Tradycyjnie jak co roku przygotowałem dla Was najbardziej obszerne i szczegółowe (jedyne takie) roczne podsumowanie wydarzeń na rynku samochodów segmentu premium w Polsce. Poniższy raport to gruntowna analiza statystyk sprzedaży (pierwszych rejestracji) nowych samochodów premium w naszym kraju, rankingi marek i modeli, zestawienia, porównania i prognozy na rok 2017. Są to unikatowe i starannie opracowane przeze mnie statystyki i dane, które znajdziecie tylko na PremiumMoto.pl.

Podsumowanie wydarzeń na rynku (nowych) samochodów segmentu premium w Polsce w 2016 roku chciałbym zacząć od jakichś sensacyjnych wieści. Zaskoczyć Was i zaintrygować. Prawda jest jednak taka, że obyło się bez spektakularnych niespodzianek. Segment premium ponownie okazał się najszybciej rosnącą i najbardziej stabilną częścią rynku nowych samochodów osobowych w Polsce. Ponad 30-procentowe wzrosty wiodących marek, kolejne historyczne rekordy sprzedaży, rosnące zainteresowanie SUV-ami i wyniki najlepsze od kilkunastu lat. Z pewnością jednak warto dokładnie przyjrzeć się temu jak radziły sobie poszczególne marki i modele premium przez 12 miesięcy 2016 roku.

 

Przeskocz do interesującej Cię treści

Zobacz krótkie podsumowanie bieżącej sytuacji na rynku samochodów klasy premium w Polsce (styczeń-lipiec 2017)

Poniżej przygotowałem szczegółowe zestawienie wyników uzyskanych przez poszczególne marki, przekrojowe rankingi najpopularniejszych modeli oraz analizy sprzedaży oparte na danych dotyczących pierwszych rejestracji z Centralnej Ewidencji Pojazdów, statystyk rejestracji dostarczonych przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR oraz importerów. Zaznaczam, że w analizach stosuję pewne uproszczenie, utożsamiając liczbę pierwszych rejestracji pojazdu z liczbą sprzedanych egzemplarzy. W rzeczywistości wartości mogą się nieco różnić, ze względu na to, że nie wszystkie kupione w Polsce egzemplarze zostały zarejestrowane w naszym kraju, lub zakupy miały miejsce w ostatnich dniach grudnia i samochody nie zdążyły zostać zarejestrowane jeszcze w 2016 roku. Znaczące różnice występują w przypadku Lexusa oraz Jaguara i Land Rovera. Więcej na ten temat przy opisie wyników poszczególnych marek.

Zobacz ubiegłoroczne analizy rynku nowych samochodów segmentu premium w Polsce

Rynek samochodów klasy premium w Polsce w 2016 roku – wprowadzenie

W skrócie

  • Kolejny rekordowy rok sprzedaży samochodów premium w Polsce;
  • 30-procentowy wzrost segmentu premium r/r;
  • Ponad 50 tys. sprzedanych (pierwszych rejestracji) samochodów premium w ciągu 12 miesięcy;
  • Udział samochodów marek premium w rynku wyniósł 12 proc. O 2 proc. więcej niż w roku 2015;
  • 88 proc. pierwszych rejestracji na firmy;
  • Lexus i Audi najpopularniejszymi markami wśród osób fizycznych;
  • BMW i Land Rover najpopularniejszymi markami wśród firm;
  • Wszystkie marki premium ze wzrostem sprzedaży r/r.;
  • 5 SUV-ów w TOP10 najpopularniejszych modeli premium;
  • Co drugi sprzedany nowy samochód segmentu premium w Polsce był SUV-em lub crossoverem;
  • Wszystkie marki (oprócz Porsche) utrzymały swoje pozycje w rankingu TOP10;
  • Wyniki za styczeń i luty 2017 zapowiadają kolejny rekordowy rok dla segmentu premium;
  • W Niemczech zarejestrowano więcej egzemplarzy samego Mercedesa klasy C niż w Polsce wszystkich samochodów segmentu premium łącznie;

W 2016 roku według danych Instytutu Badania Rynku Motoryzacyjnego zarejestrowano w Polsce 416 123 nowe samochody osobowe – o 17,2 proc. więcej niż w 2015 roku. Tym samym rok 2016 pod względem sprzedaży nowych samochodów to najlepsze 12 miesięcy od 15 lat! Tak dobry wynik jest w pewnej mierze zasługą samochodów segmentów premium.

W ciągu minionego roku w Polsce zarejestrowano 50 708 nowych samochodów marek premium. To o 30,14 proc. więcej w porównaniu z sytuacją sprzed roku. W tym samym okresie cały rynek urósł o 17 proc., widać więc, że segment premium kolejny rok z rzędu wykazał się większą dynamiką wzrostu. Układ sił wśród wiodących marek i modeli pozostał praktycznie niezmieniony, chociaż nie obyło się bez drobnych przetasowań.

sprzedaz-samochodow-premium-polska

Sprzedaż samochodów segmentu premium w Polsce na przestrzeni ostatnich lat (wg liczby pierwszych rejestracji).

rejestracje-segment-premium-mesiace

Rejestracje samochodów segmentu premium w Polsce w poszczególnych miesiącach 2016 roku.

Rynek samochodów premium: Polska vs Niemcy

Z jednej strony ponad 50 tys. sprzedanych egzemplarzy samochodów z wyższej półki można uznać za świetny wynik. Z drugiej, jeżeli zwrócimy uwagę, że w tym samym czasie w Niemczech zarejestrowano 67 tys. (!) egzemplarzy samego tylko Mercedesa klasy C, to widać, jak dużo brakuje nam jeszcze do czołówki. Zgadza się: w Niemczech zarejestrowano więcej egzemplarzy samego tylko Mercedesa klasy C niż w Polsce wszystkich samochodów segmentu premium łącznie. Podobnie zresztą jest w przypadku Audi A4.

Nawet jeśli weźmiemy pod uwagę, że w Niemczech mamy dwa razy więcej kierowców, to 67 tys. vs. nasze 1433 egzemplarze dają jasno do zrozumienia, że pole do popisu dla marek premium w Polsce jest jeszcze bardzo duże. Swoją drogą Mercedes-Benz klasy C to jeden z najpopularniejszych modeli na rynku niemieckim. Wróćmy jednak na nasze podwórko.

mercedes-klasy-c-polska-vs-niemcy

Rejestracje Mercedesa klasy C w 2016 roku – Polska vs Niemcy

audi-a4-polska-vs-niemcy

Rejestracje Audi A4 w 2016 roku – Polska vs Niemcy

Najpopularniejsze marki samochodów premium w Polsce w 2016 roku (wg liczby rejestracji) – ranking

W porównaniu z rokiem 2015 układ sił w rankingu marek premium w Polsce pozostał niemal niezmieniony. BMW już po raz siódmy z rzędu zamknęło rok na pozycji lidera w segmencie premium, chociaż w porównaniu do Mercedesa i Audi odnotowało nieco mniejszy procentowy wzrost r/r. Szczegóły w poniższej tabeli.

Ranking samochodowych marek premium w Polsce (wg liczby rejestracji)
Marka Rejestracje 2015 Rejestracje 2016 Zmiana 2015 vs 2016
1. BMW 9552 12498 30,84%
2. Mercedes-Benz 8429 11241 33,36%
3. Audi 8014 10787 34,60%
4. Volvo 6821 7741 13,49%
5. Lexus 2519 3436 36,40%
6. Mini 1129 1568 38,88%
8. Porsche 861 1116 29,62%
7. Land Rover 874 962 10,07%
9. Infiniti 378 540 42,86%
10. Jaguar 267 540 102,25%
RAZEM  38 844 50429 29,82%

Wśród marek premium, które sprzedały ponad 1000 samochodów, najbardziej dynamicznym wzrostem wykazało się MINI (prawie 39 proc.). Również Lexus kolejny rok mocno pnie się w górę. Warto zwrócić uwagę na Porsche, ponieważ w 2016 roku pierwszy raz w swojej polskiej historii przekroczyło próg 1000 egzemplarzy i tym samym przegoniło w rankingu Land Rovera. Infiniti, po słabszym 2015 roku, kiedy jako jedyna z marek premium odnotowała spadek sprzedaży, w 2016 złapała drugi oddech, uzyskując solidny 42-procentowy wzrost. Nie wypada nie wspomnieć o Jaguarze – może pochwalić się 120-procentowym przyrostem rejestracji (i jeszcze większym przyrostem sprzedaży). Zapewne domyślacie się, jakiemu modelowi brytyjska marka premium zawdzięcza tak spektakularny wynik.

Jest jeszcze marka DS, dla której rok 2016 był pierwszym pełnym obecności na rynku. DS pod koniec marca 2015 została wyodrębniona ze struktur PSA/Citroena jako samodzielna marka premium. Z wynikiem 402 sprzedanych egzemplarzy DS. uplasował się na ostatnim miejscu tabeli, z 24-procentowym spadkiem sprzedaży w stosunku do 2015 roku. Z nieukrywanym entuzjazm muszę też wspomnieć, że w zestawieniu za ten rok do grona marek premium włączę Alfę Romeo.

Ponownie pojawia się problem w przypadku Mercedesa. Jeżeli pod uwagę weźmiemy osobowe wersje vanów Citana, Vito, V, Marco Polo oraz Sprintera, to okaże się, że Mercedes-Benz z 12 673 zarejestrowanymi egzemplarzami zajął pierwsze miejsce. Jednak ani konkurenci, ani autor tego zestawienia nie uznają Vito i osobowych wersji samochodów dostawczych za reprezentantów segmentu premium. 

ranking-samochodowych-marek-premium-w-polsce

Ranking samochodowych marek premium w Polsce w 2016 roku wg liczby rejestracji.

Skoda – najpopularniejsza marka popularna w Polsce w 2016 roku sprzedała 52 296 samochodów.

Kto w Polsce kupuje samochody marek premium? Struktura zakupów: firmy vs osoby fizyczne

Nie będzie zaskoczenia. Aż 87,9 proc. rejestracji nowych samochodów klasy premium w Polsce w 2016 roku to zasługa firm. Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego dostarcza w tej kwestii nieco bardziej szczegółową statystykę, którą chętnie się z Wami podzielę.

rynek-samochodow-premium-firmy-vs-prywatne

Pierwsze rejestracje samochodów klasy premium w Polsce w 2016 roku – osoby fizyczne vs firmy.

Wśród osób fizycznych najczęściej wybieraną marką jest Lexus (14,2 proc. rejestracji) oraz Audi (14,1 proc. rejestracji). Firmy natomiast najczęściej decydują się na BMW (91,7 proc. rejestracji), a zaraz potem Porsche (90,4 proc. rejestracji) oraz Jaguara (90,2 proc. rejestracji). Procentowy rozkład rejestracji poszczególnych marek premium między firmy a osoby fizyczne przedstawiłem na poniższym wykresie.

rynek-samochodow-premium-marki-firmy-vs-prywatne

Pierwsze rejestracje samochodów klasy premium w Polsce w 2016 roku – osoby fizyczne vs firmy z podziałem na marki.

Najpopularniejsze modele samochodów marek premium w Polsce w 2016 roku (wg liczby rejestracji) – zestawienie

W rankingu TOP10 najpopularniejszych modeli można zauważyć sporo znaczących zmian względem roku 2015. Pierwsza dwójka jest niezmienna od lat. To dwa powoli ustępujące z rynku SUV-y od Volvo i Audi. Fenomen Volvo XC60 – najpopularniejszego samochodu klasy premium w Polsce – trwa nadal. Co więcej, mimo że model ten jest obecny na rynku ponad 9 lat, a następca w Polsce pojawi się już w połowie roku, to zainteresowanie nim nadal rośnie. Mało tego – popyt na XC60 w naszym kraju jeszcze nigdy nie był tak wysoki jak w 2016 roku. Równie dobrze radzi sobie Audi Q5, którego sprzedaż w ostatnim roku rynkowej kariery również znacząco wzrosła.

Jako jedyny w TOP10 spadek w stosunku do roku 2015 zaliczył Lexus NX, w zeszłym roku na czwartej lokacie. Do czołówki powróciło za to BMW X1 z niemal dwukrotnym (!) wzrostem sprzedaży. Tradycyjnie już niezwykle wyrównana walka o miano najpopularniejszego sedana/kombi segmentu premium toczy się między Mercedesem klasy C a BMW serii 3. W tym roku ten drugi minimalnie zwyciężył. Warto zauważyć, że pierwsza dziesiątka najchętniej rejestrowanych nowych samochodów klasy premium w Polsce nie jest zdominowana przez SUV-y. Podobnie jak w 2015 roku zostały zachowane zdrowe proporcje między segmentem SUV-ów a bardziej tradycyjnymi typami nadwozia. Wśród hatchbacków nadal mocną pozycję trzyma Audi A3, które w połowie tego roku przeszło facelifting.

Ranking TOP10 samochodów segmentu premium w Polsce (wg liczby rejestracji)
Model Rejestracje 2015 Rejestracje 2016 Różnica 2015 vs 2016 Ceny
1. Volvo XC60 2 859 3 202
 12,00% 141 200 – 224 500 PLN
2. Audi Q5 1 803 2 681
 48,53% 159 000 – 208 400 PLN
3. BMW serii 3 1 289 1 855  43,91% 126 200 – 390 476 PLN
4. BMW serii  5 1 789 1 789  44,27% 193 900 – 392 600 PLN
5. BMW X5 1 300 1 496  15,08% 253 500 – 544 600 PLN
6. Audi A3 (hatchback+sedan) 1 306 1 480  13,32% 98 200 – 183 800 PLN
7. Mercedes-Benz klasy C 1 331 1 433  7,66% 185 200 – 316 000   PLN
8. Mercedes-Benz GLA 1 151 1 421  23,46% 124 300 – 252 600 PLN
9. BMW X1  745 1 359 82,21% 129 700 – 181 300  PLN
10. Lexus NX 1 424 1 351 -5,13% 159 000 – 266 100 PLN

Muszę tutaj zaznaczyć, że TOP10 wyglądałoby nieco inaczej, gdyby przyjąć systematykę, według której do jednej puli wrzucamy Audi A4/A4 Allroad i A6/A6 Allroad oraz Volvo V40 i Volvo V40 CC. Hatchback Volvo z liczbą rejestracji na poziomie 1589 uplasowałby się na szóstej pozycji, natomiast oba Audi zajęłyby miejsca Lexusa NX i BMW X1. Publikuję więc dwie wersje rankingu TOP10 najpopularniejszych modeli samochodów segmentu premium w Polsce. Wybór pozostawiam Waszemu uznaniu.

Alternatywny ranking TOP10 samochodów segmentu premium w Polsce (wg liczby rejestracji)
Model Rejestracje 2015 Rejestracje 2016 Różnica 2015 vs 2016
Ceny PLN
1. Volvo XC60 2 859 3 202  12,00% 141 200 – 224 500
2. Audi Q5 1 803 2 681  48,53% 159 000 – 208 400
3. BMW serii 3 1 289 1 855  43,91% 126 200 – 390 476
4. BMW serii  5 1 789 1 789  44,27% 193 900 – 392 600
5. Volvo V40  i V40 CC 1 635 1 589 -2,81% 99 900 – 155 000
6. BMW X5 1 300 1 496  15,08% 253 500 – 544 600
7. Audi A3 (hatchback+sedan) 1 306 1 480  13,32% 98 200 – 183 800
8.Audi A4 i A4 Allroad 654 1 460 123%  132 700 – 310 500
9. Mercedes-Benz klasy C 1 331 1 433  7,66% 185 200 – 316 000  
10. Audi A6 i A6 Allroad 1 239 1 422 14,77% 187 400 – 576 800

Najpopularniejszy model marki popularnej – Skoda Octavia – uzyskała 16 966 rejestracji w 2016 roku.

Co jest premium a co nie? Dlaczego A3 i Volvo są premium, a Passat jednak nie do końca… (mój artykuł na temat segmentu premium w e-wydaniu Menadżera Floty)

Najpopularniejsze samochody klasy premium w Polsce w 2016 roku – analiza szczegółowa

W skrócie
  • Volvo XC60 i Audi Q5 ponownie najpopularniejszymi SUV-ami w Polsce;
  • Prawie 50-procentowy wzrost rejestracji Audi Q5;
  • Udany debiut Lexusa RX, lekki spadek Lexusa NX;
  • BMW X5 wygrywa z Audi Q7 i Volvo XC90;
  • Nowe BMW serii 7 przebojem wśród flagowych limuzyn;
  • Awans BMW X1 do czołówki najpopularniejszych modeli premium;
  • 55 proc. kierowców kupujących BMW serii 5 zdecydowało się na napęd 4×4.
  • Volvo V40 (i V40 CC) ponownie najchętniej wybieranym hatchbackiem klasy premium w Polsce;

Najpopularniejsze hatchbacki klasy premium – ranking i zestawienie

ranking-hatchback-premium-polska-2016

Ranking nowych hatchbacków klasy premium w Polsce w 2016 roku (wg liczby rejestracji).

W segmencie premium nie mamy zbyt wielu hatchbacków, ale modeli jest wystarczająco dużo, aby móc ułożyć ranking pięciu najpopularniejszych. W tym przypadku preferencje polskich kierowców się nie zmieniły. Pięć czołowych modeli zachowało swoje pozycje w rankingu względem 2015 roku. Wszystkie też, oprócz Volvo V40, odnotowały wzrost rejestracji. Największy, 36-procentowy, należy do Mercedesa klasy A.

TOP5 najchętniej wybieranych nowych hatchbacków premium w Polsce w 2016 roku (wg. liczby rejestracji)
Model Rejestracje 2015 Rejestracje 2016 Zmiana 2015 vs 2016
1. Volvo V40+V40 CC 1635 1589 -2,8% 
2. Mercedes-Benz klasy A 851 1 155 35,7% 
3. Audi A3 1312 1 090 -16,9% 
4. BMW serii 1 745  895 20,1% 
5. MINI hatch 600  715 19,2% 

 

Najpopularniejsze SUV-y (i crossovery) klasy premium w Polsce – ranking i zestawienie

popularne-suvy-premium-polska

Najpopularniejsze nowe SUV-y i crossovery w Polsce w 2016 roku (wg liczby rejestracji).

W pierwszej dwudziestce najpopularniejszych modeli klasy premium w Polsce mamy aż 11 SUV-ów. W tej klasie samochodów również obyło się bez rewolucji. Audi Q5 i Volvo XC60 pewnie trzymają się na swoich pozycjach, każdego roku odnotowując wzrost sprzedaży. W starciu XC60 vs Q5 w 2016 roku to Audi może pochwalić się znacznie większym wzrostem rejestracji r/r. W tym roku będzie gorąco w kwestii rywalizacji Q5 i XC60. W pierwszym kwartale w salonach pojawi się nowa generacja Q5. Chwilę potem, w połowie roku na polskich drogach zjawi się nowe Volvo XC60. Ciekawe, czy nowe Q5 przerwie dobrą passę XC60… Sytuacja jest podobna jak w przypadku debiutu Q7 i XC90 w roku 2015, których rynkowe premiery dzieliło zaledwie kilka miesięcy. 

ranking-suv-premium-polska-2016

Nowe SUV-y i crossovery premium w Polsce w 2016 roku – zestawienie wg liczby rejestracji.

Wszystkie czołowe SUV-y segmentu premium odnotowały w 2016 roku wzrost rejestracji. Wyjątkiem jest Lexus NX z 5-procentowym spadkiem. NX po bardzo dobrym roku 2015, kiedy zajął trzecie miejsce w zestawieniu, w 2016 spadł na szóstą pozycję. Nasuwa się pytanie – co poszło nie tak? Czy to nowy RX podkradł mniejszemu bratu klientów? A może to BMW X1? Tak czy inaczej, patrząc przez pryzmat liczby rejestracji, Lexus NX to nadal najbardziej doceniony japoński samochód segmentu premium w historii polskiego rynku.

Za przebój roku 2016 wśród SUV-ów klasy premium w Polsce można uznać BMW X1 – jego liczba rejestracji w ujęciu r/r wzrosła aż o 105 proc. To częściowo dlatego, że rok 2016 był pierwszym pełnym rokiem obecności na rynku II generacji tego modelu. Widać, że wielu kierowców czekało na jego debiut.

Najpopularniejsze nowe SUV-y (i crossovery) marek premium w Polsce (wg liczby rejestracji)
 Model Rejestracje 2 015 Rejestracje 2016  Zmiana 2015 vs 2016
1. Volvo XC60 2 859 3 202 (96 proc. z silnikiem Diesla)
12%
2. Audi Q5 1 803 2 681 (92 proc. z silnikiem Diesla)
49%
3. BMW X5 1 300 1 496 (najpopularniejsze X5 25d – ponad 50 proc. )
15%
4. Mercedes-Benz GLA 1 151 1 421 23%
5. BMW X1  745 1 359 82%
6. Lexus NX 1 424 1 351 (42 proc. wersje hybrydowe)
-5%

Jako ciekawostkę i punkt odniesienia dodam, że najpopularniejszy SUV marki popularnej w Polsce – Dacia Duster – zakończyła rok 2016 z wynikiem 8324 rejestracji.

 

Starcie flagowych SUV-ów segmenty premium – Audi Q7 vs Volvo XC90 vs BMW X5

Przy okazji podsumowania roku 2015 zapowiadałem, że w 2016 szykuje się bardzo zacięta rywalizacja między nowym Audi Q7 oraz nowym Volvo XC90. Oba modele, które zadebiutowały w 2015 roku, w 2016 były w ofercie przez całe 12 miesięcy.

Faktycznie toczyła się niezwykle zacięta i wyrównana walka. Audi Q7 zakończyło rok z 1293 rejestracjami, Volvo XC90 zaś z 1063. Ale to nie koniec historii. W przypadku Volvo XC90 spory udział w sprzedaży miała najmocniejsza i najdroższa wersja – T8 Plug-in hybrid (ceny od 351 tys. zł). W przypadku Q7 rejestracje najmocniejszej odmiany SQ7 (ceny od 428 tys. zł) wyniosły 88 sztuk.

Tak czy inaczej Volvo i Audi pogodziło BMW X5 z wynikiem prawie 1497 zarejestrowanych w roku 2016 egzemplarzy. Najpopularniejszym wariantem było X5 z podstawowym silnikiem diesla 25d, który stanowi ponad połowę wszystkich rejestracji (768). BMW X5 M50d, czyli najmocniejszy model z silnikiem wysokoprężnym, został zarejestrowany 145 razy. Najmocniejszy wariant benzynowy – BMW X5 M (ceny od 544 tys. zł) – zakończył rok z 40 rejestracjami. Co ciekawe, model M zanotował wzrost o 135 proc. w stosunku do 2015 roku. Mercedes-Benz GLE zakończył rok z wynikiem 681 rejestracji, zaś GLE Coupe – 661 rejestracji.

xc90-q7-x5-ranking-polska

BMW X5 vs Audi Q7 vs Volvo XC90 – zestawienie sprzedaży w Polsce w 2016 roku (wg liczby rejestracji).

 

Najpopularniejsze flagowe limuzyny klasy premium – ranking i zestawienie

Kategoria najbardziej premium, czyli najdroższe flagowe limuzyny. Jak one radziły sobie na polskim rynku w 2016 roku? Cóż, wszystkie, poza jedną, odnotowały spadek liczby rejestracji. W tym przypadku mamy do czynienia z niewielkimi liczbami rejestracji (łącznie niecałe 1300 zarejestrowanych egzemplarzy), ale z pewnością warto zobaczyć, w kierunku jakich marek skłaniają się polscy kierowcy, którzy chcą posiadać najbardziej prestiżowy model w gamie producenta.

Nie da się ukryć, że hitem wśród flagowych limuzyn w 2016 roku okazało się nowe BMW serii 7. Podczas gdy wszystkie pozostałe modele konkurentów straciły, rejestracje BMW serii 7 wystrzeliły w górę. Ma to oczywiście związek z premierą nowej serii 7, dla której rok 2016 był pierwszym pełnym rokiem obecności na rynku.

Wygląda na to, że nowa „siódemka” ukradła kawałek rynkowego tortu wszystkim rywalom. Statystyki sprzedaży wyraźnie pokazują, że w tej klasie (w przeciwieństwie do SUV-ów) liczą się tylko nowe modele. Wysłużone Audi A8, Lexus LS oraz Panamera nie miały szans z Mercedesem klasy S oraz BMW serii 7, co dobrze widać na poniższym wykresie.

najpopularniejsze-limuzyny-premium-polska

Ranking najpopularniejszych flagowych limuzyn segmentu premium w Polsce w 2016 roku (wg liczby rejestracji).

W 2017 roku na naszym rynku zadebiutują jednak aż dwa nowe flagowe modele. W salonach na dobre rozgości się też nowe Porsche Panamera, które weszło do sprzedaży w IV kwartale 2016. W październiku w Polsce pojawi się nowe Audi A8, niewiele później – nowy Lexus LS. O ile rok 2017 nie przyniesie (zapewne) większego przetasowania, to już 2018 w tej klasie będzie niezwykle interesujący.

 

Napęd na wszystkie koła vs napęd na jedną oś w sedanach i kombi segmentu premium

Sprawdźmy, jak wygląda udział napędu na wszystkie koła w najpopularniejszych sedanach i kombi segmentu premium w Polsce w 2016 roku. W tym wypadku przy interpretacji wyników musimy wziąć pod uwagę ofertę napędu na wszystkie koła w poszczególnych modelach. Tak czy inaczej może zauważyć, że im droższy model, tym chętniej wybierany jest w konfiguracji z napędem na wszystkie koła. W przypadku Mercedesa klasy E niewielki w porównaniu z Audi A6 i serią 5 udział napędu 4Matic może wynikać z ograniczonej oferty 4Matic w gamie modelu w pierwszym roku sprzedaży. W roku 2017 Mercedes klasy E 4Matic powinien podgonić konkurentów.

Oczywiście przy tej statystyce największe emocji budzi BMW, w przypadku którego napęd na tył uznawany jest za pewną przewagę nad konkurencją. Jak widać, w przypadku BMW serii 5 napęd na tył cieszy się umiarkowanym zainteresowaniem. W 2016 roku 67 proc. samochodów BMW sprzedanych w Polsce było wyposażonych w napęd xDrive. Co ciekawe, ta wartość wśród trzech najpopularniejszych modeli jest jeszcze większa i wynosi aż 75 proc.

4x4-vs-naped-na-przod-w-klasie-premium

Napęd na wszystkie koła vs napęd na jedną oś w najpopularniejszych nowych sedanach i kombi segmentu premium w Polsce w 2016 roku.

 

Rynek samochodów segmentu premium w Polsce w 2015 roku – podsumowanie

Rok 2016 na rynku nowych samochodów segmentu premium w Polsce nie przyniósł większych zaskoczeń. Stabilne kilkudziesięcioprocentowe wzrosty, liderzy na swoich pozycjach, rekordowe wyniki. Od kilku lat segment premium w Polsce systematycznie rośnie i z otwartymi rękami przyjmuje każdy nowy model, w szczególności SUV-y. Jeżeli w gospodarce nie wydarzy się nic nadzwyczajnego, to możemy oczekiwać, że rejestracje nowych samochodów marek premium w tym roku przekroczą próg 60 tys. egzemplarzy. Wyniki za pierwsze dwa miesiące tego roku, pokazujące 16-procentowy wzrost rejestracji względem analogicznego okresu w 2016, są obiecujące.

Rok 2017 zapewne obędzie się bez znaczących zmian. Najważniejsze debiuty – jak Audi A8 i A6, Alfa Romeo Stelvio, Lexus LC czy Volvo XC60 – pojawią się w sprzedaży dopiero w drugim kwartale tego roku, więc nie zdążą mocno namieszać w rankingach modeli.

Zobacz również podsumowanie rynku używanych samochodów klasy premium w Europie

 

Samochodowe marki premium w Polsce w 2016 roku – wyniki, rankingi, analiza sprzedaży

W skrócie

  • BMW siódmy rok z rzędu najpopularniejszą samochodową marką premium w Polsce;
  • Audi z największym wzrostem r/r spośród trzech wiodących marek premium w Polsce;
  • MINI z największym wzrostem sprzedaży r/r spośród wszystkich marek premium, które zarejestrowały powyżej 1000 egzemplarzy;
  • Liczba pierwszych rejestracji Porsche w Polsce po raz pierwszy przekroczyła 1000 egzemplarzy;
  • AMG, RS i M z rekordowymi liczbami rejestracji;
  • Polska czwartym w Europie rynkiem dla Mercedesa-AMG;
  • Ponad 100-procentowy wzrost liczby rejestracji r/r Jaguara (sukces F-Pace);
  • Udział modeli hybrydowych Lexusa na polskim rynku wyniósł 46 proc.;

Dowiedz się, które marki samochodowe są premium i dlaczego

BMW w Polsce – wyniki, analiza sprzedaży, rankingi modeli

Podsumowanie tradycyjnie zaczynam od BMW, ponieważ to marka, która już po raz siódmy z rzędu może się pochwalić największą liczbą sprzedanych samochodów w Polsce. Pomimo że 30-procentowy wzrost sprzedaży w przypadku BMW jest mniejszy od tego uzyskanego przez Mercedesa (36 proc.) i Audi (34,6 proc.), to BMW i tak zachowało przewagę ponad 1000 egzemplarzy nad drugim Mercedesem. Rok 2016 dla BMW to przede wszystkim sukces nowego BMW serii 7 – najchętniej wybieranej flagowej limuzyny klasy premium w Polsce – spektakularny wzrost rejestracji modelu X1 oraz kolejne wzrosty rejestracji serii 3, serii 5 oraz X5.

bmw-w-polsce-benzyna-vs-diesel

W 2016 roku najpopularniejszym modelem BMW okazała się seria 3 z 1855 rejestracjami (34 proc. z napędem xDrive, 48 proc. silnikami Diesla), która tylko nieznacznie przegoniła serię 5 (1786 rejestracji z czego 55 proc. z napędem xDrive, 90 proc. z silnikami Diesla). Tak dobry wynik serii 5 jest godny odnotowania, biorąc pod uwagę debiut zupełnie nowej generacji na początku lutego. Nową serię 3 poznamy prawdopodobnie we wrześniu. Ciekawostka: w 2016 roku 52 proc. rejestracji BMW serii 3 stanowiły modele z silnikiem diesla. Natomiast w przypadku BMW serii 5 warianty wysokoprężne to 90 proc. Trzecie miejsce przypadło X5 – 1496 rejestracji*. Te modele to tradycyjnie trzon sprzedaży BMW. W 2016 roku dołączył do nich crossover X1, który z wynikiem 1359 (105 proc. wzrostu w ujęciu rok do roku) wdarł się do czołówki najpopularniejszych samochodów klasy premium w Polsce.

Duże wzrosty rejestracji w 2016 roku odnotowały również hybrydowe i elektryczne modele BMW rodziny „i” – w 2016 oferta została wzbogacona o i3 z większym akumulatorem, a na mapie punktów sprzedaży pojawiło się aż 14 nowych lokalizacji. Na polskich drogach w 2016 roku przybyło 91 i3 i aż 26 egzemplarzy i8. Takie wyniki zapewniają BMW pozycję lidera w segmencie samochodów elektrycznych w Polsce z 55-procentowym udziałem w rynku. Na drugim końcu skali ekologii mamy BMW linii M. Z wynikiem 221 egzemplarzy M podwoiło wynik sprzedaży w stosunku do 2015 roku. Więcej na temat starcia między M, AMG a RS przeczytacie poniżej.

bmw-ranking-modeli-polska-2016-premiummoto

Sprzedaż i ranking nowych modeli BMW w Polsce w 2016 roku (wg liczby rejestracji).

*W minionym roku zostało zarejestrowanych 1497 egzemplarzy BMW X5. Najpopularniejszym wariantem było BMW X5 z podstawowym silnikiem diesla 25d, który stanowi ponad połowę wszystkich rejestracji (768). BMW X5 M50d, czyli najmocniejszy model z silnikiem wysokoprężnym, został zarejestrowany 145 razy. Najmocniejszy wariant benzynowy – BMW X5 M – zakończył rok z 40 rejestracjami. Co ciekawe, model ten zanotował wzrost o 135 proc. w stosunku do 2015 roku.

BMW na PremiumMoto.pl – testy | opinie | zdjęcia

Mercedes-Benz w Polsce– wyniki, analiza sprzedaży, rankingi modeli

Podobnie jak przed rokiem drugie miejsce wśród najpopularniejszych samochodowych marek segmentu premium w Polsce, z solidnym, niemal 33-procentowym wzrostem rejestracji przypadło Mercedesowi. Tym samym Mercedes, analogicznie jak w roku 2015, wykazał największy wzrost spośród trzech czołowych marek premium w Polsce. Trzeba zaznaczyć, że w statystyce nie uwzględnia się osobowych wersji vanów Citana, Vito, V, Marco Polo oraz Sprintera (V klasę już tak). Tak czy inaczej, Mercedes-Benz (podobnie jak BMW i Audi) odnotował kolejny rekordowy rok na naszym rynku.

W 2016 w gamie Mercedesa zadebiutowało wiele modeli: pojawiła się nowa klasa E w wersji sedan, kombi i AMG, klasa C Kabriolet, GLC Cupé oraz klasa S Kabriolet. Facelifting przeszły modele CLA, GL/GLS, SLK/SLC oraz SL.

mercedes-benzyna-vs-diesel

Najlepiej sprzedającym się modelem Mercedesa w Polsce – kolejny rok z rzędu – była klasa C (1850 aut, z czego 91 proc. z silnikami benzynowymi i 48 proc. z napędem 4Matic). Warto zwrócić uwagę, że sytuacja przedstawia się podobnie jak z BMW, gdzie na pierwszym miejscu mamy średniej wielkości sedana/kombi. Drugim najchętniej wybieranym modelem Mercedesa w Polsce – podobnie jak w 2015 roku – było GLA, konkurent dla X1. W czołówce rankingu najpopularniejszych modeli klasy premium pojawiła się nowa klasa E, której w 2016 roku zarejestrowano 1334 egzemplarze. 91 porc. z silnikami Diesla i 12 proc. z napędem 4Matic. Łącznie klasa E uzyskała wynik 1393 egzemplarzy. Wysoko uplasował się też średni SUV, czyli GLC – 1321 zarejestrowanych egzemplarzy (610 benzyna/775 diesel). 

Również Mercedes-AMG ma za sobą rekordowy rok, zaś w tym roku AMG obchodzi swoje 50 urodziny. W 2016 w Polsce zostało sprzedanych 1108 sztuk Mercedesów AMG. Oznacza to, że nasz kraj jest czwartym największym w Europie rynkiem dla AMG. Najpopularniejszy okazał się GLE 43 AMG Coupé, a na kolejnych miejscach uplasowały się A 45 AMG i G 63 AMG.

mercedes-ranking-modeli-polska-2016-premiummoto

Sprzedaż i ranking nowych modeli Mercedesa w Polsce w 2016 roku (wg liczby rejestracji).

Mercedes-Benz na PremiumMoto.pl – testy | opinie | zdjęcia

Audi w Polsce – wyniki, analiza sprzedaży, rankingi modeli

Analogicznie jak w roku 2015 również w 2016 Audi zajęło w Polsce trzecią pozycję w rankingu najpopularniejszych marek. Pod względem wzrostu rejestracji z wynikiem 34,6 proc. wypada na miejscu drugim. Rok 2016 dla polskiego oddziału Audi był bardzo pracowity. Mieliśmy aż cztery duże premiery. Pojawiło się A4 Allroad, A3 po faceliftingu, Q2 oraz A5 coupé.

W przeciwieństwie do BMW i Mercedesa rozkład najpopularniejszym modeli w gamie Audi jest nieco bardziej „monotematyczny”. Ponownie – mimo debiutu nowej generacji – rewelacyjny wynik uzyskało Q5 (2681 rejestracji). Na drugim miejscu, ale ze znacznie niższym udziałem, mamy A3 (5-drzwiowy hatchback – 1090 rejestracji, sedan – 390 rejestracji). Duże przetasowanie nastąpiło na dalszych pozycjach. Trzecie w 2015 roku Q3 spadło aż na szóstą pozycję, a na jego miejsce wskoczyło A6 (872 rejestracje sedana, 444 rejestracje avanta). Duży wzrost w czołówce najpopularniejszych modeli Audi odnotowały A4 (515 egzemplarze w 2015 roku i 1302 w 2016, z czego 758 to sedany) oraz Q7 (708 egzemplarze w 2015 i 1293 w 2016). W przeważającej większości polscy kierowcy wybierali Q7 z silnikami Diesla – 92 proc. rejestracji. W 2017 warto bacznie przyglądać się rynkowym poczynaniom nowego Q5, które pojawi się w salonach w Polsce w pierwszym kwartale roku. Czy w końcu przerwie hegemonię XC60? 

audi-ranking-modeli-polska-2016-premiummoto

Sprzedaż i ranking nowych modeli Audi w Polsce w 2016 roku (wg liczby rejestracji).

Audi na PremiumMoto.pl – testy | opinie | zdjęcia

AMG vs M vs RS w Polsce – wyniki, analiza sprzedaży, porównanie

Warto przeanalizować, jak w Polsce radzą sobie najmocniejsze i najdroższe odmiany modeli oferowanych przez trzy wiodące marki premium – BMW M, Mercedes-AMG i Audi RS.

BMW z dumą podkreśla, że w 2016 zarejestrowano 221 egzemplarzy w wersji M. Tym samym sprzedaż modeli M wzrosła ponad dwukrotnie w porównaniu z 2015 rokiem, czterokrotnie (!) w porównaniu z 2014 rokiem i ośmiokrotnie w porównaniu do 2013. To imponująca dynamika pokazująca, że nasz rynek ma ogromny potencjał, aby chłonąć najdroższe i najszybsze wersje BMW.

W kwestii topowych odmian swoich modeli to jednak AMG rozdaje karty w Polsce. Na Mercedesy przygotowane przez Aufrecht Melcher Großaspach w 2016 roku w Polsce znalazło się 1108 chętnych (w stosunku do 607 egzemplarzy w 2015 roku). Warto podkreślić, że w latach 2011–2016 popyt na Mercedesy AMG wzrósł prawie 22 razy! Najpopularniejszym modelem w 2016 roku okazał się GLE 43 AMG Coupé, a na kolejnych miejscach uplasowały się A 45 AMG i G 63 AMG.

Jak w tym zestawieniu wypadają Audi linii RS? W 2016 z salonów wyjechało 117 egzemplarzy RS. To skromny wynik, ale trzeba pamiętać, że linia RS liczy zaledwie 6 modeli (przy 25 AMG), a ich ceny w porównaniu z bazowymi modelami AMG są znacznie wyższe. Tak czy inaczej, Mercedes-AMG pokazuje, że RS i M mogą jeszcze sporo ugrać na naszym rynku.

amg-vs-m-rs-polska-2016-premiummoto

Sprzedaż najmocniejszych wersji Audi, Mercedesa i BMW w Polsce w 2016 roku (wg liczby rejestracji).

 

Volvo w Polsce w 2016 roku – analiza sprzedaży, ranking modeli

Volvo z roku na rok na polskim rynku nabiera wiatru w żagle, nadal jednak pozostaje sporo za pierwszą trójką niemieckich konkurentów. Nie musi się natomiast obawiać utraty pozycji na rzecz piątego w zestawieniu najpopularniejszych marek Lexusa. W stosunku do 2015 roku szwedzka marka uzyskała w 2016 nieco mniejszy, bo 13,5-procentowy wzrost sprzedaży. Nie przeszkodziło to w awansie naszego kraju do pierwszej dziesiątki największych europejskich rynków dla Volvo Cars.

Volvo przechodzi całościową transformację modeli w niezwykle intensywnym jak na rynek motoryzacyjny tempie. Struktura sprzedaży Volvo przedstawia się podobnie jak w przypadku Audi. Na czele znajduje się wysłużone XC60, które odnotowało kolejny wzrost sprzedaży, mimo że już w czerwcu na polskich drogach zagości nowa generacja tego modelu. To już siódmy rok z rzędu, kiedy XC60 było nie tylko najpopularniejszym modelem Volvo, ale także cieszącym się największą popularnością modelem segmentu premium w Polsce. Nowy właściciela najchętniej wybierali mocniejsze diesle z napędem na wszystkie koła: D4 AWD 190 KM oraz D5 AWD 225 KM. Potem mamy dużą przepaść i nowe XC90 z liczbą ponad 1000 rejestracji (w przeważającej części odmiany D5 AWD 235 KM). Na trzecim miejscu uplasował się hatchback – V40, który w 2016 roku stracił nieco popularność na rzecz swojej uterenowionej odmiany V40 CC.

Rok 2017 zapowiada się obiecująco dla Volvo. To będzie pierwsze 12 miesięcy z niemal całą nową rodziną modeli „90” w komplecie. Warto śledzić, czy XC90, S90, V90 i V90 CC razem z nowym XC60 sprawią, że Volvo zbliży się do trzeciej pozycji.

Volvo osiąga w Polsce założone cele, ale to jest dopiero początek. Mimo że wzrasta średnia cena naszych aut, cały czas zwiększamy naszą sprzedaż. W tym roku do oferty dołączy model V90 Cross Country, nowy model XC60 oraz mały SUV – XC40. Jestem pewien, że nachodzący rok zakończymy kolejnym sukcesem i wzrostem – powiedział Arkadiusz Nowiński, prezes Volvo Car Poland.   

volvo-ranking-modeli-polska-2016-premiummoto

Sprzedaż i ranking nowych modeli Volvo w Polsce w 2016 roku (wg liczby rejestracji).

Volvo na PremiumMoto.pl – testy | opinie | zdjęcia

Lexus w Polsce – wyniki, analiza sprzedaży, rankingi modeli

W przypadku Lexusa mamy do czynienia z bardziej złożoną sytuacją, ponieważ występuje znacząca różnica między liczbą zarejestrowanych a liczbą sprzedanych egzemplarzy. W 2016 roku Lexus sprzedał 3703 samochodów i odnotował imponujący (największy spośród wszystkich marek premium, które sprzedały powyżej 1000 egzemplarzy), 41-procentowy wzrost. Z danych CEPiK/SAMAR wynika jednak, że w Polsce w 2016 roku zostało zarejestrowanych 3436 Lexusów (wzrost o 36,4 proc.). Pojawia się więc różnica 267 egzemplarzy. Nie wpływa ona jednak na pozycję Lexusa w rankingu marek i nie zmienia faktu, że Lexus to najpopularniejsza japońska marka segmentu premium w Polsce. Różnica wynika z faktu, że ponad 200 egzemplarzy Lexusa zostało kupionych pod sam koniec grudnia (np. przez dealerów) i samochody te nie zdążyły zostać zarejestrowane w 2016 roku.

3703 sprzedane Lexusy dają nam piąte miejsce wśród państw Unii Europejskiej. Co ciekawe, tak dobry wynik udało się Lexusowi uzyskać mimo nieznacznego spadku sprzedaży rynkowego przeboju, jakim w 2015 roku okazał się NX. Kawałek rynku ukradł mu nowy RX, którego nowa generacja również bardzo dobrze sobie radzi, biorąc pod uwagę brak diesla w ofercie i ceny zaczynające się od 252 tys. zł. 

W 2016 roku polscy klienci najchętniej kupowali modele NX – 1524 (w tym 643 hybrydy) oraz RX – 777 (w tym 454 hybrydy). Udział modeli hybrydowych Lexusa na polskim rynku wyniósł 46 proc. Oznacza to, że niemal co drugi sprzedawany w Polsce Lexus był wyposażony w napęd hybrydowy.

W 2017 roku Lexus już od stycznia zaoferuje odświeżony model IS. Sportowy Lexus LC, zarówno w wersji benzynowej, jak i hybrydowej pojawi się na rynku na początku drugiej połowy roku. Pierwsze egzemplarze nowego, flagowego LS wyjadą na polskie drogi dopiero pod koniec roku.

lexus-ranking-modeli-polska-2016-premiummoto

Sprzedaż i ranking nowych modeli Lexusa w Polsce w 2016 roku (wg liczby rejestracji).

Lexus na PremiumMoto.pl – testy | opinie | zdjęcia

MINI w Polsce – wyniki, analiza sprzedaży, rankingi modeli

Rok 2016 był niezwykle udany dla MINI. Liczby nie kłamią – MINI okazało się najszybciej rosnącą marką segmentu premium w Polsce (spośród tych, które zarejestrowały minimum 1000 samochodów) ze wzrostem sprzedaży r./r. na poziomie 38,6 proc*. 1573 sprzedane samochody to rekordowy wynik w historii marki na polskim rynku. Oczywiście nie są to wielkie wartości w porównaniu z liderami rankingu, ale z pewnością warte odnotowania.

Struktura sprzedaży nie zmieniła się w stosunku do roku 2015. Największą popularnością w 2016 roku cieszył się 3- i 5-drzwiowy hatchback – 715 rejestracji. Na drugim miejscu uplasował się Countryman z 499 rejestracjami. To dobry wynik tego crossovera (lepszy niż w roku 2015), tym bardziej, że w lutym w polskich salonach pojawiła się nowa generacja modelu. Porównując liczbę rejestracji MINI w 2015 i 2016 roku, można przyjąć, że na sukces marki w 2016 zapracował Clubman, którego sprzedano aż 335 egzemplarzy. Model debiutował w roku 2015 z wynikiem zaledwie 34 sprzedanych sztuk.

Nowy rekord rejestracji MINI w Polsce to ogromny sukces, który pozwala nam z optymizmem patrzeć w przyszłość. Szczególnie cieszy nas coraz większe zainteresowanie ze strony klientów biznesowych, ponieważ MINI stanowi ciekawą alternatywę w klasie samochodów kompaktowych – mówi Rafał Znyk, dyrektor MINI w Polsce.

mini-ranking-modeli-polska-2016-premiummoto

Sprzedaż i ranking nowych modeli MINI w Polsce w 2016 roku (wg liczby rejestracji).

*z zastrzeżeniem uwag do wyników Lexusa

MINI na PremiumMoto.pl – testy | opinie | zdjęcia

Porsche w Polsce – wyniki, analiza sprzedaży, rankingi modeli

W 2016 roku – po raz pierwszy w historii marki na polskim rynku – Porsche sprzedało ponad 1000 samochodów. Dokładnie 1116. To oznacza blisko 30-procentowy wzrost w porównaniu z rokiem 2015, kiedy w naszym kraju zarejestrowano 861 egzemplarzy. Tak dobry wynik w 2016 roku sprawił, że w rankingu samochodowych marek premium w 2016 roku Porsche zyskało jedną pozycję, wyprzedając Land Rovera.

Preferencje polskich kierowców się nie zmieniają. W 2016 podobnie jak w 2015 najchętniej wybieranymi modelami był Macan (sprzedaż wzrosła aż o 58 proc.) i Cayenne (wzrost 3 proc.). Warto odnotować też 18-procentowy wzrost rejestracji modelu 911. Rok 2017 powinien przynieść znaczny wzrost sprzedaży nowej Panamery, która zadebiutowała na naszym rynku pod koniec 2016 roku.

porsche-ranking-modeli-polska-2016-premiummoto

Sprzedaż i ranking nowych modeli Porsche w Polsce w 2016 roku (wg liczby rejestracji).

Porsche na PremiumMoto.pl – testy | opinie | zdjęcia

Land Rover w Polsce – wyniki, analiza sprzedaży, rankingi modeli

Podobnie jak w przypadku Lexusa również w Land Roverze pojawia się pewna rozbieżność między liczbą rejestracji a liczbą sprzedanych samochodów. Wynika ona z zakupów na sam koniec roku i rejestracji samochodów w roku 2017, której CEPiK nie uwzględnia.

Spośród wszystkich marek premium na polskim rynku Land Rover w 2016 roku odnotował najmniejszy, bo zaledwie 10-procentowy wzrost rejestracji. Mimo tego British Automotive Polska S.A., generalny importer Jaguara i Land Rovera w Polsce, może pochwalić się najlepszym w historii firmy całorocznym wynikiem sprzedaży w 2016 roku. W rankingu modeli najpopularniejszy w 2015 roku Range Rover Evoque ustąpił miejsca nieco tańszemu Land Roverowi Discovery Sport, który w stosunku do roku 2015 zyskał aż 66 proc. Dobrze radził sobie również nowy Discovery, debiutujący pod koniec 2016 roku. W 2017 jego sprzedaż powinna znacznie wzrosnąć. Zobaczymy też, jak rynek przyjmie nowego Range Rovera Velara pozycjonowanego nad Evoque.

2016 to najlepszy rok w historii British Automotive Polska S.A. Połączenie niezwykle atrakcyjnej oferty samochodów Jaguar Land Rover przyniosło efekty przekraczające nasze ambitne oczekiwania, z jakimi wkraczaliśmy w 2016 rok. Skokowo zwiększając sprzedaż i bijąc kolejne wewnętrzne prognozy, ustawiliśmy sobie wysoko poprzeczkę. Mamy jednak wszelkie predyspozycje ku temu, by w 2017 roku i kolejnych latach pobić kolejne rekordy. Cele na lata 2017–2020 pozostają niezmienne – chcemy dalej dynamicznie rosnąć, każdego roku odnotowując dwucyfrowy wzrost sprzedaży – komentuje Arkadiusz Miętkiewicz, Dyrektor Zarządzający British Automotive Polska S.A.

landrover-ranking-modeli-polska-2016-premiummoto

Sprzedaż i ranking nowych modeli Land Rovera w Polsce w 2016 roku (wg liczby rejestracji).

Land Rover na PremiumMoto.pl – testy | opinie | zdjęcia

Jaguar w Polsce – wyniki, analiza sprzedaży, rankingi modeli

U Jaguara w Polsce (jak i całej Europie) został zrealizowany scenariusz, który można było przewidzieć. Najpopularniejszym modelem marki został nowy SUV F-Pace, który w ciągu niecałych 9 miesięcy 2016 roku (debiut pod koniec marca) został zarejestrowany ponad 200 razy. Dzięki temu Jaguar może pochwalić się ponad 100-procentowym wzrostem sprzedaży w 2016 roku na naszym rynku. Na drugim miejscu sedan XE – konkurent Jaguara dla Audi A4 czy BMW serii 3.

jaguar-ranking-modeli-polska-2016-premiummoto

Sprzedaż i ranking nowych modeli Jaguara w Polsce w 2016 roku (wg liczby rejestracji).

Jaguar na PremiumMoto.pl – testy | opinie | zdjęcia

Infiniti w Polsce – wyniki, analiza sprzedaży, rankingi modeli

Ranking najpopularniejszych samochodowych marek premium na polskim rynku zamyka Infiniti. Pomimo słabszego roku 2015, w którym jako jedyna marka premium odnotowała spadek rejestracji, w Infiniti 2016 poradziło sobie bardzo dobrze. Sprzedało 540 samochodów, zyskując 46 proc.

Największy wzrost odnotował sedan Q50, który w 2016 roku okazał się najchętniej wybieranym modelem Infiniti w Polsce. Zaraz za nim uplasował się flagowy SUV –  QX70. Analizując statystyki, widać, że na dobry rok dla Infiniti miał wpływ debiut hatchbacka Q30 i jego uterenowionej wersji QX30, ponieważ łącznie znalazły 165 nabywców. W 2017 w sprzedaży pojawi się sportowe coupé Q60.

infiniti-ranking-modeli-polska-2016-premiummoto

Sprzedaż i ranking nowych modeli Infiniti w Polsce w 2016 roku (wg liczby rejestracji).

Infiniti na PremiumMoto.pl – testy | opinie | zdjęcia

Uwagi do raportu/rankingu sprzedaży samochodów segmentu premium w Polsce w 2016 roku

Podczas przygotowania powyższego zestawienia korzystałem z oficjalnych danych importerów, danych PZPM/CEPiK dotyczących rejestracji nowych samochodów segmentu premium w Polsce w roku 2016 (obejmuje auta z kratką) oraz raportu Instytutu Badania Rynku Motoryzacyjnego SAMAR. Jak wspomniałem na wstępie, w raporcie stosuję pewne uproszczenie, polegające na utożsamianiu liczby pierwszych rejestracji z liczbą sprzedanych egzemplarzy. W rzeczywistości wartości te mogą się nieznacznie różnić – nie każdy samochód sprzedany w polskim salonie musiał być rejestrowanym w naszym kraju. I nie każdy samochód kupiony w 2016 został w tym roku zarejestrowany. Pewna rozbieżność między liczbą sprzedanych a zarejestrowanych w 2016 roku egzemplarzy pojawia się jedynie w przypadku Jaguara, Land Rovera i Lexusa. Podawane w niniejszym zestawieniu wartości odnoszą się jednak do rejestracji.

Prezentowane dane nie uwzględniają trudnego do oszacowania zjawiska reeksportu. Polega ono na tym, że część z zarejestrowanych w Polsce samochodów nie trafia do polskich odbiorców. To oznacza, że np. nie każdy z 2681 zarejestrowanych w Polsce egzemplarzy Audi Q5 pojawił się na naszych drogach. Nie zmienia to jednak faktu, że został uwzględniony w statystykach rejestracji. SAMAR szacuje poziom reeksportu w stosunku do całego rynku samochodów w Polsce na 8 proc.

Dowiedz się więcej o (super)samochodach zamożnych Polaków

Uwagi, sugestie, wskazówki, obiekcje? Zapraszam do komentarzy!

O Autorze

Kim ja w ogóle jestem i co tutaj robię?   Od ponad 10 lat na co dzień, zawodowo zajmuje się motoryzacją, a przede wszystkim testowaniem i opisywaniem dla Was nowych samochodów. Kiedyś jako dziennikarz motoryzacyjny, dzisiaj bardziej jako bloger i freelancer na stałe współpracujący w kilkoma magazynami lifetsylowymi/motoryzacyjnymi.

Podobne Posty

12 komentarzy

  1. Pan

    Auta premium i A3 hahaha. Jebnij soe pan w leb. Patrzac na ten ranking to mozna by ogolnie napisac ze jest to ranking aut niemieckich… No ale ale.. Przeciez niemieckie znaczy premium, prawda???

    Odpowiedz
    • Michał Sztorc

      Japońskie trochę też, chociaż jak widać mniej. No i najchętniej kupowany SUV premium też niemiecki nie jest :). A3 jest premium, bo premium to również siła marki, jej historia i wizerunek. Jeżeli Audi zrobi wózek golfowy, to ten wózek też będzie premium, bo znajdą się tacy, którzy chętnie zapłacą za niego więcej, tylko dlatego, że to wózek Audi. Jeżeli ten sam wózek oferowany byłby przez Hyundaia (z całym szacunkiem dla tej marki) w takiej samej cenie, to ten „ktoś” popukałby się w głowę. Pracuję nad obszernym wpisem na ten temat.

      Odpowiedz
      • Paweł

        A gdzie lamborghini, bentley, ferrari, alfa romeo, bugatti, cadillac, subaru? Te marki też mają historię i kosztują więcej niż auta konkurencji.

        Nie piszę o cudach jak pagani – tylko o autach których sprzedaż w Polsce można liczyć w dziesiątkach 🙂

      • Michał Sztorc

        Lambo, benek, ferrari to marki luksusowe. Level wyżej niż premium. Alfa wraca do premium (Giulia, Stelvio), w raporcie za ten rok już ją uwzględnię. Subrau premium nie jest.

    • Michał Sztorc

      Komentarze są jak najbardziej wskazane, bo rzucają szerszą perspektywę na postrzeganie segmentu premium przez osoby mniej związane z motoryzacją. Dla mnie np. oczywistym było, że Volvo czy MINI to marki premium, a jak widać po komentarzach, to wcale takie oczywiste nie jest. To daje do myślenia. Już dawno powinienem zająć się tą kwestią w osobny wpisie.

      Odpowiedz
      • Łukasz

        Warto najpierw zastanowić się nad definicją słowa „premium” w odniesieniu do branży automotive. IMO to produkt wyjątkowy począwszy od projektu, silnie widocznego DNA marki, poprzez obecność w odpowiednich segmentach rynku, uszytą na miarę ofertę modelową która nawet w ramach jednego segmentu jest bogata. To także zastosowanie materiałów z wyższej półki jakościowej, wyróżniające wzornictwo oraz innowacyjne rozwiązania techniczne. To w segmencie „premium” jako pierwsze pojawiają się wszelkie nowinki techniczne. Tutaj trafiają wszystkie systemy asystujące (czy wręcz pół-autonomicznej jazdy). Odpowiednia musi być też sieć sprzedaży oraz obsługa posprzedażna.

      • Michał Sztorc

        Dziękuję za ten komentarz. 100 procent racji, chociaż w tę definicję łapie się też segment trochę segment luksusowy. Właśnie przygotowuje obszerne opracowanie na ten temat i konsultuje go z dziennikarzami motoryzacyjnymi. Temat jest złożony, ale niebawem się z nim rozprawię :).

  2. Robert

    Bardzo dobre opracowanie, rzeczowe dokładne.Dziękuję za świetną robotę.Jako osoba ponad 40 -letnia, poruszająca się tym i owym (obecnie Volvo XC60)sic!, nie mam wątpliwości, że to premium

    Odpowiedz
    • Michał Sztorc

      Dzięki Robercie. Po trzynastu latach testowania samochodów (przynajmniej 2 w miesiącu) również uważam, że Volvo w kwestii odczucia jakości i estetyki jest w klasie premium.

      Odpowiedz

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany