ranking samochodow premium w polsce 2023 2024

Ranking samochodów i marek premium w Polsce | Wielkie podsumowanie 2023 roku

To jest ranking samochodów premium 2023, jakiego nie znajdziesz nigdzie indziej. Chcesz wiedzieć, jakie samochody i marki  premium wybieramy w Polsce najchętniej? Przekonać się, które pośród samochodowych marek premium radzą sobie najlepiej? Sprawdzić, ile średnio płacimy za nowy samochód premium oraz jak rosną ich ceny? Dokładnie poznać nasze preferencje zakupowe nowych samochodów premium? Dobrze trafiłeś/trafiłaś. Zapraszam na unikatowy raport z rynku samochodów klasy premium – ranking marek, modeli oraz dokładną analizę kształtowania się popytu, cen i naszych wyborów.

Zapraszam na 9. edycję największego na świecie i najbardziej szczegółowego rankingu sprzedaży nowych samochodów klasy premium w Polsce.

Dzięki współpracy z Instytutem Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR oraz przy wykorzystaniu przygotowanej przez SAMAR aplikacji analitycznej Mototrendy, zgromadziłem i opracowałem tu unikatowe dane, których (za darmo) nie znajdziesz nigdzie indziej.

Na wszelki wypadek dodam, że ani jedno zdanie w tym opracowaniu nie zostało wygenerowane przez sztuczną inteligencję. Wszystko, co tu przeczytasz jest w 100% AI free, hand made in Poland with love and care.

A jeśli dowiesz się czegoś ciekawego z tej publikacji, to będzie mi bardzo miło, jeśli podzielisz się nią to tu, to tam, a w komentarzu zostawisz pamiątkę z tej wielkiej statystycznej podróży klasy premium, w którą pragnę Cię zabrać.

 

Mecenasem tegorocznej edycji Wielkiego Rankingu Samochodów Premium w Polsce jest marka Continental. Opony Continental zapewnią Twojemu samochodowi bezpieczeństwo i osiągi klasy premium.

ranking-samochodow-premium-continental

 

Czego dowiesz się z tej publikacji?

  • Co się działo z segmentem nowych samochodów klasy premium w Polsce w ostatnich 10 latach.
  • Firmy vs Kowalscy – kto kupuje nowe samochody premium w Polsce.
  • Jaki samochód używany premium najchętniej importujemy do Polski.
  • Jak wypadamy w porównaniu z Niemcami.
  • Które z samochodowych marek premium wybieramy najchętniej.
  • I dlaczego tak chętnie wybieramy Audi.
  • Jak Mercedes, BMW, Audi, Lexus, Volvo, Porsche i reszta stawki radziły sobie w Polsce w 2023 roku.
  • Jak w 2023 roku zmienił się ranking marek premium.
  • Kto jest przegranym, a kto wygranym walki o rynek premium w 2023 roku w Polsce.
  • Jakie są najpopularniejsze samochody premium w Polsce.
  • Jakie modele najszybciej zyskują na popularności.
  • Jakie modele najbardziej tracą na popularności.
  • Ile średnio płacimy za samochód marki premium w Polsce.
  • Ile średnio płaciliśmy w każdej z marek za samochód.
  • Jak drożeją lub tanieją rejestrowane w Polsce samochody premium.
  • Kim jesteśmy (jako kupujący samochody premium) i dokąd zmierzamy (z naszymi preferencjami zakupowymi).

 

 

Rynek premium w Polsce w pigułce, dla niecierpliwych

 

Ranking samochodów premium w Polsce w 2023 roku – wstęp i założenia

Na wstępie musimy uporać się z tą mniej emocjonującą stroną rankingu marek i modeli samochodów premium. Postawić fundament pod to wszystko, co za chwilę zaczniemy eksplorować. Już teraz odpowiedzieć na trudne pytania, które mogłyby pojawić się po drodze.

