Sport Glide razem z całą rodziną nowych Softaili to początek nowej ery dla Halrleya. Harley – podobnie do marek samochodowych – zapytał klientów o ich oczekiwania, a następnie stworzył motocykle, które się w nie wpisują. Najnowszym z nich jest właśnie Sport Glide. Stwierdziłem, że muszę sprawdzić, czy ten sportowo-turystyczny Harley z nowego rozdania może odpowiadać również na Wasze i moje potrzeby.

Oopwiadałem Wam już, że długi weekend majowy spędziłem na Harleyu Sport Glide. I wiecie co? Wcale nie żałuję, że wybrałem motocykl zamiast samochodu. Bo test Harleya ponownie okazał się nie tyle testem, co przygodą. Co do tych oczekiwań, o których wspomniałem na wstępie, to były proste: chciałem, aby Sport Glide sprawił, że podróż będzie celem samym w sobie. Zaoferował jednak znacznie więcej.

Harley Sport Glide test opinia

Harley-Davidson Sport Glide. Według producenta to motocykl sportowo-turystyczny z rodziny Softail. Na zdjęciu widzicie Sport Glide w bardziej „miejskiej” stylizacji – bez kufrów i owiewki. Bardzo łatwo je zdjąć. Świetnie prezentują się koła o nazwie Mantis (modliszka). No i mamy widelec upside-down. Sport Glide dostępny jest również w kolorze czerwonym i srebrno-złotym.

Harley-Davisn Sport Glide – a co to takiego?

Jeżeli miałbym porównywać Sport Glide do konkretnego modelu samochodu, tak żeby najlepiej i najszybciej dać Wam obraz tego motocykla, to napisałbym, że to Ford Mustang GT (V8) wśród motocykli. Sprzęt, który można nazwać turystycznym, więc dobry na długie podróże, ale również taki, który urzeka samym charakterem i całkiem nieźle radzi sobie w zakrętach. Zarówno Mustang, jak i Sport Glide to po prostu wszechstronne maszyny. Wrażenia z jazdy są w nich zdominowane przez silnik, ale całość podsyca dziedzictwo marki.

Wiem, co mówię, bo Mustangiem GT pokonałem ponad 4 tys. km, z czego prawie tysiąc po przełęczach Dolomitów (gorąco zachęcam odwiedzania galerii z tej wyprawy). Z kolei na Harleyu Sport Glide doświadczyłem swojej pierwszej dłuższej trasy na motocyklu: z Warszawy do Gdańska i z powrotem. I – dla jasności – nie wybrałem autostrady, tylko najbardziej krętą i dziewiczą drogę, jaką udało mi się znaleźć.

Sport Glide posiada niezwykle wygodne siedzisko dla Ciebie i umiarkowanie wygodne siedzisko dla pasażerki. Moja pasażerka pokonała na nim ponad 300 km i nie była zachwycona. Ale na krótkie dystanse będzie jak znalazł. Z tyłu mamy nowe zawieszenie z regulacją napięcia wstępnego.

Harley Sport Glide – jak ewoluują motocykle

Sport Glide, w momencie publikacji tego tekstu, to nowy motocykl w gamie Harleya. Wyróżnia się przede wszystkim nową ramą. – Nowa rama? A cóż to? – zapytacie. Już tłumaczę, o co chodzi.

O ile bazą dla samochodów jest płyta podłogowa – wiecie, MQB w Volkswagenie, SPA w Volvo czy UKL2 w BMW – o tyle odpowiednikiem takiej płyty w motocyklach jest właśnie rama, wokół której jest zbudowana cała maszyna. W przypadku samochodów zmiana płyty podłogowej to rewolucja, która przekłada się na każdy aspekt jazdy. W motocyklu jest tak samo.  

Nowa rama Sport Glide’a jest o 1/3 sztywniejsza i lżejsza niż w poprzednikach. Sport Glide posiada też nowe zawieszenie z przednim amortyzatorem typu „do góry nogami”, czyli cieńsze golenie są bliżej osi koła, i regulację napięcia wstępnego z tyłu. Zapytacie zapewne, czy i jak te zmiany przełożyły się na wrażenia z jazdy. A ja Wam odpowiem, że… nie mam pojęcia. Co prawda jeździłem motocyklem z rodziny Softail na starej ramie, ale jeszcze nie czuje się na tyle kompetentnym testerem motocykli, żeby wypowiadać się o takich niuansach.

Jak jeździ Harley Sport Glide – opinia

Tak czy inaczej, według opinii ekspertów (czyli takich gości jak ja, tylko na co dzień jeżdżących na motocyklach), zmiany są bardzo pozytywne. Generalnie to świetna konstrukcja. Niebo a ziemia w porównaniu z poprzednikiem w kwestii skręcania, amortyzacji i wrażeń z jazdy. Coś jak poprzednia generacja Mustanga, która najlepiej czuła się w jeździe na wprost, w porównaniu z obecną, która dodatkowo dobrze skręca i w ogóle wszystko robi lepiej.

Sport Glide test

Pełne złożenie, iskry lecą z podnóżków, opony zamknięte jak wielkopowierzchniowe sklepy w niedziele bez handlu. Przynajmniej tak to sobie wyobrażam. Tak czy inaczej, faktem jest, że Sport Glidem można śmiało krzesać iskry podnóżkami, bo to Harley, który bardzo lubi zakręty.

Sport Glide pokazuje charakter nie tylko na prostych odcinkach, lecz także w zakrętach. Zakręty na motocyklu to nadal moja słaba strona, ale i tak te 320 kg Harleya przekładałem z boku na bok z dużą pewnością. Możemy zatem wnosić, że to stabilny, przewidywalny i zwinny motocykl – a to rzeczy, które rzadko słyszy się o Harleyach. Aby było merytorycznie, przytoczę tu słowa bardziej doświadczonego kolegi ze „Świata Motocykli”, który testował Sport Glide’a na Teneryfie. Uwaga, cytat:

Motocykl niemal bez użycia siły przekłada się z zakrętu w zakręt, przy czym nawet przez chwilę nie mam powodu do narzekania na feedback. Z każdym winklem jedziemy coraz szybciej – podnóżki krzeszą iskry i aż prosi się, aby jeszcze go docisnąć. Wiem, że ma większe możliwości niż pozwalają na to mocno do przodu wysunięte podnóżki.

Ech, krzesałbym te iskry, gdybym potrafił. Na tę chwilę mogę Wam natomiast poopowiadać, jak to jest, z Harleyem Sport Glidem w długiej trasie, bo tego kolega na Teneryfie nie miał okazji sprawdzić. A ja tak! Wcześniej jednak słów kilka o silniku.

Sport Glide test i opinia

Harley Sport Glide w stylizacji turystycznej – z kuframi i owiewką. Silnik łagodnie wibruje, płynnie i stanowczo rozpędzając Sport Glide’a. PS Tak, zbieram na porządne ciuchy i kask na motocykl.

Silnik  i skrzynia Sport Glide’a

Silnik Milwaukee 8 odpala solidnym grzmotem, ale na postoju chodzi dosyć cicho i kulturalnie. Zawsze jednak czujesz, że to jednostka o wyjątkowym charakterze. Zapewnia „wystarczające” osiągi, rozwija skrzydła powyżej 1000 obr./min, najlepiej czuje się przy około 3 tys. obr./min, moc oddaje płynnie jak wolnossące V8 Mustanga i odpada dopiero na autostradzie, przy jakichś 180 km/h.

Sport Glide test silnik

Silnik Milwaukee 8 nadaje charakter całej maszynie i definiuje wrażenia z jazdy. Ma 107 cali sześciennych pojemności, dwa ogromne gary i wałek wyrównoważający. Moc? Wystarczająca. Moment – 145 Nm. Wiadomo, nie jest to najmocniejsze, co oferuje Harley, ale w żadnym momencie nie czułem niedostatku mocy. Nawet z pasażerką i bagażami.

Teraz skrzynia. Jak to w Harleyu – niemal czuć pracę poszczególnych elementów, a każdej zmianie biegu towarzyszy soczysty, mechaniczny klang. Podobnie jak silnik, również skrzynia ma unikatowy charakter. To przekłada się na odczucia obcowania z czystą mechaniką, czyli coś, czego czasami brakuje mi w typowo sportowych samochodach. W nowym Harleyu jest tego pod dostatkiem. Czujesz, że to maszyna, która – jak banalnie by to nie zabrzmiało – ma duszę. A maszyny z duszą to piękna sprawa.

Sport Glide test silnik

Uwielbiam przyglądać się Harleyom i wyłapywać rozmaite detale. Jest ich mnóstwo.

Sport Glide w trasie – jako motocykl turystyczny

Jako motocykl turystyczny Harley Sport Glide spisał się bez zarzutów. Dwóm osobom – mnie i mojej pasażerce – udało spakować się do dwóch gustownych kuferków na dłuższy, majowy weekend. Są pojemne, ale niezbyt praktyczne. Łatwo je odmontować, ale po zdemontowaniu nie ma ich za co chwycić, żeby np. przenieść z parkingu do hotelu. Trzeba je brać w objęcia, a najczęściej są brudne po trasie. Niezbyt to wygodne. Chociaż wydaję mi się, że widziałem do nich specjalne wkłady, które służą jako przenośna torba.

Nie mam absolutnie żadnych zastrzeżeń do siedziska. Wydaje mi się, że było jeszcze wygodniejsze niż to w Softailu Slim S. Moja pasażerka o swoim siedzisku miała jednak nico inne zdanie. W skrócie: zdecydowanie nie jest to miejsce na kilkugodzinną podróż. Raczej na krótką podwózkę.

Wróćmy jednak do ridera. A ten siedzi nisko. Jego plecy, nawet jeśli nie ma za sobą pasażera, są odpowiednio podparte. Komfort poprawia mała owiewka – spełnia swoją funkcję i bardzo łatwo ją zdemontować. Wycina klatkę piersiową ze strugi powietrza, ale pęd wiatru nadal czuć na kasku. Jeżeli jednak chcesz całkowicie „wyciąć się” ze strugi powietrza, to są dostępne również owiewki z wyższą szybką.

Sport Glide test i opinia

Harley-Davidson Sport Glide w turystycznym wdzianku. Długi pojedynczy wydech już z daleka daje znać charakterystycznym dudnieniem, że zbliża się motocykl z amerykańską duszą!

Harley-Davidson Sport Glide – spalanie i dodatki

W kwestii zużycia paliwa: na zatankowanym pod korek motocyklu (czyli około xx litrach), z bagażami, we dwie osoby, przy dosyć silnym wietrze pokonałem 320 kilometrów do momentu, w którym zasięg przestał być wyświetlany. Jechałem bocznymi drogami z prędkościami 80–100 km/h. W trasie doceniłem bardzo prosty w obsłudze tempomat. W mieście z kolei bardzo komfortowym dodatkiem jest kierunkowskaz, który sam się dezaktywuje. No i do dyspozycji miałem port USB. A to bardzo ważne, gdy wyruszasz w nieznane i polegasz jedynie na nawigacji.

Harley Sport Glide test

Kokpitowi nie mam nic do zarzucenia. Pod analogowym prędkościomierzem mamy cyfrowy wyświetlacz, na którym możemy odczytać zasięg, obroty, zapięty bieg, godzinę, przebiegi. Do pełni szczęścia brakuje średniego spalania. Z moich obliczeń wynika, że kształtuje się ono w okolicach 5,6 l/100 km (z pasażerem i bagażami). Harley deklaruje 5,4 l/100 km, więc nie kłamie.

Harley Sport Glide – podsumowanie

Sport Glide, jak każdy z Harleyów, na którymi jeździłem, dostarczył niezapomnianych wrażeń. Wystarczająco mocny, odpowiednio komfortowy w długich trasach i zaskakująco poręczny na krętych drogach. Do tego świetnie wygląda, chociaż najbardziej podobał mi się bez owiewki i kufrów. Ale to już rzecz gustu.

A skoro przy gustach i wyglądzie jesteśmy, to muszę wspomnieć, że nie trzeba mieć brzucha, brody, tatuaży, skórzanej kurtki z frędzlami i niemieckiego hełmu na głowie, żeby jeździć na Harleyu. To już zupełnie inny lifestyle – nowoczesny, otwarty na wszystkich, nawet gości w adidasach i pstrokatym kasku. Więcej o tym napisał dla Was Krystian Plato z TVN Turbo, którego poprosiłem o opinię na temat Sport Glide.

Harley Sport Glide opinia test

Test Sport Glide’a – podobnie jak każdego Harleya – był prawdziwą przygodą.

Harley Sport Glide – opinia

Nie ma znaczenia, czy patrzy na Ciebie kierowca autobusu, inny motocyklista, przedszkolak idący z mamą za rękę, czy grupa licealistek podczas długiej przerwy. Każdemu, bez wyjątku, ten Harley po prostu się podoba. Można powiedzieć, że spece od designu z Milwaukee wykonali kawał dobrej roboty, bo ten Harley nie kojarzy się ani z frędzlami, ani z brodami, ani tym bardziej z wielkimi brzuchami. Sport Glide, mówiąc krótko, to modny sprzęt o klasycznej linii z powiewem świeżości w postaci np. ledowych świateł. Swoją drogą oświetlenie dodaje tej maszynie sporo charakteru. Przynajmniej takie jest moje zdanie.

Można powiedzieć, że ktoś w fabryce Harleya zobaczył projekt i stwierdził: „Dokładnie o to chodziło, mam nadzieje, że teraz inżynierowie tego nie popsują…”. I nie popsuli. Nowa rama, zawieszenie, hamulce, to wszystko sprawiło, że, jadąc Sport Glidem, pokonuje się łuki i zakręty z naprawdę szczerym uśmiechem, a im dłuższy i szybszy łuk, tym ten uśmiech większy. Tarcie podnóżkami o asfalt w zakręcie to dla tej maszyny bułka z masłem. Nawet, gdy sypie się za nami niezliczona ilość iskier, maszyna bez przerwy pozostaje stabilna. Prowadzanie to mocny punkt tego warzącego przecież nie mało motocykla.

Na koniec wisienka. Silnik. Kiedyś najszybszym Harleyem był Vrod. I może rzeczywiście Vrod na pierwszym biegu „robi setkę”, ale Sport Glide, jeśli mu ustępuje w przyspieszeniach, to minimalnie. I co z tego, że dwójkę trzeba wrzucić przy 80 km/h… skoro nowa skrzynia działa z wyjątkową precyzją, a maszyna nie przestaje ani na chwilę pędzić przed siebie.

Świat idzie do przodu i spory krok na przód wykonał też Harley Davidson. Trochę na niego czekaliśmy, ale było warto. Może i Sport Glide nie drga tak jak motocykle sprzed lat, ale czy komuś to przeszkadza? Mi nie!

Krystian Plato (@turboplato), TVN Turbo

Harley Sport Glide opinia test

 

 

Harley-Davidson Sport Glide – dane techniczne i cena

Ceny

  • Vivid Black 77 080 PLN
  • INNY KOLOR LAKIERU 78 510 PLN

Wymiary

  • Długość 2325 mm
  • Wysokość SIEDZENIA bez obciążenia 680 mm
  • Prześwit 120 mm
  • Kąt główki 30 stopni
  • Opony, przód 130/70B18 63H BW
  • Opony, tył 180/70B16 77H BW
  • Pojemność zbiornika paliwa 18,9 l
  • Masa, gotowy do eksploatacji 317 kg
  • Hamulce: typ zacisku 4-tłoczkowy stały z przodu i 2-tłoczkowy pływający z tyłu

Silnik

  • Silnik Milwaukee-Eight 107
  • Średnica cylindra 100 mm
  • Skok tłoka 111 mm
  • Pojemność 1745 CC
  • Stopień sprężania 10.0:1
  • Układ paliwowy Elektroniczny sekwencyjny wtrysk paliwa (ESPFI)
  • Wydech 2-w-1; katalizator w tłumiku

Foty ze mną na motocyklu wykonał Autsider

Harley-Davidson Sport Glide – test, opinia, wrażenia z jazdy
Sport Glide – dziewiąty model w rodzinie Softaila – to niezwykle wszechstronna maszyna. Sprawdza się w długiej trasie, a dzięki nowej ramie i zawieszeniu daje mnóstwo frajdy w zakrętach. Czaruje charakterem silnika i zwraca uwagę wyglądem. Wyjątkowo ciekawa propozycja w gamie Harleya.
Wygląd
Silnik
Osiągi
Na trasę
Do miasta
Lans
To jest premium:
  • dwa motocykle w jednym,
  • właściwości jezdne,
  • charakter.
To nie jest premium:
  • kufry bez uchwytów.
4.4Jak premium?

O Autorze

Kim ja w ogóle jestem i co tutaj robię? Od ponad 10 lat zawodowo testuję i recenzuję nowe modele samochodów. Kiedyś jako dziennikarz motoryzacyjny, dzisiaj bardziej niezależnie i lifestyle’owo, jako bloger i freelancer. Staram się wyjaśniać, doradzać i pomagać Wam w Waszych motoryzacyjnych problemach. Nowe samochody to po prostu moja praca. Szczególnie te klasy premium, ponieważ cenię sobie komfort, dbałość o detale oraz emocje, które wynikają z połączenia tych dwóch aspektów.

Podobne posty

2 komentarze

  1. BestElliot

    I see you don’t monetize your blog, don’t waste your traffic, you can earn extra cash every month.
    You can use the best adsense alternative for any type of website
    (they approve all websites), for more details simply search in gooogle:
    boorfe’s tips monetize your website

    Odpowiedz

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany

O co chodzi z tym premium?!

Ten ebook zmieni Twoje spojrzenie na drogie samochody

Pobiesz swój egzemplarze ebooka Premium Feel!
POBIERAM MÓJ EGZEMPLARZ
close-link

Przepraszam, że przeszkadzam, ale...
...moja mama mówi, że mam super Instagrama i powienienem się nim chwalić. 
Zapraszam w wolnej chwili.

close-link