Jakiś czas temu kompleksowo podsumowaliśmy dla Was to, co działo się na rynku samochodów premium w Polsce w 2014. Dzisiaj skoncentrujemy się na segmencie premium do kwadratu, czyli na samochodach luksusowych. Zobaczcie, jak w kraju nad Wisłą radziły sobie Ferrari czy Lamborghini i jak bardzo odskoczyło im… Maserati.

W naszym poprzednim (mega) raporcie podkreślaliśmy, że rok 2014 był wyjątkowo łaskawy dla drogich samochodów. Zgodnie z danymi Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w Polsce przybyło prawie 32 tys. egzemplarzy nowych samochodów klasy premium, co oznacza niemal 30 procentowy wzrost względem ubiegłego roku. W zdecydowanej większości były to SUV-y od Volvo, BMW i Audi. Słowem, nic nowego.

Sprzedaż Bentley’a, Rolls-Royce’a, Ferrari, Maserati, Lamborghini, Astona Martina w Polsce

Zdecydowanie ciekawiej przedstawiały się wydarzenia na rynku samochodów, które według odgórnie przyjętych standardów zaliczamy do segmentu aut luksusowych. Mamy na myśli Bentley’a, Rolls-Royce’a, Ferrari, Maserati, Lamborghini, Astona Martina, a nawet Lotusa, chociaż ten z luksusem nie ma za wiele wspólnego.

Tak, jak w przypadku segmentu premium, wśród marek luksusowych w 2014 roku odnotowaliśmy niemal same wzrosty w stosunku do roku 2013. Z „dodatniej” tendencji wyłamał się jedynie Aston Martin z tylko dwoma zarejestrowanymi egzemplarzami. Jest jeszcze Lotus, który kończy rok z wynikiem 0. „Twarde dane” znajdziecie w poniższej tabeli.

Rynek samochodów luksusowych w Polsce – lata 2014 i 2013 (liczba rejestracji)*

Marka 2013 2014 2013 vs 2014
Maserati 17 37 +118 proc.
Ferrari 15 22 +47 proc.
Bentley 16 20 +25 proc.
Rolls-Royce 3 8 +167 proc.
Lamborghini 1 5 +400 proc.
Aston Martin 9 2 -78 proc.
Lotus 1 0 – 100 proc.
Razem 62 94 +52 proc.

Największym zainteresowaniem wśród zamożnych Polaków z fantazją w 2014 roku zdecydowanie cieszyły się Maserati oraz Ferrari, których łącznie zarejestrowano więcej niż samochodów wszystkich innych marek luksusowych łącznie. W porównaniu do 2013 roku rynek samochodów luksusowych w naszym kraju urósł o ponad połowę. To niezły wynik, a tendencja wzrostowa z pewnością utrzyma się również w roku 2015.

auta-luksusuwe-polska-sprzedaz

TOP5 samochodów luksusowych w Polsce w 2014 roku (liczba rejestracji)

Nie da się ukryć, że rok 2014 wśród samochodów luksusowych (przynajmniej pod względem nowych rejestracji w Polsce) zdominowało Maserati. Pierwsze miejsce dla Maserati Ghibli, które w bazowej konfiguracji można mieć „już” za 349 tys. zł. Drugie miejsce dla większego i droższego o jakieś 100 tys., również 4-drzwiowego Maserati Quattroporte. Trzecia pozycja wśród najczęściej rejestrowanych samochodów luksusowych przypada dla Bentleya Continentala GT z ceną wyjściową ponad 1 mln zł.

Dopiero na czwartym miejscu mamy Ferrari. Co ciekawe, najchętniej rejestrowanym w Polsce Ferrari jest jednocześnie to najszybsze, najmocniejsze i najdroższe (nie licząc LaFerrari), czyli F12 z ceną od 1,3 mln zł. Nasze TOP5 zamyka kolejny Continental, tym razem w najdroższej, 4-drzwiowej odmianie – Flying Spur (cena od 1 mln zł). W tym miejscu należy zaznaczyć, że względu na zdecydowanie odmienny charakter dwie wersje nadwoziowe Continentala (GT i Flying Spur) zostały ujęte przez CEPiK jako dwa oddzielne modele.

Najchętniej kupowane samochody luksusowe w Polsce w roku 2014 (wg liczby rejestracji)

#1. Maserati Ghibli (19 rejestracji)

Maserati-Ghibli_2014_1024x768_wallpaper_10

Moc: od 330 do 410 KM (wersja S Q4). Przyspieszenie 0-100 km/h: od 6,3 do 4,8 s (wersja S Q4). Cena: od 350 tys. zł (3,0  diesel)

#2. Maserati Quattroporte (14 rejestracji)

Maserati-Quattroporte_2013_1024x768_wallpaper_05

Moc: od 275 do 530 KM (wersja GTS). Przyspieszenie 0-100 km/h: od 6,4 do 4,7 s. Cena: od 466 tys. zł (3,0 diesel)

 #3. Bentley Continental (12 rejestracji)

Bentley-Continental_GT_V8_2013_1024x768_wallpaper_05

Moc: od 507 do 625 KM (GT Speed). Przyspieszenie 0-100 km/h: od 4,8 do 4,2 s. Cena: od 840 tys. zł (GT V8)

#4. Ferrari F12 (9 rejestracji)

Ferrari-F12berlinetta_2013_1024x768_wallpaper_01

Moc: 740 KM. Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,1s. Cena: od 1,3 mln zł

#5. Bentley Continental Flying Spur (4 rejestracje)

Bentley-Flying_Spur_2014_1024x768_wallpaper_15

Moc: 625KM. Przyspieszenie 0-100km/h: 4,6 s. Cena: od 975 tys. zł

Na koniec warto dodać, że podział marek na luksusowe i premium jest dosyć umowny i trudno wytyczyć jasną granicę między nimi, chociaż z pewnością w największym stopniu jest nią cena. Jednak w tym przypadku chodzi raczej o uśredniony poziom cen wszystkich modeli danej marki. Dlatego w Polsce Maserati nadal uważane jest za markę luksusową, a Porsche już nie. W naszym zestawieniu dostosowaliśmy się do odgórnych wytycznych, klasyfikując Maserati jako markę luksusową, chociaż Ghibli według nas to bardziej półka premium. Ale to temat na osobny wpis…
Uwagi do zestawienia
Ze względu na trudne do oszacowania zjawisko reeksportu należy przyjąć, że część zarejestrowanych samochodów nie trafia w rzeczywistości do polskich odbiorców, z drugiej strony samochody luksusowe mogą być kupowane w Polsce, ale rejestrowane poza granicami kraju.
źródło: PZPM/CEP, SAMAR, raport KPMG
PremiumMoto powrót do strony głównej

O Autorze

Kim ja w ogóle jestem i co tutaj robię? Od ponad 10 lat na co dzień, zawodowo zajmuje się motoryzacją, a przede wszystkim testowaniem i opisywaniem dla Was nowych samochodów. Kiedyś jako dziennikarz motoryzacyjny, dzisiaj bardziej jako bloger i freelancer na stałe współpracujący w kilkoma magazynami lifetsylowymi/motoryzacyjnymi. Nowe samochody (nie tylko te premium) to po prostu moja praca. Zdobytą wiedzą i refleksjami dzielę się z Wami tutaj.

Podobne Posty

12 komentarzy

  1. joozek

    No właśnie coś mi się wydaje, że jest pewien problem z tym rozróżnieniem na luksusowe i premium. Bo Ghibli wcale nie jest luksusowe, ale Maserati jako marka już tak. Porsche? Macan nie jest luksusowy, ale 918 spyder? No już raczej tak. Dlatego podoba mi się wybrnięcie premiummoto z tego tematu. Średnia wartość modeli w ofercie przy przyjęciu cen bazowych za model. Maserati w takim ujęciu będzie premium, a Porsche już mniej jeżeli wyłączymy nieoferowane już 918

    Odpowiedz
  2. porsz

    jooziu kochany, a powiedz mi, jak mam 911 za 500 tys to moge mówić, że mam samochod luksusowy czy premium? Fakt stare to moje 911 ale nowe warte bylo wlasnie tyle. Wiecej niż dopasione ghibli…

    Odpowiedz
  3. US Warszawa Śródmieście

    Będą się spowiadać zaraz. Co do jednego. Wielu ich nie ma. Niecała setka. Ogarniemy. Kontrole zrobimy. Skończy się luksus.

    Odpowiedz
  4. mareczek

    Spoko zestawienie, chociaż brakuje mi takich dokładniejszych danych, typu średnia cena tych 14 sprzedanych Ghibli, albo przynajmniej jakie wersje poszły, etc. Ciekawsze wnioski można by mieć

    Odpowiedz
  5. benek

    Ja po swojego Benka pojechałem do Niemiec. I tam go rejestrowałem, a właściwie kumpel. Na Conti GT w porównaniu z zakupem w PL byłem jakieś 40 tys. do przodu. Tyle w temacie luksusu w Polsce.

    Odpowiedz
  6. rumun

    Kurde, a lambo tak słabo? Fajny salon mają, chyba nawet winterkorn był na otwarciu i co? Sprzedali raptem 5 egzemplarzy? A Ferrari, którego przez chwile w warszawie nie było 22?

    Odpowiedz
  7. roberto

    trudno tu o dokładne dane, bo przecież jak zarejestrowany w Polsce, to nie znaczy, że kupiony u nas. no ale niech będzie, że to ogólne statystyki, tylko trzeba podkreślić, że to liczba rejestracji

    Odpowiedz
  8. rollsy

    8 rollsów poszło – całkiem spokoi wzrost rynku o 50 proc. nieźle. Ciekawe ile urosło w niemczech. Fajnie by było zobaczyć takie same statystyki z niemiec, słowacji czy czech. Chociaż znów, turystyka samochodowa – w sensie kupowanie za granicą i przywożenie do własnego kraju trochę zaburza obraz

    Odpowiedz
  9. popek

    Ciekawe ile z tych zarejestrowanych fur faktycznie zostało kupionych u nas, jak dokłda się dotego z 15 proc. co najmniej w porównaniu z Niemcami

    Odpowiedz

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany