Jako jedyny w Polsce blog motoryzacyjny poświęcony samochodom klasy premium (i luksusowym) mamy poczucie obowiązku – misję – podsumowania roku 2014 w tym specyficznym segmencie rynku. No bo kto, jak nie my? Zobaczcie, jak przedstawiał się rozkład sił marek i modeli premium w Polsce, kto rządził i dzielił, dlaczego Volvo może mówić o sukcesie i czemu w tym segmencie wieje nudą.
UWAGA: jest już najbardziej aktualne zestawienie sprzedaży samochodów klasy premium w Polsce
Samochody segmentu premium, co rusz stają się celem ataku kolejnych, oświeconych motoblogerów, którzy deprecjonują wartość i znaczenie aut z wyższej półki. Argumenty, że Audi A3 to przecież droższy Golf, każdy Lexus to Toyota, a cała ta otoczka premium to naciąganie klientów, trafiają na podatny grunt internetowych teoretyków motoryzacji, którzy z aprobatą przyklaskują takim wywodom. Ale teoria swoje, a praktyka swoje.
Ranking sprzedaży Lamborghini, Ferrari, Bentleya i pozostałych marek luksusowych w Polsce
Fakty są takie, że rynek samochodów premium rośnie w siłę, bez względu na to, jakby o nich nie pisano. Liczby nie kłamią. Nie od dziś wiadomo, że kiedy jest dobrze, to sprzedaż drogich aut rozkwita, a kiedy jest źle to i tak radzą sobie one zdecydowanie lepiej niż cała reszta. W 2014 było dobrze. Wszystkie marki premium bez wyjątku odnotowały wzrosty.
Według danych CEPiK (Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców) opublikowanych przez SAMAR, w 2014 roku zarejestrowano 31,5 tys. nowych samochodów z segmentu premium, a więc o 28 proc. (!) więcej niż w roku 2013. W skrócie oznacza to, że co 10 nowe auto zarejestrowane w Polsce należało właśnie do tego segmentu. Z pewnością tak owocny rok dla marek premium jest po części zasługą pojawienia się tzw. „okienka derogacyjnego” w pierwszym kwartale 2014. Dawało ono możliwość pełnego odliczenia podatku VAT od samochodów osobowych z homologacją ciężarową. Oj przybyło w naszym kraju ciężarowych Volvo, BMW i Audi.
Zobacz nasze testy samochodów klasy premium
Z analiz raportu KPMG: „Rynek dóbr luksusowych w Polsce”, wynika że segment premium (i luksusowy) jest obecnie najbardziej dynamicznie rozwijającą się i jednocześnie najbardziej stabilną częścią polskiego rynku samochodów osobowych. Mimo, że wyniku z 2014 raczej nie uda się powtórzyć w 2015, to i tak prognozy są obiecujące.
Rynek samochodów klasy premium w Polsce w roku 2014 – marki
Kto w 2014 zgarnął największą część tego lukratywnego rynku? Mercedes? Audi? Nie. BMW. Łącznie BMW sprzedało 7715 nowych samochodów, czyli o 23 proc. więcej niż w 2013 roku. O drugie miejsce do samego końca rywalizowało Audi i Mercedes. I tu sytuacja się trochę komplikuje. Z jednej strony Mercedes chwali się, że odniósł historyczny rekord, sprzedając w 2014 roku 7493 nowych samochodów osobowych. Audi z wynikiem 7020 sprzedanych egzemplarzy uplasowałoby się na miejscu trzecim. Ale… Dane ogłoszone przez Mercedesa uwzględniają samochody dostawcze w wersji osobowej (Citan, Vito, Viano…) – czyli takie nie do końca premium. Po dokonaniu korekty wynik Mercedesa okazuje się niższy, od tego uzyskanego przez Audi i wynosi 6951 egzemplarzy. Ostateczna klasyfikacja producentów przedstawia się więc jak na poniższym zestawieniu.
Co ciekawe największe wzrosty sprzedaży – bo ponad 100-procentowe – odnotowały dwie marki japońskie – Lexus skoczył o 109 proc., a Infiniti aż o 150 proc. w porównaniu z rokiem 2013. W przypadku Lexusa to zasługa modelu NX, na wzrost Infiniti zapracowało QX50 (kiedyś FX) i nowe Q50. Warto też zauważyć niezwykle zbliżony poziom wzrostu (2014 vs 2013) wśród trzech wiodących, niemieckich marek premium. Szczegółowe dane ilościowe zestawiliśmy w poniższej tabeli. Może nasuną Wam się jakieś ciekawe wnioski?
Marka | 2013 | 2014 | 2014 vs 2013 |
BMW | 6268 | 7720 | +23 proc. |
Audi | 5575 | 7020 | +26 proc. |
Mercedes | 5523 | 6951 | +26 proc. |
Volvo | 4916 | 5838 | +19 proc. |
Lexus | 827 | 1726 | +109 proc. |
Mini | 781 | 901 | +15 proc. |
Land Rover | 640 | 747 | +16 proc. |
Porsche | 415 | 709 | +71 proc. |
Infiniti | 165 | 412 | +150 proc. |
Jaguar | 186 | 179 | +2 proc. |
Razem | 24645 | 31456 | +28 proc. |
Rynek samochodów klasy premium w Polsce w 2014 roku – modele
Druzgocąca (i trochę przybijająca) jest dominacja SUV-ów wśród najpopularniejszych modeli segmentu premium na Polskim rynku w 2014 roku. Pośród pięciu bestsellerów, na pierwszych czterech miejscach mamy SUV-y. Co ciekawe do piątki załapały się dwa modele Volvo, które jako marka pod względem wielkości sprzedaży uplasowało się dopiero na 4 miejscu.
Marka i model | Liczba sprzedanych egzemplarzy |
Volvo XC60 | 2776 |
Audi Q5 | 1734 |
BMW X5 | 1405 |
BMW X3 | 1399 |
Volvo V40 | 1368 |
I to właśnie Volvo, mimo czwartej pozycji pod względem ogólnej sprzedaży zasługuje na szczególną uwagę. Najpopularniejszy SUV oraz hatchback segmentu premium w Polsce należy właśnie do szwedzkiej marki. Podobnie, jak XC60 znacznie odskoczyło SUV-om od Mercedesa, BMW i Audi, tak V40 zdystansowało hatchbacki niemieckiej, wielkiej trójki. Volvo V40 (ceny od 81 300 zł) zdecydowanie wyprzedziło Mercedesa klasy A (cena od 92 100 zł) i Audi A3 (cena od 90 300 zł), nie wspominając o BMW serii 1 (cena od 87 200 zł).
Co jeszcze? W zasadzie nic nowego. Wygląda na to, że każda SUV-owa nowość w tej klasie to nadal gwarancja sukcesu. Wystarczy spojrzeć na sprzedaż Lexusa NX300h (cena od około 170 tys. zł). Auto miało premierę w połowie roku, w Polsce zadebiutowało we wrześniu i w ciągu zaledwie 4 miesięcy zarejestrowano aż 555 egzemplarzy. A to tyle co X5 w ciągu całego 2013 roku. Cóż, polska klasa premium SUV-em stoi… Przyjrzyjmy się więc bliżej wynikom sprzedaży poszczególnych marek.
Rynek samochodów klasy premium w Polsce w 2014 roku – BMW
W 2014 roku BMW odnotowało 23-procentowy wzrost rejestracji w porównaniu z rokiem 2013. Co prawda Audi i Mercedes skoczyły w tym czasie o 26 proc., ale to BMW ponownie okazało się najbardziej popularną marką segmentu premium w Polsce.
BMW sprzedało dwukrotnie więcej „emek” niż w 2013 roku, bo aż 46 sztuk. To m.in. zasługa wprowadzenia do oferty nowego M3 i M4. Wersje M Performance odnotowały 60 proc. wzrost, do 186 egzemplarzy. Co ciekawe, aż 77 proc. klientów BMW decydowało się na wersję z napędem na wszystkie koła xDrive. Warto jednak zaznaczyć, że ten znaczący udział procentowy xDrive wynika z nadreprezentacji SUV-ów w ogólnej strukturze sprzedaży (X5 dostępne jest jedynie z napędem 4×4), a nie niechęci kierowców BMW do napędu na tył. Nieźle radziło sobie również elektryczne i3, którego sprzedaż sięgnęła 42 egzemplarzy. Ta wielkość może i nie robi wrażenia, dopóki nie zauważymy, że w 2014 roku sprzedano ogółem niewiele ponad 80 aut z napędem eklektycznym.
Rynek samochodów klasy premium w Polsce w 2014 roku – Audi
W 2014 roku w Polsce zarejestrowano 7020 nowych samochodów Audi, co przełożyło się na 26 proc. wzrost w stosunku do całego roku 2013. Zaskakująca dla nas jest mocna pozycja wysłużonego już Q3, który przy sprzedaży na poziomie 923 egzemplarzy okazał się drugim najpopularniejszym modelem w gamie. Nikt nie pokusił się natomiast na R8, TT Roadstera oraz… trójdrzwiowe odmiany A1 i A3. Największym wzięciem cieszyło się… nie zgadniecie… Q5.
Rynek samochodów klasy premium w Polsce w 2014 roku – Mercedes-Benz
Co ciekawego u Mercedesa? Cóż, warto zwrócić uwagę na sukces klasy S. Nowa klasa S – mimo iż nie do końca taka nowa, jak sugeruje to Mercedes-Benz – sprzedała się aż w 544 egzemplarzach, a to niemal czterokrotnie więcej w porównaniu do (również odnowionego) Audi A8 (162 egzemplarze) i nieco starszego BMW serii 7 (131 egzemplarzy).
Spektakularne wzrosty odnotowały także modele serii AMG. W Polsce zarejestrowano 332 egzemplarze Mercedesów sygnowane przez Aufrecht Melcher Großaspach (przy 408 sprzedanych). Dla porównania w 2013 było to raptem 112 egzemplarzy.
Model | Liczba egzemplarzy |
A45 AMG | 104 |
CLA45 AMG | 94 |
S AMG | 56 |
GLA45 AMG | 19 |
GL63 AMG | 18 |
E63 AMG | 13 |
Ciekawe, że o ile w przypadku BMW i Audi trzon sprzedaży stanowiły SUV-y, to u Mercedesa czołowe pozycje zajmują klasyczne sedany oraz hatchback. Dopiero na 4 miejscu mamy Mercedesa GLA. Taka nietypowa, jak na nasz rynek, struktura sprzedaży wynika z faktu, że wszystkie SUV-y Mercedesa to obecnie już leciwe konstrukcje. Dopiero rok 2015 przyniesie w tej kwestii znaczące zmiany. Mercedes zapowiada modernizację wszystkich swoich SUV-ów.
Rynek samochodów klasy premium w Polsce w 2014 roku – Volvo
XC60 i V40 zawojowały nasz rynek w 2014 roku, a Volvo zwiększyło sprzedaż o 19 proc. względem roku 2013. Przy ogromnym wyczekiwaniu na nowe XC90, właściwie nikt nie zainteresował się już odchodzącą wersją flagowego SUV-a szwedzkiej marki. Podobnie było w przypadku BMW X5 w 2013 roku. Swoją drogą, w 2015 roku szykuje się intrygująca rywalizacja – nowe XC90 vs nowe Q7 vs odnowione X5.
Do świetnego wyniku XC60 w dużej mierze przyczyniło się tzw. okienko derogacyjne. Nie ukrywa tego nawet sam prezes Volvo Car Poland.
– W ubiegłym roku cała branża motoryzacyjna skorzystała na przepisach przejściowych dotyczących podatku VAT, które sprawiły, że na 3 miesiące powróciły samochody z tzw. kratką. Spośród przedstawicieli segmentu premium, to właśnie Volvo było liderem sprzedaży takich aut. Należy jednak zaznaczyć, że samochody z homologacją ciężarową stanowiły tylko jedną czwartą sprzedaży rocznej (…) – mówi Arkadiusz Nowiński, prezes Volvo Car Poland.
Rynek samochodów klasy premium w Polsce w 2014 roku – Lexus
Śmiemy zaryzykować stwierdzenie, że nawet sam Lexus nie spodziewał się tak wielkiego parcia na nowego, hybrydowego SUV-a – konkurenta dla X3 i Q3. NX300h z pewnością zdominuje sprzedaż Lexusa również w tym roku i wraz z IS będą napędzać sprzedaż japońskiej marki.
Rynek samochodów klasy premium w Polsce w 2014 roku – MINI
Dzięki wejściu na rynek nowej generacji podstawowego modelu MINI, a później jego pięciodrzwiowej wersji, MINI jako marka zamknęła rok z całkiem niezłym wynikiem 901 zarejestrowanych egzemplarzy. Tak czy inaczej, u MINI też rządził SUV.
Rynek samochodów klasy premium w Polsce w 2014 roku – Land Rover
Land Rover zanotował w Polsce 16 proc. wzrost i sprzedał więcej samochodów niż Porsche. Ale ile i jakich modeli? Tego nie udało nam się ustalić.
Rynek samochodów klasy premium w Polsce w 2014 roku – Porsche
Może pamiętacie jeszcze tę nagonkę na Porsche towarzyszącą wprowadzaniu Cayenne, a później Panamery do oferty. I proszę. Jak wspomnieliśmy na początku – internetowi teoretycy mogą sączyć jad, a ludzie, którzy faktycznie kupują Porsche, mają to gdzieś. Bo to właśnie Cayenne i Panamera były najchętniej wybieranymi modelami.
Swoją drogą, ciekawe jakby dzisiaj wyglądała marka Porsche, gdyby w ofercie posiadała jedynie 911 (nawet w tych 140 wersjach). W porównaniu z rokiem 2013, to właśnie sprzedaż 911 skoczyła najbardziej, bo aż o 54 proc. Warto odnotować dwie rejestracje hybrydowego 918, które przy cenie 3,9 mln zł w 2014 roku było najdroższym, nowym samochodem na naszym rynku. Obecnie nie jest już oferowane, ale wygląda na to, że oba egzemplarze zostały w naszym kraju.
Rynek samochodów klasy premium w Polsce w 2014 roku – Infiniti
Mimo wielkiego szumu wokół nowego sedana Q50, i jego pozytywnego odbioru, sprzedaż Infiniti w Polsce w 2014 roku również zdominował (nie najmłodszy) już SUV – QX70 (czyli FX pod nową nazwą).
Segment premium vs rynek samochodów osobowych w Polsce w 2014 roku
Podczas gdy rynek nowych samochodów w Polsce, w 2014 roku odnotował 12 proc. wzrost, segment premium skoczył o niemal 30 proc. Analizując strukturę sprzedaży poszczególnych modeli można zauważyć, że głoszona wszem i wobec moda na SUV-y jest wyłącznie domeną segmentu premium. Wśród 5 najpopularniejszych modeli na polskim rynku w 2014 roku, nie ma ani jednego SUV-a. Dopiero na 10 miejscu pojawia się Dacia Duster.
XC60 | Octavia |
Q5 | Fabia |
X5 | Focus |
X3 | Golf |
V40 | Astra |
Szukasz wyników sprzedaży Maserati, Ferrari, Lamborghini czy Bentleya w Polsce?
Zobacz wyniki sprzedaży i ranking samochodów marek luksusowych w Polsce w roku 2014
Uwagi do zestawienia
Przy przygotowaniu naszego zestawienia korzystaliśmy z oficjalnych danych importerów oraz danych PZPM/CEPiK dotyczących rejestracji nowych samochodów segmentu premium w Polsce w roku 2014 (obejmuje auta „z kratką”). Wspieraliśmy się również raportem KPMG oraz danymi instytutu monitorowania rynku motoryzacyjnego SAMAR. Niniejsze dane nie uwzględniają trudnego do oszacowania zjawiska reeksportu. Polega ono na tym, że część z zarejestrowanych w Polsce samochodów nie trafia do polskich odbiorców. W skrócie oznacza to, że np. nie każdy z 555 sprzedanych Lexusów NX jeździ jeszcze po naszych drogach.