Na początku 2019 roku, podczas prezentacji prasowej nowego Porsche 911, grupę polskich dziennikarzy poproszono o skonfigurowanie niepowtarzalnego egzemplarza 911. Uczestniczy zostali podzieleni na zespoły, z których każdy w odosobnieniu procował nad innym aspektem konfiguracji samochodu – od wyglądu nadwozia, przez wnętrze po wyposażenie. Dzisiaj mogę Wam zaprezentować efekt tego niecodziennego projektu oraz to, jak powstawał.

Zadanie konfiguracji 911 powierzono przedstawicielom mediów lifestylowych. Dzięki niemu mniej obeznani z Porsche dziennikarze mogli poznać możliwości, jakie daje konfigurator 911 wraz ze wszystkimi opcjami indywidualizacji Porsche Exclusive. Budżet? Nie stanowił problemu. Sky is the limit…

Osobiście (jako przedstawiciel mediów motoryzacyjnych) nie uczestniczyłem w procesie konfiguracji. Dlaczego więc o tym wspominam?

Bo po kilku miesiącach pojechałem do Zuffenhausen, siedziby Porsche i miejsca, gdzie nadal produkowane są 911 na cały świat, by z honorami odebrać gotowy egzemplarz „naszego” Porsche 911. Przez „nasze” mam na myśli 911, którym (w mniejszym bądź większym stopniu) będziemy mogli cieszyć się wszyscy. Ten egzemplarz trafi do parku prasowego Porsche Polska i będzie gwiazdą licznych testów i publikacji, na które niebawem natraficie w sieci, telewizji i prasie.

Konfiguracja vs personalizacja – Porsche Exclusive 

W tym miejscu warto wspomnieć, że w Polsce bardzo lubimy nadawać swoim Porsche indywidualny wyraz. Były lata, w których Polska znajdowała się na pierwszym miejscu na świecie (!) pod względem liczby spersonalizowanych elementów na jeden samochód.

– Ponad 90 proc. samochodów, które opuszczają nasz salon, posiada co najmniej jeden element z oferty Exclusive. Czasami mogą to być jedynie kontrastowe przeszycia foteli, ale nierzadko zdarzają się konfiguracje z dodatkami Exclusive za 100–120 tys. zł – przyznaje w rozmowie Jacek Grzegorek, kierownik sprzedaży Porsche Centrum Katowice, jednego z czterech w Europie Środkowo-Wschodniej i dziesięciu na świecie salonów należących do elitarnego grona placówek partnerskich Porsche Exclusive Manufaktur Partner.

nowe Porsche 911 Exclusive - produkcja_ 21

Porsche Exclusive Manufaktur w Zuffenhausen. Miejsce, w którym osobiście decydujesz o najdrobniejszym szczególe w swoim nowym Porsche.

Gdzie powstaje Porsche 911?

Spore wrażenie zrobił na mnie fakt, że Porsche nadal produkuje model 911 w – niewielkich jak na dzisiejsze standardy – zakładach w Zuffenhausen. W sumie byłem tego świadomy, ale sama świadomość, a możliwość obejrzenia tego na własne oczy, to dwie różne sprawy.

Upchanie na trzech piętrach starego budynku całej linii montażowej musiało być sporym wyzwaniem. Ale dzięki temu Porsche 911 nadal powstaje w tym samym miejscu (jedyny na świecie), w którym 6 kwietnia 1950 roku rozpoczęto produkcję Porsche 356. Całkiem imponująca sprawa i jeden z ważnych elementów DNA 911.

nowe Porsche 911 Exclusive - produkcja_ 1

Rok 1990. Zakłady Porsche w Zuffenhausen (przemysłowej dzielnicy Stuttgartu).  To tutaj od 1950 roku nieprzerwanie produkowane są 911 (wcześniej 356) na cały świat.

Jak powstaje Porsche 911?

Podczas 2-godzinnego zwiedzania fabryki Porsche w Zuffenhausen zaskoczyły mnie dwie rzeczy (poza tą oczywistą, czyli organizacją całego procesu produkcji).

Po pierwsze ta, jak niewiele czynności wykonywanych jest przez roboty. 911 (i 718) nadal składane są w ręcznie. Roboty zajmują się jedynie nakładaniem kleju na szyby i malowaniem. Od czasu do czasu drogę przetnie Ci autonomiczny wózeczek z częściami, ale to wszystko. Druga sprawa to spokój i cisza, jakie panują na całej hali produkcyjnej. Można swobodnie rozmawiać bez podnoszenia głosu, nie widać żadnego pośpiechu czy nerwowości. Bardzo przyzwoite warunki pracy.

A teraz wróćmy do „naszego” Porsche 911. Na unikatowych zdjęciach mogę zaprezentować Wam kolejne etapy powstawania tego egzemplarza.

Proces budowy nowego Porsche 911 – krok po kroku

nowe Porsche 911 Exclusive - produkcja 63

Karoseria nowego Porsche 911 powstaje w oddzielnym budynku i gotowa transportowana jest specjalnymi mostami do lakierni. Tutaj zaczyna się cały proces budowy samochodu. Przez następne 3 h to nadwozie pokona kilkanaście przystanków. Na każdym spędzi niecałe trzy minuty, zyskując kolejne komponenty. 

nowe Porsche 911 Exclusive - produkcja 66

Polscy dziennikarze dla „naszego” Porsche 911 wybrali kolor Lava Orange z palety kolorów specjalnych. Kosztuje 14 tys. zł, ale jak wspomniałem – w tym przypadku budżet na dodatki nie miał żadnego znaczenia.

nowe Porsche 911 Exclusive - produkcja 71

Nadwozie opuszcza lakiernię, za chwilę trafi na specjalny podest, na którym będzie podróżować przez kolejne stacje.

nowe Porsche 911 Exclusive - produkcja 74

Symboliczny moment. Już na samym początku budowy samochodu.

nowe Porsche 911 Exclusive - produkcja 7

Nadwozie przez większość czasu porusza się na specjalnej platformie. W ten sposób podjeżdża na kolejne stacje, na których pracownicy fabryki wykonują z góry ustalone czynności.

nowe Porsche 911 Exclusive - produkcja 1

Jak wspomniałem na początku: zdecydowana część prac na każdym stanowisku wykonywana jest ręczenie. Tu widzimy akurat jeden z pierwszych etapów budowy samochodu – kompletowanie całej deski rozdzielczej. Skórzana tapicerka, którą obite są niektóre części deski również wykonywana jest w tutejszej fabryce.

nowe Porsche 911 Exclusive - produkcja 10

Jeden z bardziej złożonych procesów to montaż deski rozdzielczej w samochodzie. Wspomagany jest przez specjalne ramię (to urządzenie, które widzisz we wnętrzu), ale samym ramieniem nadal operuje człowiek.

nowe Porsche 911 Exclusive - produkcja 14

Zabiegi upiększające oraz montaż szyb. Porsche Exclusive pozwala na zaprojektowanie dowolnego napisu na takiej listwie progowej. W dodatku od strony pasażera ten napis może być inni niż po stronie kierowcy.

nowe Porsche 911 Exclusive - produkcja 18

Nadwozie Porsche 911 zostaje zdjęte z platformy i przygotowane do drugiego (po przyklejeniu znaczka) symbolicznego momentu.

nowe Porsche 911 Exclusive - produkcja 26

Najważniejszy, niemal uduchowiony proces, czyli tzw. małżeństwo. Nadwozie zostaje połączone z płytą podwoziową i silnikiem. Podwozie i silnik – podobnie jak karoseria – są budowane w innej części fabryki, ale również w Zuffenhausen. W pierwszej generacji 911 do zespolenia nadwozia z podwoziem używano czterech śrub. Obecnie jest ich czterdzieści.

nowe Porsche 911 Exclusive - produkcja 30

Przyznam szczerze, że nie wiem, co dzieje się na tym zdjęciu, ale na pewno jest to proces, którego lepiej nie pomijać.

nowe Porsche 911 Exclusive - produkcja 33

Cisza, spokój, sterylne warunki – po dwóch godzinach zwiedzania zakładów w Zuffenhausen miałem kilak obserwacji. Jedną z nich była ta, że praca „na taśmie” wcale nie musi być taka zła. Przynajmniej jeśli mówimy o taśmie montażowej Porsche 911.

nowe Porsche 911 Exclusive - produkcja 40

Za chwilę te 20-calowe (z przodu) i 21-calowe (z tyłu) felgi Carrera Classic za 6 tys. zł zakryją węglowo-ceramiczne tarcze hamulcowe (dodatek za 50 tys. zł). Opcjonalny węglowo-ceramiczny układ hamulcowy to ciekawy wybór jak na dziennikarzy lifestyle. Szanuję.

nowe Porsche 911 Exclusive - produkcja 49

To nie są kolory, które dziennikarze wybrali do wnętrza 911. To jedynie panele zabezpieczające wnętrze. Zbliżamy się do końca 3-godzinnego procesu budowy nowego Porsche 911. Jeszcze tylko kierownica (cała w Alcantarze – również szanuję), …

nowe Porsche 911 Exclusive - produkcja 52

… drzwi i gotowe. Nadwozie wjeżdża do fabryki z drzwiami. W pierwszym kroku są one demontowane i montowane ponownie dopiero pod sam koniec.

Nowe Porsche 911 Carrera 4S skonfigurowane przez polskich dziennikarzy. Konfiguracja jest bogata, ale przyznam, że nieco zachowawcza. Liczyłem na jakieś niezwykle ekstrawaganckie połączenia kolorystyczne, którymi mógłbym Was zaszokować na Instastory przy okazji testu tego egzemplarza Porsche 911.

Po trzech godzinach od wjazdu na halę montażową (dokładnie po 2 godzinach i 55 minutach) kolejny egzemplarz 911 jest gotowy do wyjazdu na ostateczną inspekcję. W ciągu 14-godzinnego dnia pracy w zakładach Zuffenhasuen powstają 254 samochody (miks 911 i 718). Z tego około 180 to 911. Kiedy zwiedzałem fabrykę, na linii produkowana była przeważnie nowa generacja, ale pojawiały się też ostatnie egzemplarze 911 GT3 RS oraz 911 Speedster (bazujące na poprzedniej generacja 911). W ubiegłym roku w Polsce zarejestrowaliśmy 177 nowych egzemplarzy Porsche 911.

A więcej o nowym Porsche 911 opowiedziałem Wam w tym wpisie

Advertisement

O Autorze

Avatar

Kim ja w ogóle jestem i co tutaj robię? Od ponad 10 lat zawodowo testuję i recenzuję nowe modele samochodów. Kiedyś jako dziennikarz motoryzacyjny, dzisiaj bardziej niezależnie i lifestyle’owo, jako bloger i freelancer. Staram się wyjaśniać, doradzać i pomagać Wam w Waszych motoryzacyjnych problemach. Nowe samochody to po prostu moja praca. Szczególnie te klasy premium, ponieważ cenię sobie komfort, dbałość o detale oraz emocje, które wynikają z połączenia tych dwóch aspektów.

Podobne posty

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany

Moja matka mówi, że profil na Instagramie to jedyne, co mi się w życiu udało. 
Zapraszam w wolnej chwili.

close-link