Rynek dóbr luksusowych w Polsce ma się coraz lepiej, a najlepiej na tym rynku radzą sobie oczywiście samochody. Lamborghini, Ferrari, Rolls-Royce czy Bentley z roku na rok notują rekordową sprzedaż na naszym rynku. Najwyższa pora kompleksowo podsumować, jak poszczególne marki luksusowe poradziły sobie w 2018 roku. Zapraszam na jedyne w Polsce tak szczegółowe zestawienie rankingów i statystyk sprzedaży samochodów luksusowych (i tzw. supersamochodów).

Każdego roku przygotowuję dla Was niezwykle obszerne zestawienie sprzedaży samochodów marek premium w Polsce. I każdego roku w tym zestawieniu konsekwentnie pomijam marki luksusowe. Bo trzeba pamiętać, że premium to nie luksus i marki luksusowe to zupełnie inny segment rynku motoryzacyjnego. Niestety mało kto zwraca na to uwagę i najczęściej moi koledzy po fachu wrzucają Ferrari czy Lambo do jednego worka z Mercedesem i BMW.

Jeżeli chcielibyście dowiedzieć się więcej czym różni się premium od luksusu i na jakiej podstawie można wyodrębnić te dwa segmenty, to zerknijcie do e-booka Premium Feel. Zapraszam do pobrania.

Wróćmy zatem do samochodów luksusowych w Polsce. Marki, które zaliczamy do luksusowych i w oparciu, o które buduję model rynku samochodów luksusowych w Polsce to:

  • Ferrari,
  • Lamborghini,
  • McLaren,
  • Rolls-Royce,
  • Maserati,
  • Bentley,
  • Aston Martin.

Warto zwrócić uwagę, że jest ich niewiele mniej niż marek premium, a każda z nich ma już swoje polskie przedstawicielstwo. Siłą rzeczy jednak marki luksusowe sprzedają znacznie mniej samochodów za to po wyższych cenach.

Czym jeżdżą zamożni Polacy – mój wywiad z warszawskim carspotterem

 

Samochody luksusowe (supersamochody) w Polsce w 2018 roku

W 2018 roku wszystkie wymienione powyżej marki luksusowe sprzedały w Polsce 274 samochody. A to o 67 proc. więcej niż w 2017 roku. Dla porównania – marki premium w tym samym czasie sprzedały ponad 73 tys. samochodów.

samochody-luksusowe-polska-2018

Zestawienie liczby pierwszych rejestracji samochodów marek luksusowych w Polsce w 2017 i 2018 roku.

W tym miejscu muszę zaznaczyć, że sprzedaż to dosyć ogólne pojęcie, które nie do końca może oddawać sytuację popytu na samochody luksusowe w Polsce, ale więcej na ten temat przeczytacie na końcu tego raportu.

 

Samochody luksusowe w Polsce – ranking marek w 2018 roku

Sprzedaż samochodów luksusowych w Polsce z roku na rok dynamicznie rośnie. W roku 2018 większość marek odnotowała w Polsce znaczące wzrosty sprzedaży i można zakładać, że taka dynamiczna tendencja wzrostowa utrzyma się również w roku 2019.

Analizując statystyki sprzedaży widać, że marki samochodów luksusowych w Polsce dopiero nabierają rozpędu. Na ulicach największych polskich miast z pewnością coraz częściej będziemy widywać modele, których cena przekracza 1 mln zł. Trzeba pamiętać, że w przypadku tych samochodów problemem nie jest cena, ale ograniczona podaż.

Ranking marek samochodów luksusowych w Polsce w 2018 roku. Liczba sprzedanych egzemplarzy oraz procentowy wzrost sprzedaży r./r.

 

Samochodowe marki luksusowe w Polsce – ranking i wyniki sprzedaży

  Rok 2018 Rok 2017 Wzrost 2018 vs 2017
Maserati  109  105 4%
Bentley  67  29 131%
Ferrari  37  29 28%
Lamborghini  22  5 340%
Rolls-Royce  17  10 70%
Aston Martin  15  7 114%
McLaren  7  2 250%

Zanim przejdziemy do wyników poszczególnych marek i rankingu modeli, chciałem zaznaczyć, że przy wszystkich markach za wyjątkiem Maserati zastosowałem identyczną skalę na osiach. Dzięki temu sprzedaż poszczególnych modeli różnych marek można ze sobą porównać. Maserati jest poza konkurencją.

 

Maserati w Polsce w 2018 roku – ranking modeli

Cóż, w segmencie samochodów luksusowych, podobnie jak na całym rynku nowych samochodów w Polsce i Europie, dużym zainteresowaniem cieszą się SUV-y. Maserati jest tego dobrym przykładem.

Levante już drugi rok z rzędu cieszy się w Polsce bardzo dużą popularnością na tle pozostałych modeli z półki luksusowej. Średnia cena kupowanego w Polsce Maserati Levante (bez doposażenia) to 428 tys. zł. W praktyce zapewne przekracza 500 tys. zł.

maserati-ranking-polska-2018-modele

Sprzedaż modeli Maserati w Polsce w 2018 roku.

Z drugiej strony Maserati to nietypowa marka luksusowa, z najniższą średnią ceną modelu. Tak naprawdę Maserati pod tym względem plasuje się między segmentem premium a luksusowym.

Maserati można więc uznać za najtańszą markę luksusową – taki wstęp do świata samochodów luksusowych. Nie dziwi więc jej największa popularność w tym gronie. Żadna inna marka z tego zestawienia nie zaoferuje nam samochodu za mniej niż 900 tys. zł, tymczasem ceny Maserati Ghibli czy Levante startują od około 400 tys. zł.

Tak czy inaczej, Maserati w Polsce ma stabilną pozycję, a w 2018 roku odnotowało symboliczny, 4-procentowy wzrost sprzedaży.

 

Bentley w Polsce w 2018 roku – ranking modeli

Bentley to już luksus w pełnej krasie i jak na ceny oferowane w Polsce ta brytyjska marka samochodów radzi sobie wyjątkowo dobrze. W 2018 roku odnotowała aż 131-procentowy wzrost sprzedaży.

W 2018 roku w Polsce zarejestrowano 67 egzemplarzy, których cena zaczyna się od 1 mln zł. To imponujący wynik na tle pozostałych marek luksusowych. Oczywiście duża w tym zasługa SUV-a, czyli Bentaygi, jednak największym zainteresowaniem nad Wisłą w 2018 roku cieszył się Continental GT.

bentley-polska-rankingi-2018-samochody-luksosowe

Bentley w Polsce – liczba sprzedanych egzemplarzy w 2018 roku.

 

Ferrari w Polsce w 2018 roku – ranking modeli

Ferrari w Polsce w 2018 roku sprzedało 37 samochodów, a to o całe 8 samochodów więcej niż w roku 2017. Mówimy więc o 27 proc. wzroście sprzedaży.

Największym zainteresowaniem cieszył się najtańszy model w ofercie, czyli Portofino w cenie od 970 tys. zł. Z kolei najdroższy model – 812 Superfast za ponad 1,5 mln znalazł aż 8 nabywców.

sprzedaz-ferrari-polska-2018-ranking-modeli

Sprzedaż nowych Ferrari w Polsce w 2018 roku.

 

Lamborghini w Polsce w 2018 roku – ranking modeli

22 zarejestrowane w Polsce Lamborghini w 2018 roku to aż o 340 proc. więcej niż w 2017 roku. Największym zainteresowaniem cieszył się Huracan w najrozmaitszych odmianach, którego cena co prawda zaczyna się od „skromnych” 910 tys. zł, ale średnia cena sprzedawanego w Polsce oscyluje bliżej 1,3 mln zł (przed doposażeniem).

