Nowe Volvo XC90 to niezwykle istotny model dla szwedzkiego producenta. Jest pierwszym samochodem opracowanym w całości przez Volvo od momentu przejścia szwedzkiej marki z rąk Forda pod skrzydła Zhejiang Geely Holding Group Co. Ltd. To również pierwszy całkowicie nowy projekt Volvo od ponad 10 lat. Wraz z XC90 debiutuje nowa, modułowa platformy SPA, na której przez najbliższe lata powstanie wiele nowych modeli. Widzicie więc, że nowe XC90 to poważna sprawa. Wypada więc wiedzieć o nim nieco więcej.
1. XC90 – jasne, że ze Szwecji
2. Szwedzi też mają swojego Swarovskiego
Wychwalając skandynawskie geny nowego XC90, Volvo zwraca uwagę na kunsztowne wykonanie dźwigni zmiany biegów z kryształowego szkła znanej szwedzkiej firmy Orrefors. Każdy egzemplarz lewarka wykonywany jest ręcznie przez 15 wyspecjalizowanych rzemieślników.
Chcecie dowiedzieć się więcej o Orrefors?
3. Nowa wizja znaczka
Wraz z premierą XC90 lekkiej modyfikacji uległo logo marki, a strzałeczka wychodząca z okręgu pokrywa się z charakterystyczną dla Volvo ukośną listwą przecinającą grill.
Tutaj możecie prześledzić ewolucję znaczka Volvo od 1927 roku
4. Światła niczym młot Thora
Przednie światła do jazdy dziennej w nowym Volvo XC90 zostały zaprojektowane w kształcie ułożonej poziomo litery T. Zespół projektantów Volvo nadał im nazwę „młot Thora”, ponieważ przypominają swoim zarysem atrybut słynnego nordyckiego boga piorunów – Thora. Bardziej szwedzko się nie da.
5. Zawieszenie jak w Corvette Stingray
Nowe Volvo XC90 jest większe od swojego poprzednika. Ma 495 cm długości, ponad dwa metry szerokości, a rozstaw osi wynosi aż 298,4 cm. Te wymiary przekładają się na przestrzeń w kabinie. W poszukiwaniu jak największej ilości miejsca w dwóch tylnych rzędach siedzeń, w tylnym zawieszeniu XC90 wykorzystano wyjątkowo kompaktową konstrukcję multilink z poprzecznym resorem z kompozytów. Takie samo rozwiązanie odnajdziemy obecnie w Corvette Stingray, wcześniej było stosowane również w Volvo 960 kombi…
6. Android Auto i Apple CarPlay na pokładzie
W XC90 debiutują rozwiązania multimedialne Apple CarPlay oraz Android Auto. Pierwsze sprawi, że samochód będzie spełniał rolę iPada, iPhone’a i iPoda (iVolvo?). Za sprawą drugiego XC90 otwiera się również na użytkowników urządzeń mobilnych z systemem Android. Android Auto zapewni kierowcy dostęp do Google Search, Google Maps, Google Play Music i specjalnie dostosowanych aplikacji zewnętrznych, takich jak Spotify.
Dowiedzcie się więcej o Open Automotive Alliance czyli sojuszu producentów samochodów na rzecz implementacji systemu Android w nowych autach.
7. Trzeci rząd siedzeń nadaje się do transportu dorosłych osób
W trzecim rzędzie siedzeń nowego Volvo XC90 w komfortowych warunkach będą mogły podróżować osoby o wzroście do 170 cm. Mają tam do dyspozycji dwa pełnowymiarowe fotele, a to rzadko spotykane rozwiązanie. Każdy z trzech oddzielnych foteli drugiego rzędu może się przesuwać w przód i w tył pozwalając na lepszą aranżacje przestrzeni dla pasażerów.
8. Szwedzka stal zamiast poduszek powietrznych
Nowe Volvo XC90 – jeden z najbezpieczniejszych samochodów na świecie – nie posiada bocznych poduszek powietrznych z tyłu. „Ale jak to” – zapytacie. Okazuje się, że inżynierom Volvo udało się wzmocnić boczną część pojazdu do tego stopnia, że boczne poduszki okazały się zbędne. Grubsze tylne drzwi i solidniejszy słupek C załatwiają sprawę.
Tutaj dowiecie się wszystkiego na temat bezpieczeństwa w nowym Volvo XC90.
9. Nowe Volvo XC90 myśli za innych
Cel szwedzkiej marki w dziedzinie bezpieczeństwa jest jasny: do 2020 r. liczba ofiar wśród osób poruszających się samochodami Volvo ma zostać zredukowana do zera. W skrócie – już niebawem w samochodach Volvo będziemy nieśmiertelni. XC90 to milowy krok w realizacji tego planu. Jednym z innowacyjnych systemów bezpieczeństwa w XC90 jest przewidywanie możliwości najechania przez inny samochód. Korzystając z radaru siejącego do tyłu XC90 w razie wykrycia zagrożenia napina pasy bezpieczeństwa i blokuje hamulce w celu zminimalizowania przeciążeń jakim mogą być poddani pasażerowie przy uderzeniu przez inny pojazd. Włączają się również światła awaryjne w celu zaalarmowania zbliżającego się kierowcy.
10. Pieszy będzie miał wygodnie
Volvo jako pierwsza marka na świecie wprowadziła poduszki powietrzne dla pieszych, które przy kolizji unoszą maskę i chronią pieszego od uderzenia w twarde elementy samochodu. Nowe XC90 będzie jeszcze bardziej łagodne dla pieszych. Jak wiecie, pod maską XC90 będą pracować jedynie czterocylindrowe jednostki. Z natury mają niewielkie gabaryty i zostały osadzone dosyć nisko. Między silnikiem a jego pokrywą zostaje więc sporo wolnej przestrzeni. Dzięki temu pieszy po „wcięciu na maskę” jest lepiej chroniony od kontaktu z twardym silnikiem.
11. Ceny nowego Volvo XC90
Najtańszym modelem w gamie będzie przednionapędowy XC90 D4 z ośmiostopniowym automatem. Cena tej wersji to 229 900 zł. Odmiana D5 AWD będzie wymagała stosunkowo niewielkiej dopłaty i zapewne będzie najczęściej wybieraną konfiguracją na wielu europejskich rynkach, w tym także w Polsce.
12. Nowe Volvo XC90 sprzedaje się jak ciepłe bułeczki
Internetowa sprzedaż auta ruszyła w środę 3 września o godz. 16.00, a już 47 godzin później cała pula licząca 1927 (rok narodzin Volvo) egzemplarzy XC90 First Edition była zarezerwowana. Najwięcej zamówień złożyli Amerykanie ponad 400 sztuk. Polscy klienci zarezerwowali 16 egzemplarzy, każdy w cenie 408 000 zł. Pod maską D5 napędzający obie osie.