Dokładnie rok temu po raz pierwszy na własnej skórze przekonałem się, że dobry kamper może być równie dobrym pomysłem na spędzenie wolnego czasu, co dobry hotel. Teraz Ford stwierdził, że powinienem się utwierdzić w moim przekonaniu i zaproponował, abym sprawdził ich najnowsze mieszkanie na kołach. Nazywa się Nugget. Ford Transit Custom Nugget. Zapraszam na salony.
Moje wszystkie filozoficzne rozterki i przemyślenia na temat jazdy sypialnią na kołach i spania w samochodzie przepracowałem już w tekście o Volkswagenie Californii. To właśnie w Californii zdobywałem pierwsze kamperowe sprawności, przeżywałem kamperowe wzloty i nieliczne upadki.
Wspominam o tym, ponieważ doświadczenie z kamperami (a ściślej mówiąc kampervanami) jest bardzo istotne, żeby móc pisać o nich z sensem. Dzięki temu doświadczeniu wiesz, na co powinieneś i na co nie powinieneś narzekać, żeby nie zrobić z siebie głąba (vide inne recenzje Nuggeta w sieci). No więc ja takie doświadczenie mam i z chęcią je wykorzystam przy recenzji Transita Custom Nuggeta, czyli nowego kampera od Forda.
Co ciekawego znajdziesz w Nuggecie?
Kampera najłatwiej pokazać na filmie, bo rozpisywanie się o składaniu i rozkładaniu wszystkich elementów, ruchomych stolikach, światełkach, kontaktach, roletach, obracanych fotelach, skrytkach i schowkach byłoby zbyt monotonne i wymagałoby od Ciebie ogromnych pokładów wyobraźni.
Dlatego o Nuggecie nagrałem niezbyt merytoryczny film, ale taki, który pokazuje wszystkie, moim zdaniem najistotniejsze, funkcjonalności kamper(van)a od Forda. W tym wpisie z kolei chciałem się podzielić garścią niemal merytorycznych wniosków i szczegółów technicznych, których na filmie zabrakło.
Ford Transit Custom Nugget w szczegółach
Po pierwsze za całą zabudowę Nuggeta odpowiada firma Westfalia, czyli dokładnie ta sama, która uzbraja Volkswagena Califronię oraz Mercedesa Marco Polo. Co to oznacza dla Ciebie?
Że Ford Transit Nugget zaoferuje Ci przemyślane, praktyczne i skuteczne rozwiązania – sprawdzone i uznane przez wielu entuzjastów kamperów. Tu nie ma mowy o prowizorce i dziwnych patentach. Jest wzorowa ergonomia, idealna aranżacja i optymalne zagospodarowanie przestrzeni.
W końcu mówimy o samochodzie długości Mondeo kombi, w którym masz 4 miejsca do spania, 5 do siedzenia, więcej szafek niż w kawalerce, funkcjonalną kuchnię, lodówkę, stolik długości solidnego biura oraz zlew. Innymi słowy: masz wszystko, co w VW Californii Ocean czy Mercedesie Marco Polo. I wszystko, czego potrzeba, by wygodnie żyć na kempingu i podróżować przez Europę bez odpalania Booking.com.
Jeżeli wcześniej nie miałeś do czynienia z kampervanem, to będziesz zaskoczony, jak dużo rzeczy można zmieścić w tradycyjnym busie. Ja byłem.
Ford Transit Custom Nugget – „no i co, lepsze to niż California?”
Plan pierwszych jazd testowych Nuggetem – jak na kampera przystało – zakładał mniej jazdy, a więcej stania w miejscu. Za bazę, zgodnie z zaleceniami Forda, obrałem jeden z modnych kempingów na Helu (konkretnie Maszoperię).
Nugget na Maszoperii wzbudzał spore zainteresowanie przede wszystkim wśród użytkowników Californii i Marco Polo. Na moje nieszczęście było ich całkiem sporo, a każdy chciał wiedzieć tylko jedno – czy Nugget jest lepszy od Californii. Nawet jeśli pytanie brzmiało: „i jak ten Ford”, to w domyśle miało, czy będzie lepszym wyborem niż California. A ja, żadnego takiego pytania nie pozostawiałem bez odpowiedzi…
Przez kilka dni z największym zaangażowaniem, na jakie było mnie stać, ubrany w krótkie gacie i japonki, opowiadałem cierpliwie o Nuggecie i oprowadzałem zainteresowanych po wnętrzu. Czułem się trochę jak trener produktowy Forda i sprzedawca w salonie w jednej osobie. Ale kto, jak nie ja? W końcu po to tutaj jestem. Sprzedałem chyba ze trzy Nuggety. Przy okazji sporo dyskutowałem z zainteresowanymi o podobieństwach, różnicach i ich odczuciach względem Nuggeta. Dzięki temu mam solidne podstawy, aby porównać Nuggeta z Californią.
Ford Transit Nugget vs Volkswagen California
Czy Transit Nugget jest lepszy od Californii? Na pewno nie. Równie dobry? Tak. Największą różnicą jest aranżacja kuchni, ale przyznam, że naleśniki przyrządzało się równie wygodnie w Nuggecie, co w Californii. W Nuggecie natomiast łatwiej wchodziło się na górne łóżko (prosto z kuchni). W Californii wymagało to nieco więcej ekwilibrystki.
Przewagą Californii Ocean według mnie jest jasne wnętrze. Z jasnymi szafkami, jasną podłogą i tapicerką. Daje to poczucie większej przestrzeni i nie przytłacza. Utrzymane w ciemniejszych tonacjach wnętrze Nuggeta (chociaż kuchnia jest już biała) zdaje się nieco „cięższe”. Wydaje mi się również, że w Californii było nieco więcej miejsca na rozmaite duperele i ciuchy, które bez odpowiedniego miejsca potrafią być prawdziwą zmorą każdego kampermena (jest takie słowo?).
W kamperze, tak jak w „normalnym” samochodzie, liczą się również detale. Nawet te najdrobniejsze potrafią ułatwić bądź utrudnić życie. Na szczęście w Transicie Nuggecie nie było elementów, które by irytowały czy były trudne lub mało intuicyjne w obsłudze. Podobnie jak w Californii Ocean, samochód obsługiwało się bez zarzutu. Moim ulubionym detalem była rozsuwana na szerokość bocznych drzwi moskitiera. Super patent, którego brakuje w Californii.
Z ergonomicznych różnic, które wyłapałem warto wspomnieć o tym, że stelaż górnego łóżka w Nuggecie trzeba podczepić ręcznie do sufitu, w Califronii unosi się go na pneumatycznych podnośnikach. Dach w Nuggecie również trzeba domknąć ręcznie, podczas gdy w Californii Ocean zamykasz go elektrycznie. Sporo przestrzeni w Nuggecie zajmowały też dwa rozkładane krzesła. Znaczenie solidniejsze niż w Californii, ale przez to – w przeciwieństwie do Californii – nie dało się ich nigdzie ukryć.
Ile kosztuje Transit Nugget?
To chyba tyle z istotnych różnic. A nie, jest jeszcze jedna, całkiem istotna, która usprawiedliwia to ręczne składanie dachu czy podczepianie stelaża. Chodzi o cenę. Ford Transit Custom Nugget będzie o około 40 tys. zł tańszy od VW Californii Ocean z podobnym silnikiem i automatyczną skrzynią. Kosztuje od 219 200 zł.
40 tys. zł to sporo. Wystarczy na wiele dni bezstresowego życia na kempingu. W dodatku Nugget w tej cenie daje Ci więcej mocy – 170 zamiast 150 KM. Chociaż w przeciwieństwie do Californii Nugget nie może dać Ci więcej niż te 170 KM, a w Californii dostajesz nawet 190 w BiTDI.
Jak się jeździ prawie 3-tonowym kampervanem?
Teoretycznie w Transicie Custom Nugget masz do wyboru jeden silnik diesla w dwóch wariantach mocy. W praktyce ten słabszy, 130-konny powinieneś odpuścić. Mówimy o samochodzie, który waży 2,9 tony i żeby w ogóle myśleć o wyprzedzaniu musisz wziąć mocniejszą, 170-konną odmianę. Najlepiej sparować ją z automatyczną, 6-stopniową skrzynią. W takiej konfiguracji Transit Nugget bez problemu rozprawia się z długimi autostradowymi dystansami w tempie 130–140 km/h i można nim śmiało wyprzedzać, kiedy autostrada się skończy.
Komfort podróżowania Transitem Nuggetem jest równie wysoki, co w przypadku Californii Ocean. Chociaż wydaje mi się, że w Nuggecie jest nieco głośniej. Powyżej 130 km/h według mnie nawet trochę za głośno. Diesel również zdaje się nieco dosadniej manifestować swoją obecność pod maską. To wrażenia, których nie miałem w Californii.
Autostradowe spalanie Forda Transita Custom Nuggeta stabilizuje się na około 9,5 l/100 km i uważam to za przyzwoity wynik, biorąc pod uwagę, że wieziecie ze sobą w pełni wyposażone mieszkanie.
Stwierdzenie, że Nuggetem jeździ się jak osobówką byłoby lekką przesadą, ale kamperem Forda podróżuje się z przyjemnością. Fotele przypominają bardziej krzesła kapitańskie niż fotele z osobówki – siedzi się na nich dosyć wysoko, a dwa regulowane podłokietniki sprawiają, że możesz rozsiąść się jak król drogi. A kiedy już dotrzesz do celu i rozstawisz swojego Nuggeta w jakimś uroczym zakątku Europy, to poczujesz się jak król życia.
Ford Transit Custom Nugget – wymiary i pojemności
Górne łóżko: 1,40 x 2,00 m
Dolne łóżko: 1,30 x 1,90 m
Pojemnik na czystą wodę: 42 l
Pojemnik na brudna wodę: 42 l
Pojemność lodówki: 40 l
Butla gazowa: 3 kg
Pobierz katalog Transita Nugget (wersja niemiecka na stronie Westfalia)
A może coś więcej niż Nugget?
Dla władców kempingów Ford przygotował Nuggeta w wersji Plus, czyli z dachem podniesionym na stałe i dłuższym rozstawem osi. W Nuggecie Plus masz już nawet toaletę i znacznie więcej miejsca.