Kontynuuję cykl poradników o oponach na PremiumMoto.pl. Bohaterem tego wpisu będą opony zimowe. Chciałem się w nim skupić na zagadnieniu wyboru opon zimowych do samochodu, zdradzić Ci prosty sposób na to, jak wybrać te najlepsze i powiedzieć, dlaczego nie zawsze powinieneś wybierać te najdroższe, z segmentu premium. Zapraszam.
Nie będę Ci tutaj wmawiał, że koniecznie musisz kupować opony klasy premium. Bo wcale nie musisz. Nie będę też straszył, że powinieneś wybrać opony klasy premium, bo tylko one zapewnią Ci bezpieczeństwo, że oszczędzanie na bezpieczeństwie to głupota, no bo jak to, chcesz narażać zdrowie swoje i innych w imię oszczędności na oponach? Taką demagogię zostawię innym.Tutaj, przy merytorycznym wsparciu ekspertów z Goodyeara gram w otwarte karty, tak, aby skutecznie i rzetelnie uzbroić Cię w wiedzę, która przyda się przy wyborze najlepszych opon na zimę.
Opony zimowe w korzystnej cenie znajdziesz na https://www.24opony.pl/opony-zimowe.html
Czy na pewno potrzebujesz najdroższych opon zimowych klasy premium?
Prawda jest taka, że jeżeli w ciągu roku pokonujesz krótkie dystanse, poruszasz się głównie po mieście, w dodatku małym samochodem, który raczej nie cierpi na nadmiar mocy, to śmiało możesz brać tańsze opony klasy średniej, a nawet budżetowej (chociaż tutaj również trzeba wybierać uważnie, bo niektóre opony potrafią być po prostu niebezpieczne, dlatego namawiam do dalszej lektury). Większy wydatek na nowe opony zimowe klasy premium w Twoim przypadku nie ma uzasadnienia, a w trakcie jazdy raczej nie poczujesz korzyści z nim związanych. To tak jakbyś zakładał profesjonalne buty do biegania na poranny wypad po bułki do sklepu. Jeśli masz taki kaprys, to możesz, ale… nie ma w tym głębszego sensu.
Zakładam jednak, że jako czytelnik PremiumMoto, albo osoba, która trafiła tu, poszukując czegoś w temacie zimowych opon klasy premium, masz samochód wyższej klasy, pokonujesz większe dystanse z dużymi prędkościami i lubisz przycisnąć. W takim przypadku, wybierając nowe opony zimowe, zdecydowanie warto brać te z segmentu premium. Dlaczego? O tym na końcu. Teraz skoncentrujmy się, na tym, jak wybrać najlepsze opony zimowe do samochodu.
Sposób na najlepsze opony zimowe to żaden sekret
Wybór opon to nie jest łatwa sprawa. Nie tylko ze względu na rozbudowaną ofertę, ale również ze względu na trudność w ocenie realnych parametrów danego modelu opony. Ale nie przejmuj się, mam sprawdzony sposób na wybór najlepszych opon zimowych klasy premium. Nigdy nie zawiódł. Wręcz przeciwnie, wielu czytelników PremiumMoto już z niego skorzystało i chwaliło sobie proponowaną przeze mnie „procedurę”. To nie jest żaden sekretny trik, który zawstydza ekspertów.
To dosyć oczywisty sposób, ale okazuje się, że dla wielu osób jest odkryciem. W tym tekście go przedstawię. Wcześniej jednak słówko o tym, co może wprowadzić w błąd przy wyborze opon zimowych i dlaczego, czyli o… etykietach.
Wybór opon zimowych – nie patrz na etykiety
Niektórzy przy wyborze opon zimowych próbują sugerować się etykietami. W końcu jest na nich ocena zachowania opony na nawierzchni mokrej. A w zimie jeździmy głównie na mokrym. Sprawa jest więc pozornie prosta – biorę opony od marki premium z najlepszą oceną na nawierzchni mokrej i po robocie. Ewentualnie mogę jeszcze poszukać takiej, która ma równocześnie dobre oceny za hałas i opory toczenia, żeby było nie tylko bezpiecznie, ale również cicho i oszczędnie. Można i tak, ale nie ma to nic wspólnego z wyborem najlepszej opony zimowej. Dlaczego?
Bo etykiety są do bani. To ma się zmienić, ale póki co… etykiety są do bani. Wszystkie opony – letnie i zimowe – są wrzucane do jednego worka i oceniane wg. tych samych kryteriów. Etykiety są do bani, szczególnie w przypadku opon zimowych, bo, jak łatwo zauważyć, całkowicie pomijają parametry zachowania opony na śniegu, lodzie czy odporności na aquaplaning.
Nawet jeśli mamy dwie opony z taką samą oceną za zachowanie na mokrym – jedną np. od Goodyeara, a drugą od marki budżetowej, to wcale nie oznacza, że obie opony zapewnią podobny poziom rzeczywistego bezpieczeństwa w zimowych warunkach. Stawiam kauczuk przeciwko krzemionce, że to właśnie Goodyear uzyska lepsze wyniki na śniegu i generalnie w każdym innym aspekcie. Na końcu przedstawię odpowiednie studium przypadku. Zapomnijmy więc o etykietach.
Szwagier to również kiepski doradca w kwestii opon zimowych
Skoro nie etykiety, to co? Skąd wziąć informację o realnych właściwościach opony. Może opinie na Oponeo? Proszę Cię… szkoda czasu na ich czytanie (zdradzę Ci tajemnicę poliszynela: w większości nie są prawdziwe). Opinia szwagra albo zięcia? Również nie polecam. Tak naprawdę jedynym i najlepszym źródłem wiedzy o realnych osiągach opony są testy. Trochę już o nich wspominałem, kiedy zgłębiałem temat opony klasy premium. W tamtym tekście zasygnalizowałem Wam, że testy opon są super, kiedy faktycznie chcecie wybrać najlepsze opony (niekoniecznie) zimowe do samochodu. Teraz pora rozwinąć tę kwestię. Jednak zanim przejdziemy dalej, musimy zadać sobie jedno bardzo ważne pytanie: czym właściwie będą te „najlepsze opony zimowe?”.
Więcej ciekawych propozycji znajdziesz na https://www.24opony.pl/
Najlepsze opony zimowe – tylko premium?
Czy najlepsze opony zimowe, to te najlepiej ocenione w testach? Całkiem możliwe. Ale co, jeżeli mieszkasz poza miastem i 90 proc. czasu jeździsz po drogach pokrytych śniegiem? Czy najlepszą dla Ciebie oponą zimową nadal będzie ta, która zwyciężyła test? Niekoniecznie. Bo może być tak, że ta „najlepsza opona testu” zwyciężyła dzięki wzorowemu zachowaniu na mokrej i suchej nawierzchni, a na śniegu wypadła gorzej niż opona, która zajęła trzecie miejsce w tym teście. Czy najlepszą oponą w Twoim przypadku będzie ta, która zwyciężyła test, czy może ta, która zajęła trzecie miejsce?
Opony zimowe klasy premium – kto je dla Ciebie przetestuje?
Zmierzam do tego, że faktycznie możemy mówić o czymś takim, jak „najlepsza opona zimowa”, ale nie jest to kategoria bezwzględna. Najlepsza opona zimowa to taka, która jest najlepiej dostosowana do twoich potrzeb i oczekiwań. Nie tyle ceną, co parametrami. Jak sprawdzić to dopasowanie? Analizując wyniki testów opon. Tych testów jest sporo. Opony profesjonalnie testują i oceniają poniższe instytucje i magazyny:
- ACE (jeden z największych automobilklubów w Niemczech),
- Auto Express (brytyjski magazyn motoryzacyjny),
- ADAC (niemiecki automobilklub),
- ANWB (wiodący automobilklub w Holandii),
- Autobild (niemiecki magazyn motoryzacyjny),
- Autocentre (ukraiński tygodnik motoryzacyjny),
- Autoklub CR (największy automobilklub w Czechach),
- Auto Motor und Sport (niemiecki miesięcznik motoryzacyjny),
- Evo (prestiżowy brytyjski miesięcznik motoryzacyjny),
- Auto Zeitung (niemiecki magazyn motoryzacyjny),
- GTU (najważniejsza instytucja dozoru technicznego),
- L’argus (francuski magazyn motoryzacyjny),
- OTMAC (austriacki automobilklub),
- TCS (największy automobilklub w Szwajcarii),
- Firmenauto (niemiecki magazyn dla menadżerów flot).
Trochę tego jest, prawda? A teraz wyobraź sobie takie miejsce, gdzie wyniki wszystkich tych testów byłyby dostępne online. Zebrane z ostatnich kilku lat, posegregowane wg. rozmiarów opon, lat, sezonów, instytucji testujących. Opracowane w czytelnych tabelach. Przy każdym teście miałbyś odesłania do źródła z jeszcze pełniejszymi wynikami. Dostępne byłyby nawet testy publikowane wyłącznie w prasie (Autobild, Evo), a nawet takie, których nie znajdziesz normalnie w sieci.
To wszystko byłoby dostępne w języku angielskim. Takie miejsce to utopia dla każdego, kto chciałby świadomie wybrać najlepsze opony zimowe. Ciekawe, że polscy giganci od sprzedaży opon on-line nie zadali sobie trudu stworzenia czegoś takiego. Na szczęście ten trud zadał sobie ktoś inny i tak powstał serwis best-tyres.uk, który znalazłem dzięki Goodyearowi. Wybór opon zimowych premium właśnie stał się łatwiejszy.
ADAC – czy to dobry doradca przy wyborze opon zimowych?
Spośród tych wszystkich testów, według mnie, najbardziej profesjonalnie opony testuje ADAC. ADAC też najbardziej przejrzyście prezentuje szczegółowe wyniki swoich testów. Akurat testy ADAC mam obcykane, bo opracowywałem je przez prawie dwa lata. One są też zawsze najbardziej aktualne. Właśnie dlatego odwołam się do nich. Jeśli jednak chcesz, to Ty oczywiście możesz polegać na innym źródle.
We wspomnianym tekście o oponach klasy premium pisałem tak:
Na stronie ADAC jest dostępny zbiór najnowszych testów opon. Po kliknięciu na dany test zostajemy przekierowani do tabeli z wynikami. Taka tabela jasno pokazuje, ile są warte poszczególne modele opon. Ale, ale… ta tabela to jedynie połowa historii. Zdecydowanie warto zagłębić się w wyniki testu. Po kliknięciu na dany model opony w tabeli pokazuje się bardzo szczegółowa punktacja w rozmaitych kategoriach. Widzimy dokładnie, jak opona została oceniona za zachowanie na nawierzchni mokrej, suchej, jak na śniegu, jak na lodzie, itp. Im wyższa ocena, tym gorzej. Na dodatek każda z podkategorii składających się na ocenę końcową jest rozbita na jeszcze bardziej szczegółowe – np. w przypadku prób na mokrym asfalcie mamy wyszczególnione oceny za odporność na aquaplining (wzdłużny i poprzeczny), drogę hamowania, przyczepność, itd.
Wybór opon zimowych klasy premium – poziom mistrz
Przejdźmy zatem do konkretów. Poniżej możesz zobaczyć, jak wygląda ogólna tabela z najnowszymi wynikami testu ADAC opon zimowych w rozmiarze 205/55 R16 H. Co prawda rozmiar R16 nie jest za bardzo premium, ale to akurat najnowszy z testów, a ten rozmiar jest jednym z najbardziej popularnych.
Jak widzisz ta tabela pozwala w miarę dobrze zorientować się w sytuacji. Trzy pierwsze miejsca to opony klasy premium, w dodatku to jedyne opony, które w klasyfikacji końcowej uzyskały najwyższą rekomendację ADAC (zielone plusy). Przypadek? Nie – wszystko zapewne skrupulatnie opłacone przez producentów opon. No bo jak inaczej? Ja jednak twierdzę, że możesz ufać ADAC-owi, bo wyniki są miarodajne, a nie opłacone.
Zwróć uwagę, że w poszczególnych aspektach wszystkie trzy czołowe opony testu mają identyczne wyniki. Nie jest to zbyt pomocne. Musimy wejść głębiej. Klikamy na jedną z opon i przechodzimy do jej szczegółowych ocen. Przykładową tabelę z wynikami testów Goodyear UltraGrip 9 zamieszczam poniżej.
Jak odczytać testy ADAC by wybrać najlepsze opony zimowe – zostań ekspertem
Jest trochę tych parametrów, prawda? Ale to dobrze, bo pozwolą Ci dużo lepiej poznać realne właściwości opony, dzięki czemu łatwiej wybierzesz tę najlepszą dla siebie. Wszystkie informacje są po niemiecku, ale… od czego masz PremiumMoto.pl? Poniżej przetłumaczyłem, wszystko, co musisz wiedzieć, aby świadomie wybrać najlepsze opony zimowe klasy premium.
Jak to jest po niemiecku | Co jest oceniane | W jaki sposób jest oceniane? |
Trocken |
Sucha nawierzchnia |
|
Fahrverhalten | Zachowanie podczas jazdy – ogólne zachowanie opony np. jazda na wprost, reakcja na ruch kierownicą. | |
Fahrsicherheit | Bezpieczeństwo przy jeździe w łuku. | |
Bremsen | Hamowanie – długość drogi hamowania przy hamowaniu z użyciem ABS. | |
Nass |
Nawierzchnia mokra |
|
Bremsen | Hamowanie – długość drogi hamowania przy hamowaniu z użyciem ABS na nawierzchni asfaltowej i betonowej. | |
Aquaplaning – längs | Odporność na aquaplaning wzdłużny – przejazd po nawierzchni pokrytej wodą o głębokości 7 mm. | |
Aquaplaning – quer | Odporność na aquaplaning poprzeczny – jazda ze stopniowym przyspieszaniem po okręgu o średnicy 200 m z sektorem zalanym wodą o długość 20 m, głębokość wody 7 mm. | |
Handling | Prowadzenie – najszybszy możliwy przejazd (w granicy możliwości) mokrego, krętego, toru (długość 1 900 m) przez dwóch kierowców testowych. | |
Kreis/Seitenführung | Jazda po okręgu/prowadzenie boczne – możliwie najszybszy przejazd okręgu, którego nawierzchnia jest polewana wodą. Wielkość mierzona to czas okrążenia. Wykonuje się pięć przejazdów. | |
Schnee |
Nawierzchnia zaśnieżona |
|
Bremsen – ABS | Hamowanie – długość drogi hamowania przy użyciu ABS z prędkości 40 km/h do prędkości 20 km/h. | |
Anfahren | Podjazd – pomiar poślizgu (buksowania) przy przyspieszeniu na wzniesieniu podczas jazdy z niską prędkością. | |
Handling | Prowadzenie – pomiar czasu podczas przejazdu po okręgu, a także subiektywna ocena trakcji, przyczepności w zakrętach (prowadzenie boczne) i stabilności. | |
Eis |
Nawierzchnia oblodzona |
|
Bremsen – ABS | Hamowanie – hamowanie z ABS na oblodzonej nawierzchni z prędkości 20 km/godz. do 5 km/godz., określane i oceniane jest średnie opóźnienie. | |
Seitenführung | Prowadzenie boczne w jeździe po okręgu – pomiar czasu przejazdu po oblodzonym okręgu o średnicy 18 m. | |
Geräusch/Komfort |
Hałas |
|
Innengeräusch | Hałas w kabinie pasażerskiej – subiektywna ocena hałasu wewnętrznego. | |
Außengeräusch | Szum zewnętrzny – pomiar hałasu wg normy ISO 362 na asfalcie spełniającym normę ISO 108 44 podczas przejazdu samochodu z prędkością 80 km/h. przy niepracującym silniku. | |
Kraftstoffverbrauch | Efektywność paliwowa | Pomiar zużycia paliwa miernik przy stałej prędkości 100 km/h na dystansie 2 km, dwa przejazdy po pięć jazd próbnych dla każdego modelu opony. |
Verschleiß | Zużycie opony | Pomiar na odcinku o długości 15 000 km dla każdego modelu opony. Co 5 000 km opona trafia na stanowisko badawcze. Mierzone wielkości: pomiar głębokości bieżnika za pomocą przyrządów laserowych w 7 punktach na obwodzie opony. |
I wszystko jasne. Teraz pozostaje przeanalizować wyniki poszczególnych opon i wybrać tę, która uzyskała najlepsze oceny (w testach ADAC im mniej punktów tym lepiej) w kategoriach, na których zależy Ci najbardziej.
Najlepsze opony zimowe klasy premium – wybór krok po kroku
W skrócie, procedura wyboru najlepszych opon zimowych klasy premium powinna przebiegać następująco:
- Przemyśl, jak i po jakiej nawierzchni najczęściej poruszasz się zimą,
- zadecyduj, na jakich parametrach (lub zespole parametrów) opony najbardziej Ci zależy,
- przeanalizuj wyniki testów opon w odpowiednim rozmiarze pod kątem tych parametrów,
- wybierz oponę klasy premium, która jest najmocniejsza w parametrach, na których Ci zależ
A co jeżeli nie ma testu opon w rozmiarze, w którym potrzebujesz? Możesz sięgnąć do testu opon w rozmiarze sąsiednim (większym lub mniejszym). Wyniki testów pokazują, że w zależności od rozmiaru występują pewne różnice w parametrach opony, ale nie będą one tak znaczące, jeżeli opony będą zbliżone rozmiarem. Im mniejsza różnica w rozmiarze, tym mniejsza rozbieżność w parametrach.
Jeżeli natomiast nie wiesz, na jakich konkretnie parametrach Ci zależy i generalnie nie masz czasu zawracać sobie tym głowy, ale musisz kupić nowe opony zimowe, to zerknij na wyniki testu i po prostu wybierz jedną z opon klasy premium, która uzyskała najwyższe noty, a przy okazji ma niższą cenę. W przypadku omawianego testu będzie to Goodyear UltraGrip 9 lub Dunlop Winter Sport 5.
Opony zimowe – etykiety vs testy – dlaczego nie ufać etykietom – studium przypadku
I jeszcze obiecane studium przypadku, o którym wspominałem na początku, pokazujące, jak oceny na etykietach mają się do realnych osiągów opony. Weźmy trzy opony z przytoczonego wyżej testu ADAC.
Model opony | Ocena ADAC (nawierzchnia mokra, podkategoria hamowanie) | Ocena na etykiecie |
Goodyeara UltraGrip 9 | 1,9 | C |
Nokian WD D4 | 2,9 | A |
Kumho WinterCraft WP51 | 3,1 | C |
Goodyear UltraGrip 9 w testowanym rozmiarze na etykiecie posiada ocenę C za zachowanie na mokrej nawierzchni a w teście ADAC uzyskał świetną ocenę 1,9. Z kolei Nokian WR D4 na etykiecie może pochwalić się najlepszą oceną A. W testach ADAC jednak zdobył jedynie przeciętną ocenę na nawierzchni mokrej, która zaważyła na słabej ocenie końcowej (2,9). Z kolei Kumho WinterCraft WP51 na etykiecie posiada taką samą ocenę jak Goodyear, czyli C. W testach ADAC wypadł jednak jeszcze gorzej niż Nokian, uzyskując ocenę 3,1.
Te wyniki dobrze pokazują, że oceny na etykietach są równie względne, jak opinie innych kierowców i mogą służyć jedynie jako sugestia i bardzo ogólna informacja o realnych osiągach opony w przedstawionych kryteriach.
Na koniec przejdźmy do ostatniego zagadnienia, czyli dlaczego w ogóle wybrać zimowe opony klasy premium.
Dlaczego opony zimowe klasy premium to najlepszy wybór?
Wyniki testów jasno pokazują, że to właśnie opony klasy premium zapewniają najlepsze właściwości w warunkach zimowych. Im większy i mocniejszy samochód, tym większe znaczenie mają te właściwości. Owszem, w czołówce niektórych testów pojawiają się opony zimowe segmentu średniego, a nawet budżetowego, ale to raczej wyjątki, które nie potwierdzają reguły. To, dlaczego opony zimowe premium (i generalnie opony klasy premium) osiągają w testach najlepsze wyniki, wyjaśniałem szczegółowo we wcześniejszym tekście o tym, dlaczego opony klasy premium są premium.
Generalnie chodzi o… pieniądze. Nie Twoje, raczej producenta. W oponach – tych premium – pieniądze przekładają się na technologie stosowane przez dany koncern. Innowacyjne, pionierskie i zaawansowane technologie, które poprawiają właściwości opony w rozmaitych aspektach, a przede wszystkim w największym stopniu pozwalają pogodzić ze sobą przeciwstawne aspekty: np. niskie opory toczenia i przyczepność. To technologie, które producenci wykorzystują wyłącznie w oponach klasy premium. Technologie, które przekładają się na właściwości jezdne, komfort i bezpieczeństwo (niekoniecznie w tej kolejności).
W przypadku takiego Goodyeara UltraGrip 9, czyli obecnie jednej z najlepszych opon zimowych premium na rynku, te technologie to np.: lamele 3D BIS na blokach barkowych bieżnika czy specjalna mieszanka plastyfikatora (oleju wprowadzanego do kauczuków olejowanych oraz do mieszanek gumowych) z zastosowaniem żywicy trakcyjnej i oleju roślinnego. Proszę, nawet dostałem od Goodyeara specjalny slajd, prezentujący niektóre z tych technologii.
Te technologie oczywiście nie rewolucjonizują właściwości opony. Przekładają się na pojedyncze punkty procentowe w skróceniu długości drogi hamowania czy podniesieniu odporności na aquaplaning. W teorii to niewiele, ale w praktyce właśnie te pojedyncze punkty procentowe potrafią być bardzo istotne w krytycznych sytuacjach na drodze. Te punkty procentowe widać również w wynikach testów, w których opony zimowe klasy premium uzyskują najlepsze wyniki.
Najlepsze opony zimowe klasy premium – ranking na podstawie wyników testów
Premium w oponach zimowych, czyli intensywne testowanie
Skuteczności nowych technologii i rozwiązań wprowadzanych do opony nie da się przetestować i sprawdzić na komputerze. Ich ocena wymaga intensywnych testów w prawdziwych warunkach zimowych przeprowadzanych przez wykwalifikowanych kierowców testowych wspartych zaawansowaną aparaturą pomiarową.
Na potrzeby takich badań kilka lat temu w fińskim Ivalo powstało Centrum Arktyczne, które przez kilka miesięcy w roku staje się ośrodkiem testowym opon zimowych firmy Goodyear. Leżące 300 km na północ od koła podbiegunowego Ivalo, jest jednym z najważniejszych europejskich ośrodków tego typu.
Tak się złożyło, że udało mi się odwiedzić ośrodek w Ivalo, zobaczyć, jak testowane są opony Goodyeara i samemu trochę się poślizgać na lodzie i śniegu różnymi samochodami. Skala przedsięwzięcia robi wrażenie. I pewnie myślicie teraz, że napiszę Wam, że testowałem te opony Goodyeara w Ivalo i są super, trzymają jak wściekłe, normalnie szatany na śniegu. No… niestety nie.
Prawda jest taka, że bez możliwości bezpośredniego porównania różnych modeli opon zimowych – w tych samych warunkach i w tych samych samochodach – „zwykły” kierowca raczej nie ma szans realnie ocenić parametrów opony. Takie czucie opony wymaga naprawdę ogromnego doświadczenia, dlatego zajmują się tym odpowiedni ludzie, którzy zawodowo, całe życie testują ogumienie w samochodach osobowych. Nie ufałbym więc za bardzo ”ekspertom”, którzy byli na takich testach i na tej podstawie opowiadają Wam, że opony tego, czy innego producenta są super, bo on jeździł, sprawdzał i czuł, że się mniej ślizga. Niemniej zabawa w takim Centrum Arktycznym jest przednia.
Opony zimowe premium i te tańsze – myśl końcowa
Zostaję więc przy stanowisku, że najlepsze opony zimowe należy wybrać na podstawie testów, a przede wszystkim skupić się na oponach klasy premium. Bo abstrahując od wszystkich tych parametrów, punktów procentowych i technologii, w oponach klasy premium chodzi po prostu o Twój… święty spokój. O to, że, decydując się na taki produkt, masz świadomość, że wybrałeś najlepsze, co można było. A to daje po prostu pewność za kierownicą i sprawia, że jazda na takich oponach zimowych jest nie tylko bezpieczniejsza i bardziej komfortowa, ale po prostu przyjemniejsza.
Dziękuję marce Goodyear za merytoryczne wsparcie przy tym wpisie.