Długo – za długo – zabierałem się do tego, żeby stworzyć opracowanie na temat samochodów segmentu premium. Ten tekst powinien pojawić się na blogu PremiumMoto.pl jako pierwszy i najważniejszy już około dwóch lat temu. Muszę przyznać, że wizja gruntownego zmierzenia się z tym tematem była nieco deprymująca – wiedziałem, że łatwo nie będzie, i do głosu dochodziła prokrastynacja. Plik z tekstem nazwałem roboczo „premium-programowy”, ponieważ to taki utwór programowy, manifest. Skoro na blogu i zawodowo skupiam się na samochodach klasy premium, to wypadałby w pierwszej kolejności wyjaśnić, jakie właściwie są to samochody, prawda? Wraz z uznanymi dziennikarzami motoryzacyjnymi podejmuję się tego wyzwania w ebooku Premium Feel.

 

O samochodach klasy premium i Premium Feel | Od autora

Na wstępie chciałem podkreślić, że w PREMIUM FEEL nie mam na celu przekonywania Was o wyższości samochodowych marek premium nad tymi popularnymi ani ich promowania. Marki premium tego nie potrzebują. Doskonale zdaję sobie sprawę, że premium jest wytworem strategii marketingowej, dzięki której na produkcie można przykleić etykietkę z wyższą ceną. Wiem, że samochody premium pracują na tych samych podzespołach, co te marek popularnych. I wiem, że psują się tak samo często jak one (a może nawet częściej ze względu na bardziej zaawansowane technologie), a same marki potrafią dać spektakularną plamę na każdym z etapów produkcji, sprzedaży i obsługi posprzedażowej klienta.

W tym opracowaniu chciałem zmierzyć się z trudnym i szerokim zagadnieniem, jakie stanowi przynależność konkretnych marek i modeli do segmentu premium. Przeanalizować, co w świecie samochodów jest premium, a co nie – i dlaczego. Kiedy czytam komentarze i rozmawiam z ludźmi, którzy na co dzień nie zajmują się motoryzacją, od dłuższego czasu obserwuję wiele niezrozumienia w kwestii pojmowania określenia premium w odniesieniu do samochodów. Każdy interpretuje je na swój sposób i uznaje za premium całkowicie różne marki i modele. Oczywiście, jak dowodzę poniżej, premium jest pojęciem względnym i dla każdego oznacza co innego, niemniej uważam, że warto podjąć przynajmniej próbę sprecyzowania tego zjawiska. Próbę, której merytorycznie, rzeczowo i kompleksowo jeszcze nikt nie podjął. Rozsiądźcie się więc wygodnie. Zapraszam Was do świata PREMIUM FEEL.

 

Nie czekaj, doświadcz Premium Feel!

 

 

 

Premium Feel  | Rekomendacje

Premium Feel to merytoryczna podróż do świata samochodów marek premium.

~ Adam Kornacki, dziennikarz motoryzacyjny, TVN Turbo

 

 

Świetna lektura. Jeżeli jakiś z blogerów ma podstawy do tego, by wyjaśniać nam istotę samochodów premium, to zdecydowanie jest nim właśnie Michał.

~ Tomasz Czopik, kierowca rajdowy, założyciel Szkoły Bezpiecznej Jazdy

 

Michał zna temat od podszewki, a w Premium Feel zręcznie przybliża szerokiej publiczności złożony problem samochodowych marek premium.

~ Adam Majcherek, redaktor naczelny „Auto motor i sport”

 

Niezwykle rzeczowe opracowanie zagadnienia samochodów klasy premium z mnóstwem ciekawych informacji, podane w bardzo przystępnej formie. Polecam!

~ Klaudia Podkalicka, utytułowany kierowca rajdowy i wyścigowy

 

 

Wyjątkowo wartościowa lektura dla wszystkich entuzjastów motoryzacji, nie tylko tej spod znaku marek premium.

~ Grzegorz Baran, kierowca rajdowy i wyścigowy, wielokrotny uczestnik rajdu Dakar

 

Gościnnie w Premium Feel o samochodach klasy premium wypowiadają się:

Wojciech Drzewiecki – prezes Instytutu Badania Rynku Motoryzacyjnego SAMAR,

Maciej Pertyński – dziennikarz motoryzacyjny, jedyny polski juror w konkursie na Światowy Samochód Roku (WCOTY), tłumacz, bloger/youtuber,

Zachar Zawadzki – prezes Autocentrum.pl,

Szymon Sołtysik – dziennikarz motoryzacyjny, były red. nacz. Top Garage i polskiej edycji magazynu „Top Gear”,

Wojtek Jakóbczyk – były red. nacz. miesięcznika „Cars” i topgear.com.pl, komentator wyścigów 24 h LeMans,

Marek Wieruszewski – dziennikarz motoryzacyjny, youtuber, autor popularnego kanału Marek Drives,

Adam Majcherek – redaktor naczelny miesięcznika „Auto Motor i Sport”,

Tymon Grabowski – dziennikarz motoryzacyjny, autor popularnego bloga Złomnik,

Jakub Roskosz – ekspert mody męskiej i marek premium, autora bloga jakubroskosz.com,

Adam Kornacki – dziennikarz motoryzacyjny TVN Turbo,

Mateusz Żuchowski – dziennikarz motoryzacyjny „Automobile Magazine” i Moto Wirtualna Polska,

Wojciech Sierpowski – dziennikarz motoryzacyjny, wydawca i redaktor naczelny magazynu „AutoRok”, członek jury Car of the Year,

Martin Śliwa – dziennikarz motoryzacyjny, były red. nacz. moto.pl.

 

Premium Feel: dlaczego nie wszystkie samochody mogą być premium? | Spis treści

ROZDZIAŁ I

O co chodzi z tym premium?

  • Co i dlaczego wymaga wyjaśnienia?
  • Co i dlaczego nie zostanie wyjaśnione?
  • Samochody premium – wersja skrócona dla niecierpliwych

ROZDZIAŁ II

Premium w ujęciu ogólnym

  • Słownikowa definicja premium
  • Czy premium można zdefiniować?
  • Marka premium? A co to takiego?

ROZDZIAŁ III

Premium w motoryzacji – dwa poważne problemy

  • Uznaniowość premium
  • Degradacja premium
  • Marka premium i jej bazowe produkty
  • Marka popularna i jej produkty premium
  • Dlaczego większość marek samochodowych aspiruje do segmentu premium?

ROZDZIAŁ IV

O tym co w samochodach jest premium. A co nie

  • „Premium to co najmniej 6 cylindrów i skóra!”
  • Jak to jest z tymi cylindrami?
  • Czy drewno i skóra są premium?
  • Design w samochodach klasy premium
  • Indywidualizacja jest ważna
  • Nowe (technologiczne) wyznaczniki premium
  • „Tylko flagowy sedan może być premium!”
  • Premium, czyli… praca ludzka
  • Cena jako najważniejszy wyznacznik premium

ROZDZIAŁ V

W czym tkwi magia premium?

  • Emocje – klucz do bycia premium?
  • Czy marka bez historii i tradycji może być premium?
  • Otoczka klasy premium – budowania emocji ciąg dalszy
  • Samochód klasy premium, czyli jaki?

ROZDZIAŁ VI

Premium i luksus to nie jest to samo

  • Czym różni się premium od luksusu?
  • Premium i luksus – problem względności
  • Samochodowe marki premium i luksusowe – jak je odróżnić?
  • Między segmentem premium a luksusowym
  • Klasyfikowanie marek jako premium i luksusowe – wnioski

ROZDZIAŁ VII

O markach i modelach klasy premium

  • Te marki są premium
  • A co z Alfą Romeo i DS?
  • MINI i Volvo – czy są premium?
  • Marki premium a ich bazowe modele – punkt zapalny
  • Bazowe modele marek premium – ujęcie analityczne

ROZDZIAŁ VIII

Premium tkwi w szczegółach

  • Premium feel – poczuć, żeby zrozumieć

O autorze

Premium Feel  | A jak Ty czujesz premium?

Masz uwagi, pytania lub własne spostrzeżenia na temat książki i samochodów klasy premium? Zapraszam do dyskusji w komentarzach!

 

 

Premium Feel | Partnerzy klasy premium

premium feel - emsi tv

complex pr

 

jakub roskosz  samar

 

gcos

csp

 

 

 

 

Chcesz pojawić się w Premium Feel?

Nigdy nie jest za późno, żeby pojawić się w Premium Feel. Ebook nieustannie żyje w sieci i zwiększa zasięg. Jesteś zainteresowany reklamą bądź promocją? Skontaktuj się ze mną.

 

O Autorze

Kim ja w ogóle jestem i co tutaj robię? Od ponad 10 lat zawodowo testuję i recenzuję nowe modele samochodów. Kiedyś jako dziennikarz motoryzacyjny, dzisiaj bardziej niezależnie i lifestyle’owo, jako bloger i freelancer. Staram się wyjaśniać, doradzać i pomagać Wam w Waszych motoryzacyjnych problemach. Nowe samochody to po prostu moja praca. Szczególnie te klasy premium, ponieważ cenię sobie komfort, dbałość o detale oraz emocje, które wynikają z połączenia tych dwóch aspektów.

Podobne posty

12 komentarzy

  1. Jsn

    Dzięki Michale za to opracowanie, jest premium, chociaz z paroma kwestiami nie mogę się zgodzić, ale jest premium (;

    Odpowiedz
  2. Marceli

    Zgadzam się z tezą Premium Feel. Fajnie ze dodałeś punkt widzenia Zlomnika. jego postrzeganie premium jest powalone, ale ciekawy glos rozsadku.

    Odpowiedz
    • Michał Sztorc

      Dzięki. Trochę się bałem Złomnika, bo wiedziałem, że wywróci wszystko do góry nogami swoimi kategorycznymi opiniami, ale wiedziałem, że bez niego ebook o samochodach premium nie będzie kompletny.

      Odpowiedz
  3. don

    wy dziennikarze wszyscy gadacie to samo a rzeczywistoscc zazwyczaj sie z tym rozmija, Tak samo jest tutaj.

    Odpowiedz
  4. marcin

    Dzięki, czekałem na ten wpis chyba z rok, więc cieszę się, że powstał aż ebook 😉 W międzyczasie sam zastanawiałem się nad własną definicją premium i najbliżej jej do tego fragmentu „Kiedy widzimy kogoś za
    kierownicą bazowej wersji Audi A1 z 1-litrowym silnikiem albo Mercedesa-Benza klasy A  (nawet z  silnikiem 1,5 dCi z  Renault), to zdajemy sobie sprawę, że te osoby świadomie zdecydowały się zapłacić
    więcej za znaczek marki premium
    niż kupić dobrze wyposażoną Mazdę
    2.“. Dla mnie premium jest to, co jest symbolem statusu. BMW nim jest, nawet BMW 1. Tzn. widząc kogoś w nowym BMW większość ludzi automatycznie i często nawet nieświadomie traktuje jego kierowcę (domyślnie – właściciela), jako osobę zamożną. To działa automatycznie. Mazda, nawet gdyby była droższa i lepsza, nie wywołuje takiego automatycznego skojarzenia i dlatego nie jest premium. Mini – tak, Volvo – już tak. Problem mam z Alfą (mimo mojej osobistej sympatii), bo w tym socjologicznym teście chyba się jeszcze nie broni…

    Odpowiedz
    • Michał Sztorc

      Dzięki Marcinie i przepraszam, że musiałeś tak długo czekać :).
      Sam teraz przez chwilę się zastanowiłem, jak patrzę na kierowców BMW serii 1 i Mazdy 3 i masz rację. Marka, jej wizerunek i emocje z nią związane robią swoje, chociaż jak pokazuje przykład Tesli nie trzeba na to pracować aż tak długo jak BMW czy Audi.
      Co do Alfy, to według mnie, od momentu pojawienia się Giulii i Stelvio, Alfę można wrzucić do premium, dając jej malutki kredyt zaufania. Jeżeli Alfa nie schrzani Giulii Coupe, to już nie będzie potrzebować kredytów.

      Odpowiedz
  5. Rudy

    A według mnie samochód klasy premium właśnie powinien mieć więcej niż 4 cylindry. Zgadzam sie, ze to sie zmiena ale poki sa marki ktore oferują 6,8, 10 albo 12 cylindrów to samochód z czterema cylindrami to dupa a nie premium. dlatego takie bmw serii 5 moze byc premium ale tez moze nie byc. dziekuję za uwagę.

    Odpowiedz

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany