nowa kia sportage test opinia 17

Kia Sportage GT Line 1,6 HEV – test i opinia

Nowa Kia Sportage zadebiutowała na naszym rynku na początku 2022 roku. Łączy odważną i wyrazistą stylizację z aspektami praktycznymi rodzinnego SUV-a, mnóstwem użytecznych technologii oraz – w przypadku testowanej odmiany – mocnym napędem hybrydowym AWD. Zapraszam na wrażenia z jazdy (zwane popularnie testem) Kią Sportage w najwyższej wersji GT Line 1.6 T-GDi HEV AWD.

Nowa Kia Sportage to samochód, którego z pewnością nie zgubisz, ani nie przeoczysz na parkingu pod supermarketem. Ani na żadnym innym parkingu, chyba że to parking pod kasyno w Monte Carlo. Chociaż… nie to żebym chciał przypodobać się Kii, ale nawet pod tym kasynem nowa Kia Sportage wcale nie wyglądałaby źle…

nowa kia sportage test opinia 14
Nowa Kia Sportage. To już V generacja średniej wielkości koreańskiego SUV-a. Ma duży bagażnik, mnóstwo wariantów napędu, wyrazisty design, sporo cyfrowych nowinek i możesz ją mieć od 120 tys. zł. Testowany egzemplarz to jednak wydatek ponad 200 tys. zł.

 

Kia Sportage – awangardowo i odważnie

Nie wchodząc w stylizacyjne niuasne, Kia Sportage według mnie jest zaprojektowana równie awangardowo i odważnie, co jej rywal od Hyundaia, czyli Tucson. W dodatku ten design w sporym zakresie możesz dopasowywać do własnych oczekiwań.

nowa kia sportage test opinia 17
Nie da się ukryć, że w kwestii stylizacyjnych detali dużo się tutaj dzieje. Do wyboru masz 13 kolorów lakieru i 3 rozmiary felg.

Możesz zdecydować się, tak jak w przypadku mojego testowego egzemplarza, na bardziej sportową odmianę GT-Line, albo taką spokojniejszą – Business, możesz wybrać jeden z 13 kolorów lakieru z lub bez kontrastującego dachu i dwukolorowe felgi w rozmiarze do 19 cali. Generalnie dużo się dzieje. Dla niektórych może to być aż za dużo… i oni z pewnością spojrzą śmielej w kierunku Volkswagena lub Forda.

A co ciekawego we wnętrzu Sportage?

 

Kia Sportage GT-Line we wnętrzu

Wnętrze jest nieco bardziej stonowane, spokojniejsze, chciałoby się powiedzieć… ekhm… niemieckie. Ale w tym przypadku to oczywiście zalety.

Materiały na linii wzroku są miękkie w dotyku, a wokół znajdziesz mnóstwo dekoracyjnych wstawek, które ożywiają kabinę. I chociaż nie jest to tak odlotowe, ewentualnie kosmiczne, wnętrze jak w konkurencyjnym Peugeocie 3008, to trudno mi się tutaj do czegoś przyczepić. Po prostu miło się tu przebywa, a wpływają na to ciekawy projekt, solidne i staranne wykończenie oraz bardzo przyzwoite materiały. 

nowa kia sportage test opinia 10
Trudno coś zarzucić wnętrzu nowej Kii Sportage. Mamy dobre materiały, solidne spasowanie i ciekawy projekt. No chyba że nie przepadasz za wielkimi wyświetlaczami…

OK, na wysokości kolan zaczynają się twarde plastiki, ale to standard w samochodach tej klasy i żadna inna marka popularna nie zaoferuje w tej kwestii nic ciekawszego. Jakość wykonania? Po prostu solidna.

 

Cyfrowe rozwiązania we wnętrzu Kii Sportage

Podobnie jak w Kii EV6, bardzo spodobał mi się panel do sterowania klimatyzacją, który można przełączyć na panel obsługi audio. Spodobało mi się również to, że ekran systemu multimedialnego jest wyraźnie zwrócony w stronę kierowcy, co dobrze widać na zdjęciu powyżej.

Miłym akcentem jest pozostawienie kilku tradycyjnych przycisków oraz fakt, że trybami jazdy zarządzamy fizycznym pokrętłem, a nie metafizycznym przyciskiem gdzieś w systemie multimedialny. 

nowa kia sportage test opinia 8
Pomimo koncentracji na kwestiach cyfrowych, Kia zdecydowała się pozostawić całkiem sporo fizycznych przycisków. Skrzynią biegów zarządzasz za pomocą pokrętła, podobnie jak trybami jazdy.

Sam system multimedialny może mieć rozmiar 12,3 cala, a więc wpisuje się w wielkościowe standardy dla samochodów, które możesz mieć za cenę zbliżoną do Sportage. W standardzie ma jednak 8 cali i połączony jest z mniejszą niż widzisz na zdjęciu tablicą wskaźników. I przyznam, że ten mniejszy cyfrowy zestaw nie prezentuje się najlepiej i wręcz krzyczy, że przyoszczędziłeś.

W wersji full cyfrowy świat Kii Sportage prezentuje się jednak niezwykle okazale. I świetnie działa, chociaż nie oferuje żadnych przełomowych rozwiązań względem konkurentów. Warto też zwrócić uwagę na opcjonalne nagłośnienie od Harman/Kardon i oświetlenie ambientalne, które wzbogacają wrażenia z obcowania z wnętrzem Kii Sportage.

A jak z aspektami praktycznymi?

nowa kia sportage test opinia 3

trybami jazdy zarządzamy fizycznym pokrętłem, a nie metafizycznym przyciskiem gdzieś w systemie multimedialny. 

 

Nowa Kia Sportage i aspekty praktyczne

Z przodu zarówno kierowca jak i pasażer mają wystarczająco miejsca. Pasażerowie na tylnych siedzeniach również nie powinni narzekać, ponieważ mają odpowiednią przestrzeń na kolana i nad głową.

Siedzisko tylnej kanapy jest dosyć długie, więc zapewnia świetne podparcie pod udami, a kąt oparcia można regulować. Można przyczepić się jedynie do szerokiego tunelu środkowego, który sprawia, że osoba siedząca na środku będzie walczyć o przestrzeń na stopy.

nowa kia sportage test opinia 5
Siedzisko tylnej kanapy jest dosyć długie, dzięki czemu zapewnia komfortowe podparcie pod udami. Kąt pochylenia oparcia można regulować.

Mamy sporo praktycznych udogodnień w postaci haczyków i portów USB wbudowanych w oparcia foteli, podłokietnika z uchwytami na kubki, czy nawiewów. Nie bez znaczenia do odczuć z podróżowania jest również wielki dach przeszklony. Jako pasażer tylnej kanapy będziesz mieć odczucie, że ktoś po prostu zatroszczył się o Twój komfort, trochę pomyślał i postarał się, abyś czuł się tutaj dobrze.

Kia Sportage – bagażnik

Bagażnik w Kii Sportage jest wielki. Ma 587 litrów w przypadku napędu hybrydowego HEV. Jedynie Hyundai Tucson może pochwalić się większą (o jakieś 30 l) przestrzenią. Podłogę można ustawić na dwóch różnych wysokościach, a roletę schować pod podłogą.

nowa kia sportage test opinia 4
Pojemny bagażnik to mocna strona Kii Sportage. Do dyspozycji masz prawie 600 litrów lub 1776 litrów.

będziesz mieć odczucie, że ktoś po prostu zatroszczył się o Twój komfort

 

Jak jeździ nowa Kia Sportage?

Cóż, Kia Sportage na drodze zachowuje się zgodnie z oczekiwaniami, czyli jeździ się nią lekko, łatwo i przyjemnie, w ciszy i komforcie. Ten komfort możesz wzbogacić o adaptacyjne zawieszenie, które jest opcją za 4 tys. zł w Sportage GT-Line. Według mnie to zawsze godna uwagi opcja.

Widoczność do przodu jest dobra, ze względu na wysoką pozycję za kierownicą, a mocne wspomaganie układ kierowniczego sprawia, że ​​manewry przy niskich prędkościach są dziecinnie proste. 

W codziennej eksploatacji możesz liczyć na wsparcie mnóstwa systemów asystujących, które również poprawiają komfort. Technologie wspierające kierowcę to bardzo mocna strona nowych Kii. Na pokładzie nowej Sportage w standardzie i w opcji masz całe mnóstwo asystentów i systemów. Nie chcę tutaj o nich przynudzać, więc po prostu przekieruję Cię na stronę Kii Sportage, bo tam wszystkie te rozwiązania zostały dobrze przedstawione.

nowa kia sportage test opinia 3
Nowa Kia Sportage oferuje aż 7 wariantów silnikowych. Według mnie godnym uwagi jest ten hybrydowy HEV. Ma 230 KM i możesz połączyć go z napędem na przód lub na wszystkie koła.

 

Kia Sportage na krętych drogach

Na krętych drogach też jest nieźle. Z jednej strony nie czuć nadmiernych przechyłów, z drugiej nie czuć też, aby Sportage chciała wciągnąć Cię w bardziej ambitną jazdę. Jest nieco leniwa i ociężała, po prostu czuć, że preferuje spokojniejszą jazdę. Są na rynku „ostrzejsze” SUV-y np. Ford Kuga albo VW Tiguan, ale są też bardziej „rozlazłe”.

 

Kia Sportage w terenie

Kia Sportage potrafi być też dzielna w terenie. Po pierwsze możesz zamówić ją z napędem na wszystkie koła – również odmianę hybrydową – po drugie masz solidne 17 cm prześwitu, a po trzecie trzy terenowe tryby jazdy na śnieg, błoto i piach. Nie musisz się więc obawiać zjechania z asfaltu, ba, możesz nawet nieco śmielej poczynać sobie, kiedy nawierzchnia staje się naprawdę wymagająca. Innymi słowy, Kią Sportage z pewnością zajedziesz dalej niż zwykłym hatchbackiem, co nie jest takie oczywiste w przypadku wielu konkurencyjnych SUV-ów.

 

Napęd hybrydowy (HEV) w nowej Kii Sportage

Według mnie mocną stroną Kii Sportage jest napęd hybrydowy. Do wyboru są trzy aż odmiany hybrydy. Mamy więc Sportage jako miękką hybrydę, pełną hybrydę i hybrydę typu plug-in.

Testowałem tzw. pełną hybrydę (w Kii oznaczoną skrótem HEV). To układ działający na tej samej zasadzie, co hybrydy Toyoty, wiesz, taka samoładująca hybryda. Jest jednak poważna różnica.

W hybrydzie Kii nie mamy budzącej mieszane uczucia skrzyni bezstopniowej CVT jak we wszystkich hybrydowych Toyotach, czy w hybrydowym Fordzie Kuga, a tradycyjny, 6-biegowy automat. I to rozwiązanie świetnie się sprawdza. Na tyle dobrze, że po jeździe hybrydową Kią zacząłem się zastanawiać, czemu Toyota upiera się przy CVT. Myślałem, że po prostu nie da się inaczej, ale Kia pokazuje, że można. Zresztą… pisałem o tym już przy okazji testu Sorento.

nowa kia sportage test opinia 2
Turbodoładowany, 4-cylindrowy silnik benzynowy 1,6 l oznaczony jako T-GDI to fundament oferty Kii Sportage. Może pracować samodzielnie lub być wspomagany silnikiem elektryczny.

Świetnie sprawdza się również 230 hybrydowych koni, które zapewniają bardzo dobre osiągi (8,3 s) i nie są zbyt zachłanne jeśli chodzi o paliwo. W praktyce oznacza to, że na wyświetlaczu średniego zużycia paliwa nie zobaczysz więcej niż 10 l/100 km, a w trasie da się zejść i do 6 l/100 km.

W hybrydzie Kii nie mamy budzącej mieszane uczucia skrzyni bezstopniowej CVT

 

Nowa Kia Sportage – opinia – podsumowanie 

Nowa Kia Sportage to  dopracowany i dojrzały, wszechstronny rodzinny SUV, który oferuje dużo miejsca dla czterech osób, spory bagażnik i  jedno z najlepszych wnętrz w swojej klasie.

Kia Sportage nadal ma największy sens, jeśli pozostaniesz przy niższych poziomach wyposażenia, i pomimo tego, że Hyundai Tucson jest nieco tańszym sposobem na hybrydowego SUV-a rodzinnego, to uważam, że Sportage jest nieco bardziej dopracowaną alternatywą. Słowem niczego jej nie brakuje, ale jeśli od swojego nowego SUV-a oczekujesz sportowego charakteru, to w Sportege nie uświadczysz go zbyt wiele.

 

Hej! A widziałeś już znany i lubiany Instagram PremiumMoto? >>
close-image