Na ostatnim Salonie Samochodowym w Genewie zadebiutowały dwa sportowe modele z GT3 w nazwie – Lexus RC F GT3 i Porsche 911 GT3. Producenci samochodów segmentu premium coraz chętniej korzystają z tego oznaczenia, by podkreślić wybitnie sportowy charakter swojego – bądź co bądź – drogowego modelu. Poniżej zebrałem obecnie oferowane modele z GT3 w nazwie. Jednocześnie wykorzystuję okazję do „lokowania” mojego wyścigowego Huracana GT3, którym startuje (bez większych sukcesów) w simracingowej lidze Asseto Corsa.

Grand Touring (GT) to najbardziej popularna forma wyścigów płaskich, występująca na całym świecie. Kategoria GT3 powstała w 2005 roku z inicjatywy kobiety(!) Stéphane Ratel Organisation, która w 2006 roku zorganizowała pierwszą edycję FIA GT3 European Championship. Od tamtej pory Grupa GT3 stała się kategorią uznawaną w wielu narodowych i międzynarodowych seriach GT.

O samochodach klasy GT3

Auta startujące w klasie GT3 są znacznie bardziej zbliżone do swoich drogowych odpowiedników niż samochody klasy GT2. I to mi się w nich podoba. Muszą być oparte na masowo produkowanych pojazdach drogowych. Ich osiągi są regulowane przez GT Bureau przy FIA albo przez organizatorów poszczególnych serii. Limity mocy, masy, tuningu silnika i aerodynamiki mają na celu uniknięcie dominacji jednego producenta. Samochody GT3 mają masę między 1200 a 1300 kg oraz moc od 500 do 600 KM. Wszystkie powinny wykazywać się podobną proporcją masy do mocy. Regulacje FIA dopuszczają wyposażenie aut GT3 w kontrolę trakcji, ABS i wbudowane podnośniki pneumatyczne, które przyspieszają obsługę auta na pit stopie. Dopuszczany jest napęd na wszystkie osie.

Samochody klasy GT3 nie dla każdego

Samochód klasy GT to wydatek rzędu 1-2 mln zł. Nie jest to więc sprzęt dostępny dla Kowalskiego czy Smitha, dlatego ja zostaje przy komputerowej symulacji GT3. W Polsce i w Europie nie brakuje jednak osób gotowych wydać takie pieniądze. Żeby jednak kierowca mógł pojawić się na torze w aucie klasy GT, musi przejść szkolenie i zdać egzamin.

Dla osób, które nigdy nie miały styczności z jazdą po torze wyścigowym, pierwszym krokiem na drodze do profesjonalnych zawodów są szkolenia pod okiem doświadczonych instruktorów na przygotowanych do tego celu obiektach. Pozwoli nam to nauczyć się prawidłowego toru jazdy, który jest bardzo ważny podczas wyścigów. Szkolenia i treningi pomagają zaznajomić się z odpowiednią techniką sportowej jazdy, nauczyć się zachowania samochodu w warunkach ekstremalnych, wychodzenia z poślizgu, szybkiego reagowania czy odpowiedniego hamowania. Jest kilka firm, które świadczą usługę nauki sportowej, torowej jazdy – wyjaśnia Paweł Wysocki, kierowca rajdowy i wyścigowy z zespołu Trax Racing.

Poniżej przedstawiam wybrane modele GT3, które w tym sezonie będą się ścigały na torach całego świata oraz moją maskotkę, którą próbuję swoich sił na torach wirtualnych.

Lexus RC F GT3

Nowy Lexus RC F GT3 zadebiutował na trwających właśnie targach w Genewie. Całkowicie nowa wersja ma pod maską wolnossący silnik V8 5,4 l rozwijający moc 500 KM. Samochód o długości 4845 mm i rozstawie osi 2730 mm waży 1300 kg, o 495 kg mniej niż wersja produkcyjna.

lexus_rc_f_gt3_3

Lexus RC F GT3

W ubiegłym roku aktualna wersja Lexusa FC F GT3 wygrała wyścig Endurance Championship VLN na Nürburgring Nordschleife. Tym samym Lexus zapisał się jako pierwszy producent z Azji, który osiągnął sukces w tym słynnym wyścigu. W nadchodzącym sezonie nowy model trafi do stajni co najmniej 4 zespołów. Z amerykańskim teamem 3GT Racing startuje w klasie GTD w IMSA WeatherTech Sportscar Championship Series. Zespół LM w Japonii wystawi RC F GT3 w serii Super GT. Europejskie załogi Farnbacher Racing i Emil Frey Racing zawalczą w wybranych zawodach serii GT Open.

Porsche 911 GT3

Choć Porsche 911 kojarzy się z silnikiem turbo, nowy 911 GT3 skrywa pod maską 4-litrowy wolnossący silnik V6 typu bokser o mocy 500 KM, ten sam, który napędza wersje wyścigowe Porsche. Napęd przenosi 7-biegowa dwusprzęgłowa przekładnia automatyczna lub 6-biegowa manualna. Samochód ze skrzynią automatyczną rozpędza się do setki w 3,4 s i osiąga maksymalną prędkość 318 km/h. Przeprojektowane podwozie ze skrętnymi kołami tylnej osi i bardzo dobry stosunek masy do mocy 2,86 kg/KM zapewniają świetną dynamikę. W Polsce samochód kosztuje od 788 960 zł.

porsche_911_gt3

Porsche 911 GT3

Ferrari 488 GT3

Włoski supersamochód GT3 napędza 3,9-litrowy silnik V8 o mocy ponad 590 KM. Auto o masie 1260 kg ma długość 4633 mm. Model zadebiutował w Australian GT Championship w 2016 roku. W tym samym roku duńska zawodniczka, Christina Nielsen, wygrała klasę GT-Daytona w amerykańskiej serii IMSA SCC.

Ferrari 488 GT3

Mercedes-AMG GT3

AMG GT3 został zbudowany na aluminiowej ramie przestrzennej, na której oparto karoserię z elementami z kompozytu zbrojonego włóknem węglowym. 8-cylindrowy, wolnossący silnik AMG 6.2 l rozwija moc 630 KM. Jest to więcej niż dopuszczają przepisy FIA, jednak moc silnika można zaprogramować, dostosowując ją do potrzeb konkretnych zawodów. Mercedes-AMG GT3 różni się od drogowego modelu spoilerem-skrzydłem z tyłu, spoilerami z przodu i po bokach, dyfuzorem i poszerzonymi nadkolami.

Mercedes-AMG GT3

Lamborghini Huracan GT3 PremiumMoto Racing

Lamborghini Huracan GT3 PremiumMoto Racing Team z gry Asseto Corsa

Lamborghini Huracan GT3 PremiumMoto Racing Team z gry Asseto Corsa

O Autorze

Kim ja w ogóle jestem i co tutaj robię?

Od ponad 10 lat na co dzień, zawodowo zajmuje się motoryzacją, a przede wszystkim testowaniem i opisywaniem dla Was nowych samochodów. Kiedyś jako dziennikarz motoryzacyjny, dzisiaj bardziej jako bloger i freelancer na stałe współpracujący w kilkoma magazynami lifetsylowymi/motoryzacyjnymi. Nowe samochody (nie tylko te premium) to po prostu moja praca. Zdobytą wiedzą i refleksjami dzielę się z Wami tutaj.

Podobne Posty

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany