Życie, a właściwie prestiżowy portal What Car? zweryfikował to, o czym pisaliśmy przy okazji testu hybrydowego Leuxsa GS300h. Testerzy What Car? dowiedli, że najsłabsza odmiana hybrydowego napędu Lexusa pod względem zużycia paliwa w realnych warunkach faktycznie dorównuje dwulitrowym dieslom konkurencji.
Wraz z premierą nowego modelu IS w ofercie Lexusa pojawiła się hybrydowa odmiana napędu o oznaczeniu 300h. Wyparła ona z oferty Lexusa ostatniego diesla w myśl hasła: „śmierć dieslom, niech żyją hybrydy”. Lexus stwierdził, że połączenie silnika benzynowego z elektrycznym w wersji 300h może być równie ekonomiczne, co dwulitrowe diesle.
Oznaczenie 300h na klapie Lexusa IS lub GS oznacza, że pod maską mają 4-cylindrowy silnik benzynowy o pojemności 2,5-litra z podwójnym układem zmiennych faz rozrządu VVT-i, działającym w cyklu Atkinsona. Wspiera go motor elektryczny. Silnik benzynowy generuje 181 KM zaś elektryczny dokłada 143 KM i 300 Nm. W sumie układ 300h rozwija 223 KM mocy i 221 Nm momentu. A ile paliwa zużywa?
Spalanie Lexusa IS 300h vs niemieckich diesli
W teście brytyjskiego magazyn What Car? w realnych warunkach drogowych Lexus IS 300h osiągną średnie zużycie paliwa na poziomie 4,7 l/100 km. W tym samym teście wysokoprężni konkurenci wypadli następująco:
- BMW 320d Efficient Dynamics zużycie paliwa 5.0 l/100 km
- Audi A4 2.0 TDIe zużycie paliwa 5.1 l/100 km
- Mercedes E300 Hybrid zużycie paliwa 5.2 l/100 km
- BMW 520d SE zużycie paliwa 5.2 l/100 km
- Lexus GS300h zużycie paliwa 5.5 l/100 km
- Audi A3 Saloon 2.0 TDI 150 S line zużycie paliwa ł 5.5 l/100 km
- Audi A6 2.0 TDI Ultra S line zużycie paliwa 5.7 l/100 km
- Volvo S60 2.0 D4 SE Lux Nav zużycie paliwa 5.8 l/100 km
- Mercedes C200 Bluetec AMG Line zużycie paliwa 6.3 l/100 km
- Jaguar XF 2.2 Premium Luxury (a zużycie paliwa 6.6 l/100 km
Lexus zwycięża? Nie do końca. Pojawia się jeden problem. IS300h z jedyną dostępną, bezstopniową skrzynią CVT do 100 km/h przyspiesza w 8,3 s (GS 300h w 9,2 s). Niemal wszystkie pozostałe modele przetestowane przez What Car? „setkę” osiągają o niemal sekundę szybciej, chociaż dysponują mniejszą mocą. Musimy zacząć się przyzwyczajać, że w dzisiejszych czasach większe uznanie zdobywa się mniejszą emisją CO2 niż osiągami. W popularnych modelach powoli schodzą one na drugi plan…
ZOBACZ TEŻ: Lexus IS300h – nasza sesja