Tradycyjnie, jak co roku, zapraszam Was na obszerne podsumowanie wydarzeń na rynku nowych samochodów klasy premium w Polsce. To jedyne opracowanie tego typu w sieci zawierające szczegółowe dane o sprzedaży nowych samochodów klasy premium. Dzięki przedstawionym tu rankingom i analizom będziecie mieć pełną wiedzę o tym, jakie marki i modele samochodów premium kupujemy w Polsce najchętniej, lepiej poznacie i zrozumiecie rynek aut premium w naszym kraju oraz znajdziecie odpowiedzi na pytania o samochody premium, których jeszcze nie zdążyliście zadać. Zapraszam!
Po siedmiu latach nieprzerwanych wzrostów i rekordowych wyników sprzedaży na rynku nowych samochodów klasy premium w Polsce rok 2018… nie przyniósł zaskoczenia.
UWAGA: najnowsza edycja rankingu za rok 2019 jest już na blogu. Kliknij i zobacz.
Z drugiej strony okazał się nieco słabszy w porównaniu z ubiegłymi latami i z pewnością bardziej niespokojny. Nie zmienia to faktu, że wszystkie marki premium (z wyjątkiem jednej) ponownie odnotowały rekordy sprzedaży, chociaż niektóre wypracowały te rekordy, ponieważ kupowały samochody od samych siebie. Ale po kolei…
Pytania, na które znajdziesz odpowiedzi w tym zestawieniu
- Co się działo na rynku samochodów klasy premium w Polsce w 2018 roku?
- Jak bardzo WLTP namieszało na rynku premium?
- Jak kształtuje się ranking samochodowych marek premium w Polsce?
- Której z marek premium w tym roku coś nie wyszło?
- Jak kształtują się udziały poszczególnych marek premium na rynku?
- Jak poszczególne marki premium rosły w Polsce przez ostatnie 7 lat?
- Ile używanych samochodów klasy premium przywieźliśmy do Polski w 2018 roku?
- Jakie są najchętniej importowane używane samochodowy premium?
- Ile używanych Audi A4 z importu przypada na jedno nowe Audi A4 z salonu?
- Których marek premium najczęściej poszukujemy na Otomoto?
- Jakie samochody klasy premium kupujemy najchętniej?
- Jakie modele kombi i sedana kupujemy najchętniej?
- Jakie wersje silnikowe i napędowe wybieramy najczęściej?
- Mercedes klasy S vs BMW serii 7 vs Audi A8. Która z flagowych limuzyn rządzi w Polsce?
- AMG vs M vs RS w Polsce. Jak kształtuje się popyt na najmocniejsze samochody premium?
- Które modele SUV-ów i corssoverów premium sprzedają się najlepiej?
- Jak kształtują się rankingi najchętniej wybieranych modeli dla każdej z marek premium?
- Co przyniesie rok 2019 dla marek premium?
Zobacz rankingi z lat ubiegłych
Uwagi do raportu o sprzedaży nowych samochodów klasy premium w Polsce
Cały raport, rankingi, statystyki i moje wyliczenia bazują na danych dotyczących tzw. liczby pierwszych rejestracji z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, które dostarcza Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR.
Jak zawsze stosuję ogólnie przyjęte uproszczenie – utożsamiam liczbę pierwszych rejestracji z liczbą sprzedanych pojazdów. Oczywiście te wartości mogą się nieco różnić, chociażby ze względu na to, że nie wszystkie kupione w polskich salonach samochody zostały zarejestrowane w Polsce. Dla wszystkich marek stosuję jednak to samo źródło danych.
Po drugie model rynku premium, który buduję na potrzeby tego podsumowania, zakłada, że marki premium to:
- Audi,
- BMW,
- Mercedes-Benz,
- Volvo,
- Lexus,
- Land Rover,
- MINI,
- Porsche,
- Jaguar.
W zestawieniu jak na razie nie uwzględniam DS, Alpine, ani Alfy Romeo, która ma właściwie dwa modele w ofercie. Wolumenu sprzedaży tych marek nie uwzględniam np. przy wyliczaniu udziałów rynkowych, natomiast wspomnę o nich na końcu tego zestawienia.
Tutaj dowiesz się więcej o tym, które marki są premium, a które nie i dlaczego
Po trzecie każdego roku staram się udoskonalać to zestawienie, wprowadzać dodatkowe statystyki oraz informacje. W tym roku przy rankingach modeli dla poszczególnych marek pojawia się informacja o procentowym wzroście bądź spadku sprzedaży/rejestracji danego modelu względem wyniku z 2017 roku.
Należy pamiętać, że w przypadku niektórych modeli duży wzrost procentowy sprzedaży stanowi rezultat tego, że model trafił na rynek w połowie lub pod koniec 2017 roku, a w 2018 był obecny na rynku już przez cały rok. Dlatego np. przy Jaguarze E-Pace, który zadebiutował pod koniec 2017 roku, mamy wzrost na poziomie 7000% proc., bo w 2017 roku sprzedano tylko pięć egzemplarzy. Te procentowe wartości będą najbardziej użyteczne przy modelach, które są na rynku przynajmniej pełne dwa lata.
Dodatkowo, po raz pierwszy wprowadziłem również informację o najpopularniejszych wersjach silnikowych/napędowych oraz… filmowe przerywniki, które pozwolą złapać oddech przy tej obszernej lekturze.
Szukasz rankingów samochodów marek luksusowych?
Zobacz wyniki sprzedaży Ferrari, Lamborghini, Rolls-Royce’a czy McLaerna w Polsce w 2018 roku
Rynek nowych samochodów klasy premium w Polsce w 2018 roku – ujęcie ogólne
2018 to już ósmy z rzędu rekordowy pod względem sprzedaży rok na rynku nowych samochodów osobowych o DMC do 3,5 tony w Polsce. W tym również samochodów premium. Od stycznia do końca grudnia 2018 w Polsce zarejestrowano 532 000 nowe samochody (tzw. pierwsze rejestracje). To o 9,35 proc. więcej niż w 2017 roku.
W segmencie premium również odnotowaliśmy rekord sprzedaży. Marki premium zamknęły 2018 rok z wynikiem 73,3 tys. sprzedanych samochodów. Aby lepiej zobrazować ten wynik, można powiedzieć, że to 293 nowe samochody premium dziennie (w dni pracujące). Albo 36 rejestracji samochodów marki premium w ciągu godziny, każdego dnia pracującego.
Z jednej strony to dobry, oczekiwany wynik, który wpisuje się w trwający od 2011 roku trend wzrostowy segmentu premium w Polsce. Z drugiej strony musimy zauważyć, że w 2018 roku wzrost sprzedaży r./r. był znacznie mniejszy niż w latach ubiegłych – wyniósł 12 proc. Przez ostatnie kilka lat odnotowywaliśmy ponad 20- i 30-procentowe przyrosty sprzedaży r./r. Omawianą sytuację dobrze widać na poniższym wykresie.
Warto zauważyć, że rok 2018 był słabszy dla całego rynku samochodów nowych. Z tej perspektywy widać, że segment premium – tak jak przez ostatnie kilka lat – rósł dynamiczniej niż cały rynek (9,35 proc. vs 11,91 proc.)
Jak długo potrwa wzrost sprzedaży nowych samochodów klasy premium w Polsce?
Jak wielokrotnie wspominałem przy okazji poprzednich zestawień i rankingów, nasz rynek samochodów osobowych dąży do naturalnej równowagi między sprzedażą samochodów marek popularnych a tych marek premium.
Dla rynków Europy zachodniej ten stan równowagi to sytuacja, w której na cztery nowe samochody marek popularnych przypada jedna od marki premium. W Polsce w 2017 roku ta proporcja wynosiła 1:7. W 2018 roku już 1:6.
Wielokrotnie też wspominałem, że segment samochodów premium w Polsce czeka stabilny rozwój i będziemy gonić Europę Zachodnią, jeśli w gospodarce nie wydarzy się nic nadzwyczajnego lub jeśli władza (lub UE) nie będzie rzucać przedsiębiorcom i producentom kłód pod nogi. W roku 2018 zarówno producenci, jak i przedsiębiorcy musieli poradzić sobie ze sporymi kłodami.
Nowe samochody klasy premium vs WLTP
Na niższą dynamikę sprzedaży nowych samochodów klasy premium w Polsce w 2018 roku wpłynęły dwa zjawiska. Pierwsze to wejście w życie od 1 września nowych (bardziej restrykcyjnych) przepisów dotyczących pomiarów zużycia paliwa przez samochody i związaną z tym konieczność homologacji – WLTP.
Po 1 września nie można rejestrować samochodu, który nie posiada homologacji zgodnej z WLTP. Większość marek premium nie zdążyło się przygotować do nowych przepisów, co pociągnęło za sobą wycofanie z oferty wielu wersji silnikowych – przez cenniki przetoczyło się prawdziwe tsunami.
W dodatku dealerom i importerom w sierpniu zostało „na stanie” sporo samochodów bez homologacji WLTP. Co z nimi zrobić? Najlepszym wyjściem okazało się zarejestrowanie takich egzemplarzy „na siebie” i późniejsze odsprzedawanie ich nadal jako nowych, z zerowym przebiegiem, chociaż już zarejestrowanych. Podobny proceder na jeszcze większą skalę miał miejsce w całej Europie.
Nowe samochody klasy premium vs zmiany przepisów leasingowych
Drugą przeszkodą była niepewność związana ze zmianami w przepisach dotyczących leasingu. Od 1 stycznia 2019 roku całą wartość zapłaconych rat leasingowych można rozliczyć w kosztach jedynie dla samochodów do wartości 150 000 zł (kwota netto + VAT niepodlegający odliczeniu). Wcześniej takiego limitu nie było. Dla rynku premium to niezwykle istotna zmiana, bo ponad 95 proc. samochodów klasy premium w Polsce jest rejestrowanych na firmy.
Wpływ WLTP i zmian w leasingu na rynek nowych samochodów premium
Efekty tych dwóch wydarzeń dobrze widać na wykresie pokazującym miesięczną liczbę pierwszych rejestracji samochodów klasy premium.
Na wykresie widać trzy piki, z czego jeden – ten sierpniowy – jest zjawiskiem do tej pory niespotykanym. Jeśli wziąć pod uwagę liczbę nowych rejestracji, był to rekordowy miesiąc w XXI wieku pod względem sprzedaży nowych samochodów w Polsce. Również tych klasy premium.
Niezwykła jak na okres wakacyjny (tradycyjnie czas mniejszego ruchu w salonach samochodowych) intensywność sprzedaży to efekt WLTP i związanych z tym tzw. samorejestracji, czyli wspomnianego kupowania samochodów przez dealerów od samych siebie.
Dobrym przykładem jest Infiniti, w której to marce właściciele salonów zarejestrowali na siebie aż 90 proc. oferowanych do sprzedaży aut. W salonach Jaguara było to 60 proc. Ale w przypadku Infiniti łączna liczba sierpniowych rejestracji sięgnęła 480 aut, co daje wzrost w porównaniu do tego samego miesiąca sprzed roku o 1746 procent! Jaguar (w sumie zarejestrowano 501 aut) poprawił ubiegłoroczny wynik z sierpnia o 433 proc.
Grudniowy pik to z kolei rejestracje przedsiębiorców, którzy chcieli zdążyć z zakupem drogiego samochodu przed wejściem w życie nowych przepisów leasingowych.
Samochody premium w Polsce: nowe vs używane
W tym roku chciałem przedstawić wyniki sprzedaży nowych samochodów klasy premium w nieco szerszym ujęciu i zestawić je ze statystykami importu używanych samochodów premium do Polski. Sądzę, że takie porównanie daje ciekawą perspektywę na cały rynek samochodów segmentu premium nad Wisłą.
W 2018 roku zarejestrowano łącznie 73,3 tys. nowych samochodów premium. W tym samym czasie do Polski sprowadzono 83,1 tys. samochodów używanych… i to jedynie marki Audi. Na drugim miejscu wśród importowych hitów premium jest BMW – 58,2 tys. egzemplarzy przywiezionych głównie z Niemiec. Na trzecim miejscu mamy Mercedesa z wynikiem 41,5 tys., a po nim Volvo – 20,8 tys. samochodów.
W ujęciu ogólnym na jeden nowy samochód marki premium w Polsce przypadają prawie trzy używane. Tę ogromną przewagę używanych nad nowymi dobrze widać na wykresie.
Swoją drogą – gdyby zsumować wyniki sprzedaży nowych samochodów premium z wynikami importu, to okazałoby się, że to Audi jest naszą ulubioną marką premium. A w szczególności model A4. W przypadku A4 mamy największą różnicę między importem a zakupem nowych egzemplarzy. Na jeden nowy egzemplarz Audi A4 w Polsce przypadły 22 egzemplarze z importu.
Jeszcze jedną ciekawą statystykę dotyczącą używanych samochodów marek premium w Polsce dostarcza Otomoto w swoim corocznym raporcie „Internetowy samochód roku”. Raport zawiera rankingi zbudowane na podstawie setek milionów zapytań, jakie Polacy skierowali do Otomoto w 2018 roku. Sądzę więc, że dobrze oddaje nasze samochodowe preferencje. Co z nich wynika?
Podobnie jak w przypadku danych dotyczących importu, okazuje się, że najbardziej pożądaną marką samochodów używanych w Polsce jest Audi. Z niewielką przewagą nad BMW.
Audi i BMW zdecydowanie częściej wyszukiwane w porównaniu z Mercedesem. Nieco inną tendencję obserwujemy w przypadku samochodów nowych, do których teraz chciałem powrócić.
Pobierz raport Internetowy Samochód Roku OTOMOTO
Ranking samochodowych marek premium w Polsce w 2018 roku
W rankingu najchętniej wybieranych samochodowych marek premium w Polsce 2018 roku mamy sporą niespodziankę. A to za sprawą BMW oraz Mercedesa.
BMW przez ostatnie osiem lat pozostawało liderem segmentu premium w Polsce. Zawsze z niewielką przewagą nad Mercedesem lub Audi, ale jednak.
W tym roku dominacja BMW została przerwana przez Mercedesa. Przerwana zdecydowanie i z przytupem, bo Mercedes znacząco wyprzedził BMW. O ile 2018 był bardzo dobrym rokiem dla Mercedesa w Polsce, o tyle słabym w wykonaniu BMW. Audi tradycyjnie przygląda się zmaganiom konkurentów z trzeciej pozycji, niezagrożone przez Volvo.
Oprócz zmiany lidera nie mamy żadnych znaczących roszad w porównaniu z ubiegłym rokiem. Można wspomnieć o Land Roverze, który w rankingu marek nieznacznie przegonił MINI, oraz o Jaguarze, który wskoczył przed Infiniti.
Marka | Sprzedaż w 2018 roku (wg liczby pierwszych rejestracji) | Wzrost/spadek
sprzedaży 2018 vs. 2017 |
Mercedes | 20 166 | 23,03% |
BMW | 15 620 | -2,0% |
Audi | 14 686 | 10,9% |
Volvo | 10 456 | 15,1% |
Lexus | 4 141 | 4,1% |
Land Rover | 2 008 | 69,7% |
Mini | 1 981 | 5,7% |
Porsche | 1 672 | 25,2% |
Jaguar | 1 558 | 153,3% |
Infiniti | 874 | 11,2% |
Mocną pozycję Mercedesa w Polsce potwierdzają również wyniki wyszukań na Otomoto, tym razem wśród zapytań o samochody nowe. To właśnie Mercedes w 2018 roku okazał się najczęściej wyszukiwaną marką nowych samochodów osobowych w Polsce. Jak widać trzy niemieckie marki premium w Polsce cieszą się dużym zainteresowaniem.
Które spośród marek premium radzą sobie w Polsce najlepiej?
Aby dokładniej przeanalizować poczynania marek premium w 2018 roku, musimy wesprzeć się jeszcze kilkoma statystykami.
Pierwszą z nich są przyrosty bądź spadki sprzedaży r./r. Przez ostatnie trzy lata wszystkie marki premium w Polsce notowały tylko i wyłącznie wzrosty sprzedaży. W tym roku było podobnie. Jedynie BMW po raz pierwszy od przynajmniej ośmiu lat zakończyło rok na minusie. Więcej na ten temat napisałem przy szczegółowym omówieniu wyników BMW.
Oczywiście trzeba pamiętać, że procentowy wzrost sprzedaży jest względny i np. wzrost sprzedaży r./r. o 153 proc. w przypadku Jaguara oznacza 943 sprzedane samochody więcej niż rok wcześniej, a zaledwie 10 proc. w przypadku Audi to przyrost aż o 1447 samochodów. Tak czy inaczej na wykresie dobrze widać pewien problem BMW na tle pozostałych marek.
Ważnym wskaźnikiem kondycji marki i tego, jak radzi sobie na tle rywali, są udziały rynkowe. Może to oczywiste, ale na wszelki wypadek wspomnę, że udziały rynkowe rosną, kiedy marka osiąga r./r. większą dynamikę sprzedaży niż cały rynek/segment, czyli kiedy radzi sobie lepiej niż konkurenci. Spadają zaś w sytuacji odwrotnej.
Aby zwiększyć udziały w całym rynku nowych samochodów w Polsce w 2018 roku, marka musiała wykazać się wzrostem większym niż 9,35 proc. Jak widać na powyższym wykresie, w 2018 udało się to siedmiu markom premium, czyli podobnie jak w roku ubiegłym. Poniżej progu znalazły się Mini, Lexus oraz BMW.
Jeżeli chodzi o zwiększenie udziału w samym tylko segmencie premium, to marka musiała wykazać wzrost większy niż średnia dla segmentu, czyli 11,9 proc. W 2018 udział w segmencie zwiększyło pięć marek.
Które marki premium zyskały, a które straciły w 2018 roku?
Poniższy wykres przedstawia procentowy wzrost udziałów w segmencie premium dla poszczególnych marek.
W tej istotnej statystyce najlepiej wypadł Mercedes, któremu w 2018 roku udało się zwiększyć udziału w segmencie premium o solidne 2 proc. Swoją pozycję w segmencie premium umocniły również Jaguar i Land Rover. BMW natomiast oddało sporą część udziałów rywalom.
Marka | Udział w segmencie premium w 2018 roku | Wzrost/spadek udziału 2017 vs. 2018 |
Mercedes | 27,48% | 2,16% |
BMW | 21,29% | -3,34% |
Audi | 20,01% | -0,48% |
Volvo | 14,25% | 0,18% |
Lexus | 5,64% | -0,51% |
Land Rover | 2,74% | -0,20% |
Mini | 2,70% | 0,89% |
Porsche | 2,28% | 0,21% |
Jaguar | 2,12% | 1,15% |
Infiniti | 1,19% | -0.03% |
Rozkład sił na rynku nowych samochodów klasy premium w Polsce
Teraz możemy sprawdzić, jak kształtuje się segment samochodów premium w Polsce pod względem udziału poszczególnych marek.
70 proc. całego rynku premium należy do trzech największych, niemieckich graczy. Pozostałe 30 proc. dzieli między sobą siedem marek. Trzy kolejne szykują się, żeby zabrać coś dla siebie.
To Alfa Romeo, DS oraz marka, która pojawiła się w 2018 roku, czyli Alpina (sportowy subbrand Renault). DS i Alpine stanowią obecnie jednak margines segmentu premium, a wyniki sprzedaży tych dwóch marek nie mają widocznego wpływu na przedstawiane tu statystyki (łącznie 219 rejestracji).
Rozwój samochodowych marek premium w Polsce w latach 2012-2018
Jak wspomniałem, co roku staram się przygotowywać nowe, ciekawe statystyki, pozwalające Wam lepiej i pełniej poznać sytuację na rynku samochodów klasy premium w Polsce. W tym podsumowaniu postanowiłem przedstawić kształtowanie się udziałów rynkowych poszczególnych marek premium w trakcie ostatnich siedmiu lat.
Sądzę, że poniższy wykres dobrze pokazuje poczynania poszczególnych marek na polskim rynku przez ostatnie kilka lat. Widać na przykład, że Volvo mimo rekordowych wzrostów sprzedaży r./r. traci udziały w rynku premium, a więc rośnie wolniej niż cały segment.
A takie Porsche? W roku 2012 Porsche sprzedało w Polsce 387 samochodów. W roku 2018 było to już 1672. Mamy więc wzrost sprzedaży na poziomie 432 proc., jednak jak widać, udziały rynkowe Porsche przez ten czas pozostały na niemal identycznym poziomie. A więc Porsche po prostu robi swoje w tempie dostosowanym do średniej dla segmentu premium.
Wiemy już, jak wygląda sytuacja całego rynku oraz dla poszczególnych marek. Pora wejść na wyższy poziom szczegółowości i przyjrzeć się rankingom poszczególnych modeli samochodów premium w 2018 roku w Polsce.
TOP 5 – ulubione (nowe) samochody premium Polaków
TOP 5 najpopularniejszych modeli klasy premium w Polsce przez lata zmienia się tylko nieznacznie. W 2018 roku obyło się bez niespodzianek. W porównaniu z rokiem ubiegłym skład TOP 5 pozostał niezmieniony, niektóre modele jedynie zamieniły się miejscami.
Niezmiennie na pierwszym miejscu mamy Volvo XC60. Przy każdym podsumowaniu roku podkreślam, że ten samochód to prawdziwy fenomen zarówno w Polsce, jak i w całej Europie. W 2018 roku Volvo XC60 po raz dziewiąty z rzędu (!) okazało się najchętniej wybieranym samochodem klasy premium w Polsce. I mowa już tylko o nowej generacji tego modelu, która pojawiła się w sprzedaży w 2017 roku. Zmieniła się generacja, przybyło konkurentów, a XC60 cały czas na prowadzeniu. I to zdecydowanym. Zwróćcie uwagę na przewagę, jaką ma nad drugim w klasyfikacji najpopularniejszym modelem, Mercedesem klasy E.
Odnośnie do Mercedesa klasy E – warto przypomnieć, że w ubiegłym roku przebojem wdarł się do TOP 5, bo jeszcze w 2016 roku nie figurował nawet w TOP 10. W 2018 roku klasa E odnotowała ponad 20-procentowy wzrost sprzedaży i wyprzedziła BMW serii 5, które z drugiej pozycji w 2017 roku spadło na pozycję piątą.
Drugim SUV-em od dłuższego czasu goszczącym w TOP 5 jest Audi Q5, które również odnotowało prawie 20-procentowy wzrost sprzedaży r./r.
Model | Liczba zarejestrowanych egzemplarzy w 2018 roku | Najchętniej wybierana wersja |
Volvo XC60 | 4 353 | Inscription AWD D4 190 KM Geartronic |
Mercedes klasy E | 2 841 | 4MATIC 220d 194 KM 9G-TRONIC |
BMW serii 3 | 2 796 | 318i 136 KM |
Audi Q5 | 2 566 | 2018 Sport quattro TDI 190 KM S tronic |
BMW serii 5 | 2 560 | 520d 190 KM xDrive |
Mercedes GLC Coupe | 2 480 | 4MATIC 220d 170 KM 9G-TRONIC |
Mercedes klasy C | 2 406 | 4MATIC 200 184 KM 9G-TRONIC |
Audi A6 | 2 361 | 2017 quattro TDI 190 KM S tronic |
Mercedes GLC | 2 275 | 4MATIC 250 211 KM 9G-TRONIC |
BMW X3 | 1 965 | xDrive20d 190 KM Steptronic |
Jak widać, w klasie premium na szczęście jest jeszcze miejsce dla „tradycyjnych” modeli, a nie tylko SUV-ów, chociaż do pierwszej piątki w 2018 mocno zbliżył się GLC Coupe (więcej o tym modelu przy opisie poczynań poszczególnych marek).
Przy okazji warto zwrócić uwagę na najchętniej wybierane wersje silnikowe dla tych najpopularniejszych modeli premium w Polsce. Dwulitrowy diesel (o umiarkowanej mocy) rządzi w segmencie premium.
A skoro przy „tradycyjnych” rodzajach nadwozia jesteśmy, to przygotowałem jeszcze jedno zestawienie z serii geek stats.
Sedany vs kombi klasy premium w Polsce
Wziąłem na warsztat 6 najpopularniejszych modeli klasy premium, które oferowane są zarówno jako sedan jak i kombi. Poniższy wykres przedstawia strukturę sprzedaży dla każdego modelu pod względem udział obu wersji nadwozia.
Statystyki pokazują, że w 2018 roku najchętniej wybieranym nowym kombi klasy premium było Audi A4 (również w wersji Allroad). Z kolei wśród sedanów prym wiedzie BMW serii 3. Najmniejszym zainteresowaniem cieszy się natomiast Mercedes klasy E kombi.
Ranking SUV-ów klasy premium w Polsce w 2018 roku
Spośród 73,3 tys. nowych samochodów klasy premium zarejestrowanych w Polsce w 2018 roku 37 539 było SUV-em lub crossoverem. A to oznacza, że co drugie kupowane w Polsce nowe auto klasy premium to SUV lub crossover.
Wzrost tej grupy aut r./r wyniósł 22,8 proc., a więc więcej niż wzrost całego segmentu premium. O ile w 2017 roku udział SUV-ów i crossoverów w segmencie premium wynosił 48 proc., o tyle w 2018 roku było to już 51 proc. Można się spodziewać, że ten rosnący udział SUV-ów utrzyma się przez najbliższe lata. Spójrzmy na ranking modeli.
Ponownie zwracam uwagę na przewagę XC60 nad całą resztą rynku oraz na Lexusa NX pozostającego najpopularniejszym japońskim samochodem klasy premium w Polsce. Przebojem w 2018 roku okazał się Mercedes GLC Coupe ze 124-procentowym wzrostem rejestracji.
Spośród dziesięciu najpopularniejszych SUV-ów i crossoverów klasy premium w Polsce w 2018 roku jedynie trzy odnotowały spadek sprzedaży r./r. Były to Volvo XC60, Lexus NX oraz Audi Q7.
Model | Liczba zarejestrowanych egzemplarzy w 2018 roku | Najchętniej wybierana wersja |
Volvo XC60 | 4 353 | Inscription AWD D4 190 KM Geartronic |
Audi Q5 | 2 566 | 2018 Sport quattro TDI 190 KM S tronic |
Mercedes GLC Coupe | 2 480 | 4MATIC 220d 170 KM 9G-TRONIC |
Mercedes GLC | 2 275 | 4MATIC 250 211 KM 9G-TRONIC |
BMW X3 | 1 965 | xDrive20d 190 KM Steptronic |
Mercedes klasy S vs BMW serii 7 vs Audi A8 – ranking flagowych limuzyn
Pora sprawdzić, jak kształtował się popyt na najdroższe spośród samochodów klasy premium w Polsce, a więc na flagowe limuzyny.
Rok 2018 był pierwszym pełnym rokiem obecności na rynku dla nowego Audi A8 oraz nowego Lexusa LS. I to widać, bo oba te modele odnotowały największy wzrost sprzedaży r./r. – A8 o 96 proc., natomiast LS o 411 proc. Gorzej wypadło BMW serii 7, które jako jedyne w tej klasie odnotowało spadek sprzedaży (- 20 proc.). Wygląda na to, że ustąpiło pola nowym rywalom.
Wszystkich pogodził Mercedes klasy S, którego sprzedaż wzrosła aż o 27 proc. i z drugiej pozycji w 2017 roku wskoczył na pozycję lidera wśród flagowych limuzyn. Odświeżona klasa S pojawiła się w sprzedaży w połowie 2017 roku, więc 2018 rok – podobnie jak dla A8 i LS – był jej pierwszym pełnym obecności na rynku.
Wśród 1015 zarejestrowanych egzemplarzy klasy S pojawiło się 14 egzemplarzy w najdroższej odmianie Maybach oraz trzy 65 AMG (za ponad 1 mln zł).
Model | Liczba zarejestrowanych egzemplarzy w 2018 roku | Najchętniej wybierana wersja |
Mercedes klasy S | 1 015 | 400d 350 KM 4MATIC 9G-TRONIC |
BMW serii 7 | 472 | 740d 340 KM xDrive Steptronic |
Porsche Panamera | 296 | 4 330 KM/ 4S 440 KM / 4E-Hybrid 330 KM |
Audi A8 | 198 | 2018 quattro 50 TDI 286 KM tiptronic |
Lexus LS | 184 | 500h 300 KM Prestige 4×4 E-FOUR |
Jaguar XJ | 5 | Wszystkie po równo |
Nieco poza konkurencją już od dobrych kilku lat jest wysłużony Jaguar XJ. Na marginesie – z liczbą pięciu rejestracji XJ zajmuje pierwsze miejsce wśród najrzadziej wybieranych samochodów klasy premium w Polsce w 2018. Tym samym powtórzył „sukces” sprzed roku. Czekamy na nową generacją XJ, która ma pojawić się w 2020 roku.
AMG vs RS vs M w Polsce – wyniki sprzedaży najmocniejszych wersji samochodów premium
Pozostajemy wśród najdroższych samochodów klasy premium oferowanych na polskim rynku. Tym razem również tych najmocniejszy i najszybszych. To grupa samochodów, która cieszy się w Polsce dużym zainteresowaniem na tle Europy. Pod względem liczby sprzedanych egzemplarzy Mercedesa-AMG zajmujemy czwarte miejsce w Europie.
W tym zestawieniu uwzględniłem tylko i wyłącznie najmocniejsze odmiany modeli Audi, Mercedesa i BMW. W przypadku Mercedesów-AMG biorę więc pod uwagę tylko odmiany 63 i 65, w przypadku BMW jedynie „pełne” modele M, bez wersji typu M550d czy X5M a w przypadku Audi… nie uwzględniam modelu R8 (szczegóły w tabeli poniżej).
Audi Sport (RS) | |
RS3 | 149 |
RS4 Avant | 36 |
RS5 Coupé | 35 |
RS6 performance | 37 |
RS7 performance | 3 |
TT RS | 10 |
BWM M | |
M2 i M2 Competition | 137 |
M3 | 32 |
M4 | 11 |
M5 | 85 |
X5M | 23 |
X6M | 24 |
Mercedes-AMG | |
Mercedes-AMG C 63 | 15 |
Mercedes-AMG E 63 | 51 |
Mercedes-AMG S 63/65 | 173 |
Mercedes-AMG GLC 63 | 43 |
Mercedes-AMG GLE 63 | 19 |
Mercedes-AMG GLS 63 | 30 |
Mercedes-AMG G 63/65 | 100 |
Nowe samochody klasy premium w Polsce w 2018 roku – podsumowanie w skrócie
- Ósmy z rzędu rekordowy rok pod względem liczby sprzedanych samochodów.
- Prawie 12-procentowy wzrost sprzedaży względem 2017 roku; dynamika wzrostu sprzedaży większa niż dla całego rynku (9,35 proc.).
- W 2018 roku co szósty rejestrowany po raz pierwszy w Polsce samochód był samochodem klasy premium.
- Duże zamieszania spowodowane samorejestracjami dealerów w wyniku wejścia w życie norm WLTP.
- Jaguar z największym (ponad 150-procentowym) wzrostem sprzedaży r./r.
- Ponad 90 proc. pierwszych rejestracji samochodów premium W Polsce to rejestracje na firmy (bez JDG) .
- Co drugi rejestrowany w Polsce samochód klasy premium to SUV lub crossover (rośnie udział tego segmentu).
- Audi A4 najchętniej importowanym używanym samochodem klasy premium w Polsce.
- Na jedno sprzedane w Polsce nowe Audi A4 przypadają 22 importowane egzemplarze.
- BMW po 8 latach traci tytuł lidera segmentu premium w Polsce.
- Mercedes najchętniej wyszukiwaną marką samochodów nowy w Polsce (wg danych wyszukiwania na Otomoto).
- Audi najchętniej wyszukiwaną marką samochodów używanych w Polsce (wg danych wyszukiwania na Otomoto).
- BMW jako jedyna marka premium odnotowała spadek sprzedaży r./r..
- BMW z największą stratą udziałów w rynku premium, Mercedes z największym wzrostem udziałów.
- Volvo XC60 dziewiąty rok z rzędu najchętniej wybieranym nowym samochodem klasy premium w Polsce.
- Najchętniej wybierane wersje silnikowe wśród najpopularniejszych samochodów premium w Polsce to 2-litrowy diesel o mocy około 190 KM.
- Mercedes klasy S najchętniej wybieraną flagową limuzyną klasy premium w Polsce.
Nowe samochody klasy premium w Polsce – szczegółowa analiza wyników sprzedaży w 2018 roku
Wiemy już, jak kształtowała się sytuacja na rynku premium w ujęciu ogólnym, tradycyjnie pora więc na szczegółowe podsumowanie dla każdej z marek premium z osobna. Wyniki sprzedaży omówię według udziałów danej marki w rynku, a więc zacznę od Mercedesa. Należy mu się.
Zobacz dział testów samochodów klasy premium
Mercedes-Benz – podsumowanie wyników sprzedaży w 2018 roku w Polsce
To był naprawdę dobry rok dla Mercedesa. Marka odnotowała w Polsce jeden z większych przyrostów sprzedaży r./r. i największy wzrost udziałów w segmencie premium.
Od kilku lat Mercedes deptał po piętach BMW pod względem liczby sprzedanych egzemplarzy, ale zawsze musiał zadowolić się drugim miejscem. W tym roku Mercedesowi w końcu udało się zostać liderem segmentu premium w Polsce. I to ze znacznie większą przewagą niż miało BMW w latach, kiedy otwierało podium.
