Nie wiem jak Ty, ale ja, kiedy nadchodzi moment zakupu nowych opon zimowych, zawsze zadaję sobie pytanie: jakie opony zimowe wybrać i które będą najlepsze? I nie wiem jak Ty, ale ja odpowiedzi na to pytanie nigdy nie szukam wśród kumpli czy na forach internetowych. Wiesz dlaczego? Bo są nic nie warte. Gdzie zatem zasięgnąć opinii? Jak znaleźć polecane opony zimowe?

Opona to specyficzny produkt. „Na oko” nie masz możliwości sprawdzenia jej realnych właściwości. Prawda jest taka, że nawet jeśli mógłbyś przetestować daną oponę przed zakupem, np. podczas jazdy testowej, to taki test również na niewiele by się zdał. Bo na jakiej podstawie stwierdzisz, czy taka opona jest lepsza od innej za podobną cenę. Poczujesz oczywiście, że jest lepsza od Twoich starych i zużytych „zimówek”, ale czy to faktycznie będzie wartościową informacją w kontekście osiągów opony, którą chcesz kupić? Nie wydaję mi się.

Polecane opony zimowe – nie pytaj szwagra ani kolegów

Dopóki ktoś nie podstawi Ci kilku identycznych samochodów na różnych modelach opon i nie będziesz mieć możliwości bezpośredniego przesiadania się z jednego do drugiego samochodu i pokonania nim identycznych prób sprawnościowych, to nie będziesz w stanie stwierdzić, ile warta jest konkretna opona. Chyba że jesteś kierowcą testowym np. Goodyeara. Gościem, który zarabia na życie „czuciem” opony i który przez kilka miesięcy w roku nie robi nic innego od upalania opon całymi dniami. Wtedy faktycznie jazda testowa powinna Ci wystarczyć do oceny opony.

Czy wiesz dlaczego opony klasy premium są… premium?

Sam co tydzień od ponad 10 lat przesiadam się do kolejnych nowych samochodów na nowych oponach. Można więc powiedzieć, że przez ostatnie 10 lat co tydzień zmieniam opony na nowe. Ale nadal nie potrafię powiedzieć, na ile dobre są konkretne modele. No, chyba że to najwyższy model opon sportowych danego producenta. Wtedy czuć, że coś się dzieje. W innym przypadku wyłapuję co najwyżej, że niektóre opony są głośniejsze niż inne. Pytanie, czy to nie bardziej kwestia wyciszenia danego samochodu. Zmierzam do tego, że jest po prostu zbyt dużo zmiennych, aby móc skutecznie ocenić osiągi opony, jeśli nie mamy specjalistycznej aparatury i możliwości testowania wielu modeli opon w tych samych warunkach.

polecane opony zimowe

Samodzielnie nie jesteś w stanie ocenić realnych osiągów opony zimowej

Z uwagi na powyższe przy wyborze opon nie polecam kierowania się opiniami innych kierowców. To może być wręcz szkodliwe. Jeżeli usłyszysz od znajomego lub przeczytasz gdzieś na forum, że jakieś Micheliny są lepsze od zimowych Goodyearów (albo na odwrót) albo że te Dębice to słabe są, bo szwagier wpadł na nich w poślizg – masz pełne prawo zignorować sygnały tego typu. To totalnie subiektywne odczucia mające zazwyczaj niewiele wspólnego z rzeczywistością.

Profesjonalne testy opon zimowych to nie tylko ADAC

Jak już kiedyś wspominałem, jedynym sposobem na poznanie realnych osiągów opony zimowej jest zapoznanie się z wynikami testu. Najbardziej znane są oponowe testy niemieckiego automobilklubu ADAC. Wyniki testów ADAC są też najłatwiej dostępne. Jednak w Europie opony profesjonalnie testuje i ocenia prawie 20 instytucji i czasopism motoryzacyjnych. Analiza wyników tych testów pozwala zbudować dosyć obiektywny ranking najlepszych opon zimowych w różnych rozmiarach. Co niniejszym dla Ciebie zrobiłem. Będę tutaj linkował do oferty konkretnych rozmiarów opon na Allegro, bo to Allegro poprosiło mnie, abym przygotował takie zestawienie.

Polecane opony zimowe na podstawie wyników testów 

Najlepsze opony zimowe R15

Model opony  Pozycja w testach i dokładny rozmiar
GOODYEAR Ultragrip 9
  • V miejsce – test ADAC –  rozmiar 195/65 R15 – rok 2017
  • IV miejsce – test TCS 2017 – rozmiar 195/65 R15 – rok 2017
  • I miejsce – test ADAC – rozmiar 185/65 R15 – rok 2016
  • I miejsce – test OAMTC – rozmiar 185/65 R15 2016
  • I miejsce – test TCS- rozmiar 185/65 R15 – rok 2016
CONTINENTAL Wintercontact ts 860
  • I miejsce – test ADAC – rozmiar 195/65 R15 – rok 2017
  • I miejsce – testt TCS 2017- rozmiar 195/65 R15 – rok 2017
MICHELIN Alpin 4
  • II miejsce – test ADAC – rozmiar 185/65 R15 – rok 2016
  • II miejsce – test OAMTC – rozmiar 185/65 R15 – rok 2016
  • II miejsce – test TCS – rozmiar 185/65 R15 – rok 2016

 

Najlepsze opony zimowe R16

Model opony Pozycja w testach i dokładny rozmiar
CONTINENTAL Wintercontact ts 860
  • I miejsce – test Autobild – rozmiar 205/55 R16 – rok 2016
  • I miejsce – test Auto Express – rozmiar 205/55 R16 – rok 2016
  • I miejsce – test Auto Zeitung – rozmiar 215/55 R16 – rok 2016
  • I miejsce – test GTU – rozmiar 205/55 R16 – rok 2016
GOODYEAR Ultragrip performance gen 1
  • II miejsce – test ADAC – rozmiar 215/65 R16 – rok 2017
  • II miejsce – test TCS – rozmiar 215/65 R16 – rok 2017
  • IV miejsce – test Auto Express – rozmiar 205/55 R16 – rok 2016 
DUNLOP Winter Sport 5
  • I miejsce – test ADAC – rozmiar 215/65 R16 – rok 2017
  • I miejsce – test TCS – rozmiar 215/65 R16 – rok 2017
  • IV miejsce – test Autobild – rozmiar 205/55 R16 – rok 2016 
  • VII miejsce – test Auto Express – rozmiar 205/55 R16 – rok 2016

 

Najlepsze opony zimowe R17

Model opony Pozycja w testach i dokładny rozmiar
GOODYEAR Ultragrip performance gen 1
  • II miejsce – test ACE – rozmiar 235/55 R17 – rok 2017
  • IV miejsce – test Autobild – rozmiar 225/50 R17 – rok 2017
  • IV miejsce – test Auto Express – rozmiar 225/45 R17 – rok 2017
  • IV miejsce – test ADAC – rozmiar 225/45 R17 – rok 2016
  • III miejsce – test ANWB – rozmiar 225/45 R17 -rok 2016
  • III miejsce – test TCS – rozmiar 225/45 R17 – rok 2016
DUNLOP Winter sport 5
  • I miejsce – test ACE – rozmiar – 235/55 R17 – rok 2017
  • III miejsce – test Autobild – rozmiar 225/50 R17 – rok 2017
  • III miejsce – test Auto Express – rozmiar 225/45 R17 – rok 2017
  • I miejsce – test ADAC – rozmiar 225/45 R17 – rok 2016
  • I miejsce – test ANWB – rozmiar 225/45 R17 – rok 2016
PIRELLI Winter sottozero 3
  • IV miejsce – test ACE – rozmiar 235/55 R17 – rok 2017
  • IV miejsce – test Autobild – rozmiar 225/55 R17 – rok 2017
  • II miejsce – test ADAC – rozmiar 225/45 R17  – rok 2016
  • II miejsce – test ANWB – rozmiar 225/45 R17 – rok 2016
  • II miejsce – test OAMTC – rozmiar 225/45 R17 – rok 2016
  • II miejsce – test TCS – rozmiar 225/45 R17 – rok 2016 

Problem pojawia się, kiedy weźmiemy pod uwagę opony zimowe R18 lub R19. Tak duże rozmiary szczególnie w przypadku opon zimowych są bardzo rzadko testowane ze względu na mniejszą popularność w porównaniu z oponami 15-, 16- czy 17-calowymi. Przeglądając wyniki testów wszystkich prawie 20 instytucji i magazynów z pięciu ostatnich lat trafiłem jedynie na dwa testy opony zimowych w rozmiarze 18 cali. W przypadku wyboru opon zimowych w rozmiarach powyżej 17 cali zalecałbym trzymać się po prostu zasady, aby wybierać opony od producentów klasy premium. 

Najlepsze opony zimowe R18

GOODYEAR Ultragrip performance suv gen 1 

  • I miejsce – test Autobild – rozmiar 255/55 R18 – rok 2016

 MICHELIN Pilot alpin pa4

  • I miejsce – test Auto Motor i Sport – rozmiar 245/40 R18 – rok 2013

Co to za instytucje?

  • TCS – Touring Club Suisse to największy szwajcarski automobilklub liczący ponad 1,5 mln członków,
  • ANWB – holenderski automobilklub powstały w 1883 roku. Posiada ponad 4 mln członków i jest najważniejszym automobilklubem w Holandii,
  • OAMTC – austriacki automobilklub, jeden z siedmiu największych automobilklubów na świecie,
  • ACE – drugi największy automobilklub w Niemczech,
  • Autobild – niemiecki miesięcznik motoryzacyjny,
  • Auto Express – brytyjski magazyn motoryzacyjny.

Polecane opony zimowe – uwagi do zestawienia

Przy tym rankingu pojawia się ważne zastrzeżenie. Wyniki testów wyraźnie pokazują, że różnice w realnych osiągach konkretnego modelu opony mogą się znacząco różnić w zależności od rozmiaru opony. Wystarczy zauważyć, że bieżnik opony (rowki i lamele) będzie pracować zupełnie inaczej w oponie szerszej niż węższej, szczególnie na śniegu czy mokrej nawierzchni. Właśnie dlatego przedstawionych tu wyników nie można odnosić do dowolnych rozmiarów opony. Można odnieść wyniki konkretnego rozmiaru dla rozmiarów sąsiednich, ale im większa różnica w rozmiarze tym większa rozbieżność w osiągach i to zarówno na plus, jak i na minus.

O Autorze

Kim ja w ogóle jestem i co tutaj robię? Od ponad 10 lat zawodowo testuję i recenzuję nowe modele samochodów. Kiedyś jako dziennikarz motoryzacyjny, dzisiaj bardziej niezależnie i lifestyle’owo, jako bloger i freelancer. Staram się wyjaśniać, doradzać i pomagać Wam w Waszych motoryzacyjnych problemach. Nowe samochody to po prostu moja praca. Szczególnie te klasy premium, ponieważ cenię sobie komfort, dbałość o detale oraz emocje, które wynikają z połączenia tych dwóch aspektów.

Podobne posty

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany