Tradycyjnie jak co roku przygotowałem dla Was najbardziej obszerne i szczegółowe (jedyne takie) roczne podsumowanie wydarzeń na rynku samochodów segmentu premium w Polsce. Poniższy raport to gruntowna analiza statystyk sprzedaży (pierwszych rejestracji) nowych samochodów premium w naszym kraju, rankingi marek i modeli, zestawienia, porównania i prognozy na rok 2017. Są to unikatowe i starannie opracowane przeze mnie statystyki i dane, które znajdziecie tylko na PremiumMoto.pl.

Podsumowanie wydarzeń na rynku (nowych) samochodów segmentu premium w Polsce w 2016 roku chciałbym zacząć od jakichś sensacyjnych wieści. Zaskoczyć Was i zaintrygować. Prawda jest jednak taka, że obyło się bez spektakularnych niespodzianek. Segment premium ponownie okazał się najszybciej rosnącą i najbardziej stabilną częścią rynku nowych samochodów osobowych w Polsce. Ponad 30-procentowe wzrosty wiodących marek, kolejne historyczne rekordy sprzedaży, rosnące zainteresowanie SUV-ami i wyniki najlepsze od kilkunastu lat. Z pewnością jednak warto dokładnie przyjrzeć się temu jak radziły sobie poszczególne marki i modele premium przez 12 miesięcy 2016 roku.

UWAGA: pełne opracowanie wyników sprzedaży samochodów premium w 20117 roku w przygotowaniu. Publikacja pod koniec kwietnia. Wiem, trochę późno, ale zapraszam.

Przeskocz do interesującej Cię treści

Zobacz krótkie podsumowanie bieżącej sytuacji na rynku samochodów klasy premium w Polsce (styczeń-lipiec 2017)

Poniżej przygotowałem szczegółowe zestawienie wyników uzyskanych przez poszczególne marki, przekrojowe rankingi najpopularniejszych modeli oraz analizy sprzedaży oparte na danych dotyczących pierwszych rejestracji z Centralnej Ewidencji Pojazdów, statystyk rejestracji dostarczonych przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR oraz importerów. Zaznaczam, że w analizach stosuję pewne uproszczenie, utożsamiając liczbę pierwszych rejestracji pojazdu z liczbą sprzedanych egzemplarzy. W rzeczywistości wartości mogą się nieco różnić, ze względu na to, że nie wszystkie kupione w Polsce egzemplarze zostały zarejestrowane w naszym kraju, lub zakupy miały miejsce w ostatnich dniach grudnia i samochody nie zdążyły zostać zarejestrowane jeszcze w 2016 roku. Znaczące różnice występują w przypadku Lexusa oraz Jaguara i Land Rovera. Więcej na ten temat przy opisie wyników poszczególnych marek.

Zobacz ubiegłoroczne analizy rynku nowych samochodów segmentu premium w Polsce

Rynek samochodów klasy premium w Polsce w 2016 roku – wprowadzenie

W skrócie

  • Kolejny rekordowy rok sprzedaży samochodów premium w Polsce;
  • 30-procentowy wzrost segmentu premium r/r;
  • Ponad 50 tys. sprzedanych (pierwszych rejestracji) samochodów premium w ciągu 12 miesięcy;
  • Udział samochodów marek premium w rynku wyniósł 12 proc. O 2 proc. więcej niż w roku 2015;
  • 88 proc. pierwszych rejestracji na firmy;
  • Lexus i Audi najpopularniejszymi markami wśród osób fizycznych;
  • BMW i Land Rover najpopularniejszymi markami wśród firm;
  • Wszystkie marki premium ze wzrostem sprzedaży r/r.;
  • 5 SUV-ów w TOP10 najpopularniejszych modeli premium;
  • Co drugi sprzedany nowy samochód segmentu premium w Polsce był SUV-em lub crossoverem;
  • Wszystkie marki (oprócz Porsche) utrzymały swoje pozycje w rankingu TOP10;
  • Wyniki za styczeń i luty 2017 zapowiadają kolejny rekordowy rok dla segmentu premium;
  • W Niemczech zarejestrowano więcej egzemplarzy samego Mercedesa klasy C niż w Polsce wszystkich samochodów segmentu premium łącznie;

W 2016 roku według danych Instytutu Badania Rynku Motoryzacyjnego zarejestrowano w Polsce 416 123 nowe samochody osobowe – o 17,2 proc. więcej niż w 2015 roku. Tym samym rok 2016 pod względem sprzedaży nowych samochodów to najlepsze 12 miesięcy od 15 lat! Tak dobry wynik jest w pewnej mierze zasługą samochodów segmentów premium.

W ciągu minionego roku w Polsce zarejestrowano 50 708 nowych samochodów marek premium. To o 30,14 proc. więcej w porównaniu z sytuacją sprzed roku. W tym samym okresie cały rynek urósł o 17 proc., widać więc, że segment premium kolejny rok z rzędu wykazał się większą dynamiką wzrostu. Układ sił wśród wiodących marek i modeli pozostał praktycznie niezmieniony, chociaż nie obyło się bez drobnych przetasowań.

 

Uwagi, sugestie, wskazówki, obiekcje? Zapraszam do komentarzy!

O Autorze

Kim ja w ogóle jestem i co tutaj robię? Od ponad 10 lat zawodowo testuję i recenzuję nowe modele samochodów. Kiedyś jako dziennikarz motoryzacyjny, dzisiaj bardziej niezależnie i lifestyle’owo, jako bloger i freelancer. Staram się wyjaśniać, doradzać i pomagać Wam w Waszych motoryzacyjnych problemach. Nowe samochody to po prostu moja praca. Szczególnie te klasy premium, ponieważ cenię sobie komfort, dbałość o detale oraz emocje, które wynikają z połączenia tych dwóch aspektów.

Podobne posty

25 komentarzy

  1. Pan

    Auta premium i A3 hahaha. Jebnij soe pan w leb. Patrzac na ten ranking to mozna by ogolnie napisac ze jest to ranking aut niemieckich… No ale ale.. Przeciez niemieckie znaczy premium, prawda???

    Odpowiedz
    • Michał Sztorc

      Japońskie trochę też, chociaż jak widać mniej. No i najchętniej kupowany SUV premium też niemiecki nie jest :). A3 jest premium, bo premium to również siła marki, jej historia i wizerunek. Jeżeli Audi zrobi wózek golfowy, to ten wózek też będzie premium, bo znajdą się tacy, którzy chętnie zapłacą za niego więcej, tylko dlatego, że to wózek Audi. Jeżeli ten sam wózek oferowany byłby przez Hyundaia (z całym szacunkiem dla tej marki) w takiej samej cenie, to ten „ktoś” popukałby się w głowę. Pracuję nad obszernym wpisem na ten temat.

      Odpowiedz
      • Paweł

        A gdzie lamborghini, bentley, ferrari, alfa romeo, bugatti, cadillac, subaru? Te marki też mają historię i kosztują więcej niż auta konkurencji.

        Nie piszę o cudach jak pagani – tylko o autach których sprzedaż w Polsce można liczyć w dziesiątkach 🙂

      • Michał Sztorc

        Lambo, benek, ferrari to marki luksusowe. Level wyżej niż premium. Alfa wraca do premium (Giulia, Stelvio), w raporcie za ten rok już ją uwzględnię. Subrau premium nie jest.

    • Michał Sztorc

      Komentarze są jak najbardziej wskazane, bo rzucają szerszą perspektywę na postrzeganie segmentu premium przez osoby mniej związane z motoryzacją. Dla mnie np. oczywistym było, że Volvo czy MINI to marki premium, a jak widać po komentarzach, to wcale takie oczywiste nie jest. To daje do myślenia. Już dawno powinienem zająć się tą kwestią w osobny wpisie.

      Odpowiedz
      • Łukasz

        Warto najpierw zastanowić się nad definicją słowa „premium” w odniesieniu do branży automotive. IMO to produkt wyjątkowy począwszy od projektu, silnie widocznego DNA marki, poprzez obecność w odpowiednich segmentach rynku, uszytą na miarę ofertę modelową która nawet w ramach jednego segmentu jest bogata. To także zastosowanie materiałów z wyższej półki jakościowej, wyróżniające wzornictwo oraz innowacyjne rozwiązania techniczne. To w segmencie „premium” jako pierwsze pojawiają się wszelkie nowinki techniczne. Tutaj trafiają wszystkie systemy asystujące (czy wręcz pół-autonomicznej jazdy). Odpowiednia musi być też sieć sprzedaży oraz obsługa posprzedażna.

      • Michał Sztorc

        Dziękuję za ten komentarz. 100 procent racji, chociaż w tę definicję łapie się też segment trochę segment luksusowy. Właśnie przygotowuje obszerne opracowanie na ten temat i konsultuje go z dziennikarzami motoryzacyjnymi. Temat jest złożony, ale niebawem się z nim rozprawię :).

  2. Robert

    Bardzo dobre opracowanie, rzeczowe dokładne.Dziękuję za świetną robotę.Jako osoba ponad 40 -letnia, poruszająca się tym i owym (obecnie Volvo XC60)sic!, nie mam wątpliwości, że to premium

    Odpowiedz
    • Michał Sztorc

      Dzięki Robercie. Po trzynastu latach testowania samochodów (przynajmniej 2 w miesiącu) również uważam, że Volvo w kwestii odczucia jakości i estetyki jest w klasie premium.

      Odpowiedz
  3. Marcin

    Nie wiem czy mi coś umknęło w aspekcie luksusowych aut czy autorowi coś się pomyliło. Kiedy to BMW serii 3 lub 5 jest autem luksusowym… przecież auto dla przeciętniaków.
    Proszę (do autora) nie pisz już artykułów o motoryzacji jak się nie znasz – wróć do szkoły i naucz się co to jest luksus… dodaj do tego aspekt bogacenia się społeczeństwa i otrzymasz współczynnik zmienności luksusu w czasie … a zostawiam swój email jakbyś potrzebował kolego pomocy w wybraniu kierunku i uczelni w kontynuowaniu edukacji ….

    Odpowiedz
  4. SmackThat

    Doczepiłbym się do dwóch rzeczy, pierwsza to, że zestawienie obejmuje tylko 10 pierwszych marek, powinny być wszystkie marki premium, nawet ze sprzedażą jednego samochodu, dla porównania z markami sprzedającymi dużo więcej wyglądało by to bardzo fajnie.

    Druga rzecz to całkowicie bezpodstawnie zestawienie sportowych wersji Mercedes-AMG BMW M i Audi RS, dlaczego?
    Ponieważ wzięto pod uwagę sprzedaż wszystkich mercedesów AMG nawet silniki 43 AMG który są odpowiednikami AUDI S a nie RS oraz BMW M Performance a nie M.

    Zestawienie powinno dotyczyć:
    Mercedes-AMG: 45, 63, 65
    Audi RS i BMW M
    A drugie zestawienie
    Mercedes-AMG: 43
    Audi S i BMW M Performance jak np. M550 czy M550d itd
    Lub razem wzięte

    Mercedesy AMG 43 z 3 litrowymi V6 to nie są odpowiedniki dla M i RS tylko S i MP.

    Dla jasności 🙂

    Odpowiedz
    • Michał Sztorc

      Cześć, dziękuję za tę uwagę. Co do marek premium – to uwzględnione są wszystkie marki premium. Jakiej brakuje? To zestawienie nie uwzględnia marek luksusowych.

      Co do AMG to pełna zgoda. Faktycznie moje niedopatrzenie. Nie powinienem uwzględniać „45” w zestawieniu. Dałem się trochę nabrać Mercedesowi :). Pewnie bez „45” sprzedaż AMG wyglądałaby podobnie jak w przypadku M i RS.

      Odpowiedz
  5. SmackThat

    Jeszcze jedno, Mini to nie marka premium 🙂

    Nie wiem skąd to wziąłeś ale chyba delikatne przegięcie

    Odpowiedz
  6. Eryk

    Kazdy ma inne wymagania, dla mnie rexton jest premium, rodzinne auto w dobrej cenie do tego to suv wiec na kazdy teren jest okej. Ja akurat takiego samochodu potrzebowalem

    Odpowiedz
    • Michał Sztorc

      Cóż, jeżeli jesteś zadowolony z wyboru, to super. Nie mam nic przeciwko SsangYongowi. Idą do przodu. Muszę jednak zaznaczyć, że żadna z koreańskich marek nie jest premium.

      Odpowiedz
  7. JJ8

    Przebieram nogami w oczekiwaniu na podsumowanie roku 2017 🙂 kiedy planujesz przygotować zestawienie?

    Odpowiedz

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany