Jako jedyny w Polsce blog motoryzacyjny poświęcony samochodom klasy premium (i luksusowym) mamy poczucie obowiązku – misję – podsumowania roku 2014 w tym specyficznym segmencie rynku. No bo kto, jak nie my? Zobaczcie, jak przedstawiał się rozkład sił marek i modeli premium w Polsce, kto rządził i dzielił, dlaczego Volvo może mówić o sukcesie i czemu w tym segmencie wieje nudą.

UWAGA: jest już najbardziej aktualne zestawienie sprzedaży samochodów klasy premium za rok 2015

Samochody segmentu premium, co rusz stają się celem ataku kolejnych, oświeconych motoblogerów, którzy deprecjonują wartość i znaczenie aut z wyższej półki. Argumenty, że Audi A3 to przecież droższy Golf, każdy Lexus to Toyota, a cała ta otoczka premium to naciąganie klientów, trafiają na podatny grunt internetowych teoretyków motoryzacji, którzy z aprobatą przyklaskują takim wywodom. Ale teoria swoje, a praktyka swoje.

Ranking sprzedaży Lamborghini, Ferrari, Bentleya i pozostałych marek luksusowych w Polsce

Fakty są takie, że rynek samochodów premium rośnie w siłę, bez względu na to, jakby o nich nie pisano. Liczby nie kłamią. Nie od dziś wiadomo, że kiedy jest dobrze, to sprzedaż drogich aut rozkwita, a kiedy jest źle to i tak radzą sobie one zdecydowanie lepiej niż cała reszta. W 2014 było dobrze. Wszystkie marki premium bez wyjątku odnotowały wzrosty.


rynek-samochodow-premium-polska-2014

Sprzedaż samochodów klasy premium 2008-2014 (w tys. egzemplarzy)

Według danych CEPiK (Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców) opublikowanych przez SAMAR, w 2014 roku zarejestrowano 31,5 tys. nowych samochodów z segmentu premium, a więc o 28 proc. (!) więcej niż w roku 2013. W skrócie oznacza to, że co 10 nowe auto zarejestrowane w Polsce należało właśnie do tego segmentu. Z pewnością tak owocny rok dla marek premium jest po części zasługą pojawienia się tzw. „okienka derogacyjnego” w pierwszym kwartale 2014. Dawało ono możliwość pełnego odliczenia podatku VAT od samochodów osobowych z homologacją ciężarową. Oj przybyło w naszym kraju ciężarowych Volvo, BMW i Audi.

Zobacz nasze testy samochodów klasy premium

Z analiz raportu KPMG: „Rynek dóbr luksusowych w Polsce”, wynika że segment premium (i luksusowy) jest obecnie najbardziej dynamicznie rozwijającą się i jednocześnie najbardziej stabilną częścią polskiego rynku samochodów osobowych. Mimo, że wyniku z 2014 raczej nie uda się powtórzyć w 2015, to i tak prognozy są obiecujące.

Rynek samochodów klasy premium w Polsce w roku 2014 – marki

Kto w 2014 zgarnął największą część tego lukratywnego rynku? Mercedes? Audi? Nie. BMW. Łącznie BMW sprzedało 7715 nowych samochodów, czyli o 23 proc. więcej niż w 2013 roku. O drugie miejsce do samego końca rywalizowało Audi i Mercedes. I tu sytuacja się trochę komplikuje. Z jednej strony Mercedes chwali się, że odniósł historyczny rekord, sprzedając w 2014 roku 7493 nowych samochodów osobowych. Audi z wynikiem 7020 sprzedanych egzemplarzy uplasowałoby się na miejscu trzecim. Ale… Dane ogłoszone przez Mercedesa uwzględniają samochody dostawcze w wersji osobowej (Citan, Vito, Viano…) – czyli takie nie do końca premium. Po dokonaniu korekty wynik Mercedesa okazuje się niższy, od tego uzyskanego przez Audi i wynosi 6951 egzemplarzy. Ostateczna klasyfikacja producentów przedstawia się więc jak na poniższym zestawieniu.

sprzedaz samochodow premiu polska 2014

Rynek samochodów segmentu premium w Polsce w 2014 roku – marki (liczba rejestracji)

Co ciekawe największe wzrosty sprzedaży – bo ponad 100-procentowe – odnotowały dwie marki japońskie – Lexus skoczył o 109 proc., a Infiniti aż o 150 proc. w porównaniu z rokiem 2013. W przypadku Lexusa to zasługa modelu NX, na wzrost Infiniti zapracowało QX50 (kiedyś FX) i nowe Q50. Warto też zauważyć niezwykle zbliżony poziom wzrostu (2014 vs 2013) wśród trzech wiodących, niemieckich marek premium. Szczegółowe dane ilościowe zestawiliśmy w poniższej tabeli. Może nasuną Wam się jakieś ciekawe wnioski?

Rynek samochodów klasy premium w Polsce – marki (liczba nowych rejestracji)
Marka 2013 2014 2014 vs 2013
BMW 6268 7720 +23 proc.
Audi 5575 7020 +26 proc.
Mercedes 5523 6951 +26 proc.
Volvo 4916 5838 +19 proc.
Lexus 827 1726 +109 proc.
Mini 781 901 +15 proc.
Land Rover 640 747 +16 proc.
Porsche 415 709 +71 proc.
Infiniti 165 412 +150 proc.
Jaguar 186 179 +2 proc.
Razem 24645 31456 +28 proc.

Rynek samochodów klasy premium w Polsce w 2014 roku – modele

sprzedaz-samochodow-premium-polska-2014

TOP5 najczęściej rejestrowanych aut klasy premium w Polsce w 2014 r.

Druzgocąca (i trochę przybijająca) jest dominacja SUV-ów wśród najpopularniejszych modeli segmentu premium na Polskim rynku w 2014 roku. Pośród pięciu bestsellerów, na pierwszych czterech miejscach mamy SUV-y. Co ciekawe do piątki załapały się dwa modele Volvo, które jako marka pod względem wielkości sprzedaży uplasowało się dopiero na 4 miejscu.

TOP5 najpopularniejszych modeli segmentu premium w Polsce w 2014 roku
Marka i model Liczba sprzedanych egzemplarzy
Volvo XC60 2776
Audi Q5 1734
BMW X5 1405
BMW X3 1399
Volvo V40 1368

I to właśnie Volvo, mimo czwartej pozycji pod względem ogólnej sprzedaży zasługuje na szczególną uwagę. Najpopularniejszy SUV oraz hatchback segmentu premium w Polsce należy właśnie do szwedzkiej marki. Podobnie, jak XC60 znacznie odskoczyło SUV-om od Mercedesa, BMW i Audi, tak V40 zdystansowało hatchbacki niemieckiej, wielkiej trójki. Volvo V40 (ceny od 81 300 zł) zdecydowanie wyprzedziło Mercedesa klasy A (cena od 92 100 zł) i Audi A3 (cena od 90 300 zł), nie wspominając o BMW serii 1 (cena od 87 200 zł).

hatchbacki-premiu-sprzedaz-2014

Ranking hatchbacków klasy premium – rejestracje w Polsce w 2014 roku

Co jeszcze? W zasadzie nic nowego. Wygląda na to, że każda SUV-owa nowość w tej klasie to nadal gwarancja sukcesu. Wystarczy spojrzeć na sprzedaż Lexusa NX300h (cena od około 170 tys. zł). Auto miało premierę w połowie roku, w Polsce zadebiutowało we wrześniu i w ciągu zaledwie 4 miesięcy zarejestrowano aż 555 egzemplarzy. A to tyle co X5 w ciągu całego 2013 roku. Cóż, polska klasa premium SUV-em stoi… Przyjrzyjmy się więc bliżej wynikom sprzedaży poszczególnych marek.

Rynek samochodów klasy premium w Polsce w 2014 roku – BMW

W 2014 roku BMW odnotowało 23-procentowy wzrost rejestracji w porównaniu z rokiem 2013. Co prawda Audi i Mercedes skoczyły w tym czasie o 26 proc., ale to BMW ponownie okazało się najbardziej popularną marką segmentu premium w Polsce.

BMW sprzedało dwukrotnie więcej „emek” niż w 2013 roku, bo aż 46 sztuk. To m.in. zasługa wprowadzenia do oferty nowego M3 i M4. Wersje M Performance odnotowały 60 proc. wzrost, do 186 egzemplarzy. Co ciekawe, aż 77 proc. klientów BMW decydowało się na wersję z napędem na wszystkie koła xDrive. Warto jednak zaznaczyć, że ten znaczący udział procentowy xDrive wynika z nadreprezentacji SUV-ów w ogólnej strukturze sprzedaży (X5 dostępne jest jedynie z napędem 4×4), a nie niechęci kierowców BMW do napędu na tył. Nieźle radziło sobie również elektryczne i3, którego sprzedaż sięgnęła 42 egzemplarzy. Ta wielkość może i nie robi wrażenia, dopóki nie zauważymy, że w 2014 roku sprzedano ogółem niewiele ponad 80 aut z napędem eklektycznym.

sprzedaz-bmw-polska-2014

BMW – liczba rejestracji w Polsce w 2014 r – modele

Rynek samochodów klasy premium w Polsce w 2014 roku – Audi

W 2014 roku w Polsce zarejestrowano 7020 nowych samochodów Audi, co przełożyło się na 26 proc. wzrost w stosunku do całego roku 2013. Zaskakująca dla nas jest mocna pozycja wysłużonego już Q3, który przy sprzedaży na poziomie 923 egzemplarzy okazał się drugim najpopularniejszym modelem w gamie. Nikt nie pokusił się natomiast na R8, TT Roadstera oraz… trójdrzwiowe odmiany A1 i A3. Największym wzięciem cieszyło się… nie zgadniecie… Q5.

audi-sprzedaz-polska-2014

Audi – liczba rejestracji w Polsce w 2014 r – modele

Rynek samochodów klasy premium w Polsce w 2014 roku – Mercedes-Benz

Co ciekawego u Mercedesa? Cóż, warto zwrócić uwagę na sukces klasy S. Nowa klasa S – mimo iż nie do końca taka nowa, jak sugeruje to Mercedes-Benz – sprzedała się aż w 544 egzemplarzach, a to niemal czterokrotnie więcej w porównaniu do (również odnowionego) Audi A8 (162 egzemplarze) i nieco starszego BMW serii 7 (131 egzemplarzy).

limuzyny-sprzedaz-polska-2014

Ranking topowych limuzyn w Polsce w 2014 roku – liczba rejestracji

Spektakularne wzrosty odnotowały także modele serii AMG. W Polsce zarejestrowano 332 egzemplarze Mercedesów sygnowane przez Aufrecht Melcher Großaspach (przy 408 sprzedanych). Dla porównania w 2013 było to raptem 112 egzemplarzy.

Rejestracje nowych modeli AMG w Polsce w 2014 roku
Model Liczba egzemplarzy
A45 AMG 104
CLA45 AMG 94
S AMG 56
GLA45 AMG 19
GL63 AMG 18
E63 AMG 13

Ciekawe, że o ile w przypadku BMW i Audi trzon sprzedaży stanowiły SUV-y, to u Mercedesa czołowe pozycje zajmują klasyczne sedany oraz hatchback. Dopiero na 4 miejscu mamy Mercedesa GLA. Taka nietypowa, jak na nasz rynek, struktura sprzedaży wynika z faktu, że wszystkie SUV-y Mercedesa to obecnie już leciwe konstrukcje. Dopiero rok 2015 przyniesie w tej kwestii znaczące zmiany. Mercedes zapowiada modernizację wszystkich swoich SUV-ów.

Mercedes-sprzedaz-polska-2014

Mercedes-Benz – liczba rejestracji w Polsce w 2014 roku – modele

Rynek samochodów klasy premium w Polsce w 2014 roku – Volvo

XC60 i V40 zawojowały nasz rynek w 2014 roku, a Volvo zwiększyło sprzedaż o 19 proc. względem roku 2013. Przy ogromnym wyczekiwaniu na nowe XC90, właściwie nikt nie zainteresował się już odchodzącą wersją flagowego SUV-a szwedzkiej marki. Podobnie było w przypadku BMW X5 w 2013 roku. Swoją drogą, w 2015 roku szykuje się intrygująca rywalizacja – nowe XC90 vs nowe Q7 vs odnowione X5.

Do świetnego wyniku XC60 w dużej mierze przyczyniło się tzw. okienko derogacyjne. Nie ukrywa tego nawet sam prezes Volvo Car Poland.

– W ubiegłym roku cała branża motoryzacyjna skorzystała na przepisach przejściowych dotyczących podatku VAT, które sprawiły, że na 3 miesiące powróciły samochody z tzw. kratką. Spośród przedstawicieli segmentu premium, to właśnie Volvo było liderem sprzedaży takich aut. Należy jednak zaznaczyć, że samochody z homologacją ciężarową stanowiły tylko jedną czwartą sprzedaży rocznej (…) – mówi Arkadiusz Nowiński, prezes Volvo Car Poland.

volvo-sprzedaz-2014

Volvo – liczba rejestracji w Polsce w 2014 – modele

Rynek samochodów klasy premium w Polsce w 2014 roku – Lexus

Śmiemy zaryzykować stwierdzenie, że nawet sam Lexus nie spodziewał się tak wielkiego parcia na nowego, hybrydowego SUV-a – konkurenta dla X3 i Q3. NX300h z pewnością zdominuje sprzedaż Lexusa również w tym roku i wraz z IS będą napędzać sprzedaż japońskiej marki.

lexus-sprzedaz-polska-2014

Lexus – liczba rejestracji w Polsce w 2014 roku – modele

Rynek samochodów klasy premium w Polsce w 2014 roku – MINI

Dzięki wejściu na rynek nowej generacji podstawowego modelu MINI, a później jego pięciodrzwiowej wersji, MINI jako marka zamknęła rok z całkiem niezłym wynikiem 901 zarejestrowanych egzemplarzy. Tak czy inaczej, u MINI też rządził SUV.

sprzedaz-mini-polska-2014

Rynek samochodów klasy premium w Polsce w 2014 roku – Land Rover

Land Rover zanotował w Polsce 16 proc. wzrost i sprzedał więcej samochodów niż Porsche. Ale ile i jakich modeli? Tego nie udało nam się ustalić.

Rynek samochodów klasy premium w Polsce w 2014 roku – Porsche

Może pamiętacie jeszcze tę nagonkę na Porsche towarzyszącą wprowadzaniu Cayenne, a później Panamery do oferty. I proszę. Jak wspomnieliśmy na początku – internetowi teoretycy mogą sączyć jad, a ludzie, którzy faktycznie kupują Porsche, mają to gdzieś. Bo to właśnie Cayenne i Panamera były najchętniej wybieranymi modelami.

Swoją drogą, ciekawe jakby dzisiaj wyglądała marka Porsche, gdyby w ofercie posiadała jedynie 911 (nawet w tych 140 wersjach). W porównaniu z rokiem 2013, to właśnie sprzedaż 911 skoczyła najbardziej, bo aż o 54  proc. Warto odnotować dwie rejestracje hybrydowego 918, które przy cenie 3,9 mln zł w 2014 roku było najdroższym, nowym samochodem na naszym rynku. Obecnie nie jest już oferowane, ale wygląda na to, że oba egzemplarze zostały w naszym kraju.

porsche-sprzedaz-polska-2014

Porsche – liczba rejestracji w Polsce w 2014 roku – modele

Rynek samochodów klasy premium w Polsce w 2014 roku – Infiniti

Mimo wielkiego szumu wokół nowego sedana Q50, i jego pozytywnego odbioru, sprzedaż Infiniti w Polsce w 2014 roku również zdominował (nie najmłodszy) już SUV – QX70 (czyli FX pod nową nazwą).

sprzedaz-infiniti-polska-2014

Infiniti – liczba rejestracji w Polsce w 2014 roku – modele

Segment premium vs rynek samochodów osobowych w Polsce w 2014 roku

Podczas gdy rynek nowych samochodów w Polsce, w 2014 roku odnotował 12 proc. wzrost, segment premium skoczył o niemal 30 proc. Analizując strukturę sprzedaży poszczególnych modeli można zauważyć, że głoszona wszem i wobec moda na SUV-y jest wyłącznie domeną segmentu premium. Wśród 5 najpopularniejszych modeli na polskim rynku w 2014 roku, nie ma ani jednego SUV-a. Dopiero na 10 miejscu pojawia się Dacia Duster.

TOP5 najpopularniejszych modeli w Polsce w 2014 – premium vs cały rynek
XC60 Octavia
Q5 Fabia
X5 Focus
X3 Golf
V40 Astra

Szukasz wyników sprzedaży Maserati, Ferrari, Lamborghini czy Bentleya w Polsce?

Zobacz wyniki sprzedaży i ranking samochodów marek luksusowych w Polsce w roku 2014

Uwagi do zestawienia

Przy przygotowaniu naszego zestawienia korzystaliśmy z oficjalnych danych importerów oraz danych PZPM/CEPiK dotyczących rejestracji nowych samochodów segmentu premium w Polsce w roku 2014 (obejmuje auta „z kratką”). Wspieraliśmy się również raportem KPMG oraz danymi instytutu monitorowania rynku motoryzacyjnego SAMAR. Niniejsze dane nie uwzględniają trudnego do oszacowania zjawiska reeksportu. Polega ono na tym, że część z zarejestrowanych w Polsce samochodów nie trafia do polskich odbiorców. W skrócie oznacza to, że np. nie każdy z 555 sprzedanych Lexusów NX jeździ jeszcze po naszych drogach.

PremiumMoto

Podobne Posty

25 komentarzy

  1. typowy mirek

    a co wy mnie to czadzicie o premium. Oktawka na pierwszym miejscu a to to samo co całe to audi. Tylko droższe 5 razy bardziej.

    Odpowiedz
  2. kakał

    Dobre zestawienie, nie widziałem, żeby ktoś tak głęboko wszedł w te statystyki. Wszędzie przewinęła się informacja, że segment premium urósł i tyle, ewentualnie oklepane „ulubione BMW Polaków„. Szacun za podejście.

    Odpowiedz
  3. mirek premium

    Wychodzi na to, że wóz typowego mirka w wersji premium to Volvo XC60, albo dowolny średniej wielkości SUV. Nie wiadomo, który mirek lepszy. Ten od Passata czy od Volvo

    Odpowiedz
  4. wafelek

    Ciekawe spostrzeżenie na temat sprzedaży Mercedesa. Faktycznie ich SUV-y, poza w miarę nowym GLA, pamiętają jeszcze debiut poprzedniej S klasy. Wygląda na to, że ludzie nie chcą kupować starych konstrukcji. Chociaż z drugiej strony Q3 też nie jest nowe a idzie nieźle… A może to SUV-y Mercedesa są do bani?

    Odpowiedz
    • premium merc

      A może to wynika z tego, że Mercedes jako jedyny w tym zestawieniu to marka premium z krwi i kości od zarania dziejów. A prawidziwy trójbryłowy mercedes, nawet jak to jest CLA to synonim lepszego życia, nie to co SUV.

      Odpowiedz
      • miras od merca

        No nie wiem, SUV z gwiazdą na ryju też wygląda imponująco. Taki GL

  5. good job

    no panowie, kolejne good job. sądzę, że tematyką nie przyciągniecie rzeszy czytelników, ale ja kibicuje…

    Odpowiedz
  6. xc60man

    SUV pogania SUVa, a kratka kratkę. kupiłem XC60 z krateczką na początku roku. Interes życia. Myslałem nad Q3, ale jak siadłem w XC60 to od razu wiedziałem, że to to. Nie dziwię się, że to najpopularniejszy wózek premium

    Odpowiedz
    • miras

      Właśnie. Wszyskie Mesie są premium. Zaliczyć je do zestawienia i od nowa robić raport. A nie ustawiać wszystko pod Audi. Zdrada!

      Odpowiedz
  7. suv

    SUV-y, SUV-y i co wy macie do suvów. Czy mają jeździć polaki? Japońskimi wynalazkami typy Q50 albo IS? Strach się bać krawężnika w czymś takim. A w SUV-ie nie, i dziecko z fotelika ma lepszy widok. Od małego się uczy, że jest lepsze od tych co siedzą niżej

    Odpowiedz
    • sadan i kombi

      Może sedanami albo kombiakami? Niekoniecznie japońskimi, chociaż Lexus IS jest kozacki. Sam mam dużego suva (tak premium), ale nie z pierwszej piątki. Kupiony z krateczką. Ale następny wozek to już nie będzie SUV. Mam dosyć tego bujania w zakrętach. Biorę zwykłą serie 4 GT.

      Odpowiedz
    • mirekjestem

      W tym celu raczej lepszy bedzie traktor, np. od.. Masseratti, dziecko bedzie naprawde WYSOKO, od malego. Pozdrawiam

      Odpowiedz
  8. rubel

    Wygląda na to, że rynek samochodów premium, to `nie taka trudna rynek`. Nic tylko postawić salon multibrandowy, naściągać SUV-ów od BMW, Audi i Volvo i czekać na klientów. Najlepiej w stolycy, bo przecież dziecka do szkoły byle czem nie odwieziesz, a teraz na tych osiedlach i przy przedszkolach tyle progów zwalanijących, że ino SUVem przejedziesz bez hamowania. A wtedy szacun u pań przedszkoladek jest!

    Odpowiedz
  9. rover sport

    Do swojego podsumowania rynku samochodów premium możecie dodać przynajmniej jednego range rovera sporta. Widzę, że nie macie szczegółowych danych. Ja w 2014 przesiadałem się ze zwykłego sedana właśnie do Range i złego słowa nie mogę powiedzieć. Nie wiem skąd ta niechęć wytrawnych dziennikarzy do SUV-ów. Range zaiwania na wprost i w zakrętach i w życiu nie wrócę już do sedana. Chyba, że jako drugi wóz, pod 500 KM

    Odpowiedz
  10. wujek ZUS

    No paaaanie taki dobrobyt. Jak nic w 2016 można dojebac 2xwyższy ZUS, zero możliwości odliczenia VAT i kolejny podatek paliwowy. Skoro coraz więcej polaków kupuje takie drogie fury to mogą zamiast tego niech placą wiecej podatków a jezdzą hiundaiami!

    Odpowiedz
    • ZUS

      Słuszna uwaga. Widać naród się bogaci. Trzeba go pocisnąć po kieszeni. My w zusie superby mamy. Czemu ktoś inny ma się wozić BMW albo Audi? Dzwonię do US. Czekajcie na kontrolę! Na pewno coś znajdziemy.

      Odpowiedz
  11. dario

    Widzieliście jak Infiniti skoczyło w tych zestawieniach? Kierowcy docenili to auto i fakt że spokojnie może konkurować z Mercedesem w klasie premium.

    Odpowiedz
  12. Jerzy

    Od jakiegoś czasu czytam tego bloga i nadziwić się nie mogę. Klasa premium wzbogaca się o pojazdy, które nie powinny, moim zdaniem, być do niej zaliczane. Audi A3? Obiektywnie ocenić się nie da. Ktoś przyzwyczajony do np. Forda Fiesty powie: ale luksus. A ten jeżdżācy bmw serii 7 powie: ale tandeta.
    Statystyki zakupów po wyeliminowaniu firm będā praktycznie zerowe. Szkoda, że jesteśmy tacy biedni. Prywatna osoba może się ewentualnie zdecydowac na starszy model. Ale to i tak będzie przecież premium. Takich statustyk raczej chyba nie ma. A może jednak?
    Koszty utrzymania takiego samochodu nadal będā do wytrzymania tylko dla zamożniejszych. Samochody firmowe to inna bajka i rankingi upodobań przedsiębiorców nie sā raczej interesujāce.
    To sā oczywiście tylko moje opinie, można się z nimi nie zgadzać.

    Odpowiedz
    • Michał Sztorc

      Hej Jerzy. Racja, co do zakupów przez firmy, co nie zmienia faktu, że segment premium rośnie z roku na rok, a za tymi firmami i tak często stoją pojedyncze osoby, a więc normalny konsument. Co do tego, co jest premium, a co nie, to jest to bardzo względne. W ramach danej marki premium, można wyróżnić modele premium i popularne. Granica jest bardzo płynna i umowna. Właśnie zabieram się za ten temat. Niebawem pojawi się odpowiedni wpis.
      PS Co do Audi A3, to akurat w przypadku tego samochodu, mimo że to entry level, to czuć w nim jakość odpowiednią dla segmentu premium, czego nie można powiedzieć o Mercedesie klasy A. Pozdrawiam

      Odpowiedz

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany