Nowe Volvo XC90 to niezwykle istotny model dla szwedzkiego producenta. Jest pierwszym samochodem opracowanym w całości przez Volvo od momentu przejścia szwedzkiej marki z rąk Forda pod skrzydła Zhejiang Geely Holding Group Co. Ltd. To również pierwszy całkowicie nowy projekt Volvo od ponad 10 lat. Wraz z XC90 debiutuje nowa, modułowa platformy SPA, na której przez najbliższe lata powstanie wiele nowych modeli. Widzicie więc, że nowe XC90 to poważna sprawa. Wypada więc wiedzieć o nim nieco więcej.

 

1. XC90 – jasne, że ze Szwecji

Na krawędzi fotela pasażera Volvo umieściło malutką metkę z symbolem szwedzkiej flagi. Ten minimalistyczny gadżet ma podkreślać szwedzkie korzenie nowego XC90. Auto zostało zaprojektowane i jest produkowane właśnie w Szwecji. Chiński jest tylko kapitał, a dokładnie 11 mld dolarów, które pochłoną program modernizacji technologii Volvo. Pierwszym owocem tego programu jest właśnie nowe XC90.
Nowe Volvo XC90 fotele

2. Szwedzi też mają swojego Swarovskiego

Wychwalając skandynawskie geny nowego XC90, Volvo zwraca uwagę na kunsztowne wykonanie dźwigni zmiany biegów z kryształowego szkła znanej szwedzkiej firmy Orrefors. Każdy egzemplarz lewarka wykonywany jest ręcznie przez 15 wyspecjalizowanych rzemieślników.

Chcecie dowiedzieć się więcej o Orrefors?

nowe volvo xc90 skrzynia biegów

3. Nowa wizja znaczka

Wraz z premierą XC90 lekkiej modyfikacji uległo logo marki, a strzałeczka wychodząca z okręgu pokrywa się z charakterystyczną dla Volvo ukośną listwą przecinającą grill.

Tutaj możecie prześledzić ewolucję znaczka Volvo od 1927 roku

nowe volvo XC90 znaczek

4. Światła niczym młot Thora

Przednie światła do jazdy dziennej w nowym Volvo XC90 zostały zaprojektowane w kształcie ułożonej poziomo litery T. Zespół projektantów Volvo nadał im nazwę „młot Thora”, ponieważ przypominają swoim zarysem atrybut słynnego nordyckiego boga piorunów – Thora. Bardziej szwedzko się nie da.

Nowe Volvo XC90 swiatla LED

5. Zawieszenie jak w Corvette Stingray

Nowe Volvo XC90 jest większe od swojego poprzednika. Ma 495 cm długości, ponad dwa metry szerokości, a rozstaw osi wynosi aż 298,4 cm. Te wymiary przekładają się na przestrzeń w kabinie. W poszukiwaniu jak największej ilości miejsca w dwóch tylnych rzędach siedzeń, w tylnym zawieszeniu XC90 wykorzystano wyjątkowo kompaktową konstrukcję multilink z poprzecznym resorem z kompozytów. Takie samo rozwiązanie odnajdziemy obecnie w Corvette Stingray, wcześniej było stosowane również w Volvo 960 kombi…

Nowe Volvo XC90 tylne zawieszenie
6. Android Auto i Apple CarPlay na pokładzie

W XC90 debiutują rozwiązania multimedialne Apple CarPlay oraz Android Auto. Pierwsze sprawi, że samochód będzie spełniał rolę iPada, iPhone’a i iPoda (iVolvo?). Za sprawą drugiego XC90 otwiera się również na użytkowników urządzeń mobilnych z systemem Android. Android Auto zapewni kierowcy dostęp do Google Search, Google Maps, Google Play Music i specjalnie dostosowanych aplikacji zewnętrznych, takich jak Spotify.

Dowiedzcie się więcej o Open Automotive Alliance czyli sojuszu producentów samochodów na rzecz implementacji systemu Android w nowych autach.

Nowe Volvo XC90 apple android

7. Trzeci rząd siedzeń nadaje się do transportu dorosłych osób

W trzecim rzędzie siedzeń nowego Volvo XC90 w komfortowych warunkach będą mogły podróżować osoby o wzroście do 170 cm. Mają tam do dyspozycji dwa pełnowymiarowe fotele, a to rzadko spotykane rozwiązanie. Każdy z trzech oddzielnych foteli drugiego rzędu może się przesuwać w przód i w tył pozwalając na lepszą aranżacje przestrzeni dla pasażerów.

Nowe Volvo XC90 7 miejsc

8. Szwedzka stal zamiast poduszek powietrznych

Nowe Volvo XC90 – jeden z najbezpieczniejszych samochodów na świecie – nie posiada bocznych poduszek powietrznych z tyłu. „Ale jak to” – zapytacie. Okazuje się, że inżynierom Volvo udało się wzmocnić boczną część pojazdu do tego stopnia, że boczne poduszki okazały się zbędne. Grubsze tylne drzwi i solidniejszy słupek C załatwiają sprawę.

Tutaj dowiecie się wszystkiego na temat bezpieczeństwa w nowym Volvo XC90.


9. Nowe Volvo XC90 myśli za innych

Cel szwedzkiej marki w dziedzinie bezpieczeństwa jest jasny: do 2020 r. liczba ofiar wśród osób poruszających się samochodami Volvo ma zostać zredukowana do zera. W skrócie – już niebawem w samochodach Volvo będziemy nieśmiertelni. XC90 to milowy krok w realizacji tego planu. Jednym z innowacyjnych systemów bezpieczeństwa w XC90 jest przewidywanie możliwości najechania przez inny samochód. Korzystając z radaru siejącego do tyłu XC90 w razie wykrycia zagrożenia napina pasy bezpieczeństwa i blokuje hamulce w celu zminimalizowania przeciążeń jakim mogą być poddani pasażerowie przy uderzeniu przez inny pojazd. Włączają się również światła awaryjne w celu zaalarmowania zbliżającego się kierowcy.

Nowe Volvo XC90 systemy

10. Pieszy będzie miał wygodnie

Volvo jako pierwsza marka na świecie wprowadziła poduszki powietrzne dla pieszych, które przy kolizji unoszą maskę i chronią pieszego od uderzenia w twarde elementy samochodu. Nowe XC90 będzie jeszcze bardziej łagodne dla pieszych. Jak wiecie, pod maską XC90 będą pracować jedynie czterocylindrowe jednostki. Z natury mają niewielkie gabaryty i zostały osadzone dosyć nisko. Między silnikiem a jego pokrywą zostaje więc sporo wolnej przestrzeni. Dzięki temu pieszy po „wcięciu na maskę” jest lepiej chroniony od kontaktu z twardym silnikiem.

Nowe Volvo XC90 systemy

11. Ceny nowego Volvo XC90

Najtańszym modelem w gamie będzie przednionapędowy XC90 D4 z ośmiostopniowym automatem. Cena tej wersji to 229 900 zł. Odmiana D5 AWD będzie wymagała stosunkowo niewielkiej dopłaty i zapewne będzie najczęściej wybieraną konfiguracją na wielu europejskich rynkach, w tym także w Polsce.

12. Nowe Volvo XC90 sprzedaje się jak ciepłe bułeczki

Internetowa sprzedaż auta ruszyła w środę 3 września o godz. 16.00, a już 47 godzin później cała pula licząca 1927 (rok narodzin Volvo) egzemplarzy XC90 First Edition była zarezerwowana. Najwięcej zamówień złożyli Amerykanie ponad 400 sztuk. Polscy klienci zarezerwowali 16 egzemplarzy, każdy w cenie 408 000 zł. Pod maską D5 napędzający obie osie.

Nowe Volvo XC90 cena

 MS

O Autorze

Kim ja w ogóle jestem i co tutaj robię?   Od ponad 10 lat na co dzień, zawodowo zajmuje się motoryzacją, a przede wszystkim testowaniem i opisywaniem dla Was nowych samochodów. Kiedyś jako dziennikarz motoryzacyjny, dzisiaj bardziej jako bloger i freelancer na stałe współpracujący w kilkoma magazynami lifetsylowymi/motoryzacyjnymi.

Podobne Posty

4 komentarze

  1. bannnan

    podoba mnie się to volvo. takie nowoczesne retro, zobaczyłbym go na żywo. ciekawe czy w biednej wersji też tak dobrze się prezentuje

    Odpowiedz

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany