Lexus konsekwentnie umacnia swój sportowy wizerunek wprowadzając specjalne wersje F Sport modeli CT, GS oraz RX. Lexusy w wersji F Sport zyskują bardziej drapieżny wygląd i liczne sportowe akcenty. Na torze sprawdziliśmy sportowe kompetencje modelu GS450h F Sport.

 

 

 

Obecnie większość marek z segmentu premium może pochwalić się w ofercie specjalnym pakietem, dzięki któremu „zwykły” model może przeistoczyć się w nietuzinkowy samochód o rasowym wyglądzie i sportowym zacięciu. BMW ma M Package, Audi uszlachetnia swoje modele pakietem S Line, Mercedes oferuje dodatki spod szyldu AMG, a Volvo dodaje zadziorności pakietem R-design. lexus f sport

Auta w takiej specyfikacji to coś pośredniego między ekstremalnymi, najdroższymi oferowanymi wersjami, a tymi standardowymi. Najczęściej w przypadku takich pakietów mamy do czynienia ze sportowymi akcentami stylizacyjnymi oraz drobnymi modyfikacjami zawieszenia, elektroniki i układu jezdnego. Na takie rozwiązanie zdecydował się również Lexus, który tchnął sportowego ducha w kompaktowego CT200h, sedana GS oraz SUV-a RX za sprawą pakietu F Sport.

Lexus F Sport

To, że Lexus specjalizuje się nie tylko w ponadprzeciętnym luksusie i komforcie, ale także w umiejętności dostarczania adrenaliny za kierownicą, udowodnił już tworząc supersamochód LFA oraz oferując szalonego sedana IS-F z ponad 400-konnym silnikiem V8.

Jeżeli jesteś amatorem czerpania sportowej frajdy z jazdy, ale IS-F jest dla ciebie zbyt wielkim wyzwaniem, to gama F Sport powinna zwrócić twoją uwagę.

Wersja F Sport każdego z trzech modeli obejmuje inny zakres modyfikacji. Wspólną cechą modeli F Sport są bardziej agresywny design zderzaków, specjalne „przydymione” felgi, sportowe akcenty we wnętrzu  oraz zmieniona elektronika. Warto też wspomnieć o „sportowych tłumikach drgań”, które niwelują drgania nadwozia i usztywniają je, poprawiając odczucia przy ostrzejszej jeździe.

 

Najwięcej sportowego ducha pakiet F Sport tchnął w model GS i to właśnie na nim skupiliśmy swoją uwagę podczas jazd próbnych Lexusami z literką „F”. Flagowy model nowej linii GS o oznaczeniu 450h, na torze zrobił na nas znakomite wrażenie swoimi właściwościami jezdnymi. Dzięki świetnemu zawieszeniu i zaawansowanemu układowi jezdnemu, ten sedan o sporych gabarytach zwinnie przemyka po ciasnych zakrętach i pozwala wykorzystać cały drzemiący w nim potencjał.

A potencjał jest znaczący. GS450h napędza hybrydowy układ oparty na 3,5-litrowym silniku V6, który wsparty silnikiem elektrycznym generuje moc 345 KM. Jeszcze bardziej imponująco przedstawia się kwestia niutonometrów. Silnik elektryczny zapewnia solidne 275 Nm od samego startu. A kiedy V6 rozkręci się 4500 obrotów „dokłada” do tego swoje 352 Nm. Te wartości przenoszone są na tylne koła, i na krótkiej prostej startowej toru potrafią rozpędzić prawie dwutonową limuzynę do 100 km/h w niecałe 6 s. Dodatkowo dzięki zastosowaniu bezstopniowej przekładni GS450h osiąga prędkość maksymalną jednym, nieprzerwanym ciągiem .

Mogłoby się wydawać, że nie ma nic bardziej komfortowego i statecznego niż hybrydowa limuzyna Lexusa, ale nasz czarny GS450h w wersji F Sport okazuje się prawdziwym diabłem wcielonym, a gdy przemyka obok ciebie, z jego imponujących wydechów wydobywa się dźwięk prawdziwej apokalipsy.

Nie dajcie się zwieść gabarytom i sylwetce GS-a – dzięki zastosowanym w nim systemom, na ciasnym torze gokartowym prowadzi się zwinnie i precyzyjnie, i nawet przy uśpionych elektronicznych systemach stabilizacji, nie daje się wyprowadzić z równowagi. To przede wszystkim zasługa połączenia adaptacyjnych amortyzatorów z systemem LDH (Lexus Dynamic Handling). Wystarczy przekręcić pokrętło na tunelu środkowym w tryb Sport+ by przestawić GS-a w tryb bojowy, w którym staje się niemal torowym pociskiem. lexus f sport

GS450h  potrafił dostarczyć  mocnych wrażeń i zaangażować w jazdę, będąc jednocześnie luksusową limuzyną

Zawieszenie staje się twardsze, siła wspomagania układu kierowniczego zostaje zredukowana, kontrola stabilności uśpiona, reakcje na gaz wyostrzone, i na tym nie koniec.

GS450h posiada zmienne przełożenie układu kierowniczego oraz skrętną tylną oś, których charakterystyka również zmienia się w zależności od wybranego trybu. Oba systemy wzmacniają umiejętności kierowcy, który za kierownicą GS-a może poczuć się jak mistrz kierownicy, pozwalając mu prowadzić jak po sznurku. I jedynie głośne lamenty opon zdradzają, że siedzisz za kierownicą ciężkiego samochodu.

Po zakończonych zmaganiach na torze pokrętło ponownie wybiera tryb Normal, a GS450h jeszcze na gorących oponach, zmienia się w dostojną limuzynę, która w atmosferze komfortu i relaksu dowozi nas do hotelu na swoich wentylowanych fotelach, zużywając przy spokojnej jeździe nieco ponad 6 l/100 km. To rewelacyjny wynik jak na 345-konny samochód! By osiągnąć zbliżone spalanie przy podobnych osiągach potrzebujesz diesla, a te oferowane przez niemiecką wielką trójcę będą o około 10 tys. zł droższe niż GS450h, którego ceny startują od 252 200 zł. lexus f sport

Lexus GS450h F Sport

Okazuje się więc, że hybrydowa limuzyna Lexusa potrafi dostarczyć niezwykle mocnych wrażeń i zaangażować w sportową jazdę, jednocześnie oferując komfort na najwyższym poziomie. To pokrętło na tunelu środkowym diametralnie zmienia oblicze GS-a. Tak hybrydowy GS czwartej generacji to bardzo wszechstronny samochód o wielu obliczach, a F Sport to krok w dobrym kierunku, i wedle zapowiedzi Lexusa to dopiero początek w budowaniu sportowego zaplecza… 😥

Technika:

Układ Lexus Dynamic Handling (LDH)

Lexus GS 450h F SPORT może być wyposażony w układ Lexus Dynamic Handling (LDH), dzięki czemu jest on pierwszym na świecie samochodem z napędem hybrydowym i zintegrowanym układem kierowania wszystkimi czterema kołami.

Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom technicznym układ LDH firmy Lexus łączy układ kierowania kołami tylnej osi (DRS), układ kierowniczy o zmiennym przełożeniu (VGRS) oraz elektryczny mechanizm wspomagania układu kierowniczego (EPS). To pozwala koordynować kierowanie przednimi i tylnymi kołami oraz zapewnia precyzyjne, szybkie i pewne zachowanie samochodu na drodze a także bardziej bezpośrednie reakcje na działania kierowcy.

Układ Lexus Dynamic Handling

Na podstawie danych o prędkości pojazdu, kierunku skrętu kół i działaniach kierowcy, system określa optymalny kąt skrętu wszystkich czterech kół.

Może on niezależnie zmieniać kąty skrętu kół przednich i tylnych odpowiednio za pomocą układów VGRS i DRS. Dzięki temu podczas jazdy po łuku samochód dużo lepiej reaguje na ruchy kierownicą, charakteryzuje się lepszą przyczepnością kół tylnych, statecznością i zwrotnością.

Układ LDH monitoruje prędkość jazdy, obrót nadwozia względem osi pionowej, kąt i prędkość obrotu kierownicy oraz przyspieszenie boczne. Na podstawie tych informacji określa kąt skrętu kół tylnych, którego maksymalna wartość wynosi 2,0 stopnie. W większości sytuacji, podczas skrętów przy prędkościach poniżej 80 km/h, tylne koła obracają się w kierunku przeciwnym do kierunku obrotu kół przednich. Przy prędkościach powyżej 80 km/h, koła obracają się w kierunku zgodnym z kierunkiem obrotu kół przednich. lexus f sport

 

 

 

Lexus GS450h – dane techniczne
Wymiary zewnętrzne
Długość / szerokość / wysokość (mm) 4851 / 1840 / 1455
Rozstaw osi (mm) 2850
Zwis: przód / tył (mm) 870 / 1130
Prześwit (mm) 130
Promień skrętu (m) 5.3
Masy
Masa własna (kg) 1820-1910
Dopuszczalna masa całkowita (kg) 2305-2325
Pojemności lexus f sport
Pojemność bagażnika (l) z zestawem naprawczym / kołem dojazdowym / pełnowymiarowym kołem dojazdowym 482 / 465 / –
Pojemność zbiornika paliwa (l) 66
Silnik spalinowy
Pojemność (cm3) 3456
Max.moc silnika spalinowego [kW (KM) / obr./min.] 215 (292) / 6000
Max. Moment obrotowy silnika spalinowego (Nm / obr. min.) 352 / 4500
Liczba cylindrów / liczba zaworów 6 / 24
Układ cylindrów V 6
Układ hybrydowy / silnik elektryczny
Max.moc napędu hybrydowego [kW (KM)] 254 (345)
Max.moc silnika elektrycznego [kW (KM)] 147 (200)
Max. moment obrotowy silnika elektrycznego (Nm) 275
Osiągi
Max. prędkość (km/h) 250
Przyspieszenie   0 – 100  km/h (s) 5.9
Zużycie paliwa
Cykl mieszany (l / 100 km) 5.9 (wersja Eco) – 6.2
Cykl miejski (l / 100 km)
Cykl pozamiejski (l / 100 km)
Rodzaj paliwa benzyna bezołowiowa
Poziom emisji
Emisja CO2 – cykl mieszany (g/ km) 137 – 145
Norma emisji spalin EURO V
Opony / koła
Wymiar  standardowy przód 225/50 R17
Wymiar  standardowy tył 225/50 R17
Hamulce
Przód tarczowe wentylowane
Tył tarczowe wentylowane
Zawieszenie
Przód Double Wishbone
Tył wielowahaczowe

 

Tekst: pMoto

Zdjęcia: Lexus, pMoto

O Autorze

Kim ja w ogóle jestem i co tutaj robię? Od ponad 10 lat na co dzień, zawodowo zajmuje się motoryzacją, a przede wszystkim testowaniem i opisywaniem dla Was nowych samochodów. Kiedyś jako dziennikarz motoryzacyjny, dzisiaj bardziej jako bloger i freelancer na stałe współpracujący w kilkoma magazynami lifetsylowymi/motoryzacyjnymi. Nowe samochody (nie tylko te premium) to po prostu moja praca. Zdobytą wiedzą i refleksjami dzielę się z Wami tutaj.

Podobne Posty

3 komentarze

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany