nowy lexus ux 2024 - test zmiany nowosci 8

Nowy Lexus UX 2024 – zmiany i nowości, o których musisz wiedzieć

Nowy Lexus UX 2024 – zapraszam do bliższego, dokładnego zapoznania się ze zmianami i nowościami, jakie zaszyły w tym jednym z najpopularniejszych średniej wielkości crossoverów w Polsce. Dokładnie sprawdziłem te zmiany i nowości w UX 2024 i spieszę, aby podzielić się wrażeniami. Przekonaj się, na ile te nowości i zmiany są dla Ciebie istotne?

– Co? Nowy Lexus UX? Ale jak to? Przecież w ubiegłym roku również debiutował „nowy” UX! Michał, ja już nie nadążam za tymi nowymi Lexusami. O co tutaj chodzi? – zapytasz oburzony.

I słusznie.

Przyznam, że ja też czasami tracę rozeznanie w tych nowościach od Lexusa i często zastanawiam się, dlaczego dany model ponownie ma status „nowości”.

nowy lexus ux 2024 - test zmiany nowosci 71
Nowy Lexus UX 2024 – z zewnątrz nie odróżnisz go od starszego UX-a. Jedynym nowym elementem jest lakier Sonic Copper (po prawej) oraz dwukolorowe malowanie nadwozia z czarnym, kontrastującym dachem. Bez zmian względem wcześniejszych roczników UX pozostają również ceny. Jednak w 2024 od Lexusa za te same pieniądze w UX dostajesz znacznie więcej, a najważniejsze zmiany są niewidoczne.

Jednym z takich nieustannie nowych modeli jest właśnie UX. W styczniu 2023 roku opowiadałem Ci, jak dużo się w nim zmienia. Wówczas UX, po debiucie w 2018 roku, przechodził zmiany faceliftingowe w połowie swojego rynkowego cyklu życia. Największymi nowościami były wówczas nowe multimedia, poprawione właściwości jezdne, delikatne zmiany stylizacyjne oraz inne, typowe dla faceliftingu zabiegi.

Co takiego zmienia się zatem w Lexusie UX na 2024, że wymaga osobnego, obszernego wpisu na PremiumMoto.pl?

 

Najważniejsza zmiana w Lexusie UX 2024 jest niewidoczna

Cóż, wygląda na to, jakby japońscy inżynierowie dostawali premię od wprowadzania zmian w UX. Bo modyfikacje w UX na rok 2024 (czyli egzemplarzach produkowanych od marca 2024) są na tyle znaczące, że Lexus musiał zrobić (ponownie) pierwsze jazdy testowe UX-em 2024.

Właśnie te jazdy zakończyłem i spieszę z podsumowaniem zmian i nowości w Lexusie UX, a przede wszystkim wrażeniami z ich empirycznego doświadczenia.

Problem z nowym UX 2024 jest taki, że tych najważniejszych zmian nie zobaczysz gołym okiem. Ba, mimo że znaczące, to podczas pierwszej jazdy testowej możesz nawet na nie zwrócić na nie uwagi, jeśli nie będziesz o nich wiedział.

Cóż to za zmiany?

nowy lexus ux 2024 - test zmiany nowosci 181
Lexus UX na rok modelowy 2024 przeszedł gruntowną modernizację napędu. Dzięki niej jest szybszy i bardziej ekonomiczny.

 

Lexus UX 2024 i nowy napęd hybrydowy

Lexus UX na 2024 rok dostaje nową, 5. generację napędu hybrydowego Toyoty. To ta najbardziej oszczędna, wydajna, cicha, efektywna i w ogóle „naj” hybryda.

I to… jest duża rzecz.

Przyznam, że jako klient Lexusa trochę bym się wkurzył, gdybym na początku 2023 roku kupił „nowego” hybrydowego UX-a, a po kilku miesiącach dowiedział się, że mogłem mieć ten sam samochód ze znacznie wydajniejszym napędem. I to za te same pieniądze. Sądzę jednak, że poczynania producentów smartfonów już przyzwyczaiły nas do takiego stanu rzeczy.

No więc! Hybrydowy Lexus UX na rok 2024 to już nie UX 250h, a UX 300h. I ta dodatkowa 50 w oznaczeniu wydajności układu napędowego jest jak najbardziej uzasadniona. Dlaczego?

Bo mamy więcej mocy. Pozwól, że zacytuję samego Lexusa:

Jednym z kluczowych czynników było zastosowanie nowej baterii litowo-jonowej (222 V) o 60 ogniwach w miejsce poprzedniej niklowo-wodorkowej (216 V) o 180 ogniwach. Przeprojektowano także inwerter, który został teraz zespolony z silnikiem elektrycznym. Dzięki nowej baterii moc całego układu wzrosła o 8% ze 184 KM/135 kW do 199 KM/146 kW.

nowy lexus ux 2024 - test zmiany nowosci 185
Lexus UX na 2024 rok dostaje najnowszą, V generację napędu hybrydowego Toyoty oraz aż 6-krotnie mocniejszy silnik elektryczny przy tylnej osi. Jest się czym odepchnąć.

 

Nowa bateria w UX 2024

Bez zmian w Lexusie UX 2024 pozostaje baza napędu hybrydowego, którą jest uznany i znany ze swojej wiodącej wydajności 4-cylidnrowy, 2-litrowy, wolnossący silnik benzynowy.

W UX 2024 silnik benzynowy męczy się jednak mniej niż w „starym” UX-ie, bo – i tutaj ponownie wspomogę się informacją Lexusa:

Zastosowanie nowej baterii pozwoliło zoptymalizować współpracę silników elektrycznych i spalinowego. Auto przyspiesza bardziej liniowo, a jednostka benzynowa pracuje na niższych obrotach. UX 300h może korzystać wyłącznie z napędu elektrycznego nawet do prędkości 115 km/h.

 

Czy poczujesz zmiany w napędzie Lexusa UX 2024?

Teraz pojawia się pytanie, czy jako kierowca UX-a faktycznie odczujesz tę zmianę. Moja odpowiedź, bazująca na empirycznych doświadczeniach i rozpędzaniu UX-a od 0-100 i 70-140 km/h brzmi: raczej tak, o ile, do nowego UX-a przeskakujesz ze starego UX-a albo np. z Toyoty CH-R.

Wartości definiujące te odczucia w przypadku UX 300h z napędem na przód to: 8,1 s do 100 km/h zamiast 8,5 s do 100 km/h. Chociaż wartości to nie wszystko. Sądzę, że ważniejsze są szybsze (chociaż nadal opóźnione) i żwawsze reakcję na wciśnięcie gazu, które możesz poczuć.

Są jeszcze pewne wartości, których zmianę z pewnością poczujesz, ale o nich za chwilę, bo przecież jest jeszcze Lexus UX 300h z napędem na wszystkie koła. I tutaj mamy do czynienia ze zmianami, które z pewnością poczujesz.

 

Mocniejszy silnik elektryczny w UX 300h AWD 2024

No bo jak nie poczuć silnika elektrycznego, którego moc wzrosła aż sześciokrotnie?! Tak jest, tylną oś Lexusa UX 2024 napędza prawie 6-razy mocniejszy silnik niż do tej pory.

W tym momencie pojawia się pytanie, co poszło nie tak, że wcześniej ten silnik był aż tak słaby. Przecież przez rok technologia silników elektrycznych nie poszła aż tak do przodu. Przyznam jednak, że zapomniałem zadać tego pytania przedstawicielom marki podczas konferencji prasowej.

A teraz szczegóły:

W miejsce elektrycznego silnika indukcyjnego zastosowano blisko sześciokrotnie mocniejszy elektryczny silnik z magnesami trwałymi, który wytwarza 30 kW mocy oraz 84 Nm momentu obrotowego. Dzięki temu auto szybciej reaguje na dodanie gazu, prowadzi się przyjemniej i daje większe poczucie kontroli. Tylny silnik elektryczny pracuje teraz także jako element układu odzyskującego energię podczas hamowania lub toczenia się. Tym samym energia w akumulatorze uzupełniana jest jeszcze szybciej niż do tej pory.

Ta zmiana przekłada się nie tylko na spory skok w osiągach do 100 km/h – z 8,7 s do 7,9 s – ale również w odczuciach z jazdy. Bo kiedy wciskasz gaz w UX 300h AWD 2024 na wyjściu z zakrętu, to dostajesz znacznie większe i wydajniejsze wsparcie (i odepchnięcie) od tylnej osi. I to czuć, i to przekłada się na lepsze wrażenia z jazdy. Piszę na podstawie własnych odczuć.

 

Nowy Lexus UX 2024 – podsumowanie zmian w napędzie vs 2023

MODELNowy UX 300hUX 250h
FWDE-FOURFWDE-FOUR
Moc układu (KM/kW)199/146184/135
Typ tylnego silnika-Indukcyjny-Z magnesem trwałym
Moc tylnego silnika (KM/kW)-40/30-7/5,3
Moment obrotowy tylnego silnika (Nm)-84-55
Typ bateriiLitowo-jonowaNiklowo-wodorkowa
Liczba ogniw18060
Napięcie216222
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)8,17,98,58,7

Nowy Lexus UX 2024 jest więc z pewnością szybszy i nieco bardziej dynamiczny. A jako że tę poprawę wypracowano aktualizacją układu hybrydowego, to można – wbrew intuicji – oczekiwać, że będzie też bardziej ekonomiczny.

Czy faktycznie jest?

 

Lexus UX 300h 2024 – spalanie

Nie byłem w stanie zweryfikować osobiście realnego zużycia paliwa w Lexusie UX 2024, więc musimy zaufać pomiarom i deklaracjom Lexusa. A te przedstawiają się jak poniżej.

MODELNowy UX 300hUX 250h
FWDE-FOURFWDE-FOUR
Zużycie paliwa (l/ 100 km – cykl mieszany WLTP)5,0 – 5,25,3 – 5,75,3 – 5,65,8 – 6,0
Emisje CO2 (g/km – cykl mieszany WLTP)113 – 119121 – 128120 - 128131 - 137

I tutaj dwie istotne uwagi.

  • Po pierwsze, zakręcony na punkcie niskiego zużycia paliwa kolega dziennikarz, podczas tych pierwszych jazdy testowych uzyskał w UX 300h z napędem na przód zużycie na poziomie 3,8 l/100 km. To zużycie w jeździe po mieście – zakorkowanym Bordeaux – na wymiernym dystansie (około godzina jazdy). Sądzę, że ten wynik dobrze pokazuje, że 5. generacja hybrydy daje ogromne pole do popisu w kwestii niskiego zużycia paliwa. Dowiodły już tego liczne testy Corolli Cross i C-HR z tym napędem. A teraz udowadnia to Lexus UX 300h 2024.

 

  • Druga ważna uwaga: UX 300h na ten moment (kwiecień 2024) jest jedynym crossoverem tej wielkości, w którym możesz mieć tzw. pełny napęd hybrydowy. Wszystkie inne marki zaoferują Ci co najwyżej miękkie hybrydy. A to oznacza, że nowy Lexus UX 300h oraz 300h AWD to najbardziej ekonomiczny crossover w tej klasie wielkości. Niemieccy czy francuscy rywale w mieście zostają jakieś 2 l/100 km z tyłu i to akurat zostało zmierzone i udowodnione.

OK! Rozprawiliśmy się z największą zmianą w nowym Lexusie UX na 2024. Ale to przecież nie jedyne nowości. Jest ich znacznie więcej, ale nie bój się, o nich nie będę się już tak rozpisywał, bo nie są aż tak istotne.

nowy lexus ux 2024 - test zmiany nowosci 161
Nowy Lexus UX 2024 w mieście bez problemu osiąga zużycie paliwa poniżej 5 l/100 km. A jeśli się postarasz, to zejdziesz poniżej 4 l/100 km. Sprawdzone.

 

Co zmienia się we wnętrzu Lexusa UX na 2024 rok?

Aby dostrzec zmiany w Lexusie UX na 2024, trzeba zajrzeć do jego wnętrza. Pierwsze, co wówczas zobaczysz, to zmieniony lewarek skrzyni biegów. Wielkiego kulfona zastąpił zgrabny, niewielki i świetnie wykonany lewarek znany z LBX-a i NX-a.

To spora zmiana (jak na zmiany produktowe, a nie facelifting) tym bardziej, że tym lewarkiem operujesz na zasadzie shift-by-wire. To oznacza, że ruchem lewarka dajesz jedynie elektronice sygnał do konkretnej operacji (np. wrzuć na D). Nie musisz fizycznie przestawiać lewarka na D. A po otwarciu drzwi tryb „P” wskakuje sam i nie musisz pamiętać, o ponownym przestawieniu lewarka na „P”. Mamy więc korzyść zarówno pod względem wygody jak i estetyki.

nowy lexus ux 2024 - test zmiany nowosci 217
O ile na zewnątrz nowego UX nie zmienia się nic, to we wnętrzu mam kilka nowości, które można dostrzec gołym okiem. Jedną z nich jest lewarek zmiany biegów z LBX i NX.

 

Nowa cyfrowa tablica wskaźników w UX 2024

Kolejną ważną nowością w Lexusie UX 2024 jest cyfrowa tablica wskaźników. Tak, to ten sam cyfrowy „klaster”, który znamy z Yarisa Cross, Corolli Cross albo LBX-a. Jeśli dopłacisz, to będzie mieć ponad 12 cali i kilka motywów stylistycznych do wyboru. Jej zaleta jest tak, że wyświetla jednocześnie mnóstwo informacji. Lexus określa to rozwiązanie mianem wirtualnego kokpitu.

nowy lexus ux 2024 - test zmiany nowosci 215
Do Lexusa UX na 2024 rok trafia nowa, ponad 12-calowa tablica wskaźników. Taki sam zestaw wskaźników mamy w Corollo Cross czy Lexusie LBX.

 

Nowe materiały we wnętrzu

Z mniej widocznych, ale nadal widocznych zmian mamy nowe tworzywo wokół lewarka skrzyni biegów. Lexus twierdzi, że będzie się mniej rysować. Przy bezpośrednim kontakcie to nadal tworzywo, które w moim odczuciu bardziej pasuje do Toyoty niż Lexusa. Przyznam, że materiały w LBX przekonują mnie znacznie bardziej. To samo tworzywo pojawiło się również wokół nowego panelu do sterowania szybami na drzwiach.

nowy lexus ux 2024 - test zmiany nowosci 207
Od 2024 roku wnętrze Lexusa UX może być całkowicie pozbawione skóry.

 

Nowe możliwości wykończenia wnętrza w UX 2024

Potencjalnie dużą i ważną nowością we wnętrzu Lexusa UX na 2024 rok jest fakt, że teraz możesz zażyczyć sobie wnętrze całkowicie pozbawione skóry naturalnej (takie, no wiesz, wegańskie).

Generalnie do wyboru masz skórę, skórę syntetyczną oraz tapicerkę materiałową. No i w przeciwieństwie do Toyoty C-HR te tapicerki nie będą jedynie szao-bure. Wnętrze UX-a 2024 może być jasne lub nawet dwukolorowe, a do dostępnych kolorystyk wnętrza w 2024 roku dołącza nowy wariant Ammonite Sand.

 

 

Nowości w multimediach na 2024 rok w UX

Ze zmian, których we wnętrzu nie dostrzeżesz muszę wspomnieć o większej mocy obliczeniowej systemu multimedialnego. Dopytywałem przedstawicieli Lexusa, z czego ona wynika, ale nie udało się tego ustalić. Nie udało mi się też tej większej mocy poczuć, ale generalnie system działa bardzo dobrze.

No i rozbudowano nieco wachlarz komend głosowych, które możesz wydać samochodowi po tym, jak powiesz „Hey Lexus”. Teraz głosowo może np. opuścić szyby. To jeden z tych elementów, z których zapewne nigdy nie skorzystasz.

Andorid Auto? Apple CarPlay? Tak, działają bezprzewodowo.

nowy lexus ux 2024 - test zmiany nowosci 211
Nowy, ponad 12-calowy system multimedialny pojawił się w UX już w 2023 roku. Na 2024 rok podobno zyskał większą moc obliczeniową, generalnie jednak zostaje po staremu.

 

Zmiany w systemach bezpieczeństwa w Lexusie UX na 2024

Lexus UX na 2024 rok dostał „najnowszy pakiet systemów bezpieczeństwa Lexus Safety System +3”. Dochodzą więc dwie nowe funkcje:

  • Układ Proactive Driving Assist. Wykorzystuje przednią kamerę samochodu do wykrywania zagrożeń przy niższych prędkościach w mieście, takich jak osoby zbliżające się do przejścia dla pieszych lub poruszające się wzdłuż krawędzi drogi, wykrywa również zaparkowane samochody i rowerzystów. Dodatkowo automatyczne ostrzeganie tylnymi światłami awaryjnymi (ARFHL), jeśli ktoś planuje najechać na tył Twojego UX-a.

 

  • Asystent bezpiecznego wysiadania z pojazdu (SEA) pomoże zapobiec kolizjom podczas opuszczania auta. Czyli rowerzysta nadjeżdżający zza samochodu nie urwie Ci drzwi. A nawet jeśli urwie, to Lexus wcześniej o tym Cię ostrzeże.

No i pojawia się jeszcze jeden element. Ten narzuconych prawnie przez UE, czyli taki dosyć upierdliwy. Nazywa się Driver Monitor i wykorzystuje kamerę zamontowaną na kolumnie kierownicy, która stale sprawdza, czy Twoje gałki oczne są skierowane na drogę.

Jeśli przez chwilę będą patrzyć gdzie indziej, np. na system multimedialny, to Driver Monitor brzęczykiem przywoła Cię do porządku. W tym momencie moglibyśmy poruszyć temat kuriozów współczesnej motoryzacji, ale ten tekst i tak już jest za długi, więc zrobimy to przy następnej okazji.

 

Nowy Lexus UX 2024 – wyciszenie i zawieszenie

A skoro ponownie jesteśmy przy zmianach niewidocznych (ale potencjalnie odczuwalnych), to musimy ponownie wskoczyć za kierownicę Lexusa UX 2024. Lexus twierdzi, że inżynierowie – ponownie – „dopracowali układ jezdny UX-a. „Ponownie”, bo takie ulepszenia pojawiły się też w UX na 2023 rok.

Co konkretnie się zmieniło?

UX 2024 ma sztywniejsze podwozie, zmienioną charakterystykę tłumienia amortyzatorów, a także system Vehicle Posture Control, który ogranicza przechyły w trakcie przyspieszania i hamowania. Na większą sztywność nadwozia wpłynęło m.in. dodanie nowego wspornika chłodnicy oraz usztywnienie tylnego panelu dolnego.

Czy w trakcie jazdy poczujesz tę zmienioną charakterystykę tłumienia i sztywniejsze podwozie? Pewnie nie, nawet jeśli do UX-a 2024 przeskoczysz bezpośrednio z UX-a 2023. Trzeba jednak wierzyć Lexusowi na słowo, że jest lepiej.

To, co poczujesz to system Vehicle Posture Control. A sprowadza się on do tego, że przy mocnym hamowaniu przód Lexusa UX 2024 będzie nurkował mniej niż przód Lexusa UX 2023. Ten system poznaliśmy już w Lexusie LBX. I on działa.

No i jest jeszcze jeden istotny temat, czyli wyciszenie wnętrza. Tutaj ponownie oddaję głos Lexusowi:

Inżynierowie dopracowali tłumienie hałasów i wibracji poprzez zwiększenie sztywności konstrukcji, umieszczenie w strategicznych miejscach materiałów wygłuszających, a także zastosowanie szyb akustycznych (w zależności od wersji). Specjalne wykładziny tłumią hałasy generowane przez koła przejeżdżające przez wodę, kamienie czy szuter. Wygłuszono dodatkowo okolice środkowych słupków oraz podłogę, zredukowano wibracje z powłoki deski rozdzielczej oraz tylnych kół. Dzięki tym wszystkim usprawnieniom w Lexusie UX 300h jest ciszej aż o 1,7 dB.

I muszę przyznać, że Lexus UX 2024 jest naprawdę dobrze wyciszonym samochodem. Docenisz to szczególnie podczas dłuższych autostradowych podróży, bo hałas we wnętrzu przy prędkościach 120-140 km/h będzie na tyle subtelny, że nie zmęczy Cię po 3 czy 4 godzinach jazdy.

 

 

Nowy lakier Sonic Cooper w UX 2024

No dobra, jest jeszcze jedna nowość w UX na 2024, której muszę poświęcić jeden akapit. To nowy lakier. Nazywa się Sonic Cooper, cieszy się dużą popularnością w mniejszym Lexusie LBX i teraz trafia do UX-a. 

Słowo „sonic” w nazwie tego lakieru nie jest przypadkowe, bo Lexus przy jego nakładaniu wykorzystuje autorską technologię soniczną.

W tym bardzo zaawansowanym procesie wykorzystywane są fale dźwiękowe do rozprowadzania metalowych płatków zawieszonych w farbie w ciasne, jednolite struktury. Spłaszczone płatki bardziej równomiernie odbijają światło, tworząc jeszcze lepsze wrażenie głębi barw, a także lepiej oddają krzywizny karoserii auta.

nowy lexus ux 2024 - test zmiany nowosci 181
Nowy lakier w UX na 2024 nazywa się Sonic Cooper i świetnie komponuje się z croasantami.

 

A kiedy właściwy test nowego Lexusa UX 2024?

Uff, to chyba tyle w temacie nowości w Lexusie UX na 2024 rok. Pełny, szczegółowy i wyczerpujący test nowego Lexusa UX – już jako samochodu, a nie w kontekście nowości i zmian – opublikuję na YouTube, jak tylko dorwę UX 2024 do testu. Dlatego zapraszam do śledzenia.

Hej! A widziałeś już znany i lubiany Instagram PremiumMoto? >>
close-image