Rok 2019 z pewnością upłynie pod znakiem Urusa, bo Polskie przedstawicielstwo marki już na początku stycznia 2019 zapowiedziało, że dostarczy w ciągu roku aż 40 tych SUV-ów. Powinny one stanowić ponad połowę całkowitej sprzedaży Lamborghini w Polsce.

ranking-lamborghini-polska-2018

Sprzedaż Lamborghini w Polsce 2018 roku – ranking modeli

 

Rolls-Royce w Polsce w 2018 roku – ranking modeli

Przechodzimy do najdroższej marki samochodów w Polsce, jeśli wziąć pod uwagę średnią cenę modelu. Rolls-Royce odnotował 70 proc. wzrost sprzedaży w 2018 roku i zakończył go z wynikiem 17 sprzedanych samochodów.

Na czele dwudrzwiowe coupé od Rolls-Royce’a, czyli Wraith. To taki pierwszy stopień wtajemniczenia w markę. W Polsce zarejestrowano też trzy egzemplarze Culliana, czyli nowego SUV-a od Rolls-Royce’a. Zapewne w 2019 roku ten model będzie najchętniej wybieranym Rollsem w Polsce.

rolls-royce-ranking-modeli-polska-2018

Ranking modeli Rolls-Royce’a w Polsce w 2018 roku.

 

Aston Martin w Polsce w 2018 roku – ranking modeli

Aston Martin również może mówić o sporym sukcesie w 2018 roku, bo sprzedaż skoczyła o 114 proc., co przekłada się na 15 zarejestrowanych egzemplarzy.

aston-martin-ranking-polska-2018

Aston Martin – sprzedaż nowych egzemplarzy w 2018 roku w Polsce.

W klasyfikacji modeli widać niewielką przewagę DB11, czyli najmniejszego i najnowszego Astona z silnikiem V12.

 

McLaren w Polsce w 2018 roku – ranking modeli

Przedstawicielstwo McLacera w Polsce zostało otwarte dopiero w sierpniu 2018 roku. Trudno powiedzieć, czy akurat ten fakt przełożył się na wzrost sprzedaży McLarena nad Wisłą, niemniej w 2017 roku zarejestrowano w naszym kraju 2 McLareny, zaś w 2018 już 7.

mclaren-polska-sprzedaz-2018-ranking

Sprzedaż McLarena w Polsce w 2018 roku.

 

Nissan GT-R w Polsce w 2018 roku

Na zakończenie, jako ciekawostkę dorzucę informację na temat sprzedaży Nissana GT-R w Polsce. W 2018 roku w naszym kraju zarejestrowano 28 egzemplarzy Nissana GT-R (-12 proc. w porównaniu z rokiem 2017). Ceny GT-R-a zaczynają się od 515 tys. zł, ale średnia cena kupowanych u nas GT-R-ów to 570 tys. zł (bez doposażenia).

 

Sprzedaż vs liczba pierwszych rejestracji – uwagi do rankingu samochodów luksusowych

Trzeba pamiętać, że statystyki sprzedaży samochodów marek luksusowych mogą być obarczone sporym błędem. Te statystyki bazują na danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców i opierają się na liczbie pierwszych rejestracji samochodów. Dane te dostarcza Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Dla uproszczenia przyjmuje się, że liczba pierwszych rejestracji jest tożsama ze sprzedażą, jednak w rzeczywistości mogą pojawić się rozbieżności.

Po pierwsze od lat liczba rejestracji nowych samochodów luksusowych w Polsce jest znacznie mniejsza od faktycznej sprzedaży w salonach. Wynika to z faktu, że klienci zza granicy kupują u nas sporo samochodów luksusowych.

Po drugie w przypadku samochodów luksusowych mamy często do czynienia z rejestracją auta poza granicą kraju (najczęściej w Czechach). Oznacza to, że samochód sprzedany przez polskie przedstawicielstwo marki niekoniecznie musiał zostać zarejestrowany w Polsce i z tego powodu nie jest wliczany do puli sprzedaży wg CEPiK.

W przypadku marek popularnych i premium, które sprzedają po kilka czy kilkanaście tysięcy samochodów zjawiska tego typu nie mają większego wpływu na statystyki. W przypadku marek luksusowych, gdzie mamy zaledwie po kilka czy kilkanaście rejestracji – już tak.

Tak czy inaczej instytucje analityczne przy określaniu wielkości sprzedaży – podobnie jak w tym zestawieniu – korzystają z danych dotyczących pierwszych rejestracji. O tym, z jak dużymi rozbieżnościami mamy do czynienia wiedzą jedynie przedstawiciele danych marek i tymi informacjami się nie dzielą (a jeśli chcą, to zapraszam do pozostawienia komentarza).

 

Supersamochody i samochody luksusowe w Polsce w 2018 roku – ranking

Na zakończenie supersamochodowe statystyki z Polski dla tych, którzy od wykresów wolą suche liczby.

Ranking sprzedaży supersamochodów w Polsce w 2018 roku

Model Liczba sprzedanych egzemplarzy (pierwsze rejestracje wg CEPiK) Wzrost/spadek vs rok 2017
Levante  70 – 2,78%
Continental  37  270,00%
Bentayga  30  66,67%
Quattroporte  17  112,50%
Ghibli  16 – 27,27%
Portofino  13  0,00%
Huracan  11  266,67%
488 Spider  9  50,00%
812 Superfast  8  300,00%
DB11  7  40,00%
Urus  7  0,00%
Wraith  7  40,00%
Vanquish  5  0,00%
GTC4 Lusso  5 – 44,44%
Granturismo  5  66,67%
Aventador  4  100,00%
720S  3  0,00%
Cullinan  3  0,00%
Ghost  3 – 25,00%
V8 Vantage  2  100,00%
600LT  2  0,00%
488 GTB  2 – 77,78%
Dawn  2  100,00%
Phantom  2  0,00%
V12 Vantage  1  0,00%
570GT  1  0,00%
570S  1  0,00%
GranCabrio  1  0,00%
Mulsanne  0 – 100,00%
675LT  0 – 100,00%

 

Jeśli chcesz być być na bieżąco z supersamochodowym krajobrazem Polski, zajrzyj na profil carspottera @carlos92

 

 
 
 
 
 
Wyświetl ten post na Instagramie.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Post udostępniony przez Tomasz Żaroń (@carlos92_tz)


 

O Autorze

Avatar

Kim ja w ogóle jestem i co tutaj robię? Od ponad 10 lat zawodowo testuję i recenzuję nowe modele samochodów. Kiedyś jako dziennikarz motoryzacyjny, dzisiaj bardziej niezależnie i lifestyle’owo, jako bloger i freelancer. Staram się wyjaśniać, doradzać i pomagać Wam w Waszych motoryzacyjnych problemach. Nowe samochody to po prostu moja praca. Szczególnie te klasy premium, ponieważ cenię sobie komfort, dbałość o detale oraz emocje, które wynikają z połączenia tych dwóch aspektów.

Podobne posty

16 komentarzy

  1. Avatar
    VIP

    kompletnie bezsensu …
    obliczanie % ze sprzedazy… chyba ze dla laika… inwestor patrzy inaczej.
    Np.

    – W 2018 zostalo sprzedanych 1 maserati,
    w 2019 zostalo sprzedanych 2 to mamy wzrost o 100%

    -W 2018 zostalo sprzedanych 1500 skód,
    w 2019 tylko 1800 wzrost o 20%

    Patrzac na wyniki % to inwestujesz w maserati i ZONK, patrzac na bilans skody
    mowisz WOW. Tak samo z tesatmi awaryjnoscia aut typu 911 do VW – tylko ze 911 jest kilka set sztuk a VW tysiace.

    Wole miec 2% w 100milionach niz 60% w milionie.

    Odpowiedz
    • Avatar
      Michał Sztorc

      Thank You captain obvious. Przez chwilę nawet się zastanawiałem, czy wspomnieć o relatywnej istocie wzrostów procentowych r./r., ale stwierdziłem, że raczej nie ma takiej potrzeby, bo każdy ma tego świadomość i wie, jak interpretować takie wartości.

      Odpowiedz
  2. Avatar
    Mclareny

    Heh, samie wypożyczalnie i prywaciarze naściągali tego 2x tyle do Polski. Tylko rejestrowane gdzieś daleko stąd.

    Odpowiedz
  3. Avatar
    Jadek

    Te tanie jak barszcz Maserati wywaliłbym z tego rankingu bo zaburzają statystyki. Levante mogę kupić za drobne ze skarpety. O ghibli to nie wspomnę, kupiłem opiekunce do dziecka. Na Maclarena trzeba się już trochę bardziej napiąć. Maserati to luksus dla ubogich.

    Odpowiedz
  4. Avatar
    jaca

    Michale, Michale, czekamy na ranking premium. W tych luksusach to nic ciekawego. Może za 10 lat.

    Odpowiedz
  5. Avatar
    SmackThat

    Maserati zalicza się do samochodów luksusowych a Porsche nie?

    He… Sorki ale chyba odjechałeś

    Odpowiedz
      • Avatar
        SmackThat

        Porsche i Maserati to ten sam poziom cenowy.

        Weź sobie średnią cenę sprzedaży samochodów obu marek to rząd około 500 tys zł
        Znaczna ilość klientów Porsche wybiera auta w kwocie około 800,000 zł a duża część kupuje Macany za 400.000 zł ale ogólna średnia sprzedaży to kwota 534 tys zł gdzie w przypadku Maserati to 517 tys zł.

        Może nie są to ceny średnie powyżej miliona jak Ferrari czy Bentleya, ale także nie są to ceny około 250 tys jak w przypadku Mercedesa czy BMW.

      • Avatar
        SmackThat

        Masz rację Maserati i Porsche to jedyna marki w tej kategorii, przedział cenowy to praktycznie sam środek między mercedesam, BMW itp a Bentleyami, Ferrari itp.

        Dlatego tworząc jakiekolwiek zestawienie albo dodajemy te marki do luksusowych albo w ogóle zestawienia nie tworzymy.

      • Avatar
        SmackThat

        Tak przy okazji, gdzie Volvo może jakoś żywcem da się wepchnąć do premium, chociaż nie do końca tak z mini to już lekka przesada.

    • Avatar
      Michał Sztorc

      A co do MINI, to zgodzę się, że nie jest full premium, ale też nie uznałbym MINI za markę popularną. Tak jak gdzieś, kiedyś wspomniałem, MINI jest właściwie między tymi segmentami z lekkim wskazaniem na premium z uwagi na wyższe ceny modeli i znacznie szersze możliwości konfiguracji w porównaniu z odpowiednikami marek popularnych.

      Odpowiedz
  6. Avatar
    moszny

    Polska w ruinie, nie ma co… Chociaż tak serio, to te statystyki nie robią wrażenia. Widzę, że w tym roku i tak było nieźle w porównaniu z ubiegłym. Naprawdę spora część tego wszystkiego musi się rejestrować poza granicami.

    Odpowiedz
  7. Avatar
    quiros

    Audi bym wyrzucil z premium, przynajmniej wszystko do a6.
    Cala reszta to padlo z VW.

    Mozna byloby sie zstanawic nad Volvo, poniewaz:
    a) postrzeganie marki jest wysokie
    b) jakosciowo jest ok
    c) brak danych nt. jakichkolwiek afer z jakimi mamy do czynienia w przypadku audi
    d) niestety juz wysokie ceny samchodow chinskiego wlasciciela

    Odpowiedz

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany