Lexus UX 300e 2023 test opinia zmiany

Lexus UX 300e po zmianach | Test i opinia

Lexus UX 300e (czyli w wersji w 100 proc. elektrycznej) przeszedł ważne zmiany produktowe na rok 2024. Podczas pierwszych jazd testowych dokładnie sprawdziłem nowego UX-a 300e, aby przekonać się, jak wypada jako samochód elektryczny klasy premium, który możesz mieć za około 250 tys. zł.

Przemysł motoryzacyjny coraz bardziej się rozpędza, a poszczególne etapy rynkowego cyklu życia danego modelu zaczynają zlewać się w jeden płynny proces ewolucji. Coroczne zmiany produktowe w ramach danego modelu są coraz bardziej znaczące i generalnie trudno za tym wszystkim nadążyć.

A to prowadzi mnie do Lexusa UX po zmianach produktowych na rok 2024, które przechodzi w połowie swojego rynkowego cyklu życia.

Lexus UX 300e 2023 test opinia zmiany
Nowy Lexus UX 300e, czyli w wersji w 100 proc. elektrycznej. Możesz go mieć od około 250 tys. zł (w dobrym finansowaniu i z ulgą od Lexusa) i przejedziesz nim ponad 400 km na jednym ładowaniu. Co więcej? Zapraszam do lektury.

 

Lexus UX 300e 2024 – zmiany, zmiany, zmiany

Ewolucję Lexusa UX można podzielić na dwa etapy.

Najpierw poważne zmiany produktowe (facelifting) przeszedł tradycyjny spalinowy oraz hybrydowy UX. W tym miejscu chciałem podlinkować  mój wpis o zmianach w UX. Właśnie się jednak zorientowałem, że zapomniałem tutaj o nim napisać. A napisać powinienem, bo w październiku 2022 roku byłem na pierwszych jazdach testowych nowym UX specjalnie po to, aby zobaczyć i sprawdzić, co się zmieniło. Sorry Lexus!

Cóż, tak czy inaczej o nowym UX opowiadałem na Instagramie. W skrócie największą zmianą w UX jest nowy, w 100 proc. funkcjonalny i w 100 proc. współczesny system multimedialny.

To oznacza, że z tunelu środkowego zniknął touchpad. Lexus twierdzi, że dotykowy ekran zamontowano 143 mm bliżej kierowcy, by łatwiej było go obsługiwać. Ponadto, wyświetlacz ma teraz 8 cali lub 12,3 cala w wariancie HD.

Ale ja nie o tym. 

Lexus UX 300e po zmianach może przejechać do 450 km na jednym ładowaniu.

UX 300e dał mi to, czego poszukuję w elektrycznych samochodach klasy premium, czyli relaks, ukojenie i wrażenie solidnego odcięcia od zgiełku świata doczesnego

 

Co się zmieniło w Lexusie UX 300e?

Minęło pół roku i na rynku pojawia się elektryczna odmiana odświeżonego UX. Zawiera wszystkie zmiany, które mamy w wersji spalinowej i hybrydowej (z multimediami na czele rzecz jasna), ale rozszerza je o sporą modyfikację napędu elektrycznego. 

Ponownie więc wybrałem się na pierwsze jazdy testowe, żeby z dosłownie pierwszej (prawej) ręki opowiedzieć, co i jak. Zapis mojej instagramowej relacji znajdziesz poniżej.

 

Zmiany w UX 300e w skrócie

Jeśli nie chcesz oglądać, to poniżej przestawiam dwie największe zmiany w UX 300e. Tych zmian nie zobaczysz gołym okiem, ale z pewnością poczujesz podczas jazdy. Bo…

  • UX 300e otrzymał nową, większą baterię o pojemności 72,8 kWh (brutto), zachowując dotychczasowe 204 KM. Zmiany te pozwoliły na zwiększenie zasięgu o 40% względem poprzednika, a w cyklu mieszanym WLTP UX 300e może przejechać nawet do 450 km (w zależności od wybranej wersji wyposażenia). W rzeczywistości uzyskałem ponad 400 km w temp. około 15 stopni C.

 

  • UX 300e ma też poprawiony układ kierowniczy oraz amortyzatory, dzięki czemu prowadzi się jeszcze lepiej. Za sprawą dodatkowych spawów osiągnięto większą sztywność nadwozia. Udoskonalono też wyciszenie kabiny.
Lexus UX 300e po zmianach produktowych ma znacznie większy zasięg, poprawiony układ kierowniczy i jeszcze lepiej wyciszony we wnętrzu.

 

Co zmiany w UX 300e oznaczają dla Ciebie w praktyce?

Po pierwszych, dłuższych jazdach testowych nowym Lexusem UX 300e muszę przyznać, że z perspektywy kierowcy to po prostu dojrzały samochód. Mimo że mówimy o jednym z najtańszych modeli Lexusa to pod względem tej dojrzałości nie ustępuje droższym modelom marki. Ta dojrzałość przejawia się w dwóch aspektach.

Wnętrze Lexusa UX 300e pod względem wykończenia oraz użytych materiałów jest porównywalne z wnętrzami większych i droższych modeli Lexusa. Czuć dbałość o detale oraz premium feel typowy dla marek premium.

 

Po pierwsze – odczucia podczas jazdy

Chodzi o dobre wyciszenie kabiny. Nawet przy prędkościach +130 km/h  we wnętrzu panuje błogi spokój i cisza jak cenę i klasę UX-a. Do tego dochodzi wyrafinowana, dobrze wytłumiona praca zawieszenia oraz przyjemne prowadzenie z lekko sportową nutą.

Składają się na nią nie przesadnie wspomagany układ kierowniczy oraz nisko umieszczony środek ciężkości, bo ciężka bateria znajduje się nisko w podłodze. Bardzo poprawna jest również pozycja za kierownicą. Czujesz, że prowadzisz samochód, któremu bliżej do hatchbacka niż crossovera.

Bez słodzenia i wchodzenia w szczegóły muszę mogę stwierdzić, że elektrycznym Lexusem UX w odświeżonym wydaniu jeździło mi się komfortowo i przyjemnie.

UX 300e dał mi to, czego poszukuję w elektrycznych samochodach klasy premium, czyli relaks, ukojenie i wrażenie solidnego odcięcia od zgiełku świata doczesnego oraz tych wszystkich niepożądanych wrażeń związanych z przemieszczaniem się, które można sprowadzić do skrótu NVH (noise, vibration, and harshness). I zrobił to w stopniu porównywalnym jeśli nie wyższym niż konkurencyjne BMW iX1 czy Mercedes EQA, które możesz mieć w podobnej kwocie.

 

Po drugie – solidne wykończenie

To odczucie obcowania z samochodem dojrzałym i dopracowanym buduje również jakość wnętrza. Chodzi o świetne wykończenie i spasowanie elementów oraz odczuwalną wysoką jakość materiałów, które Cię otaczają. Od zawsze powtarzam, że premium tkwi w detalach i Lexus doskonale to czuje. Może nawet lepiej niż BMW i Mercedes, które w tej kwestii potrafią iść na skróty.

Minusy UX-a 300e?

Ładowanie ChAdeMO zamiast CCS.

Może też fakt, że UX dostępny jest tylko z napędem na przednią oś, podczas gdy w podobnej cenie można mieć elektrycznego crossovera z napędem na wszystkie koła (patrz tabela poniżej). Oraz 360-litrowy bagażnik.

 

Lexus UX 300e vs rywale od marek premium

  Lexus UX 300e

Bussines

BMW iX1

xLine

Merc EQA

Eletric Art

Volvo C40

Plus

CENA 272 900 zł 268 700 zł 251 867 zł 256 900 zł
Długość całkowita 4495 mm 4500 mm 4463 mm 4440 mm
Szerokość całkowita 1840 mm 1845 mm 1834 mm 1873 mm
Wysokość całkowita 1545 mm 1642 mm 1620 mm 1596 mm
Rozstaw osi 2640 mm 2692 mm 2729 mm 2702 mm
Zwis przedni 970 mm 875 mm 913 mm 870 mm
Zwis tylny 885 mm 933 mm 821 mm 868 mm
Średnica zawracania 10.4 m 11.9 m 11.4 m 11.4 m
Prześwit 140 mm 170 mm 154 mm 177 mm
MASY POJEMNOŚCI        
Masa pojazdu kierowcą 1875 kg 2085 kg 2105 kg 2140 kg
Dopuszczalna masa całkowita 2245 kg 2580 kg 2535 kg 2460 kg
Maksymalna ładowność 445 kg 570 kg 505 kg 395 kg
Maks. masa ładunku na dachu X 75 kg 75 kg 75 kg
Stand. poj. bagażnika (VDA) 367 l 490 l 340 l 413 l
Maks. poj. bagażnika (VDA) X 1495 l 1320 l 1205 l
UKŁAD NAPĘDOWY        
Napęd na Przód AWD AWD Tył
Moc układu silnikowego 204 KM 313 KM 228 KM 238 KM
Umiejscowienie silnika elektrycznego Z przodu przodu przodu Z tylu
Maksymalny moment obrotowy 300 Nm 247 Nm 390 Nm 330 Nm
Pojemność baterii netto X 64.7 kWh 66.5 kWh 70.0 kWh
Pojemność baterii brutto 72.8 kWh 66.5 kWh 79 kWh X
Czas ładowania prądem 2.3 kW 2160 min 1935 min 2040 min X
Czas ładowania prądem 3.7 kW 1680 min 1185 min 1275 min X
Czas ładowania prądem 7.4 kW 570 min 585 min 645 min 780 min
Czas ładowania prądem 11 kw X 390 min 435 min 420 min
OSIĄGI        
Prędkość maksymalna 160 km/h 180 km/h 160 km/h 180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 75s 5.6 s 7.7 s 7.4s
Elastyczność 80-120 km/h 5.3s X X X
Moc jednostkowa układu silnikowego 8.8 kg/KM 6.4 kg/KM 8.9 kg/KM 8.7 kg/KM
Zasięg (WLTP) 450 km 440 km 430 km 476 km

Źródło danych: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR

fot. m.in. Filip Blank

Hej! A widziałeś już znany i lubiany Instagram PremiumMoto? >>
close-image