierowcy, którzy dużo jeżdżą i lubią się przy tym odprężyć, powinni z tej dwójki wybrać C 300. Mercedes jeździ godnie, pewnie, niczym nie irytuje. Jeśli komuś zależy na większej ilości miejsca na tylnej kanapie, a do tego lubi nowoczesną technikę i nie przeszkadza mu sztywne amortyzowanie nierówności, to powinien udać się do salonu BMW.”

W klasyfikacji końcowej BMW pokonało Mercedesa w kategoriach przestronność z tyłu, ergonomia obsługi, przyspieszenie, poziom hałasu, zachowanie na drodze, skuteczność hamulców, zużycie paliwa. Mercedes zarobił najwięcej punktów właściwie ceną oraz komfortem jazdy.

~ „Auto Świat”, nr 12, 18 marca 2019  

 

Nowe BMW 320d vs Alfa Romeo Giulia 2,2 D – porównanie „Motoru”

Z kolei „Motor” w numerze z czerwca opublikował porównanie BMW 320d z Alfą Romeo Giulią 2,2 D. Wnioski?

„Najnowsze BMW serii 3 to nowy wzorzec auta klasy średniej. Przestronność i jakość wykończenia są bez zarzutu, precyzja i dynamika – wyśmienita, a 2-litrowy diesel z automatem wypada niemal perfekcyjnie. Za Giulią przemawiają dynamika jazdy, bardzo dobre osiągi i oszczędny silnik, a także niższa cena. Jednak to za mało, by wygrać z tak mocnym rywalem jak BMW.” 

W klasyfikacji szczegółowej Alfa nieznacznie pokonała BMW w kategorii właściwości jezdnych. 

„Znakomite wyważenie, precyzyjne reakcje i dopracowane podwoziowa sprawiają, że oba modele grają w tej samej, wysokiej lidze, Giulia ma jednak bardziej czytelny układ kierowniczy.”

~ Markus Schonfeld, „Motor”, nr 24-25/2019

 

BMW serii 3 G20 – w opinii użytkownika

BMW 330i xDrive – opinia Bartłomieja po 9 miesiącach użytkowania

Na początku 2019 odezwał się do mnie Bartłomiej z pytaniem o nowe BMW serii 3. Razem doszliśmy do wniosku, że 330i w największym stopniu spełni jego oczekiwania. Bartłomiejodebrał swoje 330i w marcu. Poprosiłem więc, aby podzielił się z Wami również swoimi wrażeniami jako użytkownik. Według mnie to najcenniejsze źródło wiedzy o nowym samochodzie.

Z racji tego, że sam dosyć pozytywnie oceniłem serię 3 w swoim teście, to dla równowagi poprosiłem Bartłomieja, aby skupił się przede wszystkim na wadach BMW, tym co go wkurza w tym samochodzie i co jest nie tak. Po prostu, żeby pocisnął nowej serii 3. Okazało się, że po 9 miesiącach właściwie nie ma się do czego przyczepić.

„Gdyby nie prośba o subiektywną recenzję to uwierzcie Państwo, że nie wybrałbym innego auta, gdybym jeszcze raz wybierał. Silnik, światła laserowe, kamery 360, aktywny tempomat z jazdą w korku to tylko niektóre elementy, dzięki którym te auto wygrywa!

BMW zachwyca się funkcją „Remote Software Upgrade” – samemu można aktualizować system. Jak to wygląda w praktyce? Ciągle wyświetla się komunikat „brak aktualizacji”, a jedyna możliwość uzyskania zaktualizowanego systemu jest podczas serwisu w ASO – na dzień dzisiejszy – zero funkcjonalności, pic na wodę. Sterowanie za pomocą głosu, a samo komenda „Hey, BMW” działa wyłącznie w języku angielskim i być może w innych językach, na pewno nie w polskim. Może z czasem się to zmieni.

Irytuje mnie – dość mocno – wysokość ustawienia fotela przy automatycznej regulacji siedzeń. W Mercedesie klasy C jeżeli opuścimy fotel maksymalnie nisko, to faktycznie siedzi się nisko, natomiast tutaj przy wzroście 180 cm widzę całą maskę – chodzi mi tutaj głównie o mniejsze zakresy regulacji wysokości fotela względem klasy C.

Dużą wadą dla mnie jest brak możliwości wyboru – podczas konfiguracji – elektrycznej kierownicy i pamięci fotela pasażera, jak również brak – co konkurencja również ma – wyboru automatycznego dozownika zapachów oraz wentylacji foteli. Nadaremno szukać guzika odpowiadającego bezpośrednio za wyłączenie klimatyzacji. Klimatyzacje wyłącza się naciskając guzik „Menu AC”, potem jeszcze jedno kliknięcie w ekran i dopiero można kliknąć wyłączając klimatyzacje.

Niebawem czeka mnie wizyta w ASO w celu wyeliminowania odgłosu elementu wpadającego w rezonans w okolicach podłokietnika. No i do dnia dzisiejszego nie mogę wyczuć systemy start/stop, abym operował tak hamulcem, żeby nie zawsze gasł, a gaśnie zawsze.

 

 

Zachęcam do dzielenie się uwagami, przemyśleniami i wrażeniami z jazdy nowym BMW serii 3 w komentarzach.

 

Nowe BMW serii 3 2020 G20 – test i opinia | Wszystko, co musisz wiedzieć o nowym BMW serii 3
Nowe BMW serii 3 to samochód, który po odpowiednim doposażeniu zasługuje na miano kompletnego. Przekonał mnie najbardziej na tle rywali. Kto wie, czy to nie najbardziej dopracowany samochód z całej gamy BMW. Naprawdę po trudno mu coś zarzucić.
Wygląd (M Sport)
Wnętrze
Wrażenia za kierownicą (330i)
Silnik
Multimedia
Premium feel
To jest premium:
  • ergonomia i jakość wnętrza,
  • multimedia,
  • połączenie komfortu i sportu.
To nie jest premium:
  • cyfrowa tablica wskaźników,
  • trzeba solidnie go doposażyć,
4.6Jak premium?

O Autorze

Avatar

Kim ja w ogóle jestem i co tutaj robię? Od ponad 10 lat zawodowo testuję i recenzuję nowe modele samochodów. Kiedyś jako dziennikarz motoryzacyjny, dzisiaj bardziej niezależnie i lifestyle’owo, jako bloger i freelancer. Staram się wyjaśniać, doradzać i pomagać Wam w Waszych motoryzacyjnych problemach. Nowe samochody to po prostu moja praca. Szczególnie te klasy premium, ponieważ cenię sobie komfort, dbałość o detale oraz emocje, które wynikają z połączenia tych dwóch aspektów.

Podobne posty

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany

Moja matka mówi, że profil na Instagramie to jedyne, co mi się w życiu udało. 
Zapraszam w wolnej chwili.

close-link