Lexus konsekwentnie umacnia swój sportowy wizerunek wprowadzając specjalne wersje F Sport modeli CT, GS oraz RX. Lexusy w wersji F Sport zyskują bardziej drapieżny wygląd i liczne sportowe akcenty. Na torze sprawdziliśmy sportowe kompetencje modelu GS450h F Sport.
Obecnie większość marek z segmentu premium może pochwalić się w ofercie specjalnym pakietem, dzięki któremu „zwykły” model może przeistoczyć się w nietuzinkowy samochód o rasowym wyglądzie i sportowym zacięciu. BMW ma M Package, Audi uszlachetnia swoje modele pakietem S Line, Mercedes oferuje dodatki spod szyldu AMG, a Volvo dodaje zadziorności pakietem R-design. lexus f sport
Auta w takiej specyfikacji to coś pośredniego między ekstremalnymi, najdroższymi oferowanymi wersjami, a tymi standardowymi. Najczęściej w przypadku takich pakietów mamy do czynienia ze sportowymi akcentami stylizacyjnymi oraz drobnymi modyfikacjami zawieszenia, elektroniki i układu jezdnego. Na takie rozwiązanie zdecydował się również Lexus, który tchnął sportowego ducha w kompaktowego CT200h, sedana GS oraz SUV-a RX za sprawą pakietu F Sport.
To, że Lexus specjalizuje się nie tylko w ponadprzeciętnym luksusie i komforcie, ale także w umiejętności dostarczania adrenaliny za kierownicą, udowodnił już tworząc supersamochód LFA oraz oferując szalonego sedana IS-F z ponad 400-konnym silnikiem V8.
Jeżeli jesteś amatorem czerpania sportowej frajdy z jazdy, ale IS-F jest dla ciebie zbyt wielkim wyzwaniem, to gama F Sport powinna zwrócić twoją uwagę.
Wersja F Sport każdego z trzech modeli obejmuje inny zakres modyfikacji. Wspólną cechą modeli F Sport są bardziej agresywny design zderzaków, specjalne „przydymione” felgi, sportowe akcenty we wnętrzu oraz zmieniona elektronika. Warto też wspomnieć o „sportowych tłumikach drgań”, które niwelują drgania nadwozia i usztywniają je, poprawiając odczucia przy ostrzejszej jeździe.
Najwięcej sportowego ducha pakiet F Sport tchnął w model GS i to właśnie na nim skupiliśmy swoją uwagę podczas jazd próbnych Lexusami z literką „F”. Flagowy model nowej linii GS o oznaczeniu 450h, na torze zrobił na nas znakomite wrażenie swoimi właściwościami jezdnymi. Dzięki świetnemu zawieszeniu i zaawansowanemu układowi jezdnemu, ten sedan o sporych gabarytach zwinnie przemyka po ciasnych zakrętach i pozwala wykorzystać cały drzemiący w nim potencjał.
A potencjał jest znaczący. GS450h napędza hybrydowy układ oparty na 3,5-litrowym silniku V6, który wsparty silnikiem elektrycznym generuje moc 345 KM. Jeszcze bardziej imponująco przedstawia się kwestia niutonometrów. Silnik elektryczny zapewnia solidne 275 Nm od samego startu. A kiedy V6 rozkręci się 4500 obrotów „dokłada” do tego swoje 352 Nm. Te wartości przenoszone są na tylne koła, i na krótkiej prostej startowej toru potrafią rozpędzić prawie dwutonową limuzynę do 100 km/h w niecałe 6 s. Dodatkowo dzięki zastosowaniu bezstopniowej przekładni GS450h osiąga prędkość maksymalną jednym, nieprzerwanym ciągiem .
Mogłoby się wydawać, że nie ma nic bardziej komfortowego i statecznego niż hybrydowa limuzyna Lexusa, ale nasz czarny GS450h w wersji F Sport okazuje się prawdziwym diabłem wcielonym, a gdy przemyka obok ciebie, z jego imponujących wydechów wydobywa się dźwięk prawdziwej apokalipsy.
Nie dajcie się zwieść gabarytom i sylwetce GS-a – dzięki zastosowanym w nim systemom, na ciasnym torze gokartowym prowadzi się zwinnie i precyzyjnie, i nawet przy uśpionych elektronicznych systemach stabilizacji, nie daje się wyprowadzić z równowagi. To przede wszystkim zasługa połączenia adaptacyjnych amortyzatorów z systemem LDH (Lexus Dynamic Handling). Wystarczy przekręcić pokrętło na tunelu środkowym w tryb Sport+ by przestawić GS-a w tryb bojowy, w którym staje się niemal torowym pociskiem. lexus f sport
GS450h potrafił dostarczyć mocnych wrażeń i zaangażować w jazdę, będąc jednocześnie luksusową limuzyną
Zawieszenie staje się twardsze, siła wspomagania układu kierowniczego zostaje zredukowana, kontrola stabilności uśpiona, reakcje na gaz wyostrzone, i na tym nie koniec.
GS450h posiada zmienne przełożenie układu kierowniczego oraz skrętną tylną oś, których charakterystyka również zmienia się w zależności od wybranego trybu. Oba systemy wzmacniają umiejętności kierowcy, który za kierownicą GS-a może poczuć się jak mistrz kierownicy, pozwalając mu prowadzić jak po sznurku. I jedynie głośne lamenty opon zdradzają, że siedzisz za kierownicą ciężkiego samochodu.
Po zakończonych zmaganiach na torze pokrętło ponownie wybiera tryb Normal, a GS450h jeszcze na gorących oponach, zmienia się w dostojną limuzynę, która w atmosferze komfortu i relaksu dowozi nas do hotelu na swoich wentylowanych fotelach, zużywając przy spokojnej jeździe nieco ponad 6 l/100 km. To rewelacyjny wynik jak na 345-konny samochód! By osiągnąć zbliżone spalanie przy podobnych osiągach potrzebujesz diesla, a te oferowane przez niemiecką wielką trójcę będą o około 10 tys. zł droższe niż GS450h, którego ceny startują od 252 200 zł. lexus f sport
Okazuje się więc, że hybrydowa limuzyna Lexusa potrafi dostarczyć niezwykle mocnych wrażeń i zaangażować w sportową jazdę, jednocześnie oferując komfort na najwyższym poziomie. To pokrętło na tunelu środkowym diametralnie zmienia oblicze GS-a. Tak hybrydowy GS czwartej generacji to bardzo wszechstronny samochód o wielu obliczach, a F Sport to krok w dobrym kierunku, i wedle zapowiedzi Lexusa to dopiero początek w budowaniu sportowego zaplecza… 😥
Technika:
Układ Lexus Dynamic Handling (LDH)
Lexus GS 450h F SPORT może być wyposażony w układ Lexus Dynamic Handling (LDH), dzięki czemu jest on pierwszym na świecie samochodem z napędem hybrydowym i zintegrowanym układem kierowania wszystkimi czterema kołami.
Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom technicznym układ LDH firmy Lexus łączy układ kierowania kołami tylnej osi (DRS), układ kierowniczy o zmiennym przełożeniu (VGRS) oraz elektryczny mechanizm wspomagania układu kierowniczego (EPS). To pozwala koordynować kierowanie przednimi i tylnymi kołami oraz zapewnia precyzyjne, szybkie i pewne zachowanie samochodu na drodze a także bardziej bezpośrednie reakcje na działania kierowcy.
Na podstawie danych o prędkości pojazdu, kierunku skrętu kół i działaniach kierowcy, system określa optymalny kąt skrętu wszystkich czterech kół.
Może on niezależnie zmieniać kąty skrętu kół przednich i tylnych odpowiednio za pomocą układów VGRS i DRS. Dzięki temu podczas jazdy po łuku samochód dużo lepiej reaguje na ruchy kierownicą, charakteryzuje się lepszą przyczepnością kół tylnych, statecznością i zwrotnością.
Układ LDH monitoruje prędkość jazdy, obrót nadwozia względem osi pionowej, kąt i prędkość obrotu kierownicy oraz przyspieszenie boczne. Na podstawie tych informacji określa kąt skrętu kół tylnych, którego maksymalna wartość wynosi 2,0 stopnie. W większości sytuacji, podczas skrętów przy prędkościach poniżej 80 km/h, tylne koła obracają się w kierunku przeciwnym do kierunku obrotu kół przednich. Przy prędkościach powyżej 80 km/h, koła obracają się w kierunku zgodnym z kierunkiem obrotu kół przednich. lexus f sport
Lexus GS450h – dane techniczne | |
Wymiary zewnętrzne | |
Długość / szerokość / wysokość (mm) | 4851 / 1840 / 1455 |
Rozstaw osi (mm) | 2850 |
Zwis: przód / tył (mm) | 870 / 1130 |
Prześwit (mm) | 130 |
Promień skrętu (m) | 5.3 |
Masy | |
Masa własna (kg) | 1820-1910 |
Dopuszczalna masa całkowita (kg) | 2305-2325 |
Pojemności lexus f sport | |
Pojemność bagażnika (l) z zestawem naprawczym / kołem dojazdowym / pełnowymiarowym kołem dojazdowym | 482 / 465 / – |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 66 |
Silnik spalinowy | |
Pojemność (cm3) | 3456 |
Max.moc silnika spalinowego [kW (KM) / obr./min.] | 215 (292) / 6000 |
Max. Moment obrotowy silnika spalinowego (Nm / obr. min.) | 352 / 4500 |
Liczba cylindrów / liczba zaworów | 6 / 24 |
Układ cylindrów | V 6 |
Układ hybrydowy / silnik elektryczny | |
Max.moc napędu hybrydowego [kW (KM)] | 254 (345) |
Max.moc silnika elektrycznego [kW (KM)] | 147 (200) |
Max. moment obrotowy silnika elektrycznego (Nm) | 275 |
Osiągi | |
Max. prędkość (km/h) | 250 |
Przyspieszenie 0 – 100 km/h (s) | 5.9 |
Zużycie paliwa | |
Cykl mieszany (l / 100 km) | 5.9 (wersja Eco) – 6.2 |
Cykl miejski (l / 100 km) | – |
Cykl pozamiejski (l / 100 km) | – |
Rodzaj paliwa | benzyna bezołowiowa |
Poziom emisji | |
Emisja CO2 – cykl mieszany (g/ km) | 137 – 145 |
Norma emisji spalin | EURO V |
Opony / koła | |
Wymiar standardowy przód | 225/50 R17 |
Wymiar standardowy tył | 225/50 R17 |
Hamulce | |
Przód | tarczowe wentylowane |
Tył | tarczowe wentylowane |
Zawieszenie | |
Przód | Double Wishbone |
Tył | wielowahaczowe |
Tekst: pMoto
Zdjęcia: Lexus, pMoto