Oto pierwsza część naszego cyklu porad z zakresu safe drivingu  pod patronatem Akademii Bezpieczeństwa w Ruchu Drogowym. Nasz ekspert z akademii Safe2Drive, będzie skrupulatnie i rzeczowo przedstawiał i objaśniał Wam istotne zagadnienia z zakresu defensywnej jazdy samochodem i eco drivingu. Dziś zaczniemy temat świateł i skrzyżowań.

Coraz dłuższe korki przed skrzyżowaniami to nie tylko efekt rosnącej liczby samochodów, ale również bezmyślna jazda i braki w edukacji wielu kierowców. Rozwój motoryzacji wymusza zmianę naszych przyzwyczajeń – jeżeli chcemy sprawnie poruszać się po polskich drogach musimy uzupełniać i rozwijać również swoje umiejętności. Zacznijmy od podstaw.

Przejazd przez skrzyżowanie  z sygnalizacją świetlną – porady

Część I

Zbliżając się do skrzyżowania zazwyczaj już z dość dużej odległości możemy dostrzec oczekujące przed czerwonym światłem samochody.

Najczęściej jedziemy dalej z niezmienioną prędkością i w ostatniej chwili zdecydowanie naciskamy na pedał hamulca zatrzymując się tuż za stojącymi pojazdami. Rozglądamy się z dumą,  szukając aplauzu dla naszej dynamicznej jazdy. Sygnalizator zaczyna wyświetlać sygnał czerwony i żółty jednocześnie co oznacza, że za chwilę zapali się sygnał zielony. Ale skąd mamy to wiedzieć jak nie znamy przepisów? jazda defensywna

Kiedy już sygnalizator wyświetla zielone światło stoimy dalej w tym samym miejscu, bo ruszanie idzie jakoś ślamazarnie. Niektórzy kierowcy  są zaabsorbowani rozmową przez telefon, inni obsługą nawigacji, a ci którzy ruszyli robią to w takim tempie jakby starali się nie przekroczyć minimalnych obrotów silnika. jazda defensywna

Niestety, jest to typowa sytuacja na naszych drogach.

A jaka jest prawidłowa taktyka i technika jazdy w takich sytuacjach?

Staranna obserwacja i planowanie manewrów są warunkiem koniecznym do podjęcia właściwych decyzji na drodze.

Widząc z daleka samochody oczekujące na zmianę świateł zdejmujemy nogę z pedału gazu i płynnie zwalniamy redukując w miarę potrzeby biegi na niższe. Hamowanie silnikiem pozwala zmniejszyć średnie zużycie paliwa ( przy zdjęciu nogi z gazu i włączonym biegu silnik praktycznie nie zużywa paliwa) oraz zmniejszyć  zużycie elementów układu hamulcowego. W końcowej fazie wystarczy delikatne naciśnięcie hamulca i bezpiecznie zatrzymujemy się za stojącymi samochodami. jazda defensywna

Obserwujemy sygnalizator i przy równoczesnym wyświetlaniu sygnału czerwonego i żółtego wciskamy sprzęgło i włączamy bieg. Ruszamy dynamicznie, ale nie jak na starcie do wyścigu. Warunkiem bezpiecznego i szybkiego ruszenia jest odpowiedni dystans od poprzedzającego nas pojazdu.

Należy liczyć się z tym, że stojący przed nami z różnych powodów pozostaną na miejscu (np.  zgaśnięcie silnika ). Jeżeli podczas zbliżania się do skrzyżowania światło zdążyło już  zmienić się na zielone, a  inni kierowcy już ruszyli wystarczy delikatnie nacisnąć pedał gazu i bez zatrzymywania się kontynuować jazdę.j azda defensywna

Korzyści wynikające z takiego „pokonywania” skrzyżowań docenimy dość szybko. Większe bezpieczeństwo , poprawa płynności i komfortu jazdy zostaną również  docenione przez naszych pasażerów. Mniejsze zużycie paliwa, układu hamulcowego i innych podzespołów mają też konkretny  wymiar ekonomiczny.

Przejazd przez skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną porady – cz.II

Andrzej Lubertowicz

Andrzej Lubertowicz – kierowca rajdowy, członek Polskiego Stowarzyszenia Motorowego, były biegły sądowy Sądu Wojewódzkiego w Krakowie w zakresie techniki samochodowej i ruchu drogowego, założyciel i trener Akademii Bezpieczeństwa w Ruchu Drogowym Safe2drive.  Od wielu lat zajmuje się promowaniem szeroko pojętego bezpieczeństwa ruchu drogowego między innymi poprzez szkolenia z zakresu jazdy defensywnej, ekojazdy i przepisów.

O Autorze

Kim ja w ogóle jestem i co tutaj robię? Od ponad 10 lat zawodowo testuję i recenzuję nowe modele samochodów. Kiedyś jako dziennikarz motoryzacyjny, dzisiaj bardziej niezależnie i lifestyle’owo, jako bloger i freelancer. Staram się wyjaśniać, doradzać i pomagać Wam w Waszych motoryzacyjnych problemach. Nowe samochody to po prostu moja praca. Szczególnie te klasy premium, ponieważ cenię sobie komfort, dbałość o detale oraz emocje, które wynikają z połączenia tych dwóch aspektów.

Podobne posty

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany