Grand Prix Brazylii zakończyło tegoroczny emocjonujący sezon F1. Tytuł Mistrza Świata w 2011 powędrował do młodego Sebastiana Vettela z zespołu Red Bull. Vettel ze sporą, ponad 100 punktową przewagą tytuł zapewnił sobie już dużo wcześniej. Ale dzisiaj nie o tym. Dzisiaj trochę o… gumach.

 

 

Zastanawialiście się kiedyś ile gumy odłożyło się na nawierzchni torów w tym sezonie F1, albo który z torów jest najbardziej obciążający dla opon, albo ile kilometrów pokonały opony Pirelli w tym sezonie? My też nie, ale… Bardziej interesującą niż tabelki punktowe klasyfikacji kierowców i zespołów, przedstawiają się statystyki dotyczące opon torturowanych przez kierowców. Pirelli – wyłączny dostawca opona dla bolidów F1 – właśnie podsumowało sezon 2011. Zapraszamy do zapoznania się z ciekawymi i niecodziennymi wyliczeniami: Pirelli w F1 w sezonie 2011.

 

OPONY

  • Łączna liczba opon wyprodukowanych w sezonie (suche i deszczowe): opony wyścigowe: 24 000 opon na suchy tor; 4600 opon deszczowych plus dodatkowe 6000 opon na testy
  • Łączna liczba wykorzystanych opon: opony suche: 21 100; opony deszczowe: 2900
  • Całkowita liczba kilogramów gumy odłożonej na nawierzchni torów w sezonie 2011: 10 200 kg
  • Liczba opon poddanych recyklingowi w sezonie 2011: wszystkie, czyli 28 600 opon wyścigowych plus 6000 opon testowych
  • Średnia żywotność opony na suchy tor w sezonie 2011: 120 km

 

TORY I WYŚCIGI

  • Tory, które najbardziej obciążają opony na kilometr (przeciążenie boczne, hamowanie, trakcja itp.): Barcelona i Suzuka
  • Tor, który najmniej obciąża opony na kilometr (przeciążenie boczne, hamowanie, trakcja itp.): Monza
  • Miejsce, w którym opona poddawana jest najdłuższemu, nieprzerwanemu obciążeniu: Stambuł (Zakręt 8 )
  • Tor z „najłatwiejszymi” zakrętami dla opon: Montreal
  • Najdłuższy wyścig sezonu: Montreal (4 godziny, 4 minuty i 39,537 sekundy)
  • Najkrótszy wyścig sezonu: Monza(1 godzina, 20 minut i 46,272 sekundy)
  • Pobite rekordy w czasie pole position: 11
  • Pobite rekordy w czasie najlepszego okrążenia w wyścigu: 2
  • Najwięcej okrążeń na prowadzeniu na oponach Pirelli: 739 (Sebastian Vettel)
  • Najwyższa prędkość osiągnięta na oponach P Zero F1: 349,2 km/h (Sergio Perez podczas kwalifikacji na Monzy)

 

PIT STOPY

  • Łączna liczba pit stopów w sezonie 2011: 1111 (naprawdę! – w tym 22 kary przejazdu przez boksy i 4 kary stop & go)
  • Łączna średnia liczba pit stopów na wyścig: 58,4 – czyli 2,25 na kierowcę
  • Najwięcej pit stopów w wyścigu: Węgry (88, w tym 3 kary przejazdu przez boksy)
  • Najmniej pit stopów w wyścigu: Włochy (35)
  • Najszybszy pit stop: 2,82 sekundy (Mercedes GP, Grand Prix Chin)

 

WYPRZEDZANIE

  • Liczba manewrów wyprzedzania (najwięcej w historii Mistrzostw Świata): 1120 (statystyka po Abu Zabi)
  • Najwięcej manewrów wyprzedzania w suchym wyścigu (= najwięcej w historii): 126 w Grand Prix Turcji 2011
  • Najwięcej manewrów wyprzedzania w deszczowym wyścigu (= najwięcej w historii): 125 w Grand Prix Kanady 2011

 

INNE CIEKAWE LICZBY

  • Całkowita liczba kierowców jeżdżących na mieszankach P Zero: 57 (w tym kierowcy testowi i młodzi kierowcy)
  • Łączna liczba kilometrów przejechanych na wszystkich mieszankach P Zero w 2011 roku: 307 657 km (wyścigi i testy)
  • Najniższa temperatura nawierzchni, przy której jeżdżono na oponach Pirelli P Zero: Grand Prix Niemiec przy 13 stopniach Celsjusza; najniższa w ogóle: zimowe testy w Walencji przy 6 stopniach Celsjusza
  • Najwyższa temperatura nawierzchni, przy której jeżdżono na oponach Pirelli P Zero: Grand Prix Abu Zabi przy 43 stopniach Celsjusza; najwyższa w ogóle: testy młodych kierowców w Abu Zabi przy 49 stopniach Celsjusza
  • Łączna waga opon zakładanych przez cały rok przez każdego technika: 16 389 kg
  • Średni czas, w którym technik zakłada oponę Pirelli na obręcz: 2 minuty 30 sekund

 

CIĘŻARÓWKI I POMIESZCZENIA GOŚCINNE PIRELLI F1

  • Liczba posiłków serwowanych w pomieszczeniach gościnnych Pirelli F1 (razem z testami): 28 612
  • Liczba filiżanek espresso serwowanych w pomieszczeniach gościnnych Pirelli w trakcie sezonu (razem z testami): 43 250
  • Liczba kilogramów makaronu przyrządzonego przez kucharza Pirelli w trakcie sezonu (razem z testami): 1220 kg (łącznie dla wszystkich rodzajów!)

 

A Sebastianowi gratulujemy tytułu!

 

O Autorze

Kim ja w ogóle jestem i co tutaj robię?

Od ponad 10 lat na co dzień, zawodowo zajmuje się motoryzacją, a przede wszystkim testowaniem i opisywaniem dla Was nowych samochodów. Kiedyś jako dziennikarz motoryzacyjny, dzisiaj bardziej jako bloger i freelancer na stałe współpracujący w kilkoma magazynami lifetsylowymi/motoryzacyjnymi. Nowe samochody (nie tylko te premium) to po prostu moja praca. Zdobytą wiedzą i refleksjami dzielę się z Wami tutaj.

Podobne Posty

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany