Jaki samochód wybrałbyś dla siebie, gdybyś miał luźne kilkaset tysięcy złotych? To jedno z najczęstszych pytań, jakie słyszę, kiedy publicznie przyznam się, z czego żyję. I wiecie co? To wcale nie jest trudne pytanie. Po 10 latach jeżdżenia najróżniejszymi samochodami bez namysłu odpowiadam: z takich bardziej przyziemnych mógłby to być Boxster. Obecnie Porsche 718 Boxster. Dlaczego?
Wyjaśnienie, dlaczego jako ten jeden jedyny samochód wybrałbym akurat Porsche i dlaczego akurat Boxstera/Caymana zajmuje mi zazwyczaj trochę więcej czasu. A tego przecież mamy tutaj pod dostatkiem. Pozwólcie więc, że wytłumaczę Wam to na przykładzie Porsche 718 Boxstera, którym niedawno miałem okazję jeździć.Porsche 718 Boxster vs inne samochody sportowe
Chodzi o to, że dopiero w Porsche poczujesz, co to znaczy prawdziwy samochód sportowy. Taki uliczny, nie torowy. BMW, Mercedes czy Audi mogą określać swoje kilkusetkonne potwory z napędem na tył mianem übersportowych. I niech tak będzie. Wsiadając do takiej M3 lub C63 AMG, możesz nawet mieć wrażenie, że to czystej krwi samochód sportowy, ale… potem wsiadasz do Boxstera, który ma prawie 200 KM mniej niż C63, a setkę osiąga o sekundę wolniej i odkrywasz, czym naprawę jest samochód sportowy. Różnica między sportowymi sedanami/coupé od Merca czy BMW a bazowym Boxsterem/Caymanem jest mniej więcej taka jak między kuchnią Magdy Gessler a Modesta Amaro (wiem, szarpnąłem się na porównanie).
Skąd wynika ta różnica – zapytacie. Po pierwsze z pozycji za kierownicą i… pozycji samej kierownicy. Ta w Boxsterze (jak i w każdym innym Porsche) jest umieszczona niemal pionowo, czyli równolegle do Twojej klatki piersiowej. Po drugie siedzisz bardzo nisko, niżej niż w sportowych Mercedesach czy BMW. To działa na Twoją podświadomość. Od razu czujesz i wiesz, do czego został stworzony ten samochód.
Test Porsche 718 Boxster – dlaczego warto?
A potem przychodzi czas na jazdę. To, co definiuje wrażenia z jazdy Boxsterem – i jednocześnie tak bardzo odróżnia go od wszystkich innych samochodów sportowych w tym przedziale cenowym (nie wchodzimy na terytorium Ferrari i Lambo) – to przede wszystkim ułożenie silnika. Ułożenie silnika zmienia bardzo dużo. W sumie nie ma nic złego w silniku z przodu, ale wszystko jest znacznie lepsze, kiedy silnik masz za plecami. Nie tak daleko jak 911, ale zaraz za plecami. Czyli centralnie.
Silnik staje się osią obrotu samochodu, przekłada się na idealny rozkład masy między osiami, drastycznie zmniejsza bezwładność, zwiększa precyzję przedniej osi i znacząco wyostrza reakcję na ruchy kierownicą. A wiesz co jest najlepsze? To, że żeby poczuć te wszystkie atuty centralnosilnikowej architektury 718 Boxstera wcale nie musisz wyjeżdżać na tor. Już w pierwszych kilku zakrętach przy umiarkowanej prędkości poczujesz, że coś jest na rzeczy.
Nawet w wersji S Boxster czy Cayman będą najtańszymi samochodami z silnikiem umieszczonym centralnie. A to oznacza, że będą też najtańszymi z najprawdziwszych samochodów sportowych, jakie możesz mieć
Poczujesz, że w porównaniu z innymi samochodami, które do tej pory określałeś jako sportowe, Boxster jest znacznie zwinniejszy, a granice podsterowności są przesunięte poza granice Twojej odwagi. Porsche 718 Boxster zdaje się wyjątkowo lekki, przy szybkich zmianach kierunku nie ma cienia bezwładności, czuć, że jest idealnie osadzony na drodze. Wszystko jest bardziej bezpośrednie, ostrzejsze, szybsze.
Mógłbym długo tak wymieniać i próbować Wam przekazać wrażenia z jazdy Boxsterem. Wszystko sprowadza się do tego, że są diametralnie różne w porównaniu z tym, czego doświadczycie w sportowych sedanach od BMW czy Mercedesa (o Audi nie wspominając). Niech będzie, że one również są sportowe, ale 718 Boxster zawsze jest poziom wyżej.
Ok, jest jedna jedyna wada silnika umieszczonego centralnie. Nadsterowność. A właściwie jej wredny i trudny charakter. Pojawia się znienacka, a kiedy zorientujesz się, że to ona, to i tak jest już za późno na ratowanie. Zabawa z Boxsterem poza granicami przyczepności tylnej osi wymaga znacznie więcej odwagi i umiejętności niż M2 czy C63.
Bym zapomniał – skrzynia. Miałem to szczęście, że mój testowy 718 Boxster był wyposażony w manualną przekładnię. Operowanie lewarkiem manualnej skrzyni w Porsche to doświadczenie, które powinien znać każdy facet. W Boxsterze ten lewarek nie pracuje tak „mięsiście” jak w 911, ale to nadal jedna z najlepszych skrzyń manualnych na rynku. Szczególnie po tej stronie 300 tys. zł. Tak czy inaczej, PDK również można brać w ciemno, genialnie pasuje do charakteru 718 i poprawia osiągi.
Szukasz bardziej rodzinnego Porsche? Koniecznie sprawdź Panamerę Sport Turismo
Porsche 718 Boxster – jak to jeździ?
Oczywiście, samo wepchnięcie silnika za Twoje plecy nie gwarantuje sukcesu. W Boxsterze sprawdza się genialnie dlatego, że jest wspierane przez świetnie zestrojone zawieszenie i szybki układ kierowniczy. To one pozwalają wydobyć wszystkie zalety centralnego umieszczenia silnika. Układ kierowniczy, mimo elektrycznego wspomagania, nadąża za dynamicznymi możliwościami Boxstera i pozwala w 100 proc. je wykorzystać. Nie mam mu absolutnie nic do zarzucenia.
Co do zawieszenia, w Boxsterze możesz wybrać jego dwa warianty – standardowe oraz adaptacyjne. W moim egzemplarzu pracowało to ostatnie, obniżone o 15 mm. Możesz brać w ciemno. Ani przez chwilę nie miałem wrażenia, żeby było zbyt twarde, nawet przy 20-calowych felgach. Wręcz przeciwnie. Było w sam raz, równie komfortowe co najbardziej sportowe „zawiasy” w BMW M.
Porsche 718 Boxster – test – czy dwa cylindry robią różnicę?
Boxster 718 to teoretycznie facelifting znanej od 2012 roku generacji 981 Boxstera. Ale… zmiany są na tyle duże, że możemy mówić o nowym modelu. W znakomitej większości są to zmiany na plus. Ale jest jedna zmiana, która budzi sporo kontrowersji. Zapewne wiecie, o czym teraz będzie mowa. Tak, chodzi o to, że Boxster stracił dwa cylindry. Jakie to ma dla Ciebie znaczenie?
Jeżeli jeździłeś poprzednim modelem i myślisz nad przesiadką do nowego Boxstera, to obawiam się, że możesz być rozczarowany. Razem z dwoma cylindrami z Boxstera uleciał kawałek duszy i unikatowego charakteru. I nawet lepsze osiągi i mniejsze zużycie paliwa (swoją drogą, jest co najwyżej minimalnie mniejsze) tego nie wynagrodzą. Cóż, takie czasy i niewiele na to poradzimy. Możemy jedynie pocieszyć się opcjonalnym sportowym układem wydechowym, który nieco zagłuszy dosyć pospolity, w porównaniu z poprzednikiem, warkot 4-cylindrowego boxera.
Mógłbym długo tak wymieniać i próbować Wam przekazać wrażenia z jazdy Boxsterem. Wszystko sprowadza się do tego, że są diametralnie różne w porównaniu z tym, czego doświadczycie w sportowych sedanach od BMW czy Mercedesa (o Audi nie wspominając)
Ale, jeżeli dopiero wchodzisz do świata Porsche – a Boxster to fantastyczny sposób, żeby to zrobić – i nie masz porównania z poprzednikiem, to nie musisz się przejmować. Za plecami będziesz mieć jedną z najlepszych czeterocylindrowych jednostek na świecie (chociaż ta w 230i brzmi lepiej). W podstawowej wersji rozwija 300 KM przy 6,5 tys. obr./min. Do tego 380 Nm od 2 do 4,5 tys. obr./min.
Porsche 718 Boxster – test – czy potrzebujesz więcej niż 300 KM?
Początkowo wydawało mi się, że w ważącym 1335 kg samochodzie są to w zupełności wystarczające wartości, do tego, aby świetnie bawić się za kierownicą. Setka w 5,1 s (4,7 ze skrzynią PDK) to też całkiem przyzwoity wynik. Jednak po kilku dniach upalania Boxstera poczułem niedosyt. Poczułem, że bardzo chciałbym mieć te dodatkowe 50 KM i 40 Nm, które dzięki bardziej wydajnej turbinie rozwija silnik Boxstera S. I Wy też to poczujecie, dlatego bierzcie S.
Nawet w wersji S Boxster czy Cayman będą najtańszymi samochodami z silnikiem umieszczonym centralnie. A to oznacza, że będą też najtańszymi z najprawdziwszych samochodów sportowych, jakie możesz mieć.
Właśnie dlatego, mając „luźne” kilkaset tysięcy złotych, wybrałbym Porsche 718 Boxstera (a jeszcze chętniej Caymana). Chociaż… mogło by to być również BMW M2…, ale o tym kiedy indziej.
Czy Porsche 718 Boxster faktycznie jest aż tak dobry – opinia dziennikarzy motoryzacyjnych
Między spisaniem wrażeń z jazdy Porsche 718 Boxster a ich publikacją – trochę czasu to zajmuje – do ręki wpadł mi w ręce magazyn „Car”. To jeden z najbardziej prestiżowych magazynów motoryzacyjnych na świecie. Redaktorzy „Car” przygotowali wielkie porównanie samochodów sportowych. W zestawieniu mieliśmy Porsche 911 R, Alfę Romeo Giulię Quadrifoglio, BMW M2, BMW M4 GTS, Ferrari 488 Spider, Forda Focusa RS, Hondę NSX, Lamborghini Huracana LP580-2, McLarena 675LT Spider oraz Porsche 718 Cayman S.
Samochody były porównywane i oceniane przez 4 dziennikarzy motoryzacyjnych, którzy naprawdę znają się na rzeczy. W klasyfikacji końcowej 718 Cayman S zajął 4 pozycję za McLarenem, 911 R i Ferrari, ale jak zauważył jeden z redaktorów:
Jeżeli cena miałaby znaczenia – a w realnym świecie, poza tym porównaniem, ma ogromne – zwyciężyłby Cayman S. To niezwykle wszechstronne i najlepiej prowadzące się auto w tym gronie. Czyli spokojne i jednocześnie chętne do ostrej jazdy, a także łatwe do opanowania i bardzo zwinne.
W kolejnej opinii na temat Porsche 718 czytamy:
Porsche 718 Cayman pozostaje wzorem zachowania na drodze wśród przystępnych modeli sportowych. Jest tak dobre, że większość sprawnych przednionapędowych samochodów okazuje się przy nim zwinna niczym biegacz w butach ze związanymi sznurówkami.
I jeszcze jedna:
Niewygórowana cena, wygląd supersamochodu, idealna pozycja za kierownicą i niezwykle dobrze pracujące zawieszenie sprawiają, że obok tego samochodu nie przejdziesz obojętnie. Jego wyważenie jest tak perfekcyjne, że na drodze daje on nawet więcej radości niż 911 R.
Cóż, wygląda na to, że redaktorzy magazynu „Car” przychylają się do mojego wyboru.
No dobra, już na sam koniec jeszcze jedna opinia innego, znanego dziennikarza moto:
Jako samochód sportowy, Cayman jest po prostu spektakularny. Płynie po drodze jak miód po nagim ciele Cameron Diaz. Tylko szybciej.
~Jeremy Clarkson
Więcej o samochodach Porsche na PremiumMoto.pl
Zobacz również obszerne wrażenia z jazdy wszystkimi odmianami Porsche Panamery
Niezwykła historia Małego Drania – Porsche 550
Porsche 718 Boxster – dane techniczne
Silnik |
|
Rodzaj | 4-cylindrowy, w układzie przeciwsobnym (boxer), pojedyncze turbo, umieszczony centralnie |
Pojemność | 1988 cm3 |
Średnica cylinda | 91,0 mm |
Skok cylindra | 76,4 mm |
Moc maksymalna | 300 KM przy 6500 obr./min |
Maksymalny moment obr. | 380 Nm od 1950 obr./min do 4500 obr./min |
Stopień sprężenia | 9,5:1 |
Maksymalna prędkość obrotowa | 7500 obr./min |
Chłodzenie | ciecz |
Podwozie |
|
Wspomagania układu kierowniczego | elektryczne wspomaganie ze zmiennym przełożeniem |
Przełożenie układu kierowniczego | od 15,0:1 do 12,4:1 |
Promień zawracania | 10,98 m |
Hamulce | Zaciski 4-tłoczkowe |
Przód | Tarcze stalowe o średnicy 330 mm i grubości 28 mm |
Tył | Tarcze stalowe o średnicy 299 mm i grubości 20 mm |
Wymiary |
|
Długość | 4379 mm |
Szerokość | 1801 mm (z lusterkami) |
Wysokość | 1281 mm |
Rozstaw osi | 2475 mm |
Rozstaw kół – przód | 1515 mm |
Rozstaw kół – tył | 1532 mm |
Masa i pojemności |
|
Pojemność bagażnika | 275 l (150 l z przodu i 125 l z tyłu) |
Masa własna (DIN) | 1335 kg (manual) 1365 kg (PDK) |
Maksymalne obciążenie | 1655 kg (manual) 1685 kg (PDK) |
Stosunek masy do mocy | 4,5 kg/KM |
Osiągi |
|
Prędkość maksymalna | 275 km/h |
0-100 km/h | 5,1 s (manual) 4,9 s (PDK) 4,7 s (PDK i Sport+) |
0-160 km/h | 11,3 s (manual) 11,1 s (PDK) 10,8 s (PDK i Sport+) |
0-200 km/h | 18,3 s (manual) 18,1 s (PDK) 17,8 s (PDK i Sport+) |
Zużycie paliwa |
|
W mieście | 9,9 l/100 km (manual) 9,0 l/100 km (PDK) |
W trasie | 6,0 l/100 km (manual) 5,7 l/100 km (PDK) |
Średnie | 7,4 l/100 km (manual) 6,9 l/100 km (PDK) |
Pojemność zbiornika paliwa | 54 l |
Porsche 718 Boxster – co i za ile – polecane elementy wyposażenia dodatkowego
Zbiornik paliwa 64 l | 533 zł |
Porsche Torque Vectoring (PTV) z mechaniczną blokadą mechanizmu różnicowego tylnej osi | 5 854 zł |
Porsche Active Suspension Management (PASM) | 6 385 zł |
Moduł nawigacji do Porsche Communication Management (PCM) | 7 077 zł |
Sportowa skórzana kierownica GT | 1 224 zł |
Pedały i podnóżek w sportowej stylistyce | 799 zł |
Pakiet Sport Chrono z dynamicznym zawieszeniem skrzyni biegów | 8 035 zł |
Przyciemniane reflektory biksenonowe w połączeniu z Porsche Dynamic Light System (PDLS) | 6 333 zł |
Sportowy układ wydechowy (końcówka układu wydechowego w kolorze czarnym) | 10 056 zł |
Przyciemnione tylne światła | 2 102 zł |
Porsche 718 Boxster – dodatkowe zdjęcia
Porsche 718 Boxster – test wideo
Za pomoc w realizacji tego materiału dziękuję firmie Prozone