Nowy VW Amarok w Szczyrk Mountain Resort test _77

Nowy VW Amarok vs Szczyrk Mountain Resort | Z wizytą w bikeparku

Zainspirowany współpracą Volkswagen Samochody Dostawcze z bikeparkiem Szczyrk Mountain Resort, wyruszam za kierownicą nowego VW Amaroka do Szczyrku. Na pace mam rower, na fotelu pasażera fotografa Filipa, a w głowie ambitny plan. Pragnę przybliżyć Tobie – drogi czytelniku – tzw. kolarstwo grawitacyjne i zainspirować do spróbowania enduro. No i chcę z przytupem zakończyć sezon rowerowy 2023!

Złamana piąta kość śródręcza, 3 tytanowe śruby w dłoni, złamany nadgarstek, zwichnięty bark, wybite dwa kciuki i jeden ząb. Do tego kilka solidnych blizn od uderzenia tkankami miękkimi w pieńki, kamienie i różne inne twarde obiekty, które spotykasz w lesie. To bardzo niski rachunek jak na 25 lat intensywnej, sportowej jazdy na rowerze zjazdowym…

Ten rachunek jest cały czas otwarty. Niestety, z wiekiem coraz łatwiej dopisać mi do niego kolejne pozycje. Nie potrafię jednak odpuścić, nie wiem, co to znaczy „jeździć wolniej”, ani „oszczędzać się” na rowerze. Odpuszczenie oznaczałoby przyznanie się przed samym sobą, że jestem już stary. Może i jestem, ale kiedy wsiadam na rower, to tego nie czuję. Nie ma taryfy ulgowej i czasami złapię jeszcze jakiś szybki segment na Stravie. A że raz na jakiś czas coś nie wyjdzie… cóż, w domu też można sobie zrobić krzywdę.

Nowy VW Amarok w Szczyrk Mountain Resort test _67
Wraz z fotografem Filipem wyruszam nowym VW Amarokiem w bogatej wersji Aventura do Szczyrk Mountain Resort. Mam ambitny plan na zakończenie sezonu rowerowego z rozmachem.
Nowy Volkswagen Amarok polska
Nowy Volkswagen Amarok z 3-litrowym dieslem V6 na trasie z Warszawy do Szczyrku wykazał się manierami samochodu osobowego. Nowy Amarok to pickup, w którym można śmiało pokonywać długie dystanse – w ciszy i komforcie – niezależnie od tego, czy na pace wieziesz 1,2-tonowy ładunek czy jedynie rower. Albo dwa rowery.

 

Pasja, hobby, sport i samochody

Tak, rower w tym bardziej ekstremalnym wydaniu to moja pasja. Parokrotnie wspominałem już o tym na tym blogu. Samochody? To praca i hobby, ale do pasji to im trochę brakuje. Czasami jednak udaje mi się połączyć tę moją pasję z pracą. I jest to wyjątkowo satysfakcjonujące połączenie.

Nowy amarok V6
Współczesne pickupy już dawno przestały być jedynie wołami roboczymi do przewożenia sprzętu na budowę. Teraz zapewniają komfort samochodu osobowego wzbogacony aspektami praktycznymi samochodu użytkowego. Nowy Amarok w wersji Aventura z nagłośnieniem Harmann Kardon, skórzaną tapicerką i 10-kierunkową, elektryczną regulacją foteli jest tego najlepszym przykładem.

Nigdy jednak nie udało mi się połączyć tych dwóch rzeczy – roweru i samochodu – aż tak kompleksowo jak przy realizacji materiału z nowym VW Amarokiem w Szczyrk Mountain Resort przy fotograficznym wsparciu Filipa Blanka.

Stwierdziłem, że współpraca Szczyrk Mountain Resort z VW Samochody Dostawcze to świetna okazja, żeby w motoryzacyjnym kontekście przybliżyć na blogu temat kolarstwa grawitacyjnego i roweru enduro.

Amarok w Szczyrk Mountain Resort
Pokaż mi, co wozisz na pace swojego pickupa, a powiem Ci kim jesteś. Na pace Amaroka zmieścisz europaletę, albo… do czterech solidnych rowerów enduro.

 

O co chodzi w kolarstwie grawitacyjnym?

