nowe Volvo XC90 2025 test opinia wideo 36

Nowe Volvo XC90 2025 – test i opinia – wersja B5 | Czy XC90 nadal się broni?

Nowe Volvo XC90. Tak, XC90 w 2025 roku jest nadal nowe, chociaż od debiutu tego szwedzkiego SUV-a klasy premium minęło ponad 9 lat. Volvo XC90 przeszło niedawno coś, co w obecnej motoryzacji jest rzeczą dosyć niespotykaną, czyli II facelifting. Przekonajmy się więc, czy ten stary/nowy SUV nadal ma szansę w starciu z młodszymi rywalami i czy w ogóle ma rację bytu na rynku.

Meritum tego wpisu o nowym Volvo XC90 2025 jest film (poniżej), który nagrałem przy okazji pierwszych jazd testowych tym samochodem. Dlatego nie będę się tutaj rozpisywał i powielał tego, co powiedziałem w teście na wideo. 

Tutaj chciałem podzielić się kilkoma uwagami i spostrzeżeniami na temat nowego Volvo XC90, które słabo lub w ogóle nie wybrzmiały w teście wideo.

 

Volvo XC90 w 2025 roku – jak się trzyma?

Jeśli chodzi o ogólne, nieco słabiej wyartykułowane na filmie, wrażenia, to muszę przyznać, że kiedy wsiadłem do XC90, to nie poczułem, żebym miał do czynienia z samochodem sprzed epoki. A 9-10 lat na rynku w obecnych realiach motoryzacyjnych to już epoka. 

Tymczasem XC90 zestarzało się z godnością i w praktyce jego zaawansowany wiek można poczuć tylko w jednym aspekcie – cyfrowej tablicy wskaźników. Już 5 lat była dosyć przeciętna na tle tego, co dostawaliśmy od Audi, BMW i Mercedesa. W 2025 jej technologiczna ułomność razi jeszcze bardziej. Po prostu wyraźnie odstaje od aktualnych standardów w klasie premium, pamięta jeszcze czasy iPhona 6 (hello!) i to widać.

Osobiście wolałbym mieć tutaj dwa analogowe zegary zamiast tego wyświetlacza.

Na szczęście ułomności cyfrowej tablicy wskaźników w pewnym stopniu rekompensuje to HUD.

nowe Volvo XC90 2025 test opinia wideo 42
Stara, cyfrowa tablica wskaźników w nowym Volvo XC90. Pamięta jeszcze czasy iPhona 6 i korzystanie z niej dostarcza podobnych wrażeń, jak korzystanie z iPhona 6…

 

Nowe multimedia w Volvo XC90 – dają radę?

Multimedia? Po zmianach są jak najbardziej OK. Android Automotive to sprawdzone rozwiązanie, któremu trudno coś zarzucić. I chociaż autorski soft, jak w BMW czy Mercedesie, może i jest nieco bardziej premium, to Android w Volvo wcale mi nie przeszkadzał. 

nowe Volvo XC90 2025 test opinia wideo 41
Gwóźdź programu (nie mylić z gwoździem do trumny), czyli nowy system multimedialny oparty na Android Automotive. Ma ponad 11 cali.

Zaletą Android Automotive jest fakt, że masz dostęp do map i nawigacji Google oraz aplikacji jak Spotify czy Youtube bez konieczności odpalania Android Auto/Apple CarPlay. No i powiększyły się elementy dotykowe, więc obsługa tego ekranu jest zdecydowanie wygodniejsza niż dotychczas.

 

Czy nowe Volvo XC90 nadal dobrze wygląda?

Sporą zaletą XC90 jest stylizacja. Z zewnątrz XC90 wciąż bardzo dobrze się trzyma. Wystarczyło odświeżyć grill, zderzak i światła i od razu XC90 ubyło z 5 lat. 

Na rok 2025 w XC90 dostaliśmy nowe wzory felg oraz jeden nowy lakier nadwozia. 

nowe Volvo XC90 2025 test opinia wideo 18
Nowe Volvo XC90 w 2025 roku, dzięki stylizacyjnym zmianom szczególnie przedniej części, nadal dobrze się prezentuje. Egzemplarz po prawej ma nowy, bordowy lakier i wyczerniony grill. 
nowe Volvo XC90 2025 test opinia wideo 10
A tutaj nowy grill w całej okazałości.

 

Równie pozytywne wrażenia w 2025 w XC90 budzi wnętrze. W kwestii materiałów i solidności wykończenia oraz dbałości o detale możne miejscami nawet zawstydzać niemieckich konkurentów i Lexusa RX. 

No i fotele – nadal imponują komfortem.

 

Nowe Volvo XC90 – jak to jeździ? 

Dla osób, które wcześniej miały do czynienia z niemieckimi SUV-ami klasy premium o gabarytach zbliżonych do XC90 (BMW X5, Adui Q7, Mercedes GLC) największym rozczarowaniem mogą być właściwości jezdne XC90. 

Volvo XC90 wyznaje zupełnie inne podejście do satysfakcji z jazdy niż Niemcy. Stara się ją zapewnić przez odczucie relaksu i błogostanu za kierownicą, zaś Niemcy próbują dodatkowo te aspekty pogodzić z zaangażowaniem w prowadzenie. 

Na wideo nie wspomniałem, że ten (znacznie) większy fun za kierownicą u niemieckich rywali wynika również z charakterystyki napędu.

O ile w X5, GLE czy Q7 czuć, że mamy do czynienia z napędem na wszystkie koła z wyraźną dominacją osi tylnej, to w XC90 wręcz przeciwnie. Czuć, że mamy do czynienia z samochodem przednionapędowym, który jedynie wspomaga się tylną osią. 

XC90 w praktyce

W praktyce oznacza to, że dynamiczniejsza jazda przez zakręty w X5, GLE czy Q7 w porównaniu z XC90, będzie jak krojenie chleba ostrym nożem w porównaniu do krojenia chleba nożem do masła. Nie twierdzę, że ta „ostrość” w rodzinnym SUV-ie jest niezbędna. Zwracam jedynie uwagę, że jeśli ktoś jej oczekuje, to w XC90 jej nie znajdzie. Ale to akurat nic nowego w nowym Volvo XC90.

 

Nowe Volvo XC90 2025 – test i opinia

OK, to tyle wstępnych uwag i przemyśleń. Całą resztę wyartykułowałem tak składnie, jak tylko potrafiłem na filmie. 

Zapraszam. 

Hej! A widziałeś już znany i lubiany Instagram PremiumMoto? >>
close-image