BMW M4 Cabrio F83 Comp M Performance – test i opinia

BMW M4 Cabrio po doposażeniu w dodatki M Performance oraz pakiet M Competition najlepiej spośród wszystkich BMW wpisuje się w hasło „frajda z jazdy”. W dodatku jeździ lepiej niż wersja coupe. Zaskoczeni? Już spieszę z wyjaśnieniami. Zapraszam na test BMW M4 Cabrio M Competition z dodatkami M Performance.

Kiedy piszesz, możesz wcielić się w jedną z trzech ról. Możesz tworzyć jako dziennikarz, pisarz lub copywriter. Tekst każdej z tych postaci ma do odegrania inną rolę. I tak pisarz powinien przekazywać emocje, dziennikarz – fakty, natomiast copywriter – skłonić czytelnika do konkretnej akcji.

Tutaj, na blogu, zazwyczaj najbliżej mi do dziennikarza z niewielką domieszką pisarza. Chcę przekazać Wam fakty i najlepszą wiedzę o danym samochodzie, a przy okazji podzielić się emocjami, jakie wywołuje jazda nim. Dzisiaj jednak, w przypadku testu BMW M4 Cabrio z pakietem M Competition i dodatkami M Performance, będę przede wszystkim pisarzem, bo ten samochód to czyste emocje. Cała reszta ma w nim drugorzędne znaczenie.

BMW M4 Cabrio F82 test i opinia
BMW M4 Cabrio z pakietem M Competition oraz dodatkami M Performance. Cena wyjściowa 408 700 zł, cena prezentowanego modelu 558 tys. zł. Metaliczny lakier niebieski tanzanit wymaga dopłaty 10 tys. zł.

BMW M4 F83 – test i opinia – co i za ile?

W BMW M4 Cabrio M Competition te emocje płyną wartkim strumieniem z każdego podzespołu. Wylewają się z 3-litrowej, podwójnie doładowanej rzędowej szóstki oraz układu wydechowego M Performance, brzmiącego jak… apokalipsa. Płyną również z samego wnętrza dzięki dodatkom M Performance, z fenomenalną kierownicą M wykończoną włóknem węglowym i Alcantarą na czele. Nie mniej emocjonujące są przeciążenia, które jesteś w stanie wygenerować ruchami kierownicy i prawej stopy. W dodatku brak dachu sprawia, że wszystko odczuwasz jeszcze silniej.

BMW M4 M Competition Cabrio M Performance odbiera się po prostu jak motoryzacyjne wesołe miasteczko – park rozrywki na kołach. Mimo poważnych sportowych aspiracji w postaci pakietu M Competition M4 Cabrio poważne sprawy – właściwości jezdne, czasy okrążeń czy przyspieszenie do 100 km/h – spycha na drugi plan. Liczy się tylko i wyłącznie zabawa. Od wciskania w fotel i przeciążenia jak w rollercoasterze przez jazdę bokiem po soczyste strzały z wydechu. Oczywiście to wszystko z dachem złożonym w bagażniku. Atrakcja warta każdych pieniędzy. W testowanej przeze mnie specyfikacji dokładnie 558 tys. zł. Ot, zabaw(k)a klasy premium.

BMW M4 Cabrio F82 test i opinia
Największą gwiazdą wśród dodatków M Performance jest wydech za 27 tys. zł. Końcówki otulone włóknem węglowym robią wrażenie. Jeszcze większe wrażenie robi dźwięk, który z nich się wydobywa.

BMW M4 i dodatki M Performance

Trzeba uczciwie przyznać, że M4 cabrio czy coupe w bazowej konfiguracjach nie budzi aż tak dużych emocji. Jeżeli miałeś wcześniej do czynienia z samochodami o zbliżonej mocy, to M4 niczym Cię nie zaskoczy. Wnętrze M4 niewiele odbiega od tego, co dzieje się w dobrze doposażonej serii 4, a osiągi niewiele ustępują obecnemu do niedawna w gamie 440i (WLTP go załatwiło). Ale dodaj do takiego M4 pakiet M Competition oraz liczne dodatki M Performance… Wtedy to już całkiem inna historia.

Czym są te dodatki M Performance? To oryginalne akcesoria, które dobierasz kiedy już auto wyjedzie z fabryki. Nie są montowane w fabryce, ale dopiero na miejscu, u dealera. W testowanym tu egzemplarzu BMW M4 było ich sporo. Dzięki nim wnętrze zyskało bardziej sportowy charakter, a z zewnątrz cabrio prezentowało się bardziej „emkowato”. I wcale nie muszą być montowane w nowym samochodzie. Jeżeli chcesz odświeżyć swoje M4, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby zgłosić się do dealera po kilka dodatków.

BMW M4 Cabrio F82 test i opinia
Wnętrze BMW M4 Cabrio wiele zyskuje dzięki dodatkom M Performance. Genialna kierownica pokryta Alcantarą (zerknij na sam dół tego testu), mnóstwo włókna węglowego czy kolorowe przeszycia budują sportowy klimat. Skóra BMW Individual Merino Golden Brown to dodatek za 3,3 tys. zł.

 

A może wolisz coś mniejszego? Sprawdź test BMW M2

Wydech M Performance w BMW M4 Cabrio

Przede wszystkim jednak brzmiało dużo lepiej od „standardowego” M4, dzięki czterem trąbom apokalipsy, zwieńczającym układ wydechowy M Performance. To dodatek za 27 tys. zł. Nie wiem, czy to dużo, czy mało, ale wiem, że ten wydech to ścisła czołówka fabrycznego brzmienia w samochodach klasy premium. W moim rankingu na pierwszym miejscu pozostaje SVR (w Range Rovera i Jaguarach), M Performance jest zaraz za nim. Tak, M Performance to Akrapovic w przebraniu, ale nie zmienia to faktu, że po prostu onieśmiela brzmieniem. Nie będę się rozpisywał, po prostu posłuchajcie.

BMW M4 F83 – silnik

Układ wydechowy M Performance rozbrzmiewa dzięki 3-litrowej, rzędowej szóstce z podwójnym turbo. Cóż, ten silnik to już z pewnością nie jest „stara, dobra, v-ósemka”, ale w kwestii emocji i osiągów nie można tej jednostce nic zarzucić. Wraz z pakietem M Competition zyskuje 19 KM, co łącznie daje 450 KM. Co prawda Mercedes w klasie C AMG 63 S Cabrio oferuje aż 510 KM, ale te 450 KM w BWM M4 bez dachu to również satysfakcjonujące stado. Moment pozostaje na niezmienionym poziomie i wynosi 550 Nm, chociaż jego przebieg w przypadku pakietu M Competition trochę się zmienia. Na lepsze. Do 100 km/h rozpędzamy się w jakieś 4,4 s. Osiągi BMW M4 Competition Cabrio są porównywalne z mocniejszą, 420-konną 911 Carrera S Cabrio, którą możemy mieć za podobną kwotę.

BMW M4 Cabrio F82 test i opinia
Włókna węglowego jest mnóstwo nawet pod maską. Ozdabia 3-litrową, rzędową, sześciocylindrową jednostkę z podwójnym turbo. Wraz z pakietem Competition zyskuje ona 19 KM i łącznie ma 450 KM. Moment pozostał na niezmienionym poziomie 550 Nm. Te wartości są w zupełności wystarczające w M4 bez dachu.

Sprawdź bardziej praktyczną odmianę BMW serii 4

BMW M4 Cabrio M Competition – test i opinia – jak to jeździ

Obiecałem wyjaśnić, dlaczego uważam, że M4 Cabrio jeździ lepiej niż coupe. Chodzi o to, że cabrio ma bardziej „wyrozumiałe” zawieszenie. Musi takie mieć, aby sprostać narzekaniom mniej sztywnej w porównaniu z coupe konstrukcji nadwozia. M4 w wersji cabrio jest po prostu bardziej komfortowe. I to dobrze, bo jak wspomniałem wcześniej, w tym samochodzie liczy się zabawa, a nie czasy okrążeń – dlatego z pewnością docenisz te mniej hardcorowe nastawy zawieszenia. M4 Cabrio nie męczy i nie irytuje na zniszczonych drogach, nawet jeśli porusza się na 20-calowych felgach. Wcześniej należy jednak ustawić adaptacyjne zawieszenie M w trybie komfortowym.

BMW M4 Cabrio F82 test i opinia
Pakiet M Competition to wydatek 32 tys. zł. W tej cenie otrzymujemy podwyższenie mocy silnika, specjalną konfigurację adaptacyjnego zawieszenia M, zmienione ustawienia dynamicznej kontroli stabilności (DSC ) oraz aktywny mechanizm różnicowy M. Najbardziej rzucającym się w oczy elementem pakietu M Competition są 20-calowe felgi Star Spoke 666 M. Prezentują się genialnie i nie wpływają negatywnie na komfort.

Tak czy inaczej, muszę przyznać, że składany, sztywny dach w samochodzie o wybitnie sportowym zacięciu to nie jest najlepsze połączenie. Po prostu czuć, że całe nadwozie M4 pracuje, a sztywne zawieszenie (bardziej komfortowe, ale nadal dosyć twarde w odniesieniu do „zwykłych” BMW serii 4) potęguje to odczucie. Do tego wszystkiego dochodzą dodatkowe kilogramy. Sporo kilogramów – M4 Cabrio jest aż o 220 kg cięższe od coupe. Nie ma silnika, który by nie odczuł tej różnicy. Tym milej widzianych jest 19 dodatkowych koni z pakietu M Competition.

BMW M4 Cabrio F82 test i opinia
Składany, sztywny dach w BMW M4 Cabrio to dosyć skomplikowana konstrukcja. W dodatku ciężka. Otwarcie dachu zajmuje 20 s.

Wydaje mi się, że tradycyjny składany dach z materiału jak w Mercedesie klasy C, mimo pewnych wad, byłaby lepszym rozwiązaniem. BMW chyba też tak uważa, bo z niepotwierdzonych informacji wynika, że kolejna generacja M4 Cabrio ma mieć już miękki dach.

BMW M4 Cabrio F82 test i opinia
BMW M4 Cabrio M Competition z dodatkami M Performance według mnie najlepiej spośród całej gamy modeli BMW wpisuje się w hasło „frajda z jazdy”. Czasy okrążeń schodzą tutaj na drugi plan, liczy się fun płynący z ogromnej mocy, niewyobrażalnie głośnego wydechu, napędu na tył i braku dachu nad głową.

BMW M4 Cabrio – opinia – najwięcej frajdy z jazdy

Tak naprawdę nie ma jednak powodów do narzekania, bo jak ustaliliśmy wcześniej, w M4 Cabrio poważne rzeczy schodzą na drugi plan. Liczy się – wybaczcie, ale użyję tego oklepanego zwrotu – frajda z jazdy. A w tej kwestii całkiem możliwe, że M4 Competition z M Performance jest najlepszym BMW w aktualnej ofercie. Żaden inny model w gamie nie zapewni tyle frajdy z jazdy.

Duża moc, napęd na tył, pierońsko głośny wydech, brak dachu i agresywne reakcje na ruchy kierownicą zapewniają fantastyczną rozrywkę. Wciskasz gaz, M4 nieustannie doprasza się o kolejny bieg, kolejną prostą, następny zakręt, jeszcze większą prędkość, mocniejsze wciśnięcie gazu, jeszcze jedną zbędną, ale jakże satysfakcjonującą redukcję, kwitowaną strzałami z wydechu. I tak do… zapalenia się rezerwy.

BMW M4 Carbio M Competition – spalanie

Skoro już zapaliła się rezerwa, czas na kilka słów kilka o zużyciu paliwa w BMW M4 Competition. Kluczowa informacja jest taka, że M4 potrafi racjonalnie gospodarować paliwem w trasie. Przy bardzo płynnej, autostradowej jeździe z prędkościami 120–130 km/h, bez wykorzystania trybu Eco Pro, 450-konne R6 przepalało 10,4 l/km (dystans 368 km). Przy pełnym wykorzystaniu potencjału silnika, np. tak jak na powyższym filmie, zużycie rośnie do 20 l/100 km. OK, wygląda na to, że wróciłem do roli dziennikarza. Dziękuję za uwagę.

BMW M4 Cabrio F82 test i opinia
BMW M4 Cabrio M Competition z dodatkami M Performance – motoryzacyjny park rozrywki na kołach.

 

I jeszcze nie koniec! Jeżeli czujesz niedosyt, to zapraszam na obszerną instagramową relację z BMW M4 Cabrio M Competiton z dodatkami M Performance

 

Zdjęcia BMW M4 Cabrio: Michał Dek

BMW M4 Cabrio F83 M Competition – dane techniczne

Masy   
Masa własna UE 1865 kg
Dopuszczalna masa całkowita 2250 kg
Ładowność 460 [435] kg
Dopuszczalny nacisk na oś przednią/tylną 1050/1250 kg
Pojemność bagażnika 220-370 kg
Wymiary  
Długość / szerokość / wysokość 4671/1870/1386 mm
Szerokość wraz z lusterkiem (strona kierowcy / pasażera)  2014 (1016/998) mm
Rozstaw osi / promień skrętu  2812 mm / 12,2 m
Silnik  
Cylindry / zawory na cylinder 6/4
Pojemność 2979  cm³
Skok / średnica  89,6 / 84,0 mm
Moc 450 KM przy 5550-6500 obr./min
Maks. Moment obrotowy (Nm)  550 Nm przy 2350-5500 obr./min
Sprzężenie 10,2:1
Osiągi  
Prędkość maksymalna 280 km/h
0-100 km/h 4,6 s

PS Na zdjęciu tytułowym występuje w koszuli firmy Henderson. Henderson oferuje koszule na miarę przez internet. Mierzysz, wysyłasz rozmiary, konfigurujesz poszczególne elementy koszuli niczym nowy samochód, a Henderson przygotowuje ją dla Ciebie.

BMW M4 w wersji Cabrio nawet z pakietem M Competition nie jest samochodem, który wybierasz, jeżeli jesteś naprawdę zainteresowany poważną jazdą. Dlatego nie poczytam mu za wadę dodatkowej masy pogarszającej osiągi i właściwości jezdne. To bardziej cecha niż wada. Tak czy inaczej, M4 Cabrio jest najbardziej rozrywkowym BMW w gamie. Czysta frajda z jazdy. Pod warunkiem, że weźmiecie układ wydechowy M Performance.
Wygląd
Wnętrze
Wrażenia za kierownicą
Silnik
Multimedia
Premium feel
To jest premium:
frajda z jazdy,
wydech M Performance,
dodatki M Performance.
To nie jest premium:
wyczuwalna mniejsza sztywność,
zbyt dużo dodatkowych kilogramów,
4.6
Jak premium?
Hej! A widziałeś już znany i lubiany Instagram PremiumMoto? >>
close-image