Continental AllSeasonContact 2 to nowa opona całoroczna (wielosezonowa) klasy premium. Dokładnie ją sprawdziłem i spieszę, aby podzielić się najważniejszymi informacjami i spostrzeżeniami po pierwszych jazdach zapoznawczych na AllSeasonContact 2. Przekonaj się, czy warto zainteresować się tą oponą.
Od razu zaznaczam, że nie będę się tutaj wygłupiał i wymądrzał na temat właściwości jezdnych AllSeasonContact 2. Nie będę też porównywał jej z całorocznymi konkurentami od wiodących oponowych marek premium i pisał, że Conti jest lepsze, bo skuteczniej hamuje albo mniej hałasuje.
Od formułowania takich wniosków są specjalistyczne testy opon i nie powinieneś sugerować się żadnymi subiektywnymi odczuciami dziennikarza motoryzacyjnego ani innego blogera, który próbuje bawić się w eksperta i oceniać realne parametry opony.
Continental AllSeasonContact 2 – opinia i wrażenia na filmie
Jestem tu po to, żeby dać Ci znać, że jeśli poszukujesz bezpiecznej i skutecznej opony całorocznej klasy premium (opon całorocznych niższych segmentów raczej bym nie brał pod uwagę), to warto abyś przyjrzał się nowej oponie całorocznej od Continentala.
W chwili, kiedy piszę te słowa nie ma jeszcze jej testów porównawczych, ale sądzę, że kiedy się pojawią, to Continental AllSeasonContact 2 będzie plasować się w nich wysoko jako jedna z najlepszych opon wielosezonowych na rynku.
Continentale AllSeasonContact 2 sprawdziłem podczas prezentacji i pierwszych jazd zapoznawczych z tą oponą. Najpierw podczas prób hamowania, potem na torze, a jeszcze później w samochodzie elektrycznym na wymagającej górskiej drodze przy temp. poniżej 10 stopni Celsjusza.
Niżej zamieszczam moją sumienną i szczerą relację z tego wydarzenia, w której staram się jak najlepiej opisać nowe opony Continentala bez ściemniania i czarowania.
A jeśli wolisz poczytać, to dalszą część tekstu znajdziesz pod filmem.
Całoroczna opona Continentala w testach
Jak możesz się domyślić AllSeasonContact 2 to druga generacja pierwszej całorocznej opony Continentala – AllSeasonContact. W ciągu kilku lat swojej rynkowej kariery AllSeasonContact zostały dokładnie sprawdzone i porównane z konkurentami.
Pierwsza generacja AllSeasonContact nie była asem w testach, ale nie wypadała też najgorzej. Co prawda w teście opon całorocznych ADAC w 2020 roku zajęła pierwsze miejsce, wykazując świetne parametry na śniegu oraz bardzo dobrą efektywność paliwową, ale już w teście portalu Tyre Reviews z 2022 roku zajęła 4. miejsce, czyli niemal dokładnie w połowie stawki, a jeszcze gorzej wypadła w 2022 roku w teście „Auto Bilda” (14. na 17).
To jednak już przeszłość, bo teraz królową opon całorocznych w Continentalu jest AllSeasonContact 2 ze znacznie poprawionymi parametrami, chociaż… nie we wszystkich aspektach.
Zanim jednak przejdę do tych wszystkich wartości procentowych charakteryzujących nową oponę całoroczną od Continentala, to chciałem wspomnieć o jednym dosyć ciekawym aspekcie AllSeasonContact 2. Sądzę, że to będzie dobry punkt wyjścia do rozmowy o parametrach.
Dwa podejścia do tworzenia opony całorocznej
Z podejściem do tworzenia opony całorocznej, jest trochę jak z projektowaniem samochodów elektrycznych. Elektryka można zaprojektować od podstaw jako całkowicie nowy model (np. Mustang Mach-E), albo można po prostu przerobić model spalinowy na elektryczny (np. BMW iX3). Jak już wspominałem, to pierwsze podejście daje zazwyczaj znacznie lepszy produkt.
Tak samo jest z oponami całorocznymi. Najczęściej powstają na bazie modeli letnich bądź zimowych. I adekwatnie do tego, te zaprojektowane na bazie modelu letniego lepiej radzą sobie latem, a te na bazie zimowego – zimą, ale w ogólnym ujęciu pozostają przeciętne.
