Od momentu zaprzestania produkcji Forda Focusa RS, w segmencie kompaktów o mocy powyżej 300 KM pozostało jedynie Audi RS3. Teraz pojawił się konkurent z Bawarii – BMW M135i. Co ma do zaoferowania?

 

 

 

Jeszcze w latach 80’ ub. wieku, większość sportowych aut zadowalało się mocą rzędu 200 KM. Obecnie w każdym supermarkecie możemy kupić niewiele słabsze kosiarki, a blisko 600-konne motory można znaleźć nawet pod maską pseudoterenówek.

Z tego względu nie dziwi już moc ponad 300 KM w kompaktowych hatchbackach. Do niedawna w salonach Forda można było spotkać Focusa RS z 305-, a nawet 350-konnym (w wersji RS500) motorem. 340-konne Audi RS3 nadal można kupić, choć nowa generacja „A-trójki” wejdzie na rynek już niebawem.

Do grona producentów mocnych kompaktów dołącza BMW. Model M135i z linii M Performance to topowa odmiana serii 1. Pod jej maską znajduje się wzdłużnie umieszczony motor N54 o pojemności 3 litrów, sześciu cylindrach oraz mocy 320 KM. Moment obrotowy 450 Nm dostępny jest już od 1300 obr./min – „niżej” niż w większości silników diesla. Moc będzie przekazywana na tylne (a jakże!) koła za pomocą sześciobiegowej skrzyni manualnej bądź znanego z innych modelu BMW „automatu” o ośmiu przełożeniach. Będzie także dostępna wersja z napędem na 4 koła xDrive. Najmocniejsza seria 1 będzie w stanie przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 5,1 sekundy (z automatem o 0,2 s krócej), i rozpędzić się maksymalnie do prędkości 250 km/h (ograniczonej elektronicznie).

„Jedynka” to pod wieloma względami auto bezkonkurencyjne. Jest jedynym kompaktem na rynku, który pozostaje wierny klasycznemu układowi, tj. silnik z przodu i napęd na tył. Żaden inny mały hatchback nie jest też oferowany z sześciocylindrowym motorem, a kiedy zakończy się produkcja Audi RS3 (a nastąpi to już wkrótce) – żaden nie będzie równie mocny.

Czy M135i to zatem król hot hatchy? Na razie tak. Przynajmniej dopóki konkurencja ze Stuttgartu nie wytoczy artylerii w postaci klasy A25 AMG. Plotka głosi bowiem, że mały Mercedes ma dysponować mocą 340 KM i napędem 4×4… Tymczasem, M135i w sprzedaży pojawi się jeszcze w tym roku w cenie około 150 tys. zł.

 

Tekst: Mateusz Klimek

Źródło: BMW

O Autorze

Kim ja w ogóle jestem i co tutaj robię? Od ponad 10 lat zawodowo testuję i recenzuję nowe modele samochodów. Kiedyś jako dziennikarz motoryzacyjny, dzisiaj bardziej niezależnie i lifestyle’owo, jako bloger i freelancer. Staram się wyjaśniać, doradzać i pomagać Wam w Waszych motoryzacyjnych problemach. Nowe samochody to po prostu moja praca. Szczególnie te klasy premium, ponieważ cenię sobie komfort, dbałość o detale oraz emocje, które wynikają z połączenia tych dwóch aspektów.

Podobne posty

Jedna odpowiedź

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany

O co chodzi z tym premium?!

Ten ebook zmieni Twoje spojrzenie na drogie samochody

Pobiesz swój egzemplarze ebooka Premium Feel!
POBIERAM MÓJ EGZEMPLARZ
close-link

Przepraszam, że przeszkadzam, ale...
...moja mama mówi, że mam super Instagrama i powienienem się nim chwalić. 
Zapraszam w wolnej chwili.

close-link