BMW M4 Cabrio po doposażeniu w dodatki M Performance oraz pakiet M Competition najlepiej spośród wszystkich BMW wpisuje się w hasło „frajda z jazdy”. W dodatku jeździ lepiej niż wersja coupe. Zaskoczeni? Już spieszę z wyjaśnieniami. Zapraszam na test BMW M4 Cabrio M Competition z dodatkami M Performance.
Kiedy piszesz, możesz wcielić się w jedną z trzech ról. Możesz tworzyć jako dziennikarz, pisarz lub copywriter. Tekst każdej z tych postaci ma do odegrania inną rolę. I tak pisarz powinien przekazywać emocje, dziennikarz – fakty, natomiast copywriter – skłonić czytelnika do konkretnej akcji.Tutaj, na blogu, zazwyczaj najbliżej mi do dziennikarza z niewielką domieszką pisarza. Chcę przekazać Wam fakty i najlepszą wiedzę o danym samochodzie, a przy okazji podzielić się emocjami, jakie wywołuje jazda nim. Dzisiaj jednak, w przypadku testu BMW M4 Cabrio z pakietem M Competition i dodatkami M Performance, będę przede wszystkim pisarzem, bo ten samochód to czyste emocje. Cała reszta ma w nim drugorzędne znaczenie.
BMW M4 F83 – test i opinia – co i za ile?
W BMW M4 Cabrio M Competition te emocje płyną wartkim strumieniem z każdego podzespołu. Wylewają się z 3-litrowej, podwójnie doładowanej rzędowej szóstki oraz układu wydechowego M Performance, brzmiącego jak… apokalipsa. Płyną również z samego wnętrza dzięki dodatkom M Performance, z fenomenalną kierownicą M wykończoną włóknem węglowym i Alcantarą na czele. Nie mniej emocjonujące są przeciążenia, które jesteś w stanie wygenerować ruchami kierownicy i prawej stopy. W dodatku brak dachu sprawia, że wszystko odczuwasz jeszcze silniej.
BMW M4 M Competition Cabrio M Performance odbiera się po prostu jak motoryzacyjne wesołe miasteczko – park rozrywki na kołach. Mimo poważnych sportowych aspiracji w postaci pakietu M Competition M4 Cabrio poważne sprawy – właściwości jezdne, czasy okrążeń czy przyspieszenie do 100 km/h – spycha na drugi plan. Liczy się tylko i wyłącznie zabawa. Od wciskania w fotel i przeciążenia jak w rollercoasterze przez jazdę bokiem po soczyste strzały z wydechu. Oczywiście to wszystko z dachem złożonym w bagażniku. Atrakcja warta każdych pieniędzy. W testowanej przeze mnie specyfikacji dokładnie 558 tys. zł. Ot, zabaw(k)a klasy premium.
BMW M4 i dodatki M Performance
Trzeba uczciwie przyznać, że M4 cabrio czy coupe w bazowej konfiguracjach nie budzi aż tak dużych emocji. Jeżeli miałeś wcześniej do czynienia z samochodami o zbliżonej mocy, to M4 niczym Cię nie zaskoczy. Wnętrze M4 niewiele odbiega od tego, co dzieje się w dobrze doposażonej serii 4, a osiągi niewiele ustępują obecnemu do niedawna w gamie 440i (WLTP go załatwiło). Ale dodaj do takiego M4 pakiet M Competition oraz liczne dodatki M Performance… Wtedy to już całkiem inna historia.
Czym są te dodatki M Performance? To oryginalne akcesoria, które dobierasz kiedy już auto wyjedzie z fabryki. Nie są montowane w fabryce, ale dopiero na miejscu, u dealera. W testowanym tu egzemplarzu BMW M4 było ich sporo. Dzięki nim wnętrze zyskało bardziej sportowy charakter, a z zewnątrz cabrio prezentowało się bardziej „emkowato”. I wcale nie muszą być montowane w nowym samochodzie. Jeżeli chcesz odświeżyć swoje M4, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby zgłosić się do dealera po kilka dodatków.
A może wolisz coś mniejszego? Sprawdź test BMW M2
Wydech M Performance w BMW M4 Cabrio
Przede wszystkim jednak brzmiało dużo lepiej od „standardowego” M4, dzięki czterem trąbom apokalipsy, zwieńczającym układ wydechowy M Performance. To dodatek za 27 tys. zł. Nie wiem, czy to dużo, czy mało, ale wiem, że ten wydech to ścisła czołówka fabrycznego brzmienia w samochodach klasy premium. W moim rankingu na pierwszym miejscu pozostaje SVR (w Range Rovera i Jaguarach), M Performance jest zaraz za nim. Tak, M Performance to Akrapovic w przebraniu, ale nie zmienia to faktu, że po prostu onieśmiela brzmieniem. Nie będę się rozpisywał, po prostu posłuchajcie.
BMW M4 F83 – silnik
Układ wydechowy M Performance rozbrzmiewa dzięki 3-litrowej, rzędowej szóstce z podwójnym turbo. Cóż, ten silnik to już z pewnością nie jest „stara, dobra, v-ósemka”, ale w kwestii emocji i osiągów nie można tej jednostce nic zarzucić. Wraz z pakietem M Competition zyskuje 19 KM, co łącznie daje 450 KM. Co prawda Mercedes w klasie C AMG 63 S Cabrio oferuje aż 510 KM, ale te 450 KM w BWM M4 bez dachu to również satysfakcjonujące stado. Moment pozostaje na niezmienionym poziomie i wynosi 550 Nm, chociaż jego przebieg w przypadku pakietu M Competition trochę się zmienia. Na lepsze. Do 100 km/h rozpędzamy się w jakieś 4,4 s. Osiągi BMW M4 Competition Cabrio są porównywalne z mocniejszą, 420-konną 911 Carrera S Cabrio, którą możemy mieć za podobną kwotę.
Sprawdź bardziej praktyczną odmianę BMW serii 4
BMW M4 Cabrio M Competition – test i opinia – jak to jeździ
Obiecałem wyjaśnić, dlaczego uważam, że M4 Cabrio jeździ lepiej niż coupe. Chodzi o to, że cabrio ma bardziej „wyrozumiałe” zawieszenie. Musi takie mieć, aby sprostać narzekaniom mniej sztywnej w porównaniu z coupe konstrukcji nadwozia. M4 w wersji cabrio jest po prostu bardziej komfortowe. I to dobrze, bo jak wspomniałem wcześniej, w tym samochodzie liczy się zabawa, a nie czasy okrążeń – dlatego z pewnością docenisz te mniej hardcorowe nastawy zawieszenia. M4 Cabrio nie męczy i nie irytuje na zniszczonych drogach, nawet jeśli porusza się na 20-calowych felgach. Wcześniej należy jednak ustawić adaptacyjne zawieszenie M w trybie komfortowym.
Tak czy inaczej, muszę przyznać, że składany, sztywny dach w samochodzie o wybitnie sportowym zacięciu to nie jest najlepsze połączenie. Po prostu czuć, że całe nadwozie M4 pracuje, a sztywne zawieszenie (bardziej komfortowe, ale nadal dosyć twarde w odniesieniu do „zwykłych” BMW serii 4) potęguje to odczucie. Do tego wszystkiego dochodzą dodatkowe kilogramy. Sporo kilogramów – M4 Cabrio jest aż o 220 kg cięższe od coupe. Nie ma silnika, który by nie odczuł tej różnicy. Tym milej widzianych jest 19 dodatkowych koni z pakietu M Competition.
Wydaje mi się, że tradycyjny składany dach z materiału jak w Mercedesie klasy C, mimo pewnych wad, byłaby lepszym rozwiązaniem. BMW chyba też tak uważa, bo z niepotwierdzonych informacji wynika, że kolejna generacja M4 Cabrio ma mieć już miękki dach.
BMW M4 Cabrio – opinia – najwięcej frajdy z jazdy
Tak naprawdę nie ma jednak powodów do narzekania, bo jak ustaliliśmy wcześniej, w M4 Cabrio poważne rzeczy schodzą na drugi plan. Liczy się – wybaczcie, ale użyję tego oklepanego zwrotu – frajda z jazdy. A w tej kwestii całkiem możliwe, że M4 Competition z M Performance jest najlepszym BMW w aktualnej ofercie. Żaden inny model w gamie nie zapewni tyle frajdy z jazdy.
Duża moc, napęd na tył, pierońsko głośny wydech, brak dachu i agresywne reakcje na ruchy kierownicą zapewniają fantastyczną rozrywkę. Wciskasz gaz, M4 nieustannie doprasza się o kolejny bieg, kolejną prostą, następny zakręt, jeszcze większą prędkość, mocniejsze wciśnięcie gazu, jeszcze jedną zbędną, ale jakże satysfakcjonującą redukcję, kwitowaną strzałami z wydechu. I tak do… zapalenia się rezerwy.
BMW M4 Carbio M Competition – spalanie
Skoro już zapaliła się rezerwa, czas na kilka słów kilka o zużyciu paliwa w BMW M4 Competition. Kluczowa informacja jest taka, że M4 potrafi racjonalnie gospodarować paliwem w trasie. Przy bardzo płynnej, autostradowej jeździe z prędkościami 120–130 km/h, bez wykorzystania trybu Eco Pro, 450-konne R6 przepalało 10,4 l/km (dystans 368 km). Przy pełnym wykorzystaniu potencjału silnika, np. tak jak na powyższym filmie, zużycie rośnie do 20 l/100 km. OK, wygląda na to, że wróciłem do roli dziennikarza. Dziękuję za uwagę.
I jeszcze nie koniec! Jeżeli czujesz niedosyt, to zapraszam na obszerną instagramową relację z BMW M4 Cabrio M Competiton z dodatkami M Performance.
Zdjęcia BMW M4 Cabrio: Michał Dek
BMW M4 Cabrio F83 M Competition – dane techniczne
Masy | |
Masa własna UE | 1865 kg |
Dopuszczalna masa całkowita | 2250 kg |
Ładowność | 460 [435] kg |
Dopuszczalny nacisk na oś przednią/tylną | 1050/1250 kg |
Pojemność bagażnika | 220-370 kg |
Wymiary | |
Długość / szerokość / wysokość | 4671/1870/1386 mm |
Szerokość wraz z lusterkiem (strona kierowcy / pasażera) | 2014 (1016/998) mm |
Rozstaw osi / promień skrętu | 2812 mm / 12,2 m |
Silnik | |
Cylindry / zawory na cylinder | 6/4 |
Pojemność | 2979 cm³ |
Skok / średnica | 89,6 / 84,0 mm |
Moc | 450 KM przy 5550-6500 obr./min |
Maks. Moment obrotowy (Nm) | 550 Nm przy 2350-5500 obr./min |
Sprzężenie | 10,2:1 |
Osiągi | |
Prędkość maksymalna | 280 km/h |
0-100 km/h | 4,6 s |
PS Na zdjęciu tytułowym występuje w koszuli firmy Henderson. Henderson oferuje koszule na miarę przez internet. Mierzysz, wysyłasz rozmiary, konfigurujesz poszczególne elementy koszuli niczym nowy samochód, a Henderson przygotowuje ją dla Ciebie.