Jako że jesteśmy na blogu o samochodach, sądzę, że w pierwszej kolejności powinienem roztoczyć szerszy rowerowy kontekst wszystkiego, o czym tutaj czytasz. Określenie rower – podobnie jak samochód – jest dosyć pojemne i w głowie każdego z nas buduje zupełnie inny obraz. W mojej głowie rower to tzw. kolarstwo grawitacyjne. Odmiana kolarstwa, w której napędza Cię przede wszystkim siła przyciągania ziemskiego a nie nóg. A żeby ta siła mogła Cię napędzać, to rower musi poruszać się cały czas w dół. Twoim zadaniem jest jedynie utrzymanie się na rowerze i czerpanie radości ze zjeżdżania. No i wbrew temu, co napisałem na wstępie wcale nie tak łatwo zrobić sobie krzywdę.

Enduro Szczyrk Mountain Resort
Rower to szerokie pojęcie. Dla mnie rower to przede wszystkim szybkie zjeżdżanie specjalnie przygotowanymi trasami. Podprowadzam, albo podjeżdżam jedynie, kiedy chcę jeszcze raz napędzić się na hopę.

Zjeżdżać możesz po wszystkim, ale najwięcej frajdy i adrenaliny daje zjeżdżanie po specjalnie w tym celu przygotowanych trasach. Te trasy to wąskie, zazwyczaj leśne, kręte ścieżki, z hopkami, bandami, korzeniami, kamieniami i innymi naturalnymi bądź sztucznymi urozmaiceniami. W świecie rowerowym takie podejście do roweru określamy dwoma pojęciami. Pierwsze, definiujące bardziej  hardcorową odmianę zjeżdżania to downhill. Drugie, nieco bardziej rekreacyjne i przystępne podejście to enduro.

Enduro Szczyrk Mountain Resort
W kolarstwie grawitacyjnym napędza Cię siła przyciągania ziemskiego. Twoim zadaniem jest wykorzystanie jej przy użyciu roweru dla swojej przyjemności i satysfakcji. Oprócz roweru (i grawitacji) do pełni szczęścia potrzebujesz odpowiednich tras z hopkami, bandami i innymi atrakcjami. Na szczęście jest ich w Polsce coraz więcej.

 

Patrz po czym jedziesz

Ważnym elementem w enduro i downhillu jest wspomniana trasa, po której zjeżdżasz. Im lepiej przygotowana i wytyczona, im bardziej urozmaicona i przemyślana, tym więcej radości potrafi dostarczyć.

Jednocześnie zmniejsza prawdopodobieństwo, że do rachunku uszczerbków na zdrowiu dopiszesz kolejną pozycję np. w wyniku niedolotu na hopce, uderzenia w nieosłonięte materacem drzewo albo wyrżnięcia w źle wyprofilowanej bandzie.

Enduro Trails Szczyrk Mountain Resort
Odpowiednio przygotowane trasy to jeden z fundamentów dobrej zabawy na rowerze enduro. W Szczyrk Mountain Resort znalazłem jedne z najlepszych tras w Polsce. Dlatego chętnie wracam na szczyrkowskie trasy i nigdy się na nich nie nudzę.
Enduro Trails hip hopa flow
Bandy to ważna sprawa na trasie. Pozwalają utrzymać prędkość i płynność przejazdu nawet w ciaśniejszych zakrętach. W takich bandach poczujesz też, jak siła odśrodkowa wciska agresywny bieżnik opony w glebę. To uczucie, które pokochasz.
Szczyrk Mountain Resort trasy
Cała zabawa w zjeździe na rowerze górskim polega na nieustannym przełamywaniu oporów przed coraz szybszym pokonywaniem coraz trudniejszych tras. Taka walka z samym sobą pozwala na skuteczny reset po ciężkim tygodniu pracy i oderwanie się od pospolitych problemów.

Enduro jako forma sportu i rekreacji na rowerze cieszy się w Polsce coraz większą popularnością. Po prostu coraz więcej osób odkrywa, że jazda na rowerze bez konieczności pedałowania pod górę, albo po płaskim, to super sprawa.

Do enduro niezbędny jest jednak jeden element – wyciąg. Bo jak zjedziesz raz, to masz ochotę zjechać jeszcze raz, a potem kolejny i kolejny, póki nie padniesz. Oczywiście możesz podjeżdżać o własnych siłach, ale siły i czas lepiej oszczędzać na zjeżdżanie, bo jest znacznie ciekawsze. Dlatego coraz więcej ośrodków narciarskich buduje ścieżki rowerowe i kiedy stopnieje ostatni śnieg otwiera się na rowerzystów. W ten sposób powstają tzw. bikeparki. A rowerzyści przyjeżdżają do tych bikeparków równie licznie, co narciarze zimą.

W Polsce od wielu lat działa już kilkanaście mniejszych i większych bikeparków. Każdego roku przybywają kolejne, ale w moim rankingu niezmiennie pierwsze miejsce zajmuje Szczyrk Mountain Resort.

Enduro Trails Szczyrk
Trasy rowerowe w bikeparkach nie tworzą się same i nie powstają „na dziko”. Najpierw trzeba je zaprojektować i zbudować. Potem – podobnie jak w przypadku tras narciarskich – równie ważne jest ich bieżące utrzymanie. Po każdym letnim weekendzie trasy wymagają odświeżenia, usunięcia luźnych kamieni, poprawienia hopek, band, itd.

 

Szczyrk Mountain Resort i VW Samochody Dostawcze

Z mojego doświadczenia wynika, że Szczyrk Mountain Resort dla rowerzysty z Mazowsza gwarantuje najlepszą wypadkową komfortowego dojazdu, dobrej bazy noclegowej, szybkich wyciągów, wysokiego poziomu tras i klimatu prawdziwego bikeparku.

Wizytę w Szczyrk Mountain Resort muszę zacząć jednak od czegoś, co niezmiennie robi tutaj na mnie wrażenie, czyli… toalet. Przy dolnej stacji wyciągu funkcjonują prawdopodobnie najczystsze toalety publiczne w Polsce. Niby nic, ale symbolicznie pokazuje, że właściciele ośrodka dbają o szczegóły, a ja (może tego nie widać, ale) cenię troskę o szczegóły, nie tylko w samochodach, ale we wszystkich dziedzinach życia. Jest też spory parking, który w trakcie tygodnia, pod koniec jesiennego sezonu turystycznego prawie w całości dla mnie i dla Amaroka.

Szczyrk Mountain Resort stacja pośrednia
Szczyrk Mountain Resort z lotu ptaka. Jesteśmy przy górnej stacji gondoli. Gondola startuje z parkingu i wyjeżdża na tzw. halę Skrzyczeńską na 1000 m n.p.m. Już tutaj można zacząć zjeżdżanie, ale można też wyjechać jeszcze wyżej wyciągiem krzesełkowym. 6-osobowa  kanapa wywozi rowerzystów na 1200 m n.p.m na tzw. Zbójnicką Kopę. 
Zjazd z samej góry ośrodka Szczyrk Mountain Resort na sam dół zajmuje doświadczonym rowerzystom około 20 min. Tym początkującym nawet dwa razy dłużej… Jedyni i drudzy mają jednak taką samą frajdę ze zjeżdżania.

Amarok czuje się tutaj jak w domu, bo Volkswagen Samochody Dostawcze jest partnerem Szczyrk Mountain Resort. I to widać. Wielkie podobizny Amaroka czy Multivana można dostrzec na gondolkach oraz krzesełkach, na mapach ośrodka czy nawet na płotkach na parkingu. 

Enduro Szczyrk
Volkswagen Samochody Dostawcze, a więc to bardziej praktyczne i użytkowe ramę marki Volkswagen, jest partnerem ośrodka Szczyrk Mountain Resort. To partnerstwo widać nie tylko na parkingu. Amarok , ID. Buzz oraz Multivan „uśmiechają się” do nas z gondolek, krzesełek czy map ośrodka.

Podoba mi się taka współpraca i to, że marka VW jest blisko ludzi z prawdziwą pasją. Wspiera ich nie tylko dobrymi i przemyślanymi produktami. To na pewno bardziej wartościowe niż walka o uwagę klienta pojawianiem się na kombinezonie skoczka narciarskiego albo koszulce piłkarza. A to prowadzi mnie do Amaroka.

Szczyrk Mountain Resort mapa
Rowerzyści, podobnie jak narciarze w Szczyrk Mountain Resort mają do wyboru kilka tras o różnym stopniu trudności. Na tej niebieskiej poradzi sobie każdy, czarna potrafi zweryfikować umiejętności najlepszych.

 

Nowy Amarok na sportowo

Praktyczne aspekty pickupa doceniłem jeszcze w Warszawie przy pakowaniu roweru i całego rowerowego ekwipunku. Zazwyczaj przy dużych SUV-ach ta operacja zajmuje mi dobre 30 min. Nie lubię jak dorobek mojego życia jest poddawany piaskowaniu podczas kilkusetkilometrowej drogi, dlatego rower zawsze wrzucam do samochodu i czasami ciężko to wszystko pomieścić.

Do Amaroka zapakowałem się w 10 min. Po prostu wrzuciłem cały sprzęt na pakę i zasunąłem aluminiową roletę. Piękna sprawa. Tutaj muszę też wspomnieć, że mój Amarok to wersja Aventura, a więc taka najbardziej premium w kategorii pickupów. Na pace tej wersji zdecydowanie lepiej pasuje sprzęt sportowy niż budowlany, albo europaleta.

Teraz, na miejscu niezwykle pomocna okazuje się również sama klapa, która służy mi jako komfortowe siedzisko przy przygotowaniach do jazdy oraz miejsce do wygodnego serwisowania roweru przed jazdą. Amarok zbiera coraz więcej punktów w kategorii najlepszego samochodu dla rowerzysty. Sądzę, że równie dobrze sprawdziłby się na Helu podczas kajata no i zimą przy wyprawie na narty. Pora przestać patrzyć na pickupy jak na woły robocze.

Szczyrk Mountain Resort bikepark
Podczas wyprawy nowym VW Amarokiem do Szczyrku przypomniałem sobie, jak genialnie praktycznym samochodem jest pickup.
W bikeparku Szczyrk Mountain Resort
Paka idealnie sprawdza się nie tylko do przewożenia roweru, ale również jako solidna platforma do jego serwisowania.
Nowy VW Amarok zdjęcia
Zazwyczaj na rowerowe wypady zabieram ze sobą krzesełka lub leżaki. Tym razem wystarczyła mi klapa Amaroka.

 

Na trasach Szczyrk Mountain Resort

Trasy rowerowe Szczyrk Mountain Resort są niezwykle urozmaicone i przede wszystkim długie. Niedawno odkryłem na Stravie segment prowadzący z samej góry ośrodka na sam dół – jakieś 20 min szybkiego, intensywnego zjazdu dla wprawnego rowerzysty. To już poziom alpejskich bikeparków.

Trasy Szczyrk Mountain Resort
Trasy rowerowe Szczyrk Mountain Resort są mocno zróżnicowane. Biegną przez las, wypadają na otwartą przestrzeń, przecinają stoki narciarski i wiją się przez polany. Nie ma nudy.

Podobnie jak narciarze zimą, rowerzyści mogą wybierać między trasami łatwymi, na których poradzi sobie nawet początkujący, średnimi i trudnymi. Te ostatnie potrafią solidnie zweryfikować Twoje umiejętności oraz odwagę. Mamy płynne trasy z hopkami i bandami oraz takie „naturalne” biegnące przez las. Mamy wszystko, co trzeba, aby nie nudzić się przez kilka dni jazdy na rowerze po 6-8 godzin dziennie. Przynajmniej ja się tutaj nigdy nie nudzę.

Do Szczyrku możesz przyjechać bez własnego sprzętu. Na miejscu wypożyczysz profesjonalny rower enduro i komplet ochraniaczy. Reszta należy do Ciebie. Idealny pomysł na aktywny wypoczynek. Uważałbym jednak na wakacyjne weekendy bo Szczyrk Mountain Resort potrafi paść ofiarą swojej popularności. Mówiąc wprost – robi się tłoczno i czasami trzeba odstać swoje w kolejce. Na szczęście jeździć można przez cały tydzień, bo wyciąg działa 7 dni w tygodniu. I to nawet pod koniec września, kiedy we wszystkich innych bikeparkach wyciągi uruchamiane są już jedynie na weekendy.

Trasy rowerowe Szczyrk
W tej formie kolarstwa piękne jest to, że jesteś naprawdę blisko przyrody. Czasami nawet zbyt blisko, ale zapach świeżej ziemi i ściółki wpadających do nosa przez szczeliny kasku ryjącego o podłoże, to również piękne doświadczenie, które zapamiętujesz na bardzo długo.
Trasy rowerowe Enduro Trails
Dobrze przygotowane trasy sprawiają, że w trakcie zjazdu możesz skupić się na technice i czerpaniu przyjemności z jazdy, a nie walce z niespodziankami.

 

Najlepsza rowerowa miejscówka na naszej planecie

Moja wizyta Amarokiem w Szczyrk Mountain Resort ma jeszcze jeden cel. Chcę potwierdzić u źródła sensacyjną informację, która nieoficjalnie pojawiła się chwilę przed moim wyjazdem. W 2024 roku w Szczyrku (oraz Bielsku) ma odbyć się runda Pucharu Świata w Enduro i Downhillu. Dla kolarstwa grawitacyjnego w Polsce to wydarzenie porównywalne z Grand Prix F1.

Szybko okazuje się, że moje informacje są jak najbardziej prawdziwe. A to oznacza, że niebawem na tutejszych trasach będą ścigać się najszybsi kolarze górscy na świecie (no i może team PremiumMoto.pl). W ten sposób Szczyrk Mountain Resort dołączy do grona najlepszych rowerowych miejscówek na naszej planecie. 

Volkswagen Samochody Dostawcze nie mógł wybrać lepszego partnera, a ja sądzę, że wybrałem świetny samochód na wycieczkę tutaj. Zanim jednak wydam ostateczny wyrok, muszę poddać Amaroka jeszcze jednemu sprawdzianowi.

Puchar Świata Enduro 2024 Szczyrk
Już w maju 2024 roku w Szczyrku oraz Bielsku odbędzie się Puchar Świata w enduro i downhillu. A to oznacza, że na malowniczych trasach Szczyrk Mountain Resort będą ścigać się najszybsi kolarze górscy na świecie. Takich rzeczy w Polsce jeszcze nie było.

 

Jak nowy Amarok daje sobie radę w terenie?

Nie samym rowerem człowiek żyje, chociaż ja pewnie bym mógł. Tak czy inaczej, nie możemy zapomnieć o Amaroku. Nie po to przejechał pół Polski, żeby nudzić się na parkingu. Po kilku godzinach zjeżdżania zdejmuję kask, wrzucam rower na pakę i wskakuję do Amaroka.

Nowy Volskwagen Amarok V6
W Szczyrk Mountain Resort znalazłem sporo wymagających tras również dla Amaroka. Nie są one jednak dostępne dla wszystkich i zazwyczaj mogą poruszać się po nich wyłącznie pracownicy ośrodka. Amarok ma tutaj jednak specjalne względy i może nieco więcej, a ja zamierzam to wykorzystać.

Amarok jako reprezentant Volkswagen Samochody Dostawcze ma w Szczyrk Mountain Resort specjalne względy. Dlatego dostaję  pozwolenie, aby przetestować nowego pickupa VW na trasach, po których na co dzień mogą poruszać się jedynie pracownicy ośrodka. Amarok spisał się świetnie na autostradzie i drogach szybkiego ruchu prowadzących z Warszawy do Szczyrku. Ale jako pickup musi udowodnić, że podoła również w ciężkim terenie. 

Nowy Volkswagen Amarok V6 test
Dzięki sporemu prześwitowi, napędowi na wszystkie koła, licznym terenowym dodatkom i mocnemu dieslowi Amarok na wyboistych drogach Szczyrk Mountain Resort czuje się równie pewnie, co na asfalcie.
Nowy Volkswagen Amarok V6 test
Amarok ma napęd na wszystkie koła z możliwością przełączenia w tryb napędu jedynie na tył. Po zablokowaniu tylnego mechanizmu różnicowego na luźnych nawierzchniach można… „pomóc” sobie nadsterownością z mocy.
Nowy Volkswagen Amarok V6 test
Za kierownicą Amaroka bawiłem się równie dobrze, co na rowerze. Dał mi to, czego od niego oczekiwałem i to, co daje mi rower – pewność i swobodę w bardzo sprawnym przemieszczaniu się po ciężkim terenie.

Ma 6 trybów jazdy, w tym na muł/koleiny czy głęboki śnieg/piasek. Do tego reduktor oraz blokadę tylnego mostu. A to wszystko na solidnych terenowych fundamentach w postaci znacznie krótszych niż w poprzedniku zwisów i 24-centymetrowego prześwitu. Momentalnie odnajduję w Amaroku to, czego od niego oczekiwałem – pewność i swobodę jazdy w ciężkim terenie. Na wertepach za kierownicą bawię się równie dobrze co na rowerze. Przy okazji mam wreszcie sposobność, żeby nacieszyć się widokami i poznać Szczyrk Mountain Resort z nieco innej perspektyw.

Nowy Volkswagen Amarok V6 test
Do wyboru jest 6 trybów jazdy w tym tryb na m muł i koleiny czy głęboki piasek. Ekran dotykowy można obsługiwać nawet w rękawiczkach.
Nowy Volkswagen Amarok V6 test w Szczyrk mountain Resort
Docieram Amarokiem na sam szczyt ośrodka Szczyrk Mountain Resort. Chwilę wcześniej wjeżdżałem tutaj wyciągiem, ale nie mogłem sobie odmówić wycieczki Amarokiem. Poza tym… 
Nowy Volkswagen Amarok V6 test
…tutaj rozpoczynają się kolejne świetne trasy. Tym razem takie widokowe, które najlepiej odkrywać na rowerze elektrycznym. Osobiście nie dorobiłem się jeszcze takiego sprzętu, ale przy dolnej stacji gondoli działa wypożyczalnia markowych elektryków. Warto spróbować, bo to dobry wstęp do kolarstwa grawitacyjnego.
Nowy Volkswagen Amarok V6 test
To nie jest tak, że rower elektryczny jest dla tych bardziej leniwych. Na elektryku również możesz się zmęczyć i również da Ci sporo frajdy przy zjeżdżaniu. Jednak przede wszystkim w porównaniu z tradycyjnym rowerem górskim pozwala odkryć znacznie więcej w tym samym czasie. A w Szczyrku jest sporo do odkrycia.
Enduro w Szczyrku
Zjeżdżanie na rowerze enduro po leśnych ścieżkach jest super. Ale warto spróbować również jazdy po płaskim (i pod górę) na górskim rowerze elektrycznym. 

 

Nowy Amarok vs Szczyrk Mountain Resort – epilog

Nim się orientuję nad Szczyrkiem zapada zmrok. Z Filipem musimy uznać wyższość deficytu światła. Jeszcze tylko kilka symbolicznych przejazdów przez błoto i pora zakończyć zmagania w terenie. W Szczyrku kończy się też sezon rowerowy 2023, dwa dni po naszej wizycie spadł tutaj śnieg więc rowerzyści wkrótce będą musieli uznać wyższość śniegu oraz narciarzy.

Wygląda na to, że rower można na chwilę odwiesić w garażu i zacząć przygotowywać się do sezonu narciarskiego. Przyznam, że nie poznałem jeszcze Szczyrk Mountain Resort zimą, więc kto wie, może razem z Filipem zajrzymy tutaj za kilka miesięcy np. nowym Multivanem by sprawdzić trasy narciarskie i zrobić kolejne kilka zdjęć…. 

Nowy Volkswagen Amarok V6 test
VW Amarok nie ma z nami lekko, ale nie przyjechał do Szczyrku żeby tylko stać i ładnie wyglądać.
Nowy Volkswagen Amarok V6 test
Pora wracać do domu. Tylko którędy?
Nowy Volkswagen Amarok V6 test
Jeśli kończyć sezon rowerowy, to tylko tak. Już wypatruję kolejnego. Ale wcześniej VW Samochody Dostawcze i Szczyrk Mountain Resort zapraszają na narty! Kto wie, może również wpadniemy tutaj na jakiś powder day żeby zrobić kilka zdjęć i wykręcić kilka bączków na śniegu.

 

 

Nowy Volkswagen Amarok V6 test

 

Fot. Filip Blank. 

Fot. z drona: Wojciech Radwański.

 

Czekaj, czekaj, to nie musi być koniec

Zapraszam Cię na jeszcze jedną niezwykłą wyprawę Amarokiem V6.

Tym razem zabieram Aamaroka do najstarszego nadal czynnego szybu naftowego na świecie!

Hej! A widziałeś już znany i lubiany Instagram PremiumMoto? >>
close-image