Każdego roku najbardziej „zielone” samochody – te wyjątkowo przyjazne dla środowiska – nagradzane są prestiżowym tytułem „World Green Car”. Sprawdźmy, czym modele Toyoty, BMW czy Tesli zasłużyły sobie na miano najbardziej ekologicznych na świecie oraz jak koncepcja „zielonego” samochodu ewoluowała w ciągu ostatnich pięciu lat.

Cofnijmy się w czasie o 5 lat, do roku 2012. Wówczas tytuł „World Green Car” otrzymał Mercedes… z dieslem. Na dodatek, triumfującym modelem wcale nie był lekki, mały model miejski, ale flagowa limuzyna – potężna klasa S250 BlueEfficiency. Był to zapewne ostatni w historii nagrody „World Green Car” zwycięski samochód z konwencjonalnym napędem. Mercedes zapracował na tytuł „najbardziej zielonego” montując w klasie S najczystszego diesla na świecie. Dzięki zaawansowanym technologiom klasa S zużywała raptem 5,7 l/100 km, a jednocześnie potrafiła rozpędzić się do 100 km/h w niecałe 9 s. To całkiem udany kompromis, chociaż 4-cylindrowy diesel w dużej limuzynie jakoś nigdy mnie nie przekonywał.

Mercedes-Benz 250CDI BlueEfficiency - najbardziej ekologiczne samochody

Mercedes-Benz S 250 BlueEfficiency. Pod maską 2-litrowy, 4-cylindrowy diesel. To zapewne ostatni taki „zielony samochód” w historii motoryzacji.

Ekologiczny wcale nie znaczy nudny

Rok później za najbardziej „zieloną” uznano Teslę Model S. Samochód elektryczny o osiągach samochodu sportowego. Tesla Model S oferowana jest w kilku wersjach, a najmocniejsza P100D osiąga 100 km/h w 2,5 s! To tyle, co Bugatti Chiron z 8-litrowym silnikiem W16 (dwa razy V8) z poczwórnym turbo. Tesla pokazała, że „zielony” wcale nie znaczy nudny, i że samochody elektryczne również potrafią ekscytować. W dodatku Tesla model S na jednym ładowaniu potrafi pokonać niemal 600 km, czyli mniej więcej tyle, co wspomniany Chiron na jednym tankowaniu.

Najbardziej zielone jest… BMW

W 2014 rok jury konkursu „World Car Awards” za „World Green Car” uznało BMW i3. Pojazd niezwykle awangardowy i ciekawy, oferowany jako samochód elektryczny lub hybryda typu plug-in z niewielkim silnikiem spalinowym służącym za generator prądu. „Zielona” koncepcja BMW okazała się strzałem w dziesiątkę. Potwierdził to kolejny tytuł „World Green Car” zdobyty rok później przez sportowe BMW i8 zbudowane według podobnej filozofii.

BMW i3

BMW i3 – World Green Car roku 2014. 95 proc. materiałów wykorzystywanych przy produkcji tego samochodu podlega recyklingowi.

Mój test wyjątkowo nieekonomicznego samochodu

Ekologiczny to nie tylko ekonomiczny

W tytule „World Green Car” nie chodzi jedynie o to, na ile ekologiczny jest sam samochód, ale o jego oddziaływanie na środowisko w całym cyklu życia – od produkcji do utylizacji. Niezwykle ważne są więc takie aspekty jak ten, że BMW przy produkcji samochodów i3 oraz i8 wykorzystuje komponenty z aluminium, które nie jest pozyskiwane z rudy, lecz ze stopionych odpadów produkcyjnych lub materiału pochodzącego z recyklingu. Produkcja takiego aluminium jest nie tylko bardziej ekologiczna, ale odbywa się przy oszczędności energii sięgającej nawet 95 proc. w porównaniu z tradycyjną metodą.

bmw-i8 najbardziej ekologiczne samochody świata

BMW i8 – Zielony Samochód Roku 2015. 3-cylindrowy silnik spalinowy i mocny silnik elektryczny produkują łącznie ponad 300 KM. I8 do 100 km/h rozpędza się w 4,4 s. Ekologiczny samochód, który można polubić.

Mało tego, sama energia elektryczna wykorzystywana do produkcji samochodów BMW pochodzi wyłącznie ze źródeł odnawialnych. Dlatego na terenie fabryki BMW postawiło turbiny wiatrowe wytwarzające energię elektryczną. Kiedy dodamy do tego, że 95 proc. materiałów wykorzystywanych przy produkcji BMW i3 podlega recyklingowi, a energia potrzebna do produkcji włókna węglowego pozyskiwana jest w 100 proc. z dostępnej lokalnie energii wodnej, to dopiero zrozumiemy, co tak naprawdę oznacza pojęcie „zielony samochód”.

Rzeczy, których nie wiedziałeś o BMW i

Toyota i dwa sposoby na ekologię

Po dwóch latach dominacji BMW, w 2016 i 2017 roku do głosu doszła Toyota. W 2016 tytuł otrzymała Toyota Mirai, czyli pierwszy masowo produkowany samochód na wodór. Dla uściślenia, nie chodzi o samochód napędzany wodorem – notabene BMW proponowało kiedyś takie rozwiązanie – ale o samochód elektryczny, którego silniki zasilane są prądem powstałym w wyniku hydrolizy wodoru. Tankujemy wodór, jeździmy na prąd, a z rury wydobywa się jedynie para wodna. Bardziej eko się nie da.

Jako jeden z pierwszych dziennikarzy w Polsce rok temu miałem okazję jeździć Toyotą Mirą i muszę przyznać, że wizja takiej przyszłości motoryzacji – mimo pewnych problemów technologicznych na obecnym etapie – jest całkiem obiecująca. Moja pierwsza jazda samochodem na wodór – więcej o Toyocie Mirai w Polsce.

Toyota Mirai Polska test - najbardziej ekologiczne samochody świata

Toyota Mirai – pierwszy masowo produkowany samochód na wodór i Zielony Samochód roku 2016. Wiem, wiem, BMW i8 wygląda lepiej, ale to nie o wygląd tutaj się rozchodzi.

Najbardziej ekologiczne samochody świata – rok 2017

W tym roku (2017) za najbardziej zielony samochód na świecie uznano Toyotę Prius. Ale nie tę, którą najczęściej widzicie na naszych ulicach, ale Prius w wersji Prime (w Polsce Plug-in) – czyli taką ładowaną z gniazdka elektrycznego. Model ten dopiero pojawia się w polskich salonach. Prius Plug-in posiada dużo więcej baterii niż „standardowa” odmiana. Pozwalają one pokonać do 35 km na samym tylko prądzie. Średnie zużycie paliwa wg producenta ma wynosić 1,4 l/100 km, przynajmniej dopóki nie zabraknie prądu…

Najbardziej ekologiczne samochody świata - Toyota Prius Plugin

Toyota Prius w wersji Plug-in. Czyli Prius ładowany z gniazdka. Zielony Samochód roku 2017. Takim Priusem ścigałem się w rajdzie o kropelce. Realne wyniki na dystansie ponad 100 km uzyskiwane przez dziennikarzy motoryzacyjnych oscylowały w okolicach 1,6 l/100 km. Ja uzyskałem 1,8 l/100 km.

Wrażenia z jazdy Toyotą Prius I generacji. Jedyny taki Prius w Polsce

Ile naprawdę pali Toyota Prius? Mój wynik z rajdu o kropelce

 

Tekst pierwotnie ukazał się w majowym wydaniu magazynu Lounge (05/2017).

O Autorze

Kim ja w ogóle jestem i co tutaj robię? Od ponad 10 lat na co dzień, zawodowo zajmuje się motoryzacją, a przede wszystkim testowaniem i opisywaniem dla Was nowych samochodów. Kiedyś jako dziennikarz motoryzacyjny, dzisiaj bardziej jako bloger i freelancer na stałe współpracujący w kilkoma magazynami lifetsylowymi/motoryzacyjnymi. Nowe samochody (nie tylko te premium) to po prostu moja praca. Zdobytą wiedzą i refleksjami dzielę się z Wami tutaj.

Podobne Posty

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany