Cudze chwalicie, swojego nie znacie… przyznaję się do winy. W poszukiwaniu idealnych plenerów na zdjęcia wraz z fotografem Michałem przemierzyliśmy już kawałek Europy, nieco deprecjonując polskie krajobrazy. Postanowiliśmy to naprawić. Wzięliśmy hybrydową Toyotę RAV4 i ruszyliśmy w Tatry w poszukiwaniu wyjątkowej drogi. Zapnijcie pasy i ruszajcie z nami.

Pewnego dnia wraz z fotografem Michałem stwierdziliśmy, że najwyższa pora zobaczyć, co ciekawego (nie licząc remontów) mają do zaoferowania drogi w Polsce i okolicach. Znam kilka interesujących, asfaltowych nici w Kotlinie Kłodzkiej czy Bieszczadach, ale brakuje im tego spektakularnego anturażu, jakim mogą pochwalić się drogi Alp czy Dolomitów. Dlatego zadecydowaliśmy, że najlepiej będzie się wybrać w Tatry. Wstępne poszukiwania online pokazały, że dobrym kierunkiem będą okolice Szczyrbskiego Jeziora na Słowacji, nieopodal polskiej granicy. Ostatni raz byłem tam jakieś 25 lat temu, pomyślałem więc, że warto  odwiedzić to miejsce ponownie.

toyota-rav4-hybrydowa-opinia-test-22

Czy Toyota RAV4 Hybrid jest premium? Nie do końca, ale to wersja Prestige 4WD (za prawie 200 tys. zł), a prestiż to już prawie jak premium.

Hybrydowa Toyota RAV4? Czemu nie?

Na tatrzańską wycieczkę Toyota zaproponowała mi hybrydową RAV4. – Czemu nie – pomyślałem – SUV z napędem na obie osie da więcej swobody i pewności przy zwiedzaniu tatrzańskich szlaków. O ile specjalnie nie przepadam za SUV-ami, to na takie wyprawy w nieznane wydają się lepszym wyborem niż twardy, sportowy hatchback czy sedan. Piątek rano. Zakopane leniwie budzi się do życia, sezon turystyczny jeszcze się nie rozpoczął, ruch jest umiarkowany. Słońce powoli wyłania się zza skalnych szczytów, na niebie tylko gdzieniegdzie majaczą białe obłoczki. Idealny dzień na wyprawę w góry. Prowizoryczny plan zakłada pokonanie 200-kilometrowej pętli, wiodącej z Zakopanego przez Chochołów, następnie słowacki Zuberec, Liptowski Mikułasz, a tam tzw. Tatrzańską Drogą Młodzieży do Szczyrbskiego Jeziora i dalej, wzdłuż południowego podnóża Tatr Wysokich.

tatrzanska-droga-mlodziezy-toyota

Nasza trasa to ponad 200-kilometrowa pętla, która po słowackiej części wiedzie u podnóży Tatr Wysokich. Według Google trasa powinna zająć niecałe 4 godziny. Nam zajęła… 2 dni. Zobacz trasę w Google Maps.

Nie lepiej było jechać w Alpy?

Pierwszy etap drogi z Zakopanego przez Kościelisko do Chochołowa to kwintesencja tatrzańskiego folkloru, chociaż przyznam szczerze, że ten tyrolski w okolicach Stelvio bardziej przypadł mi do gustu. Zaraz za Chochołowem kończy się cywilizacja, nie licząc sklepu spożywczego duty free na granicy. Mają tam czekoladę Studencką. Można zaopatrzyć się na podróż.

toyota-rav4-hybrydowa-opinia-test-18

Zakopiański folklor to nie tylko (O)scypki, ciupagi, owcza skóra i górale udający niedźwiedzie za pieniądze. To również ciekawe formy architektoniczne i piękna przyroda.

toyota-rav4-hybrydowa-opinia-test-7

W Tatrach nawet z nawigacją nigdy nie wiesz, dokąd zaprowadzi cię droga. A nawet jak już cię zaprowadzi, to i tak nie wiesz, gdzie dokładnie trafiłeś…

Niedaleko za granicą skręcamy w lewo z głównej drogi 520 na podrzędną 2311, prowadzącą przez Orawicę do znanego narciarzom (przynajmniej tym starszym) Zuberca. Droga jest raczej zapomniana przez kierowców i unijne dotacje. Pozwala za to docenić komfortowe zawieszenie RAV4. Toyota skutecznie walczy o zapewnienie nam godnych warunków podróży, a przeciwnik jest naprawdę wymagający. Słowackie, wymarłe, przygraniczne wioski nie urzekają. – No i masz, zachciało nam się patriotycznych uniesień. A mogliśmy jechać na Drogę Napoleona – zaczynam marudzić Michałowi.

Toyota RAV4 dostaje w kość

Docieramy do Zuberca. Wpadamy na drogę 584 i ruszamy w kierunku Liptowskiego Mikułasza. Robi się ciekawiej. Najeżony zakrętami 20-kilometrowy odcinek, pokryty gładkim asfaltem wznosi się i opada, przypomina trochę alpejskie przełęcze. Daje znakomitą okazję do sprawdzenia dynamicznych kompetencji hybrydowej RAV4. Te okazują się lepsze, niż się spodziewałem. Pozwalają zaangażować się w agresywną jazdę w stopniu, jakiego nie oczekiwałbym po SUV-ie. Czuć, że w zakrętach opony o dosyć wysokim profilu muszą zmagać się za sporą masą, a układ kierowniczy jest zbyt mocno wspomagany, ale RAV4 można precyzyjnie celować w apeksy i utrzymać optymalny tor jazdy.

hybrydowa-toyota-rav4-opinia-test_16

Toyota RAV4 stanęła na wysokości zadania, zarówno na krętych odcinkach asfaltowych, jak i…

Hybrydowy układ lubi długie zjazdy. Przy każdym zjedzie (a jest ich sporo) korzystam z dobrodziejstw hamowania regeneracyjnego, by zgromadzić w bateriach jak najwięcej energii. Dzięki temu jazda z wykorzystaniem pełnego potencjału 197 KM i 210 Nm nie nadwyręża budżetu naszej wycieczki. Chociaż przy zdecydowanym wciskaniu gazu trudno liczyć na zużycie mniejsze niż 10 l/100 km. We znaki daje się też charakterystyka bezstopniowej przekładni. Wielokrotnie już o tym pisałem przy okazji testów hybrydowych Lexusów. Skrzynia CVT zdecydowanie nie czuje się komfortowo przy ostrej jeździe, sprawia, że silnik po prostu nieustannie warczy. Na dłuższą metę to nieco męczące, jednak nie sądzę, aby wielu kierowców tak ostro traktowało swoje RAV4.

 

hybrydowa-toyota-rav4-opinia-test-16

…na innego rodzaju nawierzchniach. Ecodrifting? Czemu nie.

Nie chcesz czytać? Wolisz oglądać zdjęcia?

Przejdź do pełnej galerii zdjęć z wyprawy Toyotą RAV4 w Tatry

I co ja powiem ludziom z Toyoty?

Najbardziej malowniczy etap trasy zaczyna się zaraz za Liptowskim Mikułaszem od miejscowości Liptowski Gródek. To tutaj swój początek (a raczej koniec) ma tzw. Tatrzańska Droga Młodzieży (droga nr 537). Pod koniec lat 50. została zmodernizowana przez brygady studenckie, stąd jej nazwa. Trzeba przyznać, że młodzież spisała się na medal. Nawierzchnia jest idealnie równa, łagodnymi zakrętami prowadzi nas do Szczyrbskiego Jeziora, w którym nad malowniczym polodowcowym jeziorem góruje wysłużony Hotel Kempiński. Co chwilę napotykamy boczne dróżki i nie możemy odmówić sobie sprawdzenia, co kryje się na ich końcach.

hybrydowa-toyota-rav4-opinia-test_3

Huragan, który nawiedził te okolice w 2004 roku spustoszył świerkowe lasy. Nawet po 12 latach można odnieść wrażenie, że wichura przeszła tu wczoraj. Zwróćcie uwagę na wiatrołomy w tle.

Przyroda zachwyca, pejzaże przypominają te, które pamiętamy z Alp. Wysoki prześwit i napęd 4×4 w RAV4 okazują się niezwykle pomocne w dobieraniu plenerów do zdjęć. Niestraszne są nam nawet przeprawy przez liczne strumienie. Ba, pokonywane na dużej prędkości dają sporo frajdy. Michał uwija się jak w ukropie i prosi, aby wjeżdżać w miejsca, w które ja boję się zapuszczać. Nie widziałem w okolicy żadnego traktora, który mógłby pospieszyć nam z pomocą. RAV4 jednak nie grymasi. Docieramy w rejony, w których chyba jeszcze nikt nie był samochodem. Wszystko po to, aby móc pokazać Wam wyjątkowe zdjęcia. Dookoła ani jednej żywej duszy. Przyjemna odmiana w porównaniu z zatłoczonymi w wakacje Stelvio i Transfogaraską.

toyota-rav4-hybrydowa-opinia-test-14

Przejedzie? Oby. Ciężko mi będzie wytłumaczyć ludziom z Toyoty, co stało się z ich RAV4 za prawie 200 tys. zł… A jeszcze trudniej wskazać miejsce pobytu samochodu.

Na tym etapie chciałem zrezygnować, bo przestawałem widzieć dno. Ale fotograf Michał nalegał, żebym jechał dalej...

Na tym etapie chciałem zrezygnować, bo przestawałem widzieć dno. Ale fotograf Michał nalegał, żebym jechał dalej.

toyota-rav4-opinia-test_9

Jak to szło? Elektryka prąd nie tyka? Z tego co pamiętam, silnik elektryczny zamontowany jest przy osi tylnej. Na tym etapie pomyślałem, że to zbyt wiele dla RAV4. Koła napotkały duży głaz na dnie i auto nie chciało jechać dalej… zaryzykowałem i dodałem gazu.

toyota-rav4-hybrydowa-opinia-test-1

Uff, test brodzenia zaliczony na piątkę z plusem.

Zobacz backstage z naszej wyprawy w Tatry

toyota-rav4-opinia-test_8

Traktor na szczęście nie musiał ratować nas z opresji. Ale pamiątkowe zdjęcie wypadało zrobić.

Ze Szczyrbskiego Jeziora ruszamy dalej na wschód. Malownicza nitka asfaltu cały czas prowadzi nas u podnóży Tatr Wysokich. Nie pozwala się nudzić. Liczne zakręty dają mnóstwo frajdy, ale… muszą ustąpić miejsca widokom. Góry są niemal na wyciągnięcie ręki, droga pod względem doznań estetycznych bez wątpienia może konkurować z europejskimi asfaltowymi szlagierami. Huragan, który w 2004 roku nawiedził tę okolicę, zniszczył większą część świerkowych lasów, odsłaniając monumentalne zbocza. Krajobraz jest surowy, w oddali majaczą granitowe ostrza najwyższych tatrzańskich szczytów, bliżej przytłaczają połacie nagich pni połamanych przez wichurę drzew. Wydaje się jakby huragan przeszedł całkiem niedawno, trudno uwierzyć, że minęło już 12 lat.

toyota-rav4-hybryda-test-opinia

Tatry Wysokie momentalnie uświadamiają, że jesteśmy jedynie małymi robaczkami zdanymi na łaskę matki natury. Lepiej jej nie drażnić wolnossącym V8.

RAV4 niespiesznie i bezszelestnie płynie po drodze, staram się maksymalnie wykorzystać napęd elektryczny, podświadomie chcąc uszanować panujące ciszę i spokój. Te sprzyjają kontemplacji widoków. Niemal 50-kilometrowy odcinek pozwala nasycić oczy widokiem Tatr, poczuć ich potęgę wszystkimi zmysłami, dobitnie uświadamia, że z siłami przyrody nie ma żartów. Czujemy się jak małe robaczki, zdane na łaskę matki natury. Nie przypominam sobie, żeby jakakolwiek inna droga wzbudziła takie uczucia. Warto było tu przyjechać!

toyota-rav4-opinia-test_2

Dzięki za wspólną przejażdżkę.  Mam nadzieję, że nasza wyprawa chociaż trochę zainspirowała Was do odkrywania ciekawych dróg. Jak widać, wcale nie trzeba szukać daleko.

Mam więcej zdjęć. Zobacz pełną galerię z wyprawy Toyotą RAV4 w Tatry Wysokie

 

©Udostępnianie zdjęć dozwolone tylko z podaniem aktywnego linku do PremiumMoto.pl.

O Autorze

Kim ja w ogóle jestem i co tutaj robię? Od ponad 10 lat zawodowo testuję i recenzuję nowe modele samochodów. Kiedyś jako dziennikarz motoryzacyjny, dzisiaj bardziej niezależnie i lifestyle’owo, jako bloger i freelancer. Staram się wyjaśniać, doradzać i pomagać Wam w Waszych motoryzacyjnych problemach. Nowe samochody to po prostu moja praca. Szczególnie te klasy premium, ponieważ cenię sobie komfort, dbałość o detale oraz emocje, które wynikają z połączenia tych dwóch aspektów.

Podobne posty

13 komentarzy

  1. Kacper

    Moje odczucia przy Rav4 Hybrid byly identyczne, swietnie sie ja jezdzi i ma bardzo fajne zawieszenie, czego nie mozna powiedziec o poprzedniczce.
    Co wiecej Audi Q5 ma duzo gorzej zestrojone zawieszenie i tendencje do wypadania przodem i bujania sie na boki, czego RAV4 nie ma! nawet ostre wejscie przez rondo nie zaskakuje RAV4, super auto, tylko finansowanie pozostawia wiele do zyczenia.

    Odpowiedz
    • Jr

      Nie wiem, jakim ty Audi jezdziles, chyba szrot5, bo normalne Q5 jezdzi duzo lepiej od ciezkiej hybrydowej rafki

      Odpowiedz
      • Kacper

        Nowa Q5 w 200konnym dieslu na 19″felgach z przebiegiem…25km przejedz sie Q5i rav4 ostro po zakrętach i zobaczysz co sie dzieje z Audi, zachowuje sie identycznie jak stara rav4, przechyla sie zbytnio jak ostro wchodzisz w zakręt i masz wrażenie ze albo sie położy albo wywali Cię przodem na zewnątrz. W nowej ravce tego nie ma. Poza tym q5 jest diabelnie twarda.

    • Sremium

      Tyś jest premium, Toyota to nawet nie aspiruje do premium. Swoją drogą dziwię się, że nie chcą być bardziej premium, jak mają takie zaplecze. Za chwilę Kia i Hyundai będą premium nawet.

      Odpowiedz
  2. X3

    Piękny materiał, aż chce się tam jechać i zrobić podobne zdjęcia. Ciekawe czy moje X3 bez xdrive też da radę tym strumykom. Daleko nie mam 😉

    Odpowiedz
  3. Szmalczyk

    Ten pseudoniewiemco byłby znacznie ciekawszy, gdybyś faktycznie utopił tą toyotę, poraził ryby prądem i napisał, że złowiłeś ryby na hybrydową RAV4. A tu takie zabawy na miękkiej fajce.

    Odpowiedz
  4. Walter

    Myślałem, że na głupie niszczenie samochodów testowych to monopol ma TVN Turbo, ale widzę, że są naśladowcy.

    Odpowiedz
  5. Pogodynka

    Piękne zdjęcia, piękna trasa. Jaki to miesiąc był? Widzę, że przyroda w rozkwicie. Rzepak to jakoś w czerwcu kwitnie.

    Odpowiedz
  6. HD

    Mam tę trasę zaliczoną ma motocyklu. W sumie póki nie podjedzie się w okolicę szczyrbskiego jeziora to wiele się nie dzieje. Ten fragment z zbuerca jest ok, kręty i równy, ale widoki słabe. Tak naprawdę to najlepsze jest to 40 km wzdłuż tego zielonego na dole mapy, fajnie też zapuścić się tam w te boczne dróżki i pozwiedzać. Na motór idealne.

    Odpowiedz
  7. Dawid

    Panie Redaktorze, w pojazdach hybrydowych Toyoty nie ma skrzyni CVT. Jest za to e-CVT, która w konstrukcji jest zupełnie inna niż CVT. e-CVT bazuje na przekładni planetarnej, natomiast CVT to przekładnia złożona z dwóch kół, w których przełożenie zmienia się poprzez zminę ich średnic

    Odpowiedz

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany

O co chodzi z tym premium?!

Pobierz swój egzemplarz ebooka Premium Feel!

Moja unikatowa publikacja o tajemnicach świata samochodów klasy premium
POBIERAM MÓJ EGZEMPLARZ
close-link

Hej!
Dołącz do mojego świata samochodów klasy premium

close-link