rynek samochodow luksusowych w polsce

Rynek samochodów luksusowych w Polsce w 2014 roku – raport

Jakiś czas temu kompleksowo podsumowaliśmy dla Was to, co działo się na rynku samochodów premium w Polsce w 2014. Dzisiaj skoncentrujemy się na segmencie premium do kwadratu, czyli na samochodach luksusowych. Zobaczcie, jak w kraju nad Wisłą radziły sobie Ferrari czy Lamborghini i jak bardzo odskoczyło im… Maserati.

W naszym poprzednim (mega) raporcie podkreślaliśmy, że rok 2014 był wyjątkowo łaskawy dla drogich samochodów. Zgodnie z danymi Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w Polsce przybyło prawie 32 tys. egzemplarzy nowych samochodów klasy premium, co oznacza niemal 30 procentowy wzrost względem ubiegłego roku. W zdecydowanej większości były to SUV-y od Volvo, BMW i Audi. Słowem, nic nowego.

Sprzedaż Bentley’a, Rolls-Royce’a, Ferrari, Maserati, Lamborghini, Astona Martina w Polsce

Zdecydowanie ciekawiej przedstawiały się wydarzenia na rynku samochodów, które według odgórnie przyjętych standardów zaliczamy do segmentu aut luksusowych. Mamy na myśli Bentley’a, Rolls-Royce’a, Ferrari, Maserati, Lamborghini, Astona Martina, a nawet Lotusa, chociaż ten z luksusem nie ma za wiele wspólnego.

Tak, jak w przypadku segmentu premium, wśród marek luksusowych w 2014 roku odnotowaliśmy niemal same wzrosty w stosunku do roku 2013. Z „dodatniej” tendencji wyłamał się jedynie Aston Martin z tylko dwoma zarejestrowanymi egzemplarzami. Jest jeszcze Lotus, który kończy rok z wynikiem 0. „Twarde dane” znajdziecie w poniższej tabeli.

Rynek samochodów luksusowych w Polsce – lata 2014 i 2013 (liczba rejestracji)*

Marka 2013 2014 2013 vs 2014
Maserati 17 37 +118 proc.
Ferrari 15 22 +47 proc.
Bentley 16 20 +25 proc.
Rolls-Royce 3 8 +167 proc.
Lamborghini 1 5 +400 proc.
Aston Martin 9 2 -78 proc.
Lotus 1 0 – 100 proc.
Razem 62 94 +52 proc.

Największym zainteresowaniem wśród zamożnych Polaków z fantazją w 2014 roku zdecydowanie cieszyły się Maserati oraz Ferrari, których łącznie zarejestrowano więcej niż samochodów wszystkich innych marek luksusowych łącznie. W porównaniu do 2013 roku rynek samochodów luksusowych w naszym kraju urósł o ponad połowę. To niezły wynik, a tendencja wzrostowa z pewnością utrzyma się również w roku 2015.

auta-luksusuwe-polska-sprzedaz
TOP5 samochodów luksusowych w Polsce w 2014 roku (liczba rejestracji)

Nie da się ukryć, że rok 2014 wśród samochodów luksusowych (przynajmniej pod względem nowych rejestracji w Polsce) zdominowało Maserati. Pierwsze miejsce dla Maserati Ghibli, które w bazowej konfiguracji można mieć „już” za 349 tys. zł. Drugie miejsce dla większego i droższego o jakieś 100 tys., również 4-drzwiowego Maserati Quattroporte. Trzecia pozycja wśród najczęściej rejestrowanych samochodów luksusowych przypada dla Bentleya Continentala GT z ceną wyjściową ponad 1 mln zł.

Dopiero na czwartym miejscu mamy Ferrari. Co ciekawe, najchętniej rejestrowanym w Polsce Ferrari jest jednocześnie to najszybsze, najmocniejsze i najdroższe (nie licząc LaFerrari), czyli F12 z ceną od 1,3 mln zł. Nasze TOP5 zamyka kolejny Continental, tym razem w najdroższej, 4-drzwiowej odmianie – Flying Spur (cena od 1 mln zł). W tym miejscu należy zaznaczyć, że względu na zdecydowanie odmienny charakter dwie wersje nadwoziowe Continentala (GT i Flying Spur) zostały ujęte przez CEPiK jako dwa oddzielne modele.

Najchętniej kupowane samochody luksusowe w Polsce w roku 2014 (wg liczby rejestracji)

#1. Maserati Ghibli (19 rejestracji)

Maserati-Ghibli_2014_1024x768_wallpaper_10
Moc: od 330 do 410 KM (wersja S Q4). Przyspieszenie 0-100 km/h: od 6,3 do 4,8 s (wersja S Q4). Cena: od 350 tys. zł (3,0  diesel)

#2. Maserati Quattroporte (14 rejestracji)

Maserati-Quattroporte_2013_1024x768_wallpaper_05
Moc: od 275 do 530 KM (wersja GTS). Przyspieszenie 0-100 km/h: od 6,4 do 4,7 s. Cena: od 466 tys. zł (3,0 diesel)

 #3. Bentley Continental (12 rejestracji)

Bentley-Continental_GT_V8_2013_1024x768_wallpaper_05
Moc: od 507 do 625 KM (GT Speed). Przyspieszenie 0-100 km/h: od 4,8 do 4,2 s. Cena: od 840 tys. zł (GT V8)

#4. Ferrari F12 (9 rejestracji)

Ferrari-F12berlinetta_2013_1024x768_wallpaper_01
Moc: 740 KM. Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,1s. Cena: od 1,3 mln zł

#5. Bentley Continental Flying Spur (4 rejestracje)

Bentley-Flying_Spur_2014_1024x768_wallpaper_15
Moc: 625KM. Przyspieszenie 0-100km/h: 4,6 s. Cena: od 975 tys. zł
Na koniec warto dodać, że podział marek na luksusowe i premium jest dosyć umowny i trudno wytyczyć jasną granicę między nimi, chociaż z pewnością w największym stopniu jest nią cena. Jednak w tym przypadku chodzi raczej o uśredniony poziom cen wszystkich modeli danej marki. Dlatego w Polsce Maserati nadal uważane jest za markę luksusową, a Porsche już nie. W naszym zestawieniu dostosowaliśmy się do odgórnych wytycznych, klasyfikując Maserati jako markę luksusową, chociaż Ghibli według nas to bardziej półka premium. Ale to temat na osobny wpis…
Uwagi do zestawienia
Ze względu na trudne do oszacowania zjawisko reeksportu należy przyjąć, że część zarejestrowanych samochodów nie trafia w rzeczywistości do polskich odbiorców, z drugiej strony samochody luksusowe mogą być kupowane w Polsce, ale rejestrowane poza granicami kraju.
źródło: PZPM/CEP, SAMAR, raport KPMG
PremiumMoto powrót do strony głównej
Hej! A widziałeś już znany i lubiany Instagram PremiumMoto? >>
close-image