Audi A3 8Y Limousine to stylowy, kompaktowy sedan z mnóstwem nowoczesnej technologii na pokładzie. Zdecydowanie zwraca uwagę i świetnie wypada w codziennym użytkowaniu, ale przy zakupie/konfigurowaniu Audi A3 musisz zwrócić uwagę na kilka niuansów. Jakich? Zapraszam na szczegółowy test Audi A3 generacji 8Y.
Audi A3 Limousine (czyt. sedan) to według mnie zgrabniejsza i po prostu ładniejsza interpretacja (niegdyś) popularnego hatachbacka od Audi. Tzw. kompaktowe limuzyny, do których zaliczamy A3 w wersji sedan, dostaniesz również od Mercedesa w postaci CLA lub klasy A sedan oraz od BMW w postaci BMW serii 2. Będą zapewne równie dobry wyborem, ale dzisiaj skupiamy się na Audi.
Wszystko o Audi A3 8Y – test wideo
O wszystkich najważniejszych nowościach i zmianach w (wówczas nowym) Audi A3 8Y napisałem przy okazji pierwszych jazd testowych tym modelem w Polsce. Zapraszam do tego wpisu. Teraz przyszedł czas na znacznie dokładniejsze zapoznanie się z Audi A3. A jeśli poznawać dokładnie to najlepiej na filmie.
A jeśli nie masz czasu obejrzeć powyższej recenzji, to poniżej przeczytasz o najważniejszych elementach Audi A3 8Y.
Audi A3 8Y – aspekty praktyczne
Zacznijmy od aspektów praktycznych. Teoretycznie Audi A3 Limousine ma nieco większy bagażnik niż A3 Sportback, jednak w praktyce nie jest w stanie przebić hatchbacka pod względem praktyczności. Dodatkowo mocno opadająca ku tyłowi linia dachu sprawia, że pasażerowie tylnej kanapy Audi A3 sedan mają nad głową nieco mniej miejsca niż w hatchbacku. Przy moich 186 cm wzrostu szorowałem czupryną po podsufitce.
Ale umówmy się, jeśli wybierasz Limo zamiast Sportbacka, to znaczy, że aspekty praktyczne są dla Ciebie mniej istotne i prawdopodobnie stawiasz na wygląd. A skoro tak, to okazuje się, że wybór A3 Limousine zamiast Sportbacka nie będzie wymagać od Ciebie zbyt wielu wyrzeczeń w kwestiach praktycznych. I to jest bardzo dobra wiadomość.
Wnętrze w Audi A3 8Y
W moim odczuciu zdecydowanie mocną stroną Audi A3 8Y jest wnętrze. Oczywiście sporo zależy od tego, ile zdecydujesz się przeznaczyć na wyposażenie dodatkowe, ale w egzemplarzach z silnikami 1,5 TFSI przy cenie około 180 tys. zł, otrzymujemy już naprawdę świetne wnętrze. Przede wszystkim daje odczucie sportowości, przyjemnie Cię otacza, ma świeży, ciekawy projekt i jest bardzo solidnie zbudowane.
Siedzisz nisko, w zasięgu ręki masz system multimedialny, który zdecydowanie przewyższa pod względem przyjemności obsługi wszystkie systemy w samochodach marek popularnych, które mógłbyś mieć w cenie Audi A3. Możesz mieć tutaj Alcantarę, możesz mieć ciekawe potrójne szwy, fotele ze zintegrowanymi zagłówkami i ściętą u dołu kierownicą. Trudno się do czegoś przyczepić, ale jeśli miałbym się czepiać to…
Tworzywa poniżej linii kolan są bardzo przeciętnej jakości, jednak to standard w tej klasie samochodów. Dodatkowo kieszenie drzwi nie są wyłożone żadnym materiałem i trochę za dużo tutaj fortepianowej czerni, szczególnie po lewej stronie kierownicy.
Audi A3 8Y – wrażenia z jazdy
Audi A3 zapewnia bardzo pozytywne wrażenia z jazdy, chociaż sporo zależy od konfiguracji, na jaką się zdecydujesz. Do wyboru masz trzy warianty zawieszenia, a to sportowe (nie adaptacyjne) w połączeniu z 19-calowymi felgami potrafi być po prostu za twarde w codziennej jeździe. Szczególnie jeśli połączysz je z rozsądnymi silnikami typu 1,5 TFSI lub 1,5 TDI. Zestawienie sportowego zawieszenia z przeciętnymi osiągami 150-konnych jednostek nie do końca pasuje w A3.
150 koni, niezależnie czy benzynowe czy wysokoprężne, zapewniają w Audi A3 osiągi, które można określić co najwyżej jako przyzwoite. Nie ryzykowałbym w Audi A3 nic słabszego.