ford s-max hybrid 2021 test opinia spalanie 27

Ford S-Max Hybrid 2021 – test | Ile pali i dlaczego jest lepszy od diesla?

Ford S-max wśród minivanów jest trochę jak Dolph Lundgren albo Sylvester Stallone wśród aktorów kina wybuchów i mordobicia. Ma już swoje lata i powinien odejść na emeryturę, ale nada świetnie się trzyma, dzięki liftingowi dobrze wygląda, pozostaje całkiem żwawy i pokazuje młodszym kolegom „jak to się robi”. A teraz Ford S-Max dostępny jest również w odmianie hybrydowej. 

Wiem, wiem, nie wpadłeś tutaj, żeby przeczytać kompleksowy test Forda S-Max. I wiesz co? Ja wcale nie zamierzam zanudzać Cię takim testem. Ford S-Max w obecnej odsłonie towarzyszy naszym rodzinnym zmaganiom od 2014 roku, czyli 7 lat. To długo. Przez te 7 lat napisano o nim już wszystko i każde motoryzacyjne medium, które jesteś w stanie wymienić (w tym również moje) przetestowało S-Maxa przynajmniej raz. Nawet jeśli mówimy o wersji po faceliftingu z 2019 roku. 

ford s-max hybrid 2021 test opinia spalanie 15
Ford S-Max – najbardziej entuzjastycznie nastawiony do ambitniejszej jazdy minivan na rynku dostępny jest teraz z napędem hybrydowy. Czy hybrydowy S-Max będzie lepszym wyborem niż ten wysokoprężny o tej samej mocy i w takiej samej cenie?

 

Dlatego dajmy już staruszkowi spokój. Nie wytykajmy mu mnóstwa fizycznych przycisków w kabinie, nieco archaicznego jak na współczesne standardy systemu multimedialnego, czy braku matrycowych świateł LED. To raczej cechy wynikające z wieku, niż wady. Wiemy, że Ford S-Max to nadal najlepiej jeżdżący i według mnie również najlepiej wyglądający minivan na rynku. I to nie tylko dlatego, że obecnie właściwie nie ma konkurentów.

Świetne (jak na 2-tonowego minivana) właściwości jezdne i sportowy duch S-Maxa pozostają niezmienione. To, co się zmieniło i to, po co tutaj jesteś, to nowy napęd. Hybrydowy. Tak, Forda S-Max możesz mieć teraz również w wersji hybrydowej. Pytanie, czy chcesz? I na to pytanie chciałem odpowiedzieć. 

 

Hybrydowy Ford S-Max – czyli jaki?

W motoryzacyjnej rzeczywistości, w której hybrydy mogą być miękkie, twarde i al dente określenie „hybrydowy” mówi niewiele. Dlatego na wstępie, dla pewności, uściślijmy tę hybrydowość S-Maxa. Chodzi o to, że w Fordzie S-Max możesz mieć teraz taki sam napęd hybrydowy jak w Toyocie. Mam nadzieję, że Ford właśnie nie skreślił mnie z listy dziennikarzy za to porównanie, ale takie są fakty. OK, gdybyśmy zagłębili się w elektro-mechaniczne meandry tego napędu, to okazałoby się zapewne, że jest lepszy i bardziej zaawansowany od hybrydowego napędu Toyoty. Jednak w odczuciu kierowy działa tak samo (dobrze) i zbudowany jest z niemal takich samych klocków.

 

Ford S-Max Hybrid – test – co my tutaj mamy?

Mamy wolnossący, 4-cylindrowy silnik benzynowy o pojemności 2,5 litra (pracujący w bardziej ekonomicznym cyklu Atkinsona), czyli trochę jak w RAV4 albo Kudze PHEV. Jednostka benzynowa ma 150 KM i 200 Nm. 

Z przodu w komorze silnika spalinowego umieszczony jest silnik elektryczny. Mocny silnik elektryczny. Ma 130 KM i 235 Nm momentu dostępnego (jak na silnik elektryczny przystało) od samego „dołu”. Moce i momenty obu jednostek nie sumują się, dlatego jako kierowca hybrydowego S-Maxa dostajesz do dyspozycji 190 KM oraz około XXX Nm. Silnik korzysta z  energii magazynowanej w niewielkim akumulatorze o pojemności 1,1 kWh, a wszystkim zawiaduje bezstopniowa skrzynia e-CVT. Nie ma tu żadnej rewolucji, ani innowacji. Mamy po prostu dobrze znane (z Toyoty) i sprawdzone w boju połączenie silnika spalinowego z elektrycznym.

ford s-max hybrid 2021 test opinia spalanie 100
Na napęd hybrydowy w Fordzie S-Max składa się benzynowy silnik wolnossący o pojemności 2,5 litra (znany z Kugi PHEV) oraz mocny silnik elektryczny. Oba napędzają oś przednią za pośrednictwem bezstopniowej skrzyni e-CVT.

Osiągi hybrydowego S-Maxa są jedynie przeciętne, bo mówimy o 9,8 s do 100 km/h. Z drugiej strony to niemal identyczny czas, jaki uzyskuje S-Max ze 190-konnym, 2-litrowym dieslem. Cóż, szybciej S-Maxem nie przyspieszysz.  Skoro więc osiągi pozostają zbliżone, to pora przyjrzeć się zużyciu paliwa.

ford s-max hybryda schemat
Schemat elementów napędu hybrydowego w Fordzie S-Max. Mówimy o tzw. pełnej hybrydzie, czyli takiej, która ma mocny silnik elektryczny, ale ze względu na niewielką pojemność akumulatora, praktycznie nie może poruszać się wyłącznie na energii elektrycznej. To rozwiązanie znane z hybrydowych Toyot.

 

Ile pali Ford S-Max Hybrid 2021?

Niewiele. Ale czy mniej niż 190-konny diesel? Sprawdźmy. Nowy, testowy egzemplarz na dystansie 4,3 tys. km (93 godziny jazdy i postojów) uzyskał uzyskał średni wynik na poziomie 7,3 l/100 km. Drugi pomiar, będący podpomiarem tego pierwszego, na dystansie 1,3 tys. km przełożył się na wynik 6,6 l/100 km.  Jeśli miałbym krótko odpowiedzieć na pytanie „ile to pali”, to powiedziałbym, że jakieś 7 l/100 km. To dobry wynik, jak na sporego minivana.

Co na to diesel? Nie odkryję przed Tobą tajników motoryzacji, kiedy stwierdzę, że S-Max z silnikiem wysokoprężnym będzie nieco bardziej ekonomiczny w trasie, szczególnie przy przelotach z wyższymi prędkościami. Na każde 100 km będziesz 1 l do przodu względem hybrydowego S-Maxa. Ale! Hybrydowy Ford S-Max tę stratę odrobi w mieście, bo to właśnie w mieście napęd hybrydowy rozwija wysokonapięciowe wiązki i oferuje największe korzyści. 

Te korzyści to nie tylko niższe w porównaniu z odmianą wysokoprężną zużycie paliwa, ale również większy komfort akustyczny (oj, znacznie większy), sprawniejsze reakcje na gaz dzięki silnikowi elektrycznemu i generalnie znacznie przyjemniejsze wrażenia z jazdy w miejskim zakresie prędkości. A to wszystko sprowadza na do pytania: którego S-Maxa powinieneś wybrać? Hybrydę czy diesla?

ford s-max hybrid 2021 test opinia spalanie 66
Wnętrze Forda S-Max w odmianie hybrydowej pozostaje niezmienione względem tego, które odnajdziesz w dieslu. Po faceliftingu z 2019 roku nadal dobrze się trzyma, chociaż wiele elementów zdradza, że masz do czynienia z modelem, który debiutował już jakiś czas temu.

 

S-Max hybrid czy S-Max diesel?

Ford nie ułatwi Ci podjęcia tej trudnej decyzji, bo 190-konny diesel, niezależnie od wersji wyposażenia, kosztuje tyle samo, co 190-konna hybryda. Wszystko więc sprowadza się do pytania: w jaki sposób planujesz eksploatować swojego nowego Forda S-Max? 

Jeśli Ford S-Max będzie jedynym samochodem w rodzinie, będzie służył zarówno jako samochód do jazdy po mieście i parę razy w roku pojedziesz nim w dłuższą trasę, to moim zdaniem nie ma się co zastanawiać. Bierz hybrydę. W ogólnych rozrachunku będzie równie oszczędna, co diesel, a przy okazji będzie Ci się nią przyjemniej jeździć. Ponadto eksploatacja hybrydy powinna być tańsza niż diesla (dłuższa żywotność hamulców), a ryzyko usterek niższe.

Wybór Forda S-Max z dieslem będzie uzasadniony i rozsądny tylko wtedy, kiedy S-Max będzie służył Ci przede wszystkim do latania na długich dystansach z wysokimi prędkościami i raczej nie planujesz poruszać się nim po mieście. Tyle, nie ma tu większej filozofii. OK, tylko w dieslu dostaniesz napęd na wszystkie koła, więc jeśli jest to dla Ciebie warunek konieczny, to, cóż… nie masz wyboru.

Pozostają jeszcze takie niuanse jak masy, ale pozwól, że rozprawie się z nimi za pomocą tabelki. 

  Ford S-Max 2,0 EcoBlue, 190 KM, A8, FWD Ford S-Max 2,5 Hybrid, 190 KM, eCVT, FWD
Moc 190 KM 190 KM
Moment 400 Nm xxx Nm
Zużycie paliwa (średnie WLTP) 6,3-6,4 l/100 km 6,4 l/100 km
0-100 km/h 9,6 s 9,8 s
V-max 208 km/h 185 km/h
Masa własna 1905 kg 1947 kg
Dopuszczalna masa całkowita 2555 kg 2545 kg
Maks. masa przyczepy z hamulcem/bez hamulca 2000/750 kg 1750 (wersja 5-osobowa)/750 kg

 

Ford S-Max Hybrid – bagażnik

Do wyjaśnienia pozostaje nam jeszcze jedna istotna kwestia związana z hybrydowym Fordem S-Max. Możesz zastanawiać się, czy napęd hybrydowy, dodatkowy akumulator i cały elektryczny osprzęt, nie ograniczyły pojemności bagażnika. Przecież hybrydowe Mondeo ma znacznie mniejszy bagażnik, niż to spalinowe. Jak jest zatem w przypadku hybrydowego S-Maxa?

Jest bardzo dobrze, czyli identycznie jak w spalinowym S-Maxie. Napęd hybrydowy udało się zaadaptować w taki sposób, aby nie ograniczał przestrzeni bagażnika. Mamy więc aspekty praktyczne identyczne jak w S-Maxie z dieslem. Co to oznacza?

285 litrów przy 7 rozłożonych fotelach, 700(!) litrów w konfiguracji 5 osobowej (i jest to pojemność do krawędzi szyby, a nie do sufitu), a w najbardziej optymistycznej konfiguracji do dyspozycji jest aż 2339 litrów. Bagażnik S-Maxa nadal pozwala na przewożenie ładunków o wysokości do prawie 1 metra i ponad 1 metra szerokości między tylnymi nadkolami. 

ford s-max hybrid 2021 test opinia spalanie 78
Najważniejsza informacja jest taka, że bagażnik hybrydowego Forda S-Max ma taką samą pojemność i takie same aspekty praktyczne, jak ten w wysokoprężnym S-Maxie.

 

Hybrydowy Ford S-Max – brać?

Podsumowując: nowa wersja napędu w starym, dobrym S-Maxie jest wartą rozważenia, przyjemniejszą i w większości przypadków tańszą w eksploatacji alternatywą dla 190-konnego diesla. Według mnie hybrydowy Ford S-Max jest obecnie najlepszą odmianą S-Maxa, jaką możesz mieć. Dzięki napędowi hybrydowemu S-Max po prostu odmłodniał, nabrał jeszcze lepszej formy na kolejne lata rynkowych zmagań i podobnie jak wspomniani na wstępie dojrzali bohaterowie kina akcji nadal ma jeszcze sporo do powiedzenia na swoim podwórku.

Hej! A widziałeś już znany i lubiany Instagram PremiumMoto? >>
close-image