Zapraszamy Was na kolejny etap naszej wycieczki po Muzeum Porsche. Przed Wami najciekawsze „eksponaty” zaprezentowane w kolejności chronologicznej. Poznajcie historię niezwykłych samochodów z Zuffenhausen – model po modelu. Zobaczcie, jak konsekwentna jest stylistyka Porsche. Cudowne charakterystyczne linie współczesnej 911 powstały już w 1939. Miłego zwiedzania.

 

Type 64

Rok produkcji: 1939
Silnik: rzędowy, 4-cyl
Pojemność: 1131 cm³
Moc maks.: 33 KM
Prędkość maks.: 140 km/h

 

Był piękny, sportowy i szybki – stał się przedmiotem marzeń i pasji Ferdynanda Porsche. Mimo że sportowym wozom stworzonym na potrzeby długodystansowego wyścigu z Rzymu do Berlina nadano mało pasjonującą nazwę „Body Type 64”, dzisiaj uznaje się je za pierwsze egzemplarze Porsche. Charakterystyczne cechy dla wszystkich przyszłych modeli Porsche można odnaleźć w i pod aluminiową opływową powłoką Type 64. To coupe znacznie wyprzedzało swoją epokę nie tylko pod względem design ale również aerodynamiki. Sposób, w jaki potrafiło pogodzić wymogi sportów motorowych z wykorzystaniem elementów produkcyjnych sprawiało, że było to idealny pojazd do podróżowania. Na publicznych drogach osiągał, ogromną jak na tamte czasy, prędkość 130 km/h. Ferdynand Porsche sam często zasiadał za kierownicą Type 64. Satysfakcja z tego modelu była tak wielka, że Porsche zdecydował się umieścić na nim własne nazwisko.

 

 

Porsche 356 Coupé “Ferdinand”

Rok produkcji: 1950
Silnik: rzędowy, 4-cyl
Pojemność: 1086 cm³
Moc maks.: 40 KM
Prędkość maks.: 140 km/h

 

W 1950 roku otworzył się nowy rozdział w historii marki Porsche. To właśnie w tym roku w fabryce w Stuttgarcie powstał pierwszy model Type 356. Porsche tradycyjnie nadawało swoim testowym egzemplarzom ksywy. Okaz, który możecie podziwiać na tym zdjęciu został nazwany „Ferdinand”, będąc prezentem na 75. urodziny Ferdynanda Porsche – 3 września 1950 roku.

 

 

Porsche 356 1500 Speedster

Rok produkcji: 1955
Pojemność: rzędowy, 4-cyl
Displacement: 1488 cm³
Moc maks.: 55 KM
Prędkość maks.: 155 km/h

 

Przebój eksportowy, stworzony w odpowiedzi na oczekiwania klientów. Amerykański importer Max Hoffman poprosił o Porsche kosztujące mniej niż 3 tys. dolarów na potrzeby swojego rynku. Odpowiedzią był model 356 Speedster z swoim spartańskim wnętrzem. Lekki samochód okazał się hitem w USA. Wykorzystywany był głównie na potrzeby sportu i wkrótce stał się stałym bywalcem na torach wyścigowych Stanów Zjednoczonych.

 

 

Porsche 550 A Spyder

Rok produkcji: 1956
Silnik: rzędowy, 4-cyl
Pojemność: 1498 cm³
Moc maks.: 135 KM
Prędkość maks.: 240 km/h

 

Model 550 został zaprojektowany specjalnie z myślą o agresywnym ściganiu się. Niewątpliwie 550 zwany „Little Bastard” jest nierozłącznie związany z postacią Jamesa Deana. Młody hollywoodzki buntownik zginą w swoim Spyderze w drodze na tor wyścigowy w Californi w 1955 roku. Zderzył się z innym kierowcą, który nie ustąpił pierwszeństwa.

 

 

Porsche 804 Formula 1

Rok produkcji: 1962
Silnik: rzędowy, 8-cyl.
Pojemność: 1494 cm³
Moc maks.: 185 KM
Prędkość maks.: 270 km/h

W lipcu 1962 Dan Gurney zwyciężył w starciu z  Joakimem Bonnierim podczas Grand Prix Francji w wyścigówce Type 804. Gurney triumfował również na torze w Stuttgarcie. Ważące 461 kilogramów monoposto z 8-cylindrowym silnikiem, hamulcami tarczowymi oraz zawieszeniem z podwójnymi wahaczami jest jedynym bolidem Formuły 1 opracowanym i zbudowanym w całości przez Porsche. Jednak projekt 804 miał zasadniczy wpływ na wiele późniejszych wyścigowych konstrukcji ze stajni Porsche.

 

Porsche 911 2.0 Coupe

Rok produkcji: 1964
Silnik: boxer, 6-cyl.
Pojemność: 1991 cm³
Moc maks.: 130 KM
Prędkość maks.: 210 km/h

 

Porsche zaprezentowało światu następcę modelu 356 – oryginalne 911 – podczas targów samochodowych we Frankfurcie w 1963 roku. Różnice w obu samochodach były znaczące, zwłaszcza chłodzony powietrzem 6-cylindrowy silnik. Ferry Porsche zdawał się być usatysfakcjonowany stworzeniem samochodu „w końcu tak dużego by pomieścić zestaw kijów do golfa”. Ponieważ Peugeot wcześniej zarezerwował sobie prawo do trzycyfrowych oznaczeń z zerem w środku, Porsche musiało zrezygnować z pierwotnego pomysłu, nazwania nowego modelu 901. Tak narodziła się legendarna liczba – 911.

 

 

Porsche 911 S 2.2 Targa

Rok produkcji: 1970
Silnik: boxer, 6-cyl.
Pojemność: 2195 cm³
Moc maks.: 180 KM
Prędkość maks.: 230 km/h

 

Pierwszy produkcyjny kabriolet spełniający wymogi bezpieczeństwa został stworzony w odpowiedzi na zaostrzoną legislacje w USA. W połowie lat 60-tych inżynierowie Porsche stworzyli wersję 911, która była czymś pomiędzy coupe a kabrioletem. Narodziła się Targa. Targa z twardym, odmontowanym dachem szybko zyskała stałych wielbicieli. Nieco później pojawiła się wzmocniona wersja S (od Sport).

 

 

Porsche 917 KH Coupe

Rok produkcji: 1971
Silnik: rzędowy, 12-cyl.
Pojemność: 4907 cm³
Moc maks.: 600 KM
Prędkość maks.: 360 km/h

 

W 1971 Gijs van Lennep oraz Helmut Marko ustanowili historyczny rekord toru Le Mans, który jeszcze długo stanowił punkt odniesienia, nawet dla współczesnych konstrukcji. Osiągając średnią prędkość 222,30 km/h, zdołali pokonać 5 335 kilometrów podczas 24-godzinnego wyścigu Le Mans. To ponownie zasługa inżynierów Porsche, którzy wpadli na fantastyczny pomysł udoskonalenia aerodynamiki oraz obniżenia masy. Wyścigowe 917 ze „statecznikami” niczym płetwy rekina posiadało ramę wykonaną z magnezu.

 

 

Porsche 911 Carrera RS 2.7 Coupe

Rok produkcji: 1973
Silnik: boxer, 6-cyl.
Pojemność: 2687 cm³
Moc maks.: 210 KM
Prędkość maks.: 240 km/h

 

Najbardziej charakterystyczną cechą, tego najszybszego produkcyjnego niemieckiego samochodu był tylny spoiler. Popularnie określano go mianem „kaczego kupra” (ang. duck tail). Porsche zapoczątkowało trend w aerodynamicznych modyfikacjach nadwozi. Ze swoją spartańską specyfikacją, RS 2.7 bezkompromisowo demonstrowało filozofię: „lepsze osiągi przez większą pojemność i mniejszą masę”. To coupe było pierwszym modelem 911, który nosił oznaczenie „Carrera”, inspirowane klasycznym wyścigiem ulicznym Carrera Panamericana.

O Autorze

Kim ja w ogóle jestem i co tutaj robię? Od ponad 10 lat zawodowo testuję i recenzuję nowe modele samochodów. Kiedyś jako dziennikarz motoryzacyjny, dzisiaj bardziej niezależnie i lifestyle’owo, jako bloger i freelancer. Staram się wyjaśniać, doradzać i pomagać Wam w Waszych motoryzacyjnych problemach. Nowe samochody to po prostu moja praca. Szczególnie te klasy premium, ponieważ cenię sobie komfort, dbałość o detale oraz emocje, które wynikają z połączenia tych dwóch aspektów.

Podobne posty

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany

O co chodzi z tym premium?!

Ten ebook zmieni Twoje spojrzenie na drogie samochody

Pobiesz swój egzemplarze ebooka Premium Feel!
POBIERAM MÓJ EGZEMPLARZ
close-link

Przepraszam, że przeszkadzam, ale...
...moja mama mówi, że mam super Instagrama i powienienem się nim chwalić. 
Zapraszam w wolnej chwili.

close-link