Spotify to jedna z najbardziej znanych muzycznych platform streamingowych. Streaming to nic innego jak usługa przesyłania strumieniowego. Dzięki temu, fani muzyki i podcastów mogą uzyskać dostęp do twórczości setek tysięcy artystów, słuchać nowej muzyki, odkrywać nowe trendy i zgłębić się w świat podcastów.

Dlaczego Spotify jest tak popularne?

Spotify ma grono wiernych fanów, którzy doceniają to, że za darmo mogą uzyskać dostęp do niezliczonej ilości muzyki i podcastów. Oczywiście darmowa wersja ma swoje niedogodności — muzyki nie można słuchać offline, a co kilka utworów następuje przerwa reklamowa. Z drugiej strony, co jakiś czas Spotify umożliwia skorzystanie z okresu próbnego lub organizuje promocje z tańszym, czasowym abonamentem. Użytkownicy, którzy zdecydują się zakupić abonament, automatycznie uzyskują dostęp do wszystkich oferowanych funkcji bez limitu — mogą pobierać ulubione utwory i słuchać ich online oraz uniknąć męczących reklam. To właśnie słuchacze Spotify Premium przynoszą większe zyski artystom za każde odtworzenie utworu.

Spotify nie byłoby jednak tak popularne, gdyby nie zasoby, które udostępnia. Oznacza to, że serwis nawiązuje współpracę z artystami i wypłaca im tantiemy. Dla wielu artystów, szczególnie niszowych, Spotify to sposób na pokazanie się szerszej publiczności i zarobienie za odtwarzanie swoich utworów przez użytkowników. Co więcej, Spotify często udostępnia ciekawe funkcje, dzięki którym artyści mogą zwiększać swoje zasięgi i promować własną twórczość na nowe sposoby. Czy wszystko jednak jest tak proste, jak się wydaje?

Od czego zależą zarobki na Spotify?

Temat zarobków na Spotify elektryzuje artystów tak samo, jak ruletka rozgrywana w kasyno. Przede wszystkim już na początku należy zaznaczyć, że o ile wielkie gwiazdy, takie jak Adele, Drake czy Ed Sheeran są w stanie zarobić miliony na streamingu swoich utworów, o tyle lokalni, niszowi artyści mogą otrzymać promil tej kwoty.

Stawka za jeden strumień jest uzależniona od kraju, umowy dystrybucyjnej oraz tego, czy użytkownicy słuchający muzyki korzystają z abonamentu premium, czy wersji darmowej z reklamami. Zazwyczaj za jeden strumień płaci się średnio 0,004 dolara, czyli niecałe 2 grosze. Oznacza to, że muzyk, który chce zarobić 1 dolara na Spotify, powinien dotrzeć ze swoją twórczością do minimum 250 odbiorców. Co więcej, zarobienie dolara nie musi oznaczać, że artysta włoży do kieszeni pełną kwotę. W zależności od umów licencyjnych lub tych z wytwórnią płytową może być zmuszony do podzielenia się tą kwotą.

Zaleca się, aby początkujący artyści zwiększali swoje zasięgi, pojawiając się na tak wielu platformach streamingowych, jak to możliwe. Wybór jest spory, bo oprócz Spotify, dużą popularnością cieszy się Apple Music, Deezer, Tidal, YouTube Music czy SoundCloud. Każda z tych platform posiada swoją własną stawkę za stream.

Ponadto Spotify wypłaca artystom zgodnie z regułą “udziału w strumieniu”. Oznacza to, że Spotify może patrzeć na całkowitą liczbę strumieni w ciągu danego okresu w danym kraju i ustalić, jaka ich część należała do danego artysty. Na tej podstawie oblicza się część przychodów dla konkretnego “udziałowca”. Na przykład, jeśli w Polsce w kwietniu było 100 000 000 strumieni, a artysta uzyskał 1 000 000 odtworzeń, to uzyska 1% puli przychodów.

Jak lepiej promować swoją muzykę lub treści na Spotify i zarabiać więcej?

Reguła wydaje się prosta — aby zarabiać więcej na Spotify, należy trafić do jak najszerszego grona odbiorców. W tym celu należy wykorzystać jak najwięcej możliwości, jakie daje ten największy gracz w branży muzycznej. Oto kilka sposobów na to, aby zwiększyć widoczność i sprzedaż swojej muzyki i tym samym zwiększyć dochody.

Weryfikacja profilu artysty na Spotify

Zweryfikowanie własnego profilu wykonawcy na Spotify może przynieść wiele korzyści:

  • na profilu można umieścić swoje zdjęcie;
  • połączyć z profilem na Spotify inne konta w mediach społecznościowych;
  • tworzyć własne listy odtwarzania i dzielić się nimi z fanami;
  • stworzyć własną playlistę i podzielić się nią z odbiorcami;
  • przesyłać fanom wiadomości o nowej twórczości, trasie koncertowej itp.;
  • linkowanie do innych twórców (i odwrotnie) może pomóc w zdobyciu nowego grona fanów — na profilu artysty pojawiają się artyści tworzący podobną muzykę — dzięki temu fanom łatwiej jest odkryć twórców obracających się w podobnych stylach muzycznych;
  • uzyskanie niebieskiego znacznika sprawia, że fani są pewni, że nikt się pod Ciebie nie podszywa (cały proces jest opisany w trybie Spotify for Artists).

Profil wykonawcy jest także bazą wiedzy dla artysty i miejscem, w którym można analizować statystyki i inne ważne informacje. Dzięki tym danym można lepiej zaplanować swoją strategię marketingową, na przykład kampanię sprzedażową online.

Udostępnianie treści w mediach społecznościowych

Spotify stworzyło wiele wtyczek i funkcji, które z założenia mają pomóc artystom dotrzeć do nowych odbiorców lub zareklamować swoją muzykę wśród fanów poprzez media społecznościowe. Można więc udostępniać swoją muzykę w relacjach na Facebooku lub Instagramie, linkować pełne albumy, utwory, własnych ulubionych wykonawców, a także pełne listy odtwarzania.

Po kliknięciu linku w Stories lub relacji odbiorca zostanie od razu przekierowany do aplikacji Spotify i będzie mógł przesłuchać dany utwór lub playlistę. Samo udostępnianie muzyki jest bardzo proste. Co więcej, do relacji można dodać własny komentarz, wideo czy naklejki.

Użytkownik zostanie przekierowany przez precyzyjny link bezpośrednio do aplikacji Spotify i będzie mógł od razu słuchać Twojej muzyki. Wszystko, czego potrzebujesz, to oczywiście aplikacja Instagram i Spotify na smartfonie. W menu „Udostępnij” możesz wybrać „Historie na Instagramie” i podzielić się swoją muzyką ze swoimi fanami. Oczywiście możesz jak zwykle edytować swoją historię za pomocą tekstów, naklejek, linków itp.

Promocja przedsprzedaży

Spotify udostępnia artystom unikalne narzędzie Feiyr Spotify Add-it!. Dzięki niemu artyści mogą promować swoje nowe utwory jeszcze przed ich premierą i w pełni wykorzystać coraz popularniejszy trend przedsprzedaży. Fani będą mogli od razu dodać tę muzykę do swoich list odtwarzania. W momencie, gdy Twój utwór będzie miał swoją premierę, piosenka zostanie od razu aktywowana na liście odtwarzania słuchaczy. Oczywiście można na każdym kroku śledzić statystyki.

Wybór artysty

Na profilu wykonawcy można przez dwa tygodnie promować listę odtwarzania, album lub piosenkę. To właśnie promowana treść pojawi się jako pierwsza przed oczami słuchaczy, którzy zdecydują się odwiedzić Twój profil.

Dodanie własnego utworu do listy odtwarzania Spotify

Utwory, które pojawiają się na oryginalnych playlistach tworzonych przez Spotify, mają gigantyczną okazję pokazania się milionom nowych użytkowników. Pojawienie się na listach Viral, Top, czy Hot Hits od razu podniesie wskaźniki odsłuchu o kilkaset procent. W sieci pojawia się wiele poradników, które mają pomóc artystom w dostaniu się na listę. Pomaga w tym także platforma Spotify for Artists.

O Autorze

Avatar

Kim ja w ogóle jestem i co tutaj robię? Od ponad 10 lat zawodowo testuję i recenzuję nowe modele samochodów. Kiedyś jako dziennikarz motoryzacyjny, dzisiaj bardziej niezależnie i lifestyle’owo, jako bloger i freelancer. Staram się wyjaśniać, doradzać i pomagać Wam w Waszych motoryzacyjnych problemach. Nowe samochody to po prostu moja praca. Szczególnie te klasy premium, ponieważ cenię sobie komfort, dbałość o detale oraz emocje, które wynikają z połączenia tych dwóch aspektów.

Podobne posty

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany

CHWILECZKĘ, NIE ZAMYKAJ MNIE, NIE JESTEM REKLAMĄ.

JESTEM ZAPROSZENIEM NA INSTAGRAMOWY PROFIL PREMIUMMOTO!

WARTO ZAJRZEĆ!

OK, TERAZ MOŻESZ MNIE ZAMKNĄĆ.

close-link
Hej! A widziałeś już znany i lubiany Instagram PremiumMoto? >>
close-image