nowe-renault-scenic-opinia-test-1

Nowe Renault Scenic i Scenic Grandtour – pierwsza jazda

Nie przepadam za minivanami, nadal pozostają poza obszarem moich motoryzacyjnych zainteresowań. Z dziennikarskiego obowiązku udałem się jednak na europejską prezentację nowego Renault Scenic (oraz Scenic Grandtour), aby móc bliżej przedstawić Wam ten ważny dla Renault model. Muszę przyznać, że Scenic bardzo mi się spodobał. Są dwie możliwości: albo Renault – zgodnie z deklaracjami – zrewolucjonizowało minivana, albo to ja się starzeję.

Jesteśmy we wnętrzu poruszającego się samochodu, w kadrze widać tylną kanapę z dwójką małych dzieci (5–8 lat). Rozrabiają. Jedzenie lata pod sufitem, wokół pełno zabawek oraz śmieci. Wrzaski i harmider. Teraz ujęcie na twarz kierowcy. To Bogusław Linda (ambasador Renault), który wypełnia ¾ kadru, w tle dalej widać rozrabiające dzieci. Aktor jest pozbawiony emocji, zamyślony, nawet trochę zatroskany – kamera coraz bardziej przybliża się do jego twarzy. Wrzaski cichną, na pierwszy plan wchodzi głos Lindy jako lektora: powiadają, że nic dosadniej nie pokazuje, że na życie machnąłeś już ręką niż zakup minivana. Mówią, że kupno minivana oznacza, że się poddałeś, że przegrałeś życie.

W tle powracają wrzaski dzieci. Zmiana ujęcia. Widok na ekran dotykowy, na którym kierowca włącza masaż fotela. Kolejne ujęcie. Kierowca na tym samym ekranie włącza aktywnego asystenta pasa ruchu. Przeskok na head-up display, na którym widać, że działa aktywny, adaptacyjny tempomat. Następnie naszym oczom ukazuje się panel – kierowca pogłaśnia radio. Przebitka na logo Bose na głośniku. W tle pojawia się muzyka – wchodzi refren Enjoy The Silence Depeche Mode. Kierowca z ulgą opiera głowę na obszernym, mocno profilowanym zagłówku. Teraz jeszcze dalszy plan. Widać, że kierowca odpręża się, relaksuje i zaczyna delektować jazdą. Na twarzy pojawia się uśmiech. Kamera powoli wyjeżdża z wnętrza samochodu i oddala się od niego. Ujęcie zaczyna się od przedniej części pojazdu i kawałka wirującej felgi, po chwili auto wypełnia już cały kadr. Kamera nadal się oddala. Widać, że samochód to nowe Renault Scenic – jedzie autostradą wzdłuż malowniczego wybrzeża, w oddali zachodzące słońce. Ponownie głos Lindy: nowe Renault Scenic. Jeżeli przegrywać życie, to z fasonem. Pojawia się znana z reklam Renault plansza z logo marki i hasłem „Passion for life”. Kurtyna.

nowe-renault-scenic-opinia-test-2
Nowe Renault Scenic oraz Scenic Grandtour. Projektując Nowego Scenica postawiliśmy na całkowitą zmianę. Auto stało się bardziej nowoczesne i atrakcyjne, nie tracąc przy tym nic z możliwości zmiany aranżacji wnętrza, które w ciągu ostatnich 20 lat zadecydowały o sukcesie jego trzech pierwszych generacji. Postawiliśmy na nadwozie o nowych proporcjach z dużymi kołami, dla którego inspiracją był samochód koncepcyjny R-Space. Laurens van den Acker, dyrektor ds. designu przemysłowego Renault.

Nowy Renault Scenic – w dłuższą trasę

To wizja, która tak po prostu pojawiła mi się przed oczami, kiedy za kierownicą nowego Renault Scenic (oraz Scenic Grandtour) przemierzałem winnice Bordeaux i wybrzeże Oceanu Atlantyckiego podczas europejskiej premiery modelu. Z jednej strony podróżowałem samochodem z segmentu, który zupełnie mnie nie pociąga, a z drugiej, bardzo dobrze czułem się za kierownicą tego minivana. Do tego stopnia, że pomyślałem sobie, że chętnie wybrałbym się takim Scenickiem w dłuższą trasę. W ciągu ostatnich 2 lat miałem okazję jeździć większością minivanów oferowanych na rynku i nie pamiętam, aby było to jakieś szczególne doznanie.

nowe-renault-scenic-opinia-test-7
Nie chcę się do tego przyznać przed samym sobą, ale nowy Scenic po prostu mi się podoba. W projekcie minivana Renault przemyciło suv-owate akcenty. Zwróćcie też uwagę, na to jak daleko do przodu sięga przednia szyba.
nowe-renault-scenic-opinia-test-8
Większy prześwit, większy rozstaw kół i osi, skrócony zwis tylny i większa szerokość – nowy Scenic ma znacznie korzystniejsze proporcje w porównaniu z poprzednikiem.

W typowym dla francuskich minivanów stylu nowe Renault Scenic płynie po asfalcie, pozwala się odprężyć i zrelaksować za kierownicą. Komfort jest tutaj na pierwszym miejscu. Obszerne fotele z fenomenalnymi zagłówkami (również w drugim rzędzie), przestronne, jasne wnętrze (szczególnie w wersji z panoramicznym dachem), które po zmroku staje się niezwykle przytulne, i wysoka pozycja za kierownicą to dopiero początek. System R-Link 2 (ten, który znacie już z Megane czy Talismana) gwarantuje, że wszystkie funkcje samochodu są dostępne na skinienie palcem. Do dyspozycji mamy nawet gry zapewniające dzieciom rozrywkę w długiej podnóży. Trzeba jednak zaznaczyć, że system multimedialny w VW Touranie działa sprawniej, a na Apple CarPlay i Android Auto w Renault trzeba poczekać do stycznia 2017.

 

Nowe Renault Scenic – systemy asystujące i aspekty praktyczne

W nowym Renault Scenic do dyspozycji mamy również paletę systemów, które zahamują za nas przed przeszkodą, jeśli się zagapimy, pomogą w utrzymaniu pasa ruchu, kiedy zechcemy się odprężyć, w odpowiednim momencie zaproponują przerwę w jeździe, a na koniec zaparkują za nas samochód. W minivanie takie elektroniczne dodatki – z wiadomych względów – są szczególnie przydatne.

nowe-renault-scenic-opinia-test-10
Wnętrze nowego Scenica to idealne miejsce na długie podróże. Można poczuć się jak w małym domu na kółkach.

W nowy Scenicu nie zabrakło praktycznych rozwiązań sprawiających, że w samochodzie można poczuć się jak w domu. Tak jak w poprzedniej generacji mamy przesuwający się tunel środkowy z pojemnym schowkiem i uchwytami na kubki. Pojawiają się stoliki w oparciach foteli wyposażone dodatkowo w specjalne gumki unieruchamiające tablet. Tylna kanapa przesuwa się do przodu, pozwalając zwiększyć pojemność bagażnika z (rekordowych w segmencie) 572 litrów do ponad 700 l (C4 Picasso 537 l). Oparcie przedniego fotela da się położyć na płasko, żeby przewieźć dłuższe przedmioty, a oparcia kanapy składa się dosłownie jednym przyciskiem. O czymś zapomniałem? No tak, o sprytnych schowkach (chociaż trzeba wspomnieć, że ich ogólna pojemność spadła z 91 do 63 litrów).

Scenic i Scenic Grandtour – silniki i wrażenia z jazdy

Silniki? Cóż, nie zachwycą osiągami, ale nie one są tu najważniejsze. Najmocniejszy, 160-konny dCi rozpędzi nowego Scenica do 100 km/h w 10,6 s. Tych najsłabszych (szczegóły w tabeli poniżej) lepiej unikać, jeżeli planujemy podróżować autostradami, z kompletem pasażerów na pokładzie. Automatyczna skrzynia całkiem żwawo i niemal niezauważalnie zmienia przełożenia, a dCi nie drażni tak swoim dźwiękiem, jak 2,0 TDI w Touranie. Co do dźwięku – zastrzeżenia mam jedynie do wyraźnego szumu, który wdziera się do kabiny przy prędkości powyżej 130 km/h. Dochodzi z okolicy lusterka bocznego i na dłuższą metę może być nieco męczący. Wypadałoby wspomnieć jeszcze o prowadzeniu. Po ponad 300 km pokonanych za kierownicą Scenica mogę powiedzieć tyle, że zawieszenie i układ kierowniczy pozwalają na pewne pokonywanie zakrętów, ale raczej nie odnajdziemy w tym frajdy. Charakterystykę pracy podstawowych układów samochodu można regulować przez wybór odpowiedniego trybu jazdy. Tylko nie wiem, po co. Domyślny tryb neutral (ewentualnie comfort) są idealne dla Scenica. Nie ma się co wygłupiać z trybem dynamic.

Jest jeszcze jeden ważny aspekt nowego Renault Scenic – wygląd. Renault w ciekawy sposób przemyciło do minivana akcenty typowe dla SUV-a, proporcje są bardziej korzystne, a 20-calowe obręcze (jedyny rozmiar dostępny w Scenicu) szczelnie wypełniają nadkola niczym w samochodzie koncepcyjnym. Trudno mi się do tego przyznać, ale Scenic po prostu mi się podoba. I chyba nie chodzi o to, że się starzeje. To Renault sprawiło, że machnięcie ręką na życie może być całkiem przyjemnym doświadczeniem.

nowe-renault-scenic-opinia-test-24
Podczas prezentacji wiele mówiło się o ciekawym zabiegu, jakiego dokonało Renault w nowym Scenicku. Chodzi o to, że samochód oferowany jest jedynie z 20-calowymi obręczami! To według Renault pozwoliło na idealne dostrojenie zawieszenia. Opony posiadają nietypowy rozmiar – 195/55 R20. Są produkowane dla Renault przez wiodących producentów i cechują się niskimi oporami toczenia (ocena A). To najlepszy wynik spośród opon 20-calowych. PS te szare nakładki są przykręcane – można je wymieniać i dobierać według własnych preferencji.
nowe-renault-scenic-opinia-test-13
Renault twierdzi, że 20-calowe opony i felgi nie powodują podniesienia ceny auta. Ich cena jest porównywalna z ceną 17-calowych opon w poprzedniej generacji Scenica, niezależnie od rodzaju, czy jest to opona wielosezonowa, letnia czy zimowa. Renault pomyślało nawet o łańcuchach zimowych do tych specyficznych kół, a opony będą one dostępne w ciągu 24 godzin od złożenia zamówienia w sieci koncesjonerów lub w ciągu 48 godzin w przypadku złożenia zamówienia w sieci agentów.

Nowe Renault Scenic i Scenic Grandtour – szczegółowe dane techniczne

  Benzynowe

Wysokoprężne

Wersja ENERGY TCe 115 ENERGY TCe 130 ENERGY dCi 95* ENERGY dCi 110 dCi 110 Hybrid Assist ENERGY dCi 110 EDC ENERGY dCi 130 ENERGY dCi 160 EDC
Liczba siedzeń 5 / 7 5 5 / 7
Silniki
Rodzaj 4 cylinders, 16 valves 4 cylinders, 8 valves 4 cylinders, 16 valves
Pojemność 1,198 1,461

1,600

Moc maksymalna kW (KM) 85 (115) 4,500 96 (130) 5,000 70 (95) 4,000 81 (110) 4,000 96 (130) 4,000 118 (160) 4,000
Maks. moment (Nm)
190 2,000 205 2,000 240 1,750 260 1,750 320 1,750 380 1,750
Przeglądy 30,000 km / 2 lata 25,000 km / 2  lata 25,000 km / 2  lata 30,000 km / 2  lata 20,000 km / 1 rok
Skrzynia biegów
Typ Manualna, 6-biegowa Manualna, 6-biegowa EDC 7-biegowa Manualna, 6-biegowa EDC 6-biegowa
Opony I obręcze aluminiowe
Rozmiary 195 / 55 R20 95H 20 cali

Zapas: 145 / 70 107M

195 / 55 R20 95H 20 cali

Zapas: 145 / 70 107M

Osiągi (SCENIC / GRAND SCENIC 5 seats / GRAND SCENIC 7 seats)
Prędkość maks. (km/h) 185 / 183 / 183 190 / 188 / 188 175 183 183 190 200
0 – 100 km/h (s) 12.3 / 12.4 / 13 11.4 / 11.4 / 11.9 13.7 12.4 12.4 11.4 10.7
Zużycie paliwa
CO2 (g/km) 129 / 136 129 / 136 100 100 / 104 92 / 92 104 / 104 116 / 119 118 / 122
W mieście (I/100km) 7.2 / 7.5 7.2 / 7.5 4.2 4.2 / 4.4 4.1 / 4.1 4.2 / 4.2 5.1 /5.3 5.0 / 5.3
W trasie (I/100km) 5.0 / 5.3 5.0 / 5.3 3.7 3.7 / 3.8 3.6 / 3.6 3.9 / 3.9 4.1 / 4.2 4.3 / 4.4
Średnio (I/100km) 5.8 / 6.1 5.8 / 6.1 3.9 3.9 / 4 3.5 / 3.5 4 /4 4.5 / 4.6 4.5 / 4.7
Pojemność zbiornika paliwa 52 / 53 52 / 53 52 52 / 53 52 / 53 52 / 53 52 / 53 52 / 53
Masy (kg) (SCENIC / GRAND SCENIC 5 seats / GRAND SCENIC 7 seats)
Masa własna
1,428 / 1,430 / 1,495 1,430 / 1,430 / 1,485 1,430 1,430 / 1,503 / 1,532 1,508 / 1,538 / 1,540 1,501 / 1,527 / 1,540 1,540 / 1,540 / 1,601 1,539 / 1,644 / 1,660
Maks. masa przyczepy hamowanej
1,850 1,850 1,850 1,850 1,850 1,850 1,850 1,850
Maks. masa przyczepy niehamowanej
750 750 750 750 750 750 750 750
Hej! A widziałeś już znany i lubiany Instagram PremiumMoto? >>
close-image