Mercedes-Benz – ranking modeli w Polsce
Statystyki sprzedaży wyraźnie pokazują, że do sukcesu Mercedesa w tym roku w dużej mierze przyczynił się GLC Coupe, który pod koniec roku po prostu taśmowo wyjeżdżał z salonów. W ciągu trzech ostatnich miesięcy 2018 roku zarejestrowano prawie połowę wolumenu sprzedaży z całego roku. Dlaczego?
Bo GLC Coupe najzwyczajniej w świecie był dostępny od ręki w przeciwieństwie do wielu modeli konkurencji, które czekały w kolejce na homologację WLTP i na które trzeba było (albo nadal trzeba) wyczekiwać miesiącami.
GLC Coupe uplasował się na szóstym miejscu najchętniej kupowanych nowych samochodów klasy premium w Polsce z niezwykle wysokim w porównaniu do pozostałych modeli, ponad 120-procentowym wzrostem rejestracji r./r.
Co jeszcze ciekawego w Mercedesie?
Kolejny bardzo udany rok dla klasy E i klasy C, które razem z GLC Coupe odpowiadają w 2018 roku za ponad 30 proc. sprzedaży Mercedesa na naszym rynku.
W Polsce bardzo dobrze w skali Europy wypadamy również w kategoriach Maybach i AMG. Pozwólcie, że zacytuję komunikat:
W 2018 roku polski rynek [przyp. autor] był dziesiątym na świecie i drugim w Europie, jeśli chodzi o liczbę dostarczonych egzemplarzy klasy S sygnowanej przez ekskluzywną markę Mercedes-Maybach. Ponadto Polska zajęła czwarte miejsce w Europie pod względem wolumenu samochodów Mercedes-AMG. Sam polski rynek awansował na piętnastą lokatę wśród największych rynków zbytu dla marki na świecie.
Standardowo przy Mercedesie muszę zaznaczyć jedną, istotną kwestię. Mercedes jest jedyną marką premium, która oferuje również pojazdy użytkowe i to na dodatek w wersjach osobowych – np. Sprinter, Vito, Citan. Podobnie jak w latach ubiegłych, zgodnie z odgórnie przyjętą segmentacją, nie wliczam sprzedaży osobowych wersji modeli dostawczych do wyniku Mercedesa.
W 2019 roku do salonów trafią kolejne znaczące nowości od Mercedesa: na początku roku pojawi się klasa B oraz nowa generacja GLE, a później GLB oraz najnowsza odsłona czterodrzwiowego coupe CLA. Latem na drogi wyjedzie EQC – czyli pierwszy w pełni eklektyczny Mercedes. Chociaż akurat ten ostatni – w przeciwieństwie do modeli wymienionych wcześniej – nie namiesza w sprzedaży.
Zamieszanie w sprzedaży prowadzi nas natomiast do BMW.
BMW – podsumowanie wyników sprzedaży w 2018 roku w Polsce
Czytając oficjalny komunikat prasowy BMW podsumowujący rok 2018 w Polsce, można odnieść wyrażenie, że u BMW wszystko w porządku. I pewnie faktycznie tak jest, niemniej BMW po ośmiu latach straciło tytuł lidera segmentu premium w Polsce. W dodatku na tle pozostałych marek mocno wybrzmiewa fakt, że BMW jako jedyna marka premium zakończyła rok na minusie, czyli ze spadkiem sprzedaży r./r. To nietypowa sytuacja.
Zapytałem więc dział PR BMW wprost: co się stało?
Oto odpowiedź:
W 2018 roku BMW Group Polska osiągnęła stabilny poziom rejestracji. Marka BMW zajmuje silną drugą pozycję w krajowym sektorze premium (…). Nie skupiamy się na wyścigu o cyfry, ważniejsza dla nas jest jakość prowadzonego biznesu, zyskowność firmy oraz poziom obsługi klienta. Zauważmy ponadto, że miniony rok był dość wyjątkowy dla branży: wejście w życie przepisów WLTP spowodowało zmianę dynamiki rynku i ogromną konkurencję cenową. Na rok 2019 patrzymy z optymizmem. Jesteśmy w trakcie największej w historii ofensywy modelowej.
Czyli generalnie wszystko w porządku, chociaż zastanawiać może odwołanie do „ogromnej konkurencji cenowej”. Czyżby konkurencja dawała wysokie rabaty?
BMW – ranking modeli w Polsce
Tak czy inaczej, całkiem dobry debiut na rynku zaliczył całkowicie nowy model BMW, czyli X2 (tutaj mój test tego samochodu). Dobrze też poradziły sobie X5 (w większości poprzednia generacja) oraz X3.
Duży skok sprzedaży r./r. odnotowało również elektryczne BMW i3, chociaż wynika to z faktu, że i3 zwyciężyło w wielu przetargach organizowanych przez instytucje publiczne m.in. Kancelarię Prezydenta RP czy Lasy Państwowe.
Ciekawa (budująca) sytuacja ma miejsce w przypadku BMW serii 2. Na 188 zarejestrowanych egzemplarzy serii 2 aż 137 egzemplarzy to najmocniejsze, sportowe odmiany M2.
W 2019 roku BMW wprowadzi na nasz rynek sporo ważnych nowości z X7 na czele. W marcu na rynku pojawią się też nowe BMW serii 3, odświeżona wersja limuzyny BMW serii 7, a także długo oczekiwany roadster BMW Z4. Nie zabraknie nowych wariacji na temat serii 8.
Wyświetl ten post na Instagramie.
Audi – podsumowanie wyników sprzedaży w 2018 roku w Polsce
Audi od kilku dobrych lat przyglądało się pogoni Mercedesa za BMW z trzeciej pozycji. I w tym roku nic się nie zmieniło, chociaż WLTP mocno dało się we znaki Audi i wiele modeli na dłuższy czas wypadło z oferty lub czas oczekiwania na nie mocno się wydłużył.
Mimo że Audi zakończyło rok 2018 z ponad 10-procentowym wzrostem sprzedaży, to na tle pozostałych marek premium (za wyjątkiem BMW i Lexusa) nie jest to wynik, który można uznać za wielki sukces. Raczej – stabilny wzrost. Chociaż ostatnim razem wzrost na tak niskim poziomie Audi odnotowało w 2013 roku. 10-procentowy przyrost sprzedaży r./r. pociągnął za sobą również spadek udziałów w segmencie premium.
Generalnie Audi w Europie przeżywa obecnie nieco trudniejszy okres. Rok 2018 w skali Europy niemiecka marka zakończyła z 12-procentowym spadkiem sprzedaży.
Audi – ranking modeli w Polsce
Za 10-procentowy wzrost sprzedaży Audi w Polsce w 2018 roku w dużej mierze odpowiadają A6 i Q5, które spośród wszystkich modeli osiągnęły największe wzrosty rejestracji (nie licząc mniej popularnych A7 i A8).
W roku 2019 w Polsce powitamy (lub już powitaliśmy) przynajmniej trzy nowości, które mogą poprawić wynik Audi (chociaż najprędzej w 2020 roku): nową generację A3, Q3 Sportback oraz Q7 i A4 po faceliftingu.
Volvo – podsumowanie wyników sprzedaży w 2018 roku w Polsce
To był najlepszy rok w historii Volvo Car Poland, która działa na polskim rynku od początku lat dziewięćdziesiątych. Volvo w 2018 roku już po raz szósty z rzędu pobiło swój rekord sprzedaży. W 2018 r. zarejestrowano w Polsce 10 447 aut, co oznacza 15-procentowy wzrost w porównaniu do wyników z 2017 r.
Nie widać jednak, aby Volvo zbliżało się do niemieckiej wielkiej trójki, chociaż w tym roku szwedzkiej marce wspieranej chińskim kapitałem udało się nieco zwiększyć udziały w rynku premium.
Volvo – ranking modeli w Polsce
Volvo to specyficzna marka, silna właściwie jednym modelem – XC60, które odpowiada za 42 proc. całej sprzedaży. Generalnie siłę napędową Volvo stanowią SUV-y. I to z dieslem. Volvo odchodzi od diesli, ale w 2018 roku 60 proc. nowych samochodów tej marki zarejestrowanych w Polsce miało pod maską silnik wysokoprężny.
W 2018 roku (po spadku sprzedaży w 2017 roku) znacznie większym zainteresowaniem niż rok wcześniej cieszyło się Volvo XC90, które skończyło 2018 z największym, prawie 55-procentowym przyrostem sprzedaży.
Rok 2019 dla Volvo w Polsce to przede wszystkim debiut V60 Cross County w styczniu oraz S60 w czerwcu lub lipcu. Te dwa modele powinny spotkać się z ciepłym przyjęciem nad Wisłą.
Lexus – podsumowanie wyników sprzedaży w 2018 roku w Polsce
Lexus podobnie jak Audi – z jednej strony odnotował rekordową sprzedaż w 2018 roku, z drugiej – wzrost na poziomie 4 proc. r./r. nie jest niczym szczególnym. Między innymi dlatego, że przyczynił się do spadku udziału Lexusa w segmencie premium. Mimo tego Lexus w Polsce ma nadal najwyższy w Unii Europejskiej udział w rynku premium.
Lexus – ranking modeli w Polsce
Wygląda na to, że rynek nasycił się NX-em, bo po dwóch tłustych latach NX odnotował spadek sprzedaży r./r. Nadal jednak pozostaje najchętniej wybieranym japońskim samochodem segmentu premium w Polsce.
Sporym zaskoczeniem jest dla mnie duża popularność CT200h – czwarty najpopularniejszy model Lexusa w Polsce – który na dobrą sprawę powinien już stać na półce z antykami.
Jestem bardzo ciekawy, z jakim przyjęciem spotka się mniejszy kuzyn NX, czyli UX, który na rynek wjedzie w marcu. Rokowania są obiecujące. Wiadomo, że już teraz w ramach przedsprzedaży UX zebrał u nas 300 zamówień, a to więcej niż sprzedaż GS-a przez cały 2018 rok.
Podobnie dużym zainteresowaniem co UX cieszyła się nowość Lexusa na europejskim i polskim rynku – sedan ES. Złożono na niego w naszym kraju 250 zamówień, a do końca roku 27 klientów zdążyło zarejestrować swoje egzemplarze.
Warto zwrócić uwagę na 411-procentowy wzrost Lexusa LS. Widać, że entuzjaści marki czekali nową generację tej flagowej limuzyny z niecierpliwością.
Co jeszcze ciekawego u Lexusa? Hybrydowe statystyki, które pokazują, że co drugi sprzedany w 2018 roku w Polsce Lexus był hybrydą (w skali Europy udział hybryd wynosi 60 proc.). Ten wynik stawia nas na piątym miejscu wśród państw Unii Europejskiej. Najchętniej wybieraną hybrydą Lexusa był NX.
Land Rover – podsumowanie wyników sprzedaży w 2018 roku w Polsce
Bardzo dobry rok za Land Roverem (i Jaguarem, o którym za chwilę). Land Rover w rankingu marek wyprzedził w 2018 roku MINI oraz odnotował jeden z największych wzrostów sprzedaży r./r. (zaraz po Jaguarze) i jeden z największych wzrostów udziałów w rynku premium w Polsce.
Land Rover – ranking modeli w Polsce
Ojcem tego sukcesu jest Velar. Range Rover Velar. Okazał się najchętniej wybieranym modelem Land Rovera w Polsce. 240-procentowy przyrost sprzedaży r./r. nie oddaje w pełni obrazu sytuacji, bo 2018 rok był dopiero pierwszym pełnym obecności Velara na rynku, niemniej 541 rejestracji przy średniej cenie (bez doposażenia) na poziomie 370 tys. zł robi wrażenie. Ciężko wskazać najchętniej wybieraną wersję – struktura sprzedaży jest dosyć jednolita – ale na najwięcej rejestracji odnotowały odmiany z 2-litrowym silnikiem benzynowym 300 i 250 KM.
Zadziwiająco dobrze, jak na końcówkę swojej rynkowej kariery, spisał się Evoque, chociaż w przypadku tego modelu widać, że mamy do czynienia z samorejestracjami. 30 proc. całej sprzedaży przypada na sierpień. Podobnie jest w przypadku Discovery Sport. Druga generacja Evoque pojawi się w Polsce już pod koniec marca.
MINI – podsumowanie wyników sprzedaży w 2018 roku w Polsce
MINI w tym roku, jak większość marek, może pochwalić się rekordową sprzedażą w Polsce – jeszcze nigdy nie sprzedało się u nas aż tyle MINI, jak w 2018 roku. Wzrost sprzedaży rzędu 5 proc. r./r. przełożył się jednak na spadek udziałów MINI w rynku premium.
MINI – ranking modeli w Polsce
Jedynym modelem, którego sprzedaż wzrosła r./r., był MINI hatchback (3- i 5-drzwiowy). To właściwie on wypracował dla MINI wzrost, bo pozostałe modele skończyły rok na minusie.
Jako ciekawostkę można dodać, że MINI Countryman Cooper S E All4 okazał się najpopularniejszym samochodem hybrydowym plug-in w Polsce. W 2018 roku zarejestrowano 106 sztuk tego modelu, co oznacza blisko czterokrotny wzrost wobec 2017 roku i 15-procentowy udział w całym polskim rynku hybryd plug-in. Czyżby jakiś przetarg?
Pod koniec 2019 roku pojawi się elektryczne MINI, czyli e-mini, które podobnie jak inne w pełni elektryczne modele raczej niewiele zmieni na naszym rynku i nie pobije rekordu Countrymana plug-in.
Porsche – podsumowanie wyników sprzedaży w 2018 roku w Polsce
Porsche, czyli ta marka od SUV-ów. 53 proc. sprzedaży Porsche w 2018 roku w Polsce stanowiły Cayenne oraz Macan. W skali świata udział tych dwóch modeli wyniósł 61 proc., więc w naszym kraju zapewne popyt na Cayenne i Macana będzie rósł szybciej niż na 718 czy 911.
Jeśli wziąć pod uwagę udziały rynkowe, to Porsche okazuje się najbardziej stabilną marką premium w Polsce. Nie zmienia to faktu, że Porsche w 2018 roku w Polsce odnotowało solidny, 25-procentowy wzrost. Dla porównania – w Niemczech sprzedaż spadła o 4 proc., a w skali Europy spadek wyniósł 3,9. proc.
Porsche – ranking modeli w Polsce
Duży skok sprzedaży – o 84 proc. odnotował Cayenne, co po części stanowi efekt „odbicia” sprzedaży po zmianach generacyjnych tego modelu. Zdecydowanie najczęściej wybieraną wersją Cayenne w Polsce w 2018 roku był 340-konny, benzynowy Cayenne S.
W przypadku Macana za 84 proc. całego wolumenu sprzedaży odpowiada 252-konna (lub 245-konna dla rocznika 2019) odmiana benzynowa (czyli po prostu bazowa wersja Macana).
Z roku na rok rośnie również zainteresowanie 911, a przypadku 718 mówimy o modelu, który pojawił się w połowie 2017 roku, więc procentowy wzrost sprzedaży r./r. nie oddaje rzeczywistości.
Jaguar – podsumowanie wyników sprzedaży w 2018 roku w Polsce
Po przeciętnym roku 2017 dla Jaguara rok 2018 w Polsce był niezwykle udany. Brytyjska marka odnotowała największy, ponad 150-procentowy wzrost rejestracji r./r. spośród wszystkich marek premium. Znacząco – jak na markę z niewielkim wolumenem sprzedaży – zwiększyła też udział w segmencie premium.
Jaguar – ranking modeli w Polsce
Duża w tym zasługa SUV-ów, przede wszystkim F-Pace’a, który stanowił prawie 50 proc. wszystkich zarejestrowanych w 2018 nowych Jaguarów. Chociaż w przypadku tego modelu widać, że 40 proc. (!) sprzedaży za cały rok przypada na sierpień, co oznacza duży udział samorejestracji.
Takiej zależności nie widać w przypadku modelu E-Pace (mniejszego SUV-a), który po debiucie pod koniec 2017 roku nieźle radził sobie w 2018 roku.
W 2019 roku Jaguar nie zaprezentuje żadnych znaczących nowości, jednak zakładam, że dwa wspomniane SUV-y ponownie wypracują rekord sprzedaży dla marki.
Infiniti – podsumowanie wyników sprzedaży w 2018 roku w Polsce
W przypadku Infiniti obserwujemy ciekawą sytuację. Japońska marka w 2018 zwiększyła sprzedaż r./r. o 11 proc., co stanowi dobry wynik. Kiedy jednak spojrzymy na rozkład sprzedaży, okazuje się, że 54-proc. wszystkich sprzedanych samochodów w 2018 roku przypada na sierpień. Oznacza to duży wyjątkowo duży udział samorejestracji. To z kolei może oznaczać dobre oferty na modele Infiniti z rocznika 2018.
Infiniti – ranking modeli w Polsce
Nie udało mi się ustalić, co planuje Infiniti na 2019 rok, ale niewykluczone, że marce po raz pierwszy uda się przekroczyć w Polsce próg 1000 sprzedanych samochodów. W ten sposób z niszowych marek premium (takich, które sprzedają poniżej 1000 samochodów rocznie) na placu boju pozostanie DS oraz Alpine.
Alfa Romeo, DS i Alpine – podsumowanie wyników sprzedaży w 2018 roku w Polsce
W 2018 roku w Polsce zarejestrowano dokładnie 200 nowych samochodów marki DS. To o 19 proc. mniej niż w 2017 roku. Za ponad połowę rejestracji odpowiada DS 7 Crossback.
Alpine oficjalnie pojawiło się w Polsce na początku 2018 roku. Od marca do końca grudnia zarejestrowano 19 samochodów. W ofercie marki aktualnie jest jeden model A110, czyli rywal dla Porsche 718.
A co dobrego u Alfy Romeo? W 2018 roku zarejestrowano w Polsce 1400 samochodów. Ten wynik plasuję Alfę Romeo zaraz za Jaguarem (1558 rejestracji) a przed Infiniti.
1400 egzemplarzy oznacza, że Alfa Romeo w Polsce odnotowała spory, bo aż 18-procentowy wzrost sprzedaży względem 2017 roku, czyli zwiększyła udziały w rynku. Sądzę, że przy tym wolumenie sprzedaży Alfa Romeo zasłużyła na zilustrowanie rankingu modeli.
Ponad 900 spośród 1400 egzemplarzy to dwa nowe modele, Giulia oraz Stelvio. Przybyło też 18 egzemplarzy fenomenalnej Giulii Q.
Rynek nowych samochodów premium w Polsce w 2019 roku – pierwsze wyniki i prognozy
Wyniki sprzedaży samochodów premium za pierwsze dwa miesiące 2019 roku napawają optymizmem. Nie potwierdziły się obawy, że ze zmiany w opodatkowaniu aut firmowych uderzą mocno w rynek pojazdów z wyższej półki.
Najnowsze dane Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR pokazują, że styczniu i w lutym 2019 roku Polacy kupili i zarejestrowali 10 712 aut klasy premium. To o 7,78 proc. więcej w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego.
Po pierwszych dwóch miesiącach 2019 liderem segmentu premium pozostaje Mercedes z 10-procentowym wzrostem sprzedaży względem analogicznego okresu w 2018 roku. Na drugim miejscu BMW z ogromnym, bo aż 62-procentowym wzrostem sprzedaży. Na trzecim miejscu Audi – 25-procentowy wzrost sprzedaży r./r. Wygląda na to, że 2019 rok będzie dziewiątym z rzędu, w którym segment samochodów premium w Polsce odnotuje rekordy sprzedaży.
To wszystkie statystyki, które dla Was przygotowałem. Jeżeli nie znaleźliście tutaj odpowiedzi na nurtujące Was pytania dotyczące samochodów klasy premium, zadajcie je w komentarzu. Żadne pytanie nie pozostanie bez odpowiedzi.
Zapraszam też na stronę mojego ebooka o samochodach klasy premium (kliknij na okładkę, aby przejść na stronę)