Kupiłem nowego Passata. Nie, nie ja. Jeden widzów mojego kanału na YouTube podzielił się tą informacją pod moim testem nowego VW Passata. Dalej w swoim komentarzu porusza pewne nieoczywiste i może nawet kontrowersyjne kwestie związane z nowym VW Passatem, porównując go do kombi klasy premium. Zapraszam na test Passata B9. Teraz dostępnego jedynie jako kombi.
Wróćmy do wspomnianego komentarza. Przytoczę go tutaj w całości:
Kupiłem nowego Passata. Jest to naprawdę paradoksalny wóz. Przed zakupem sprawdzałem BMW 3, Audi A4, Mercedes C i Passat był zdecydowanie lepszy w niemal każdym aspekcie (tylko BMW się lepiej prowadziło).
Passat jakością wykonania, komfortem, miejscem deklasuje pozostałych konkurentów. Byłbym nawet skłonny powiedzieć, że BMW 5 i Mercedes E są gorsze, ale dotyczyłoby to jedynie wyglądu, po prostu nowe generacje są paskudne. Nie wiem, gdzie się uplasuje nowy Passat, ale jeśli ktoś chce tańszą alternatywę dla 5, E, A6 i jest gotów poświęcić odrobinę prestiżu, to Passat jest dobry wyborem.
Dlaczego o tym wspominam? Bo uważam, że w tym komentarzu jest sporo racji i dla mnie najważniejsze jest to, że ta racja wynika z empirycznych doświadczeń użytkownika, a nie z oglądania zdjęć w internecie.
Nowy Volkswagen Passat – Passat B9 – kontrowersyjna opinia
Moje empiryczne doświadczenia są podobne, bo chwilę przed testem Passata sprawdzałem nowe BMW serii 5 i nową klasę E. Problem w tym, że gdybym ja śmiał na moim teście wygłosić taką opinię, to zostałbym wirtualnie ukrzyżowany i posądzony o kolaborację w VW. No bo jak to Passat przebija BMW i Mercedesa? Test sponsorowany! Nie oglądam, łapka w dół.
Nie piszę tego, żeby się pożalić na trudną dolę motoryzacyjnego Youtubera, który adresuje swoje treści do wymagającej widowni 30+, a nie do 12-latków. Wspominam o tym komentarzu dlatego, że dobrze ujmuje dosyć nietypową pozycję nowego Volkswagena Passata na rynku.
Nowy VW Passat 2024 vs BMW i Audi
Kolejny komentarz spod mojego testu nowego Passata:
Oglądałem to auto, jest olbrzymie. Co jest niepremium? Plastikowe szwy. Przyczepiłbym się do jakości materiałów w bagażniku (w porównaniu do MB, BMW, Audi), ale czy moim bagażom to robi różnicę? Auto zastępuje A6 i 5 poprzedniej generacji. Nowa 5 jest za duża, jej rozmiary nie przekładają się na wymiary wnętrza. Kolega, który jeździł poprzednim SuperB przesiadł się na A6. Zyskał przede wszystkim wyciszenie. I po jeździe próbnej nowym Passatem w tym tygodniu mówi: zamieniłbym A6 na Passata.
Przyznasz, że „zamieniłbym A6 na Passata” to również odważna teza. Na tyle odważna, że jeśli to ja wygłosiłbym ją na filmie, to kolejne 15 min testu nowego Passata musiałbym usprawiedliwiać to stwierdzenie. A potem i tak dostałbym werbalne kuksańce od „internautów”, którzy wszystko wiedzą lepiej.
Passat B9 2024 – lepszy od kombi marek premium, ale…
Czy to oznacza, że nowy VW Passat jest lepszy od alternatyw od Audi, Mercedesa czy BMW za nieco większe pieniądze?
I tak i nie.
- Tak, bo w tych obiektywnych i mierzalnych aspektach, które możemy wyrazić w milimetrach bądź litrach jest lepszy od BMW serii 5 Touring, Mercedesa klasy E czy Audi A6.
- Nie, bo w kwestii bardziej subtelnych i subiektywnych niuansów, które wyróżniają marki premium od popularnych – jakość materiałów, dbałość o szczegóły i estetykę – Passat B9 z pewnością ustępuje samochodom marek premium.
Oczywiście dbałością o detale szczegóły i detale nie przewieziesz komody, więc jeśli podchodzisz od swojego nowego kombi czysto pragmatycznie, to Passat nie ma sobie równych.
Nowy Passat ma największy bagażnik spośród wszystkich oferowanych aktualnie kombi marek popularnych. Pod względem pojemności bagażnika przebija też większość alternatyw (celowo unikam określenia „konkurentów”) od marek premium. Podobnie pod względem dostępnej na tylnej kanapie przestrzeni.
Jeśli przy wyborze nowego samochodu kierowałbyś się takim wskaźnikiem koszt bagażniko litra, to Passat będzie w ścisłej czołówce kombi.
Nowy Passat – VW Passat B9 – test wideo
No dobrze, a co z całą resztą? Czy nowy Volkswagen Passat ma coś do zaoferowania oprócz dużego bagażnika i miejsca na tylnej kanapie? Czy VW zadbał o podstawowe aspekty jak komfort, multimedia, właściwości jezdne? Co VW popsuł w nowym Passacie i do czego można się obiektywnie przyczepić?
Dobrze, że pytasz, bo na te wszystkie pytania i jeszcze kilka innych, których być może nikt jeszcze nigdy nie zadał, odpowiedziałem w moim szczegółowym teście nowego VW Passata na poniższym filmie.
„Internauci” w komentarzach twierdzą, że to całkiem rzeczowy i merytoryczny test. Nie pozostaje mi nic innego, jak zaprosić Cię do obejrzenia.
Jeśli nie nowy Passat, to co?
A jeśli Passat jest dla Ciebie za mało premium, albo nie przepadasz za kombi, ale jednak nie chcesz iść w marki premium, to nowy Touareg powinien Cię zainteresować.