Sportowy, wszechstronny i funkcjonalny – tak można opisać nowy model A3 Sportback, który Audi właśnie wprowadza na rynek.
Ten kompaktowy, pięciodrzwiowy samochód z przestronnym bagażnikiem, charakteryzuje się niewielkim ciężarem. Dzięki ultralekkiej konstrukcji, ciężar własny nowego Audi A3 Sportback jest o 90 kg mniejszy w porównaniu z poprzednim modelem – pięciodrzwiowa wersja z silnikiem 1.4 TFSI waży 1205 kg. Do redukcji ciężaru przyczyniły się wysoce zaawansowane technologicznie hartowane stopy stali, zastosowane w przedziale pasażerskim pojazdu, innowacje w konstrukcji wnętrza oraz silniki.
Styl: modnie i prestiżowo
Nowe Audi A3 ma charakter. Karoseria auta została sportowo wydłużona. Jego wymiary to: długość – 4310 mm, szerokość – 1780 mm i wysokość – 1425 mm. Rozstaw osi zwiększył się i wnosi teraz 2636 mm. Sportowy charakter podkreślają duże wnęki kół. Płaskie reflektory nadają autu zdecydowanego, zadziornego wyglądu. We wnętrzu jest modnie i elegancko czyli minimalistycznie. Stylowe akcenty stanowią duże, okrągłe wyloty powietrza, elegancki panel klimatyzacji i trójwymiarowe listwy dekoracyjne. Staranne wykończenie tych elementów nadaje autu jakości luksusowej limuzyny. Siedzenia i kierownica zostały zaprojektowane na nowo.
Jazda: bez ograniczeń
70-kilometrowa trasa oraz próby na specjalnie przygotowanym torze pozwoliły nam lepiej poznać ten samochód. Nic nie można zarzucić układowi jezdnemu A3 Sportback. W górach, w prawdziwie zimowych warunkach, przednionapędowe auta radziły sobie doskonale. Precyzyjny układ kierowniczy, doskonale zestrojone zawieszenie oraz nowoczesne jednostki napędowe dają dużą radość z jazdy.
A3 Sportback oferuje nam możliwość dostosowania zachowania auta podczas jazdy do naszych preferencji. Dostępny opcjonalnie system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select (element seryjnego wyposażenia linii Ambition), umożliwia kierowcy wybór różnych trybów pracy silnika, wspomagania kierownicy oraz przekładni automatycznej S tronic. Z systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select zintegrowane są inne systemy: elektromagnetyczny system kontroli zawieszenia Audi magnetic ride, tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami adaptive cruise control (ACC), funkcja dynamicznego doświetlania zakrętów adaptive light i klimatyzacja. Elementem seryjnym wyposażenia linii Ambition i Ambiente jest system informacji kierowcy z funkcją rekomendacji przerw podczas jazdy.
Na początek Audi wyposaża nowy model A3 Sportback w dwa silniki TDI i dwa silniki TFSI. Każdy z nich jest nową konstrukcją. Pojemność jednostek to od 1.4 do 2.0 l, a moc od 77 kW (105 KM) do 132 kW (180 KM). Nieco później dostępne będą kolejne silniki benzynowe i wysokoprężne, a także jednostka napędowa TCNG wykorzystująca e-gaz oraz gaz ziemny.
Audi connect: połączenie sieciowe z otoczeniem
Pod pojęciem Audi connect kryją się zindywidualizowane usługi online. Umożliwiają one kierowcy dostęp do sieci informacyjno-komunikacyjnej oraz w szybki i prosty sposób dostarczają mu ważnych informacji. Za pośrednictwem systemu Audi connect, stanowiącego rozszerzenie systemu nawigacji MMI Navigation plus, możliwy jest dostęp do Internetu. Korzystając ze zintegrowanego z Audi connect punktu dostępu hotspot (WLAN), pasażerowie mogą podłączyć do pojazdu aż do ośmiu mobilnych urządzeń, dzięki czemu mają możliwość surfowania w internecie czy wysyłania i odbierania e-maili.
System umożliwia również korzystanie w samochodzie ze indywidualizowanych usług online, począwszy od nawigacji przy pomocy grafik Google Earth i Google Maps Street View poprzez dostarczane przez Audi informacje o ruchu drogowym online, aż po portale społecznościowe Facebook i Twitter. Od niedawna, za pomocą Audi connect można uzyskać również informacje o ruchu lotniczym i kolejowym, a dzięki serwisowi City Events, o aktualnych wydarzeniach kulturalnych. Nowością natomiast jest funkcja systemu Audi connect, umożliwiająca kierowcy korzystanie z głosowego odczytywania e-maili i dyktowania wiadomości tekstowych (SMS).
Nowe Audi A3 Sportback to auto ładne, prestiżowe. Ma styl, duszę i jest bardziej praktycznie niż 3-drzwiowy brat. Za samochód w podstawowej wersji Attraction ze 122-konnym silnikiem 1,4 TFSI trzeba zapłacić 94 000 zł. Pozostałe wersje A3 to wydatek ponad 100 000 zł. W salonach auta dostępne będą od lutego.
Tekst: Anna Lubertowicz