Teraz królową opon całorocznych w Continentalu jest AllSeasonContact 2 ze znacznie poprawionymi parametrami
Continental AllSeasonContact 2 powstał jednak od podstaw jako opona całoroczna. I ten fakt już na starcie daje jej przewagę nad wieloma całorocznymi konkurentami. Owszem, kształt bieżnika jest zbliżony do tego w pierwszej generacji opony, ale to na tej samej zasadzie, na której linie nadwozia elektrycznych SUV-ów są do siebie zbliżone. Po prostu tak to się robi. A to prowadzi nas do parametrów.
Cechy i parametry AllSeasonContact 2
Parametry AllSeasonContact 2 oraz ich progres względem pierwszej generacji najlepiej obrazuje poniższy diagram.
AllSeasonContact 2 jest oponą całoroczną, która odznacza się rewelacyjnymi parametrami ekologicznymi
Co widzimy na powyższej grafice? Cóż, widzimy, że znacząco (aż o 15 proc.) zwiększyła się odporność na zużycie. Mówiąc inaczej – wydłużył się przebieg jaki możesz pokonać na AllSeasonContact 2 względem „jedynki”. Generalnie druga generacja powinna wystarczyć na jeden sezon więcej.
Zmniejszyły się również opory toczenia (efektywność paliwowa). To sprawia, że Continental AllSeasonContact 2 z pewnością jest bardziej ekonomiczną oponą względem pierwszej generacji. A to znaczy, że nawet jeśli 2. generacja będzie droższa od pierwszej (ceny na razie nie są znane), to i tak wyższy wydatek zwróci się w niższych kosztach eksploatacji całorocznej opony Continentala.
A co z bezpieczeństwem? Bo to przecież parametry przeciwstawne do odporności na zużycie i efektywności paliwowej.
Bezpieczeństwo opon Continental AllSeasonContact 2
Konkretnie 4-5 proc. w prowadzeniu i hamowaniu na suchej nawierzchni oraz hamowaniu na mokrej nawierzchni.
Co to oznacza w praktyce?
Cóż, musimy poczekać na wyniki niezależnych testów i porównanie z konkurentami. Na ten moment wiemy jedynie, że jazda na AllSeasonContact 2 jest nie tylko bardziej ekonomiczna ale i bezpieczniejsza w porównaniu z 1.
W kwestii zachowania na śniegu zostajemy na tym samym poziomie, ale jak wspomniałem, AllSeasonContact w tej kwestii już wcześniej wypadał bardzo dobrze.
Continantal AllSeasonContact 2 – coś za coś?
Nieco inna sytuacja jest w przypadku komfortu, który można w dużej mierze utożsamiać z poziomem hałasu. W tej dziedzinie Continental AllSeasonContact wypadał bardzo słabo i dziwne, że w tej kategorii parametrów opony, w AllSeasonContact 2 nie mamy żadnego postępu.
Cóż, projektowanie nowej opony i późniejszy wybór konkretnego modelu przez konsumenta to kwintesencja powiedzenia „coś za coś”. Nie da się stworzyć opony dobrej we wszystkim.
A to z kolei prowadzi nas do odporności na aquaplaning, która w AllSeasonContact 2 jest… gorsza niż w pierwszej generacji. To jednak świadomy zabieg Continentala. Inżynierowie zdecydowali się znacznie poprawić parametr przeciwstawny aquaplaningowi – czyli odporność na zużycie i poświęcić nieco odporność na aquaplaning, która w rzeczywistości dosyć rzadko dochodzi do głosu.
Osiągi opony całorocznej AllSeasonContact 2 – podsumowanie
Podsumujmy więc naszą ekspercką analizę diagramu, który jak na razie jest jedynym źródłem informacji o realnych parametrach Continentala AllSeasonContact 2.
Kiedy popatrzymy na niego przez pryzmat wyników, jakie w testach opon całorocznych uzyskiwała poprzednia generacja AllSeasonContact, to można zakładać, że AllSeasonContact 2 jest oponą całoroczną, która odznacza się rewelacyjnymi parametrami ekologicznymi – gwarantuje najlepsze przebiegi i najwyższą efektywność paliwową i łączy je z dobrymi/bardzo dobrymi właściwościami trakcyjnymi. Nadal jednak może wypadać słabo w kwestii komfortu. Ten nie uległ poprawie, a był słabym punktem poprzedniczki.
Co jeszcze powinieneś wiedzieć o Continental AllSeasonContact 2?
Przede wszystkim powinieneś wiedzieć, że Continental AllSeasonContact 2 to opona certyfikowana do samochodów elektrycznych. Nie ma osobnego modelu wielosezonowej opony Conti do elektryków.
AllSeasonContact 2 dzięki wzmocnionej konstrukcji sprawdza się zarówno w tradycyjnych samochodach spalinowych, jak i w cięższych, bardziej wymagających względem opony samochodach elektrycznych.
Opony całoroczne szybko ewoluują i sprawdzają się nawet w dużych i ciężkich samochodach
Podczas jazd zapoznawczych miałem okazję sprawdzić te deklaracje, podróżując 2-tonowym Nissanem Aryia przez wyjątkowo krętą i mokrą alpejską drogę Grossglockner Hochalpenstrasse. Na początku drogi było około 16 stopni Celsjusza, a 40 zakrętów dalej już tylko 6 i śnieg na poboczu.
Cóż, gdybym teraz napisał, że na tej drodze świetnie poczułem, że AllSeasonContatct 2 idealnie spisują się w elektryku, to byłaby to ściema. Przyznam jednak, że AllSeasonContatct 2 dały mi sporo pewności w tych trudnych warunkach, a podsterowność pojawiała się później niż bym się spodziewał. I to w ciężkim elektryku. Sądzę, że w spalinówkach odczucia będą jeszcze lepsze. Więcej na ten temat opowiadam na filmie.
Opony całoroczne vs opony sezonowe vs Continental
To tyle jeśli chodzi o wrażenia z pierwszego kontaktu z nową oponą wielosezonową od Continentala.
Na koniec pozostaje jeszcze kwestia, czy i kiedy powinieneś w ogóle rozważać wybór opon całorocznych. A to – jak zapewne się domyślasz – szalenie indywidualna i złożona kwestia, która wymaga osobnego wpisu, więc nie będę się tutaj nad nią rozwodził.
Chciałbym natomiast zwrócić uwagę na pewien aspekt.
Opony całoroczne to już nie to, co kiedyś
Właśnie wróciłem z pierwszych jazd testowych nowym, jeszcze prototypowym Range Roverem Sport SV. RR Sport SV to potężny, ciężki, ponad 600-konny, bardzo mocno usportowiony SUV na 23-calowych felgach z włókna węglowego. Samochód niezwykle wymagający dla opon ze względu na olbrzymią moc, dużą masę i wysoko umieszczony środek ciężkości.
W ramach zapoznania kierowca testowy Range Rovera wykonał ze mną (na prawym fotelu) kilka bardzo szybkich okrążeń toru wyścigowego w Goodwood.
Przyznam, że byłem mocno zaskoczony, kiedy po wyjściu z samochodu spojrzałem na opony. Były to całoroczne opony Michelina. Owszem stworzone specjalnie na potrzeby tego modelu, ale nadal… całoroczne.
Okazało się, że właśnie z takimi oponami sportowy SUV od RR warty ponad 1,5 mln zł będzie trafiał do klientów. Kierowca testowy rozumiał moje zaskoczenie, ale stwierdził, że te całoroczne opony świetnie dają sobie radę na torze. I faktycznie – z jednej strony czułem, że opony dostają potężne lanie na Goodwood, z drugiej nie czułem, żeby się poddawały – były w stanie wygenerować potężne przeciążenia w zakręcie.
AllSeasonContact 2 – bezpieczeństwo w klasie premium
Zmierzam do tego, że opony całoroczne szybko ewoluują. Jeszcze niedawno były mocno kompromisowym rozwiązaniem dla kierowców małych i słabych samochodów, poruszających się po mieście. Dzisiaj szybko zmierzają w kierunku pełnowartościowego ogumienia, które doskonale radzi sobie w każdych warunkach, a przede wszystkim również w dużych, ciężkich i mocnych samochodach, które są bardzo wymagające względem opony.
Absolutnie nie namawiam do wyboru opon całorocznych w miejsce opon letnich i zimowych, zaznaczam jedynie fakt, że aktualnie wybór opon całorocznych, nawet do mocnego samochodu klasy premium, nie wiąże się z narażaniem na niebezpieczeństwo. I świetnym tego przykładem są właśnie nowe Continentale AllSeasonContact 2.