Za Audi niezwykle pracowity i owocny rok na polskim rynku. Ponad 30-procentowy wzrost, rekord sprzedaży w Polsce i cztery premiery rynkowe. Wśród nich debiut drugiej generacji Audi A5/S5 w wersji Coupe, a chwilę później (na początku 2017) A5 w wersji Sportback. Na rynku mamy więc już kompletną linię Audi A5: A5 Coupé, S5 Coupé, A5 Sportback i S5 Sportback. Zapraszam do jej bliższego spotkania.

A5 od momentu debiutu w 2007 roku było szczególnym modelem w ofercie Audi. Początkowo oferowane jako coupé, po dwóch latach doczekało się – nie da się ukryć – bardziej praktycznej, ale równie stylowej odmiany 5-drzwiowej (Sportback). Czas jednak płynie nieubłaganie i niezbyt łaskawie obchodzi się z technologicznymi aspektami A5. Co innego w przypadku linii nadwozia. Te nakreślone przez Waltera de Silvę ponad 10 lat temu nadal pozostają atrakcyjne – zarówno w przypadku 2- jak i 5-drzwiowego nadwozia.

nowe-audi-a5-sportback-polska-31

Nowe Audi A5 Sportback S line na zaśnieżonych drogach Mazowsza. Zwróćcie uwagę na wyraźne przetłoczenie biegnące wzdłuż samochodu. Zaczyna się od osłony chłodnicy (singleframe) a kończy na tylnych światłach, jednocześnie oddziela maskę od nadkola.

Dlatego II generacja A5 (podobnie jak w nowego A4 czy Q7) z zewnątrz zmieniła się nieznacznie, za to we wnętrzu i w kwestii technologii obserwujemy znaczący postęp – zupełnie przeprojektowane podwozie, mocniejsze i oszczędniejsze jednostki napędowe oraz innowacyjne rozwiązania z obszaru infotainment i systemów wsparcia kierowcy. Miałem przyjemność uczestniczyć w prezentacji obu wersji nowego Audi A5 i spieszę podzielić się z Wami pierwszymi wrażeniami.

Zachęcam do porównania Audi A5 Sporback z jego bezpośrednim konkurentem – BMW serii 4 Gran Coupe

Nowe Audi A5 Coupe i A5 Sportback – pierwsze wrażenia

Silniki

Podczas pierwszych jazd testowych sprawdziłem dwie jednostki, które powinny cieszyć się dużym zainteresowaniem na naszym rynku – 2,0 TDI 190 KM oraz 2,0 TFSI 252 KM. Obie pasują do charakteru A5 i zasługują na uznanie. Pierwsza za niezwykle kulturalną pracę. O ile 2,0 TDI w Audi A3 psuje odczucia premium i „klekot” nieco daje się we znaki, to w A5 odgłosy pracy diesla są wyciszone naprawdę skutecznie. Skuteczniej niż w klasie E czy Volvo S90.

Niedawno pisałem Wam, że 4-cylindrowy diesel nijak pasuje do klasy premium, ale po pierwszym kontakcie z nowym A5 2,0 TDI muszę nieco zweryfikować to podejście. Da się z nim żyć. Nawet fotograf Michał, który na co dzień eksploatuje Leona z 2,0 TFIS, mocno się zdziwił, kiedy okazało się, że podróżujemy dieslem. Z kolei TFSI ma w sobie rasowe, sportowe zacięcie, które czuć nie tylko w osiągach i brzmieniu, ale i w charakterystyce pracy. Obie jednostki tworzą znakomity duet ze skrzynią DSG i napędem quattro.

nowe-audi-a5-sportback-polska-32

19-calowe felgi w prezentowanym egzemplarzu wymagają dopłaty ponad 9 tys. zł. Standardowo nowa Audi A5 porusza się na 17-calowych felgach. Te 19-calowe w połączeniu z obniżonym zawieszeniem nieco psują komfort jazdy.

Nowa Audi A5 w akcji

A5 w wersji Coupé miałem okazję testować na wymagającej „Drodze Stu Zakrętów” w okolicach Kudowy Zdrój. Szeroki rozstaw kół i duży rozstaw osi oraz brak nadwagi sprzyjają precyzyjnemu i pewnemu prowadzaniu. Wsparte ulepszonym napędem quattro i nowym, szybkim układem kierowniczym sprawiają, że A5 spełnia obietnicę emocji zaklętą w nazwie coupé. W opcji jest dostępny sportowy mechanizm różnicowy oraz usztywnione zawieszenie, które powinny przypaść do gustu kierowcom oczekującym od A5 jeszcze bardziej sportowego pazura. Naturalnie pracę wszystkich układów samochodu można regulować dostępnym w standardzie systemem Audi drive select. Im bogatsza wersja, tym większą liczbą systemów możemy zarządzać (np. adaptacyjnym zawieszeniem czy pracą mechanizmu różnicowego).

nowe-audi-a5-sportback-polska-33

Audi A5 Sportback wyraźnie odmłodniało, jednak pod względem stylizacji nie zmieniło się w znaczący sposób.

Wnętrze i technologia w nowym Audi A5

Wnętrze nowego Audi A5 zostało zaprojektowane zgodnie ze stylizacją najnowszych modeli. Szczerze mówiąc, nie wiem, jak prezentuje się w wersji bazowej, ale po odpowiednim doposażeniu robi świetne wrażenie –  bez dwóch zdań we wszystkich aspektach to najwyższa półka w tej klasie samochodów. W opcji jest dostępne bogate portfolio systemów asystujących oraz rozbudowany do granic przyzwoitości system inforozrywki.

nowe-audi-a5-sportback-wnetrze-s-line

Projekt wnętrza nowego A5 przypomina ten z pozostałych modeli Audi. Dużo tu poziomych linii, które optycznie poszerzają kabinę. Jak to w Audi – jakość spasowania i wykorzystanych materiałów stoi na najwyższym poziome. Za kierownicą siedzi się odpowiednio nisko. Multimedia możemy obsługiwać głosowo (w j. polskim), za pomocą touchpada na pokrętle (wówczas nadgarstek można wygodnie oprzeć na lewarku skrzyni biegów), lub samym pokrętłem.

Ceny nowego Audi A5

Ceny Audi A5, zarówno w wersji Coupé, jak i w wersji Sportback, rozpoczynają się od 159 900 PLN. Natomiast Audi S5 Coupé lub Sportback kosztuje od 308 600 PLN.

nowe audi a5 sportback polska 47

Kierownica wewnętrznego pakietu S line buduje sportowego ducha we wnętrzu A5.

Przy okazji przypomniałem sobie, że prawie sześć lat temu miałem okazję uczestniczyć w polskiej premierze poliftingowej wersji I generacji Audi A5. Jak ten czas szybko leci. Zerknijcie jak odschoolowo prezentuje się wnętrze poprzedniego A5 w porównaniu z tym najnowszym.

Nowa Audi A5 Coupe

nowe-audi-a5-coupe-polska-36

Audi A5 Coupe zadebiutowało w Polsce chwilę przed odmianą Sportback. Osobiście nie mogę się zdecydować, która sylwetka bardziej mi się podoba. Z drugiej strony muszę przyznać, że wersją Coupe jeździło mi się nieco przyjemniej…

Nowe Audi A5 Coupe i A5 Sportback – najważniejsze informacje

Silniki

  • Zmodernizowane jednostki TFSI i TDI o mocy wyższej nawet o 17 procent i o 22 procent niższym zużyciu paliwa:
    • 1,4 TFSI o mocy 150 KM,
    • 2,0 TFSI o mocy 190 KM,
    • 2,0 TFSI o mocy 252 KM,
    • 2,0 TDI o mocy 190 KM,
    • 3,0 TDI o mocy 218 KM,
    • 3,0 TDI o mocy 286 KM.

Układ przeniesienia napędu

  • Manualna skrzynia biegów, automatyczne S tronic i tiptronic – wszystkie nowej generacji.
  • W zestawieniu silnik czterocylindrowy plus przekładnia manualna dostępny nowy, stały napęd na cztery koła quattro o podwyższonej wydajności z techniką ultra.
  • Opcja dla silników 3,0 TDI o mocy 286 KM i dla modelu S5 z silnikiem 3,0 TFSI o mocy 354 KM: stały napęd na cztery koła quattro ze sportowym mechanizmem różnicowym.

Podwozie

  • Konstrukcja pięciowahaczowa.
  • Przeprojektowane, elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego, na życzenie z dynamicznym układem kierowniczym.
  • System wyboru dynamiki jazdy Audi drive select jako element wyposażenia seryjnego.
  • Adaptacyjne amortyzatory w opcji. Wyraźnie zróżnicowane poszczególne tryby pracy.
  • Trzy rodzaje zawieszenia do wyboru: standardowe zawieszenie z niżej osadzoną karoserią, zawieszenie sportowe i zawieszenie z systemem kontroli amortyzacji.
  • W Audi S5 zawieszenie sportowe, typowe dla modeli S, jako element wyposażenia seryjnego, opcjonalne zawieszenie z systemem kontroli amortyzacji.

Wnętrze

  • Nowa, pozioma architektura stylistyki (podobnie jak w A4 czy Q7); długie, poziome pasmo nawiewów.
  • Wysoka dokładność wykończenia i dbałość o detale.
  • Wysokiej jakości materiały i nowe kolory.
  • Wnętrze wydłużyło się o 17 mm, więcej przestrzeni w strefie ramion, swoboda w strefie głowy i kolan.
  • Funkcja masażu pneumatycznego (opcja zarówno dla foteli sportowych, jak i dla foteli standardowych).
  • Największa w klasie coupe pojemność bagażnika: 465 litrów; o dziesięć więcej niż w poprzednim modelu.
  • Rozciągający się na całej powierzchni, otwierany, dach panoramiczny dostępny opcjonalnie.
  • Na życzenie, ogrzewana szyba przednia i ogrzewana kierownica.

Obsługa

  • Nowa, uproszczona koncepcja obsługi MMI.
  • Obsługa MMI przyciskami na kierownicy oraz głosowo (w języku polskim).
  • Na życzenie dostępny Audi virtual cockpit i wyświetlacz danych na szybie (HUD).

Infotainment i Audi connect

  • Opcjonalnie dostępny, topowy system infotainment MMI Navigation plus z panelem dotykowym MMI touch (na pokrętle), z 8,3-calowym monitorem MMI oraz z bezpłatnym, trzyletnim pakietem usług Audi connect.
  • Łącze LTE.
  • Wiele nowych usług pakietu Audi connect, w tym funkcja zdalnej obsługi i kontroli pojazdu za pomocą aplikacji w smartfonie.
  • Aplikacja Audi MMI connect na smartfony, smartwatche i dla telewizji AppleTV czwartej generacji.
  • Usługa Audi connect „safety & service”.
  • Audi smartphone interface łączący smartfony z systemami iOS lub Android, z kolorowym wyświetlaczem Audi MMI (opcja).
  • Audi phone box do indukcyjnego ładowania telefonów komórkowych.
  • Dostępny opcjonalnie system nagłaśniający Bang & Olufsen Sound System z dźwiękiem 3D i z 19 głośnikami, o mocy 755 W.

Systemy wsparcia kierowcy

  • Kolejny krok w kierunku autonomicznej jazdy: współpraca różnych systemów wsparcia kierowcy.
  • Korzystający z radaru tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami z funkcją Stop & Go z asystentem jazdy w korkach przy spowolnionym ruchu.
  • Asystent wydajności pomagający kierowcy zmniejszyć zużycie paliwa i emisję CO2.
  • Aktywny asystent toru jazdy Audi active lane assist i asystent zmiany pasa ruchu Audi side assist.
  • Inne nowości znane z nowych modeli Audi: asystent parkowania, asystent ruchu poprzecznego z tyłu pojazdu, ostrzeżenie przed wysiadaniem, asystent skrętu, asystent manewru omijania i pracująca w oparciu o kamerę funkcja rozpoznawania znaków drogowych.
  • Systemy bezpieczeństwa: system ochrony bezpieczeństwa w ruchu ulicznym Audi pre sense city, system ochrony bezpieczeństwa pasażerów Audi pre sense basic i system ochrony bezpieczeństwa pasażerów siedzących z tyłu Audi pre sense rear, asystent hamowania zapobiegający kolejnym kolizjom (hamulec multikolizyjny).

Nadwozie

  • Długość 4673 mm, rozstaw osi 2764 mm, szerokość 1846 mm, wysokość 1371 mm.
  • Lekka konstrukcja: ciężar w porównaniu do poprzednika zmniejszył się nawet o 60 kg.
  • Najlepsza w klasie wartość współczynnika oporu powietrza: 0,25.

Wyposażenie

  • Bogate wyposażenie seryjne: reflektory ksenonowe z diodowymi światłami do jazdy w dzień, diodowe światła tylne, diodowe oświetlenie wnętrza, system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, system ochrony bezpieczeństwa w ruchu ulicznym Audi pre sense city i wiele innych elementów.
  • Sportowe fotele S z funkcją masażu pneumatycznego i z regulowanymi bokami (A5 S line i S5) w opcji.
  • Nowa koncepcja wyposażenia z linią stylizacyjną Sport Line, zewnętrzny i wewnętrzny pakiet S line w do wyboru.

Audi S5 Coupé i S5 Sportback

  • Przekonstruowany silnik 3.0 TFSI łączący osiągi samochodu sportowego i wyraźnie podniesioną wydajność.
  • Moc 354 KM i moment obrotowy 500 Nm.
  • Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4,7 sekundy.
  • O pięć procent mniejsze zużycie paliwa przy wyższej mocy: 7,3 litra na 100 km.
  • 60 kg lżejsze od poprzednika.
  • Ostre rysy stylistyki zewnętrznej, a we wnętrzu detale charakterystyczne dla modeli S.
  • Audi virtual cockpit z bardziej sportowym wyglądem charakterystycznym dla modeli S, opcjonalnie z cyfrowym obrotomierzem pośrodku.

O Autorze

Kim ja w ogóle jestem i co tutaj robię?   Od ponad 10 lat na co dzień, zawodowo zajmuje się motoryzacją, a przede wszystkim testowaniem i opisywaniem dla Was nowych samochodów. Kiedyś jako dziennikarz motoryzacyjny, dzisiaj bardziej jako bloger i freelancer na stałe współpracujący w kilkoma magazynami lifetsylowymi/motoryzacyjnymi.

Podobne Posty

Jedna odpowiedź

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany