Przed Wami trzecia i ostatnia część podróży przez historię Porsche szlakiem stworzonym przez muzeum marki. Zaczęliśmy od Type 64 z 1939 roku, a dziś docieramy do kultowej Carrery GT skonstruowanej w 2003.

 

 

 

O każdym samochodzie, który tutaj widzicie można by napisać książkę, ale mamy nadzieję, że to nasze krótkie zestawienie pozwoliło Wam poczuć magię Porsche. Zauważyć niesamowitą konsekwencję w projekcie nadwozia, utrzymaną od początku istnienia marki do dziś, gdy Porsche otwiera kolejny rozdział w swojej historii za sprawną nowego 911. Miłego „zwiedzania”.

 

Porsche 924

Rok produkcji: 1974
Silnik: 4-cyl. rzędowy
Pojemność: 1984 cm3
Moc maks.: 125 KM
Prędkość maks.: 200 km/h

Kryzys energetyczny w połowie lat 70-tych zmusił Volkswagena do zerwania projektu wspólnego opracowania nowego samochodu sportowego. Porsche stworzyło więc 924 jako własny, tani model otwierający gamę. Już w pierwszej fazie projektu, najbardziej rzucającym się w oczy elementem była ogromna przeszklona pokrywa bagażnika. 924 napędzane było silnikiem chłodzonym cieczą i umieszczonym z przodu. Układ napędowy transaxle powstawał w fabryce Audi w Neckarsulm od 1976 roku.

 

 

Porsche 911 Carrera 3.2 Cabriolet

Rok produkcji:1985
Silnik: 6-cyl. boxer
Pojemność: 3164 cm3
Moc maks.: 231 KM
Prędkość maks.:245 km/h

Wszystko w 911 Carrera 3.2 Cabriolet było nowe. Nowy był 3,2-litrowy silnik z elektronicznym sterowaniem, nowe aluminiowe obręcze, oraz systemy elektroniczne. Rok po debiucie dodano siedzenia z wyższymi oparciami oraz kierownicę o czterech ramionach. Ten model, zastępujący 911 SC, posiadał większą moc przy niższym zużyciu paliwa. Sam Ferry Porsche osobiście jeździł tym modelem z przekładnią Sportmatic.

 

 

Porsche 959

Rok produkcji: 1988
Silnik: 6-cyl. boxer, sekwencyjne turbo
Pojemność: 2849 cm3
Moc maks.: 450 KM
Prędkość maks.: 315 km/h

 

Żadne inne Porsche nie stanowi tak idealnego połączenia sportowej werwy z najbardziej wyszukaną technologią, jak 959. Stworzone dla nowo powstałej wyścigowej Grupy B, bazując na 911, 959 zostało stworzone jako technologiczna demonstracja siły w limitowanej liczbie 292 egzemplarzy. Późniejsza wersja produkcyjna czerpała pełnymi garściami z  wyścigowego pierwowzoru, szczególnie w kwestii wyglądu. Mimo, że kosztowała 420 tys. marek, wszystkie 959 sprzedały się błyskawicznie.

 

 

Porsche Panamericana

Rok produkcji: 1996
Silnik: 6-cyl. boxer
Pojemność: 2480 cm3
Moc maks.: 204 KM
Prędkość maks.: 240 km/h

 

Z okazji 80. urodzin Ferry Porsche otrzymał gotowy do jazdy studyjny pojazd pozujący na 911 Carrera 4. Stworzony zaledwie w kilka miesięcy i wymownie nazwany „Panamericana” model zaprezentowano na salonie samochodowym we Frankfurcie w 1989 roku. Projekt sztywnego, zdejmowanego dachu miał spory wpływ na późniejsze opracowanie 911 Targa. Ten prototyp posłużył również jako inspiracja do stworzenia w przyszłości Porsche Boxstera.

 

 

Porsche Boxter

Rok produkcji: 1996
Silnik: 6-cyl. boxer
Pojemność: 2480 cm3
Moc maks.: 204 KM
Prędkość maks.: 240 km/h

 

Ten dwumiejscowy roadster z silnikiem umieszczonym centralnie (na zdjęciu w wersji studyjnej) wykorzystywał zaawansowaną technologię, aby stworzyć tradycję Porsche Spyder. Pomimo przytłaczających głosów, że Boxster to bardziej „pokazówka”, zapadła decyzja by wdrożyć model do produkcji. Z powodów technicznych, Boxer zrywał nieco z kanonem stylistycznym marki, jednak wciąż był postrzegany jako Porsche czystej krwi. Posiadając niektóre cechy charakterystyczne późniejszych generacji 911, Boxter na zawsze zachował swoją niezależną osobowość.

 

 

Porsche 911 GT1

Rok produkcji: 1997
Silnik: 6-cyl. boxer z turbo
Pojemność: 3163 cm3
Moc maks.: 544 KM
Prędkość maks.: 310 km/h

 

Wymogi homologacyjne dla dopuszczenia 911 GT1 do wyścigów wymagały stworzenia jej drogowej wersji w przynajmniej 20 egzemplarzach. Porsche spełniło wymagania regulaminowe. Drogowe bolidy z przednim pasem typowym dla generacji 996 powstawały w wyścigowym oddziale w Weissach. Cena tego niesamowitego Porsche wynosiła 1,5 miliona marek.

 

 

 

Porsche Carrera GT

Rok produkcji: 2003
Silnik: V10
Pojemność:5733 cm3
Moc maks.: 612 KM
Prędkość maks.: 330 km/h

Wrażenia za kierownicą tego samochodu są niesamowita i zostają w pamięci na zawsze. Już sam wygląd pokazuje, że Carrara GT to bezkompromisowy supersamochód. Posiada wszystkie zalety współczesnych samochodów wyścigowy – niesamowite osiągi, ekstremalnie lekką konstrukcję oraz najwyższe bezpieczeństwo. Pierwotnie zaprojektowany z myślą o startach w Le Mans, ten wyjątkowo płaski samochód z silnikiem umieszczonym centralnie oraz karoserią w włókna węglowego został stworzony w zakładach Porsche w Lipsku w limitowanej ilości 1270 egzemplarzy.

O Autorze

Kim ja w ogóle jestem i co tutaj robię? Od ponad 10 lat zawodowo testuję i recenzuję nowe modele samochodów. Kiedyś jako dziennikarz motoryzacyjny, dzisiaj bardziej niezależnie i lifestyle’owo, jako bloger i freelancer. Staram się wyjaśniać, doradzać i pomagać Wam w Waszych motoryzacyjnych problemach. Nowe samochody to po prostu moja praca. Szczególnie te klasy premium, ponieważ cenię sobie komfort, dbałość o detale oraz emocje, które wynikają z połączenia tych dwóch aspektów.

Podobne posty

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany

O co chodzi z tym premium?!

Ten ebook zmieni Twoje spojrzenie na drogie samochody

Pobiesz swój egzemplarze ebooka Premium Feel!
POBIERAM MÓJ EGZEMPLARZ
close-link

Przepraszam, że przeszkadzam, ale...
...moja mama mówi, że mam super Instagrama i powienienem się nim chwalić. 
Zapraszam w wolnej chwili.

close-link