Pamiętam jak dziś, kiedy niemal dokładnie 4 lata temu brałem udział w pierwszych jazdach testowych drugą generacją Forda Kugi. Pogoda tamtego dnia była równie sprzyjająca co wczoraj – podczas prezentacji prasowej Kugi po liftingu. Z tą różnicą, że wówczas na polu, na którym, kręcąc bączki, „testowałem” sprawność napędu 4×4, zalegał śnieg. Teraz śniegu nie było, w powietrzu było za to czuć wiosnę. Przyroda ewidentnie budziła się do życia, a ja miałem „obudzić w sobie Kugę”.

Przebieg prezentacji odświeżonego Forda Kugi relacjonowałem Wam na gorąco za pośrednictwem Instagrama. Formuła przekazu w krótkich 16 sekundowych (Insta na więcej nie pozwala) wejściach chyba się Wam spodobała. Każdy z filmów obejrzało ponad 2 tys. osób! Szczerze mówiąc, zaczyna mnie stresować tak duża widownia. Tak czy inaczej, jeżeli przegapiliście moją relację, to nic straconego. Zmontowałem wszystko w jeden film (przepraszam za vertical video i słabą jakość, ale Insta tak ma). Dostępny jest tutaj (warto zerknąć na rozgrzewkę).

nowy-ford-kuga-test-opinia-8

Nowy (odświeżony) Ford Kuga. Wersję po faceliftingu z zewnątrz poznacie po masywnej atrapie chłodnicy, smuklejszych światłach (ze zintegrowanymi światłami dziennymi LED) i przeprojektowanych zderzakach. Doszły nowe kolory nadwozia (Guard Grey oraz Copper Pulse) oraz nowe wzory felg (od 17 do 19 cali).

Ford_kuga-74

Hasztag „tak było”. Marzec roku 2013. Pierwsze jazdy testowe drugą generacją Forda Kugi. Pofolgowałem sobie. Pamiętam jedynie, że dało się kręcić bączki.

No dobrze, a teraz już na spokojnie mogę opowiedzieć Wam o nowym (czyt. odświeżonym) Fordzie Kuga. SUV przeszedł typowe faceliftingowe zmiany, które przez kolejne 3–4 lata pozwolą mu konkurować z licznymi i mocnymi rywalami. Mamy więc do czynienia z delikatnymi modyfikacjami stylizacyjnymi i poważnym updatem w kwestii technologii.

Dwie nowe linie stylizacyjne Kugi – Vignale i ST-Line

Chyba najbardziej istotną zmianą w kwestiach wizualnych jest to, że w ofercie Kugi pojawiły się dwie linie stylizacyjne – sportowa ST-line i bardziej premium Vignale. Muszę przyznać, że jedna i druga wyglądają całkiem atrakcyjnie, ale ST-line zrobiła na mnie szczególnie dobre wrażenie. Co więcej, posiada bardziej sportowo zestrojone zwieszenie. Przypuszczam – niestety nie miałem okazji sprawdzić – że Kuga ST-line będzie sobie bardzo dobrze radzić z dynamicznym pokonywaniem zakrętów, bo już wersja „normalna” jest w tym niezwykle efektywna.

 

Nowy Ford Kuga – zmiany we wnętrzu i SYNC3

We wnętrzu również kosmetyka. Z Kugi znika tradycyjna dźwignia hamulca ręcznego, a to oczywiście wiąże się z większą ilością miejsca na tunelu środkowym. Za nową kierownicą pojawiają się niewielkie łopatki do zmiany biegów, klapę bagażnika otwieramy przez machnięcie stopą pod tylnym zderzakiem, a hak holowniczy wysuwamy spod niego, przyciskając odpowiedni przycisku.

Najbardziej istotną zmianą zdaje się jednak ta związana z systemem inforozrywki – SYNC 2 został zastąpiony przez SYNC 3. Rozbudowany kombajn multimedialny jest lepszy pod każdym względem od swojego poprzednika. Znacznie szybszy, bardziej intuicyjny, po prostu przyjemniejszy i łatwiejszy w obsłudze. Ford chwali się SYNC 3 opracowano w oparciu o przeszło 22 000 komentarzy i wniosków, jakich na temat SYNC 2 dostarczyły ośrodki badawcze i ankiety.

nowy-ford-kuga-test-opinia-wnetrze-titanium

Zmiany we wnętrzu Kugi to przede wszystkim brak tradycyjnej dźwigni hamulca ręcznego. Teraz mamy przycisk i więcej wolnego miejsca na tunelu środkowym. Zmieniła się także kierownica, która teraz może być podgrzewana. Na środku deski rozdzielczej króluje 8-calowy ekran dotykowy nowego systemu multimedialnego SYNC3.

Z SYNC 3 teraz bardzo łatwo się dogadać i całkiem dobrze się z nim rozmawia. Bez problemu dogadają się z nim też Wasze telefony (Apple CarPlay, Android Auto). O samym systemie i jego funkcjach można by napisać osobne opracowanie. Najlepiej osobiście wpaść do salonu i chwilę się z nim pobawić. Według mnie postęp jest ogromny, a SYNC 3 jest obecnie jednym z lepszych systemów, jakie możecie dostać w SUV-ie marki popularnej.

Ale… technologiczne innowacje w Kudze nie kończą się na SYNC 3. SUV Forda otrzymał mnóstwo nowych systemów asystujących (np. ostrzeżenie o ruchu poprzecznym przy wyjeżdżaniu tyłem z miejsca parkingowego czy taki pomagający zaparkować prostopadle) znanych z najnowszych modeli Forda.

Nowy Ford Kuga – pierwsze wrażenia zza kierownicy

No dobra, tyle teorii. Pora na praktykę. Podczas pierwszych jazd testowych Kugą pokonałem około 200 kilometrów na drogach różnego rodzaju. Wyjazd z Warszawy obwodnicą i autostradą A2 pozwolił docenić świetne wyciszenie wnętrza, dla mnie jednak Kuga to przede wszystkim zawieszenie. Zdecydowanie bardziej „utalentowane” niż w SUV-ach marek francuskich i koreańskich. Podobnie jak w przypadku Edge czuć, że Kuga odnajduje się w dynamicznej jeździe. Tym bardziej, kiedy jest wyposażona w napęd 4×4, który dzięki zaawansowanej elektronice potrafi żonglować momentem między kołami tak, aby optymalizować trakcję i zwiększać pewność oraz precyzję prowadzenia.

nowy ford kuga test opinia naped 4x4

Ford Kuga dzięki świetnie zestrojonemu zawieszeniu znakomicie odnajduje się na asfalcie, a w wersji z napędem na wszystkie koła jest niezwykle skuteczna również na nieutwardzonych drogach. Intelligent All Wheel Drive nieprzerwanie sprawdza przyczepność, jaką dysponuje każde z kół i potrafi dokonać korekty przeniesienia napędu w czasie poniżej 20 milisekund, czyli 20-krotnie szybciej, niż trwa mrugnięcie okiem –  czytamy w komunikacie Forda. Nie sprawdzałem z zegarkiem w ręku, ale w praktyce 4×4 Forda jest całkiem skuteczne.

Co do momentu – w testowanym przeze mnie egzemplarzu dostarczał go dwulitrowy diesel TDCI o mocy 180 KM połączony z automatyczną skrzynią. To świetny duet. W zupełności wystarcza do sprawnego poruszania się. Sądzę, że w Kudze sprawdzi się również słabsza 150-konna odmiana. Poza tym do wyboru mamy jeszcze nowe silniki EcoBoost (120, 150 i 182 KM). Więcej na temat Kugi napiszę zapewne przy okazji pełnego testu.

nowy ford kugat est opinia-11

Nowy Ford Kuga w dynamicznej stylizacji ST-Line…

nowy-ford-kuga-test-opinia-2

… i bardziej dostojnej – Vignale.

Podobne Posty

3 komentarze

  1. EssayPaper

    EssayErudite.com is the web’s leading provider of quality and professional academic writing.
    When it comes to essay writing, an in-depth research is a big deal. Our experienced writers are professional in many fields of knowledge so that they can assist you with virtually any academic task. We deliver papers of different types: essays, theses, book reviews, case studies, etc.
    We have thousands of satisfied customers who have already recommended us to their friends. Why not follow their example and place your order today?

    Odpowiedz

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany