Wyścigi samochodowe i wydarzenia w Polsce: tory, zawody i festiwale

Gran Turismo Polonia 2023

Witamy w Polsce! Siedemnaście lat temu, w 2005 roku, 42 supersamochody przyjechały do Polski na pierwszą edycję Gran Turismo Polonia. Trzy lata później stało się ono najważniejszym wydarzeniem supersamochodowym w casino online Polsce. Ale oczywiście nic z tego nie było wtedy znane.

 Podobnie jak w 2021 i 2022 roku, Gran Turismo Polonia jest teraz zarówno podróżą samochodową po Polsce, jak i wydarzeniem wyścigowym. Rozpocznie się od trzech dni na głównych torach w Polsce, odwiedzając ważne miasta i piękne miejsca. Ostatnie dwa dni spędzimy na fantastycznym torze wyścigowym w Poznaniu, który jest szczególnie ceniony przez kierowców.

 

100 supersamochodów w podróży po Polsce

Po Polsce będzie podróżować ponad 100 supersamochodów. Przy tak dużej liczbie samochodów skala podróży jest ogromna. Nie zabraknie policyjnej eskorty, a czasem i odrobiny zabawy.

 W niektórych miejscach na trasie powstają odcinki specjalne. Ulicę lub drogę specjalnie dla siebie, tworząc imponujące doświadczenie dla ogółu społeczeństwa.

 

Trasa na rok 2023: Warszawa – Gdańsk – Kołobrzeg – Poznań

Gran Turismo Polonia 2023 rozpoczyna się w Warszawie. Następnie wszyscy udadzą się do historycznego Torunia, miasta Mikołaja Kopernika, człowieka, który 500 lat temu umieścił Słońce w centrum Układu Słonecznego.

 Po Toruniu trasa prowadzi ultraszybką płatną drogą do Gdańska, gdzie zatrzymamy się na Starym Mieście i zjemy kolację nad rzeką. W ciągu następnych kilku dni podróż będzie kontynuowana przez piękny Kaszubski Park Narodowy do nadmorskiego Kołobrzegu, a następnie na południe do Poznania. W Poznaniu spędzimy dwa dni podróżując wzdłuż trasy wyścigu Tor Poznań. Impreza potrwa łącznie siedem dni, w tym sześć noclegów w hotelach. Dwa dni jazdy po Torze Poznań. Pełny program z kolacjami w wybranych restauracjach każdego wieczoru, wstęp VIP do klubów nocnych w Warszawie, Gdańsku i Poznaniu. Bezpieczny parking dla Twojego supersamochodu. Jak zawsze, wszystko jest wliczone w cenę.

Autocross i Rallycross w Poznaniu

Ponad 100 zawodników wzięło udział w zawodach rallycrossowych i autocrossowych, które odbyły się w dniach 12-13 sierpnia w Poznaniu. Kierowcy rywalizowali w 6. rundzie FIA-CEZ Rallycross Championship, 5. rundzie Mistrzostw Polski Rallycross oraz 4. rundzie Pucharu Polski Autocross.

 Podczas dwóch dni zawodnicy ostro walczyli, najpierw o jak najlepszy czas w czterech biegach kwalifikacyjnych, następnie najlepsi rywalizowali w półfinałach, gdzie wyłoniono uczestników biegów finałowych. W Mistrzostwach Polski w SC Cup wystartowało 27 zawodników, a po eliminacjach najlepszy okazał się Wiktor Dudek, tuż za nim uplasowali się Julian Śmiechowski i Jakub Kabat. Śmiechowski i Dudek wygrali półfinał, a następnie Śmiechowski potwierdził swoje dobre przygotowanie w wyścigu finałowym, pokonując Dudka i Bartłomieja Mireckiego.

Po Poznań Tour w klasyfikacji sezonu prowadzi Mirecki (101 pkt.), przed Śmiechowskim (92 pkt.) i Dudkiem (87 pkt.). Do końca sezonu pozostały jeszcze dwie rundy, a końcowa klasyfikacja sezonu będzie znana po odjęciu dwóch najgorszych wyników poszczególnych zawodników.

5 wydarzeń, na które warto zwrócić uwagę w ERC Polska

Sezon Rajdowych Mistrzostw Europy 2023 zbliża się do jednej czwartej dystansu, składającego się z dwóch bardzo różnych etapów w Portugalii i na Wyspach Kanaryjskich.

 Ale w trzeciej rundzie, podobnie jak w pozostałej części sezonu, mistrzostwa wracają na kontynent, a Rajd Polski rozpoczyna serię trzech szybkich wyścigów szutrowych.

 Rajd Polski, jako jedna z najstarszych imprez samochodowych, był kiedyś częścią kalendarza Rajdowych Mistrzostw Świata i z pewnością ma bogatą historię.

 Ale jest też na co czekać!

 

Odpowiedź Ostberga

Po dobrym występie w Rally Serras de Fafé, Rajd Wysp Kanaryjskich okazał się katastrofą dla Madsa Østberga, który stracił przedni wał napędowy w swoim Citroënie C3 Rally2.

 W rezultacie Norweg nie był w stanie zdobyć punktów w drugiej rundzie, ponieważ jego rywal w mistrzostwach, Hayden Paddon, dołożył punkty z drugiego miejsca do swojego zwycięstwa w Fafie.

 W ERC dozwolone są obniżone wyniki, ale mimo to Ostberg będzie chciał odpowiedzieć swojemu byłemu rywalowi z WRC w ten weekend – i nie stawiaj na jego wyniki, ponieważ Ostberg zawsze był szybki na szybkich odcinkach.

 

Czy mistrz może utrzymać tempo?

Panujący mistrz ERC, Efren Llarena, prowadził od samego początku Rajdu Wysp Kanaryjskich, a następnie zajął trzecie miejsce. Rzecz w tym, że był w formie.

 Inaczej było jednak na pierwszym etapie, kiedy Hiszpan otwarcie walczył o wyprzedzenie swojej Škody Fabii RS Rally2.

 Odcinki Rajdu Serras de Fafé znacznie różnią się charakterem od tego, co czeka nas w Polsce, ale pytanie brzmi, czy Llarena będzie nadal nabierał rozpędu na Wyspach Kanaryjskich, czy też zatrzyma się, tak jak zrobił to w Portugalii?

 Jeśli ma jakąkolwiek nadzieję na utrzymanie tytułu, będzie musiał to zrobić, biorąc pod uwagę silną konkurencję w ERC w tym sezonie.

 

Potencjalne cuda z dzikimi kartami

Hayden Paddon i Mads Østberg są oczywistymi pretendentami do zwycięstwa, biorąc pod uwagę ich umiejętności w WRC. Piękno ERC polega jednak na zdolności lokalnych ekspertów do sprawienia niespodzianki i obalenia establishmentu.

 Jednym z faworytów musi być kierowca WRC2 Miko Marcic, który wygrał swoją domową rundę 12 miesięcy temu i powraca, aby bronić tego zwycięstwa.

 Martins Cesc jest znany ze swojej szybkości w tego typu imprezach, a mistrz WRC 2020 Junior Tom Kristensson poradził sobie niesamowicie dobrze w zeszłym roku, zajmując drugie miejsce w klasyfikacji generalnej – i wygrywając zeszłoroczne mistrzostwa Polski!

 Następnie należy wziąć pod uwagę Mathieu Franceschiego – Francuza, który wygrał każdy rajd, w którym wystartował w 2022 roku, a większość z nich na szutrze.

 A co z Mikko Heikkilä? Fin odegrał ważną rolę w pierwszej rundzie, a polskie odcinki powinny być bardziej jak w domu niż cokolwiek, na czym rywalizował w tym roku.

 

Fiesta kontra Clio Rally

Zgłoszenie do ERC3 może składać się z zaledwie czterech samochodów, ale co dziwne, daje światu pierwszą szansę na zobaczenie bitwy między producentami w dywizji Rally3.

Renault Clio Rally3, które dopiero co przeszło homologację pod koniec ubiegłego miesiąca, zadebiutuje w ERC w rękach argentyńskiego kierowcy Paulo Sorii i tym samym stanie do walki ze zmodernizowaną Fiestą Rally3 Evo od M-Sport Poland prowadzoną przez Johna Armstronga.

 Ważne jest jednak, aby nie przywiązywać zbyt dużej wagi do rywalizacji, ponieważ to tylko jeden rajd, co oznacza jeden rodzaj nawierzchni, a Armstrong jest bardziej doświadczonym z dwóch kierowców.

 Ale nie tylko my, ale i potencjalni klienci będą mieli co czytać o tym pojedynku, gdy zaczną się wyłaniać mocne i słabe strony Fiesty i Clio.

Rozpoczyna się ERC Juniorów

Jeśli juniorów WRC nazywa się gwiazdami jutra, to ta grupa jest gwiazdami jutra.

 Połowa maja to późny początek sezonu, ale Junior ERC w końcu startuje w Polsce z imponującą liczbą 16 samochodów. W przeciwieństwie do Junior WRC, jest to otwarta formuła samochodowa (choć wszystkie załogi mają kontrolowanego dostawcę opon Hankook).

 Peugeot, Ford, Opel i Renault będą reprezentowane przez kierowców z 11 różnych krajów i trzech różnych kontynentów!

 Warto mieć ich na oku, ponieważ zaciekle walczą o pierwsze miejsce w wyścigu o tytuł w tym sezonie. Ktokolwiek wygra, otrzyma dotowaną wycieczkę do Junior WRC, tak jak Laurent Pellier w tym roku.

Festiwal Złombol 2023

Złombol to międzynarodowy rajd charytatywny, którego głównym celem jest zebranie funduszy na zakup towarów i wycieczek dla dzieci z domów dziecka. Każda załoga chcąca wziąć udział w rajdzie zbiera pieniądze poprzez znalezienie dobroczyńców, którzy wpłacą określoną kwotę na konto funduszu w zamian za powierzchnię reklamową na samochodzie uczestniczącej załogi.

 Historia Złombolu rozpoczyna się w 2007 roku, kiedy to trójka śmiałków wyruszyła do Monako do kasyna w Monte Carlo, zbierając 14 tysięcy złotych dla dzieci z domów dziecka. Początkowo wyprawa miała być tylko wycieczką po Polsce, ale uczestnicy stwierdzili, że nie zdobędą potrzebnego im rozgłosu, a nawet ich wyprawa przejdzie bez echa. Jak przyznają sami organizatorzy, była to pierwsza wyprawa, która otworzyła im oczy na potrzeby tego typu placówek. W 2008 roku odbyła się również wyprawa do Monte Carlo, ale liczba załóg wzrosła do 13 samochodów. W 2009 roku wyprawa liczyła 21 załóg, ale celem podróży było.

Koło podbiegunowe. Po tej wyprawie nastąpił boom, który rozsławił Złombol. Do tego stopnia, że każdy właściciel wiedział, co to jest, dokąd zmierza, a przede wszystkim, komu pomaga. W 2010 roku zgłosiło się ponad 200 zespołów, a ponad 100 z nich wzięło udział. Prawdziwy rekord padł w 2022 roku – w albańskim Złombolu zarejestrowało się ponad 950 drużyn.

Złombol 2023 – plan podróży. Gdzie pojadą stare samochody?

Tegoroczny Złombol rozpocznie się 1 lipca na Stadionie Śląskim w Chorzowie i poprowadzi do Portugalii. Uczestnicy tegorocznych zawodów będą mieli do pokonania ponad 3000 kilometrów w jedną stronę, gdzie w zależności od wybranej trasy przejadą przez 7 lub 8 krajów. Organizatorzy zaproponowali dwie trasy dojazdowe – północną, która przebiegać będzie przez Polskę, Czechy, Niemcy, Szwajcarię, Francję, Hiszpanię i Portugalię oraz południową, która wystartuje z Polski przez Czechy, Austrię, Słowenię. Włochy, Francję, Hiszpanię, Andorę i Portugalię.

Biorąc pod uwagę historię Złombolu, będzie to najbardziej wymagający etap tego rajdu….. Dodatkowo termin, w którym zawodnicy będą musieli zmierzyć się z trasą (bo lato w pełnej krasie) sprawia, że będzie to prawdziwe złoto dla odważnych. Dokładna trasa rajdu jest obmyślana dowolnie, zgodnie z predyspozycjami – są załogi, które chcą pokonać trasę w 72 godziny, są też takie, które bez pośpiechu dawkują sobie równe porcje kilometrów. Nic nie jest narzucane z góry – każdy znajdzie tu swoją drogę.

 

Warsaw Oldtimer Show

Warsaw Oldtimer Show to największa wystawa branży samochodów zabytkowych w Europie Środkowo-Wschodniej, wydarzenie, które przyciąga pasjonatów zabytkowych aut z całej Polski i nie tylko. W halach wystawienniczych Ptak Warsaw Expo znajdzie się rozrywka dla rodzin z dziećmi, a także strefy biznesowe i konferencyjne dla inwestorów i kolekcjonerów. Zaprezentujemy ponad 1500 kultowych klasycznych samochodów i motocykli na powierzchni wystawienniczej ponad 100 000 m².

Oprócz samej wystawy odbędzie się również giełda samochodów klasycznych, zlot samochodów zabytkowych oraz inne atrakcje, takie jak strefa militarna, wystawy renowacyjne czy strefa części samochodowych. Już dziś zapraszamy wszystkich miłośników klasyków i motoryzacji w ogóle na najważniejsze wydarzenie roku.

Hej! A widziałeś już znany i lubiany Instagram PremiumMoto? >>
close-image