Po prostu muszę uporządkować założenia, na których buduję rankingi i analizuję dla Ciebie dane pierwszych rejestracji. Dzięki temu będziesz mógł bardziej świadomie interpretować przedstawione poniżej informacje.

Model rynku premium tworzę przy założeniu, że marki premium to:

  • Mercedes-Benz,
  • BMW,
  • Audi,
  • Volvo,
  • Lexus,
  • Land Rover,
  • Mini,
  • Porsche,
  • Jaguar,
  • DS,
  • Tesla,
  • Alfa Romeo.

Wiem, wiem, to zestawienie marek premium zawsze budzi wiele kontrowersji. No bo jak to, Tesla jest premium? No i co wśród marek premium robią Alfa Romeo i Mini? A gdzie jest Maserati? Daj pan spokój, kto to widział.

Nie będziemy tutaj teraz rozstrzygać tych sporów i kontrowersji. Jeśli interesuje Cię, dlaczego jedne marki są premium a inne nie oraz dlaczego wybrałem akurat te powyżej, to zapraszam na stronę mojego ebooka „Premium Feel”. Tam szczegółowo rozprawiam się z zagadnieniem premium w motoryzacji i porządkuję wiele spraw. Na ten moment ważne jest żebyś miał świadomość, które konkretnie marki pracowały na wyniki sprzedażowe segmentu premium w Polsce. 

Mój model rynku, zgodnie z klasyfikacją SAMARu, zakłada również, że wszystkie samochody od marek premium są premium. To oznacza, że dane uwzględniają nawet najtańsze egzemplarze Audi A1 czy Mini. Tak jest, tak będzie i tak pozostanie. Więcej w „Premium Feel”.

 

Ranking samochodów premium – FAQ

  • „Ej, a co z tą Teslą” – zapytasz? Jeszcze 2-3 lata temu Tesla pod względem sprzedaży nie liczyła się w rankingach. Jednak w 2022 i przede wszystkim w 2023 roku naprawdę nabrała rozpędu w Polsce, więc wynik Tesli i Teslę jako markę musiałem włączyć do statystyk. Dlaczego Teslę zaliczam do premium? Odpowiedź jest prosta: ponieważ większość wiodących marek premium porównuje i odnosi swoje modele do modeli Tesli i postrzega Teslę jako naturalną konkurencję.

 

  • A co z Lamborghini, McLarenem czy Ferrari? One też świetnie sobie radzą w Polsce. Dlaczego nie ma ich w rankingu? Bo są to marki luksusowe, a wbrew stosowanym przez moich kolegów po fachu uproszczeniom, luksus to coś innego niż premium. Premium to nie luksus, a luksus to nie premium. Wiedziałem jednak, że zapytasz o te najdroższe marki, dlatego przygotowałem dla nich osobne podsumowanie.

 

  • Powinieneś mieć również z tyłu głowy, że mój raport, rankingi i te wszystkie statystyki opieram na danych dotyczących liczby pierwszych rejestracji z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, które dostarcza Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR. A liczba pierwszych rejestracji to trochę co innego niż liczba sprzedanych nowych samochodów w księgach dealerów. Jednak w praktyce badań rynku motoryzacyjnego przyjmuje się, że liczba pierwszych rejestracji to właśnie liczba sprzedanych pojazdów. I ja również od zawsze stosuję tutaj takie założenie (uproszczenie).

 

  • Powyższe semantyczne rozróżnienie sprowadza się do tego, że nie wszystkie sprzedane przez dealerów w 2023 roku samochody zostały zarejestrowane w 2023. Samochody kupione np. w ostatnich dniach grudnia 2023 zostały zapewne zarejestrowane dopiero w 2024 roku i zostaną wliczone do statystyk za 2024 rok. Analogicznie samochody kupowane pod koniec grudnia 2022 zostały wliczone do statystyk, dla których się tutaj spotykamy.

 

Ranking samochodów premium 2023 – zaczynamy

To wszystkie z fundamentów mojego rankingu marek i modeli samochodów premium w Polsce w 2023 roku.

Pora teraz zbudować na nich potężny garaż, w którym za chwilę zaparkujemy bogatą i unikatową kolekcję niedostępnych nigdzie indziej (tym bardziej za darmo) informacji i ciekawostek o samochodach premium w Polsce.

A raporty i rankingi z ubiegłych lat znajdziesz TUTAJ.

 

Ogólne spojrzenie na rynek nowych samochodów w Polsce w 2023 roku

Rok 2023 dla producentów samochodów oraz dealerów był znacznie spokojniejszy niż 2022 i 2021. Niepewność związana z problemami z dostępnością, która doskwierała branży przez ostatnie lata ustąpiła miejsca stabilizacji dostaw i zwiększonej dostępności samochodów. Zwiększona podaż przełożyła się na agresywniejszą politykę rabatową, która z  kolei napędziła sprzedaż.

Efekt?

Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zgromadzone przez SAMAR wskazują, że w 2023 roku w Polsce zarejestrowaliśmy 475 034 samochody osobowe. To o 13,17 proc. więcej w porównaniu z 2022 rokiem (+55 269 szt.). 

Bezkonkurencyjna okazała się Toyota. Wynik 91 tys. sprzedanych samochodów, przekłada się na fakt, że co piąty rejestrowany w 2023 roku nowy samochód w Polsce był Toyotą. Przede wszystkim Corollą oraz Yarisem.

Na drugim miejscu sił napędowych polskiego rynku nowych samochodów mamy Skodę (51 tys. egzemplarzy), a na trzecim Kię (36 tys. egzemplarzy).

Jak do tego wyniku ma się segment samochodów klasy premium?

 

Rynek samochodów premium – nieustające pasmo sukcesów

Nowe samochody klasy premium w Polsce w 2023 roku już trzynasty rok z rzędu (z przerwą na COVID) nabierają rozpędu.

jak rosnie rynek samochodow premium w Polsce
Liczba (w tys.) pierwszych rejestracji nowych samochodów marek premium w Polsce w latach 2008-2023. Każdego roku notujemy kolejne rekordy sprzedaży. W 2023 roku przebiliśmy historyczny próg 100 tys. rejestracji samochodów premium w Polsce.

Spośród 475 tys. zarejestrowanych w Polsce nowych samochodów, 112 tys. to samochody marek premium. Ten wynik przekłada się na co najmniej trzy spektakularne sukcesy segmentu premium w Polsce.

  • Po pierwsze, pierwszy raz w historii przekroczyliśmy nad Wisłą barierę 100 tys. rejestracji samochodów klasy premium w ciągu roku.

 

  • Po drugie, 112 tys. egzemplarzy oznacza wzrost rejestracji nowych samochodów klasy premium w 2023 roku o 19 proc. w porównaniu do 2022 roku. Tak dużego wzrostu sprzedaży nie mięliśmy od 2017 roku.

 

  • Po drugie i pół: jak zawsze w tym miejscu zwracam Twoją uwagę, że nie ważne, co dzieje się w gospodarce i na świecie, segment premium rośnie dynamiczniej (albo spada mniej) niż segment marek popularnych i cały rynek.

 

  • Po trzecie, 112 tys. egzemplarzy sprawia, że udział segmentu premium w 2023 roku w rynku nowych samochodów osobowych wyniósł rekordowe 24 proc
jak rosnie rynek samochodow premium w Polsce - procentowo
Procentowe wzrosty rejestracji nowych samochodów marek premium w Polsce w latach 2009-2023. Rok 2023 był jednym z lepszych pod względem wzrostu rejestracji r/r.

Ciekawostka:  ponad 50 proc. ze 112 tys. rejestracji samochodów premium wyrobiły w sumie trzy województwa: mazowieckie (34 proc.), śląskie (10 proc.) oraz wielkopolskie (10 proc.). Ma to rzecz jasna związek z największym zagęszczeniem najprężniej działających dużych firm leasingowych w tych województwach.

A teraz chciałem się skupić na wspomnianym wyżej 24-proc. udziale marek premium w rynku nowych samochodów.

 

Jesteśmy coraz bardziej premium

Od początku przygotowywania tych raportów, czyli przez ostatnie 10 lat, wspominam o rosnącym udziale samochodów marek premium w całym rynku nowych samochodów w Polsce.

Jesteśmy tak premium, że w 2023 roku zarejestrowaliśmy w Polsce więcej nowych modeli Porsche niż Fiata.

Dynamikę tego wzrostu najlepiej oddaje fakt, że jeszcze 8 lat temu udział marek premium w rynku wynosił raptem 12 proc. W roku 2022 było to 22 proc. W 2024 roku osiągniemy zapewne poziom 25 proc. Co czwarty nowy, sprzedawany w Polsce samochód, będzie samochodem marki premium. Możemy sobie pogratulować potencjału nabywczego!

W tym miejscu w Twojej głowie mogą pojawić się dwa pytania:

  • jak długo segment premium będzie rósł szybciej niż cały rynek? Czy jest jakaś granica, albo poziom równowagi premium-popularne, do którego dążymy?
  • czy tak dobre wyniki oznaczają, że bogacimy się jako społeczeństwo i stać nas na coraz lepsze samochody?

No to po kolei.

 

Dokąd zmierza rynek samochodów klasy premium w Polsce?

Wszystko wskazuje na to, że rynek nowych samochodów klasy premium w Polsce będzie nadal rósł w najlepsze. Zmierzamy zapewne do czegoś, co moglibyśmy określić poziomem nasycenia samochodami premium. Ten poziom, granica procentowego udziału samochodów marek premium w całym rynku nowych samochodów, jest jednak trudny do określenia. 

Jeszcze 10 lat temu można było przyjąć, że poziom nasycenia to, wzorem rynku niemieckiego sprzed 10 lat, 25 proc. Patrząc na  wyniki rejestracji z 2023 roku w Polsce oraz wstępne dane za styczeń 2024, można zakładać, że poziom 25 proc. zostanie przebity. W styczniu 2024 zarejestrowaliśmy o 35 proc. więcej samochodów premium niż w styczniu 2023 roku.

Co prawda nad gospodarką krąży widmo solidnego resetu, indeksy giełdowe dotarły do punku potencjalnego załamania wzrostów, ale na razie jesteśmy na fali wzrostów i dobrobytu. Wzrosty samochodowych marek premium, w Polsce i na świecie, również powinny trwać w najlepsze. 

 

Czy stać nas na coraz lepsze samochody?

Rok temu odpowiedź na powyższe pytanie ująłem dosyć zgrabnie, więc pozwól, że zamiast parafrazować samego siebie, to po prostu zacytuję.

Interpretowanie rosnącego popytu na samochody od marek premium jako pochodnej bogacenia się społeczeństwa byłoby dosyć naiwne, nawet jeśli częściowo prawdziwe.

Tak dynamiczny i trwały wzrost sprzedaży samochodów premium to przede wszystkim efekt dwóch wyraźnych zjawisk, które obniżają próg wejścia do świata marek premium:

  • rozwoju narzędzi finansowania zakupu samochodu klasy premium,
  • poszerzającej się gamy modelowej, która trafia do coraz większej rzeszy odbiorców.

Kwestie finansowania kierują mnie w stronę średnich cen nowych samochodów w Polsce.

 

Ile średnio płacimy za nowy samochód w Polsce? 

Obecnie ceny najtańszego samochodu od marki premium startują od 107 tys. zł brutto za Audi A1.

Jako tzw. spoiler dodam jedynie, że średnia cennikowa ważona cena (czyli przed doposażeniem) rejestrowanego w Polsce nowego samochodu klasy premium w 2023 roku wyniosła… 305 tys. zł. Czy to więcej niż w 2022? O tym napiszę nieco później.

Średnia cena dla całego rynku to 172 tys. zł, a dla marek popularnych – 137 tys. zł.

Średnia cena nowego samochodu dla całego rynku172 tys. zł
Średnia cena nowego samochodu dla rynku marek popularnych137 tys. zł
Średnia cena nowego samochodu dla rynku marek premium308 tys. zł

A co tam, mogę nawet dodać, że średnia cena rejestrowanego w 2023 roku Audi A1 wyniosła 119 tys. zł.  

Więc to nie jest też tak, że bierzemy to, co najtańsze, byle by miało znaczek premium. Nie, nie.

Do kwestii cen, to my sobie jeszcze wrócimy i bardzo dokładnie je przenalizujemy.

A teraz po kolei.

Wspomniane Audi A1 prowadzi nas do rankingu marek premium. Jednak zanim do tego przejdziemy, to proponuję spojrzeć, kto w ogóle kupuje w Polsce te drogie samochody premium?

 

Firmy vs osoby fizyczne – kto kupuje auta premium w Polsce?

Oczywiście, samochody  klasy premium kupują w przeważającej większości firmy. Innymi słowy: są rejestrowane na floty (CFM, firmy leasingowe, firmy), pewien udział mają też dealerzy oraz importerzy.

Osoby fizyczne, podobnie jak w 2022 roku, to nadal zaledwie 16 proc. zakupów w segmencie premium. Trzeba pamiętać, że osoby fizyczne to również firmy – spółki cywilne i JDG. Tak to już CEPiK sobie ułożył.

kto kupuje samochody premium w Polsce
Kto w Polsce kupuje nowe samochody klasy premium (czyt. na kogo są rejestrowane). Prawie 75 proc. rejestracji to udział flot (firm leasingowych, CFM, itp). Osoby fizyczne (w tym spółki cywilne i JDG) to 16 proc. rejestracji.

Co wynika z powyższego wykresu? Cóż, możemy wnioskować, że zakup samochodu klasy premium bardzo chętnie finansujemy przez odpowiednie firmy.  A te rosną w Polsce dosyć dynamicznie.

 

Ranking samochodów premium w Polsce – gonimy Niemców?

Jak co roku nie mogę się powstrzymać, aby te nasze spektakularne wyniki zakupowo-rejestracyjne w segmencie premium osadzić w pewnym kontekście. Ten kontekst zawsze budzi pewne kontrowersje i obiekcje.

Chodzi o to, że do wyników polskiego rynku samochodów premium przykładam niemiecką ekierkę. I ja wiem, że Niemcy to mało adekwatny rynek do porównania, że lepiej byłoby wziąć Czechy albo Słowację, a może Czechy i Słowację łącznie. Ale, trzeba równać do lepszych, a nie gorszych.

Poza tym wyniki z rynku niemieckiego zawsze dają znacznie ciekawszy punkt odniesienia. I co takiego ciekawego można zauważyć?

  • W Niemczech samego tylko Mercedesa klasy C – 3. najpopularniejszego samochód klasy premium w Niemczech (44 tys. rejestracji) – zarejestrowano więcej niż wszystkich modeli Mercedesa w Polsce.
  • Z kolei sam tylko Mercedes sprzedał w Niemczech trzy razy więcej samochodów (311 tys.) niż wszystkich samochodów premium u Polsce.

Jak widać, mamy jeszcze spory zapas jeśli chodzi o potencjał marek premium na rynku. A ten potencjał częściowo wysysa z nas… miłość do używek.

 

Król importowanych używek jest… premium

Dane rejestracji samochodów importowanych do Polski również dają  nam ciekawy kontekst. Podobno Polska jest jedynym krajem w Europie, w którym importuje się więcej używanych samochodów niż kupuje nowych. I chyba nie jest to powód do dumy.

A wiesz, jaki samochód używany importujemy najchętniej? Oczywiście, że premium – niezmiennie, jest to ociekające prestiżem Audi A4 w średnim wieku około 13 lat. Zaraz za A4 na podium najchętniej importowanych do Polski samochodów używanych mamy Golfa i Astrę.

W 2023 do Polski przyjechało 21 tys. egzemplarzy używanego Audi A4, a to tyle, co wszystkich zarejestrowanych nowych modeli Mercedesa.

Import w 2023 wyniósł 736 tys. samochodów.

I znów pojawia się Audi. Widocznie już nie może się doczekać, żebyśmy przeszli do rankingu marek premium w 2023 roku. Audi nieźle w tym rankingu nawywijało i ma się czym pochwalić.

 

Ciekawostki o naszych preferencjach w kwestii nowych samochodów wg Otomoto

Jak co roku publikacja mojego raportu zbiega się z publikacją raportu „Internetowy samochód roku” przygotowywanego przez Otomoto.”

Raport Otomoto zawsze wnosi mnóstwo ciekawych statystyk opartych na danych z milionów zapytań do wyszukiwarki Otomoto, czyli jednego z ważniejszych uczestników rynku motoryzacyjnego w Polsce. Również dla nowych samochodów. 

Czego dowiadujemy, że z raportu Otomoto za 2023 rok?

Na przykład tego, że bardzo lubimy marki premium.

TOP3 wyświetleń (spośród wszystkich!) marek nowych samochodów osobowych na Otomoto w 2023 roku:

  1. BMW – 11,2 proc.
  2. Audi 10,8 proc. 
  3. Mercedes – 9,5 proc.

 

Oraz tego, że pośród nowych samochodów premium najbardziej pożądamy BMW X5 oraz BMW serii  5. 

TOP10 wyświetleń  modeli nowych samochodów osobowych na Otomoto w 2023 roku:

1. Cupra Formentor 1,60 proc.

2. Kia Sportage 1,58 proc.

3. Škoda Octavia 1,58 proc.

4. BMW X5 1,31 proc.

5. Hyundai Tucson 1,23 proc.

6. BMW Seria 5 1,22 proc.

7. Škoda Superb 1,21 proc.

8. BMW Seria 3 1,12 proc.

9. Audi Q5 1,07 proc.

10. Mercedes Klasa E 1,04 proc.

 

Pozostałe ciekawostki o tym jakich nowych samochodów szukamy na Otomoto:

  • 6 na 10 poszukujących nowego samochodu osobowego interesują auta z silnikiem benzynowym. Rośnie popularność hybryd i EV.
  • Połowa poszukujących nowego samochodu wybiera SUV’a.
  • Prawie 25 proc. użytkowników chce nowy samochód w kolorze szarym.
  • 8 na 10 kierowców preferuje samochody z automatyczną skrzynią biegów.
  • 100-150 tys. złotych to najchętniej wyszukiwany przedział cenowy.

 

To tyle jeśli chodzi o to, co działo się w internecie. Teraz pora na część właściwą mojego raportu, a więc to, co z samochodami marek premium działo się w tzw. realu.

 

Ranking najpopularniejszych samochodowych marek premium w Polsce – wstęp

W rankingu marek premium w Polsce zazwyczaj nie dzieje się zbyt wiele. Układ sił jest stały i przez ostatnie lata nie mięliśmy żadnych spektakularnych wydarzeń. Może za wyjątkiem tego, że  w 2018 roku Mercedes przerwał 8-letnią dominację BMW, wskoczył na pierwsze miejsce i potem bronił pozycji lidera przez dwa kolejne lata. Jednak w 2021 roku BMW odzyskało (należne?) pierwsze miejsce i obroniło je w 2022 roku.

Nie wiem jak Ty, ale ja aż dostaję wypieków, gdy relacjonuję tutaj dla Ciebie te zapasy.  

Dlaczego o tym wspominam? Dlaczego wracam aż do 2018 roku?

Bo rok 2023 na tle tego, co działo się przez ostatnie 10 lat, to istny crash test rankingu marek premium w Polsce. A wszystkiemu winne jest Audi (no i trochę Tesla).

MarkaLiczba pierwszych rejestracji w 2023 roku
1. Audi28024
2. BMW23225
3. Mercedes21339
4. Volvo12542
5. Lexus10496
6. Tesla4634
7. Porsche4281
8. Mini3639
9. Land Rover1744
10. Alfa Romeo1145
11. DS645
12. Jaguar310

Liczba pierwszych rejestracji (sprzedanych egzemplarzy) w 2023 roku

Dokładnie przejrzałem moje historyczne rankingi, a sięgają one 2013 roku. I co się okazuje?

Okazuje się, że Audi w 2023 roku po raz pierwszy przynajmniej od 9 lat wskoczyło na pierwsze miejsce w rankingu marek premium w Polsce. I to wskoczyło… bezapelacyjnie. Spójrzmy na wykres.

ranking samochodow premium Polska 2023 2024 - marki
Ranking samochodowych marek premium wg. liczby pierwszych rejestracji (wielkości sprzedaży) w Polsce w 2023 roku. Pierwszy raz od przynajmniej 10 lat na czele rankingu marek premium w Polsce mamy Audi. I to ze sporą przewagą nad BMW i Mercedesem.

Tak dużej przewagi lidera nad drugim i trzecim miejscem w tabeli marek premium nie mięliśmy dawno. Jak wspomniałem na Instagramie, w Audi Polska mogą otwierać Moeta, bo wykręcili bardzo dobry wynik. Tym bardziej jak na markę z tak starymi i niekonkurencyjnymi względem Mercedesa i BMW modelami w ofercie.

Pora zatem przyjrzeć się temu wynikowi nieco bliżej przez pryzmat procentów.

 

Audi w Polsce w 2023 roku – przewaga wcale nie dzięki technice

Wynik rejestracji, jaki uzyskało Audi w Polsce w 2023 roku, z perspektywy ostatnich 10 lat, można śmiało określić jako dominacja nad Mercedesem i BMW.

Podczas gdy sprzedaż BMW w 2023 roku spadła o 2,4 proc. w porównaniu z 2022, a Mercedesa nie drgnęła (-0,07 proc.), to Audi w 2023 roku sprzedało o prawie 35 proc. więcej niż rok wcześniej.

Kolokwialnie rzecz ujmując Audi w Polsce odkuło się na BMW i Mercedesie za te wszystkie lata poniewierania na 2 i 3 pozycji.

Trzy najchętniej wybierane przez Was modele Audi w Polsce w 2023 roku to:

  1. A3 (sedan i hatchback)– 4261 egzemplarzy,
  2. Q5 i Q5 Sportback – 3863 egzemplarzy,
  3. Q3 i Q3 Sportback – 3737 egzemplarzy.

Trzy najmniej chętnie wybierane przez Was modele Audi w Polsce w 2023 roku to:

  1. TT – 45 egzemplarzy
  2. R8 – 28 egzemplarzy
  3. E-tron – 23 egzemplarzy

Audi może pochwalić się również sporym, bo 50-proc. skokiem rejestracji modeli elektrycznych w 2023 roku.

Dużo działo się też w ogródku RS-ów, czyli wśród modeli Audi Sport. W ciągu dwunastu miesięcy 2023 roku zarejestrowaliśmy 995 nowych modeli RS (2022: 899). W ramach tej gamy modelowej najpopularniejszy okazał się najmniejszy z modeli sportowych, czyli RS3.

  1. RS3 Limousine – 224 egzemplarzy,
  2. RS3 Sportback – 192 egzemplarzy,
  3. RS Q3 Sportback – 181 egzemplarzy,
  4. RS6 Avant – 134 egzemplarzy,
  5. RS Q8 – 90 egzemplarzy.

I gdybyś czytał o tych wynikach na jakimś portalu głównego nurtu, to pewnie w tym miejscu autor postawiłby kropkę w historii sukcesu Audi w Polsce w 2023 roku. Jest sukces, to po co drążyć? Ale!

Jesteś na PremiumMoto, a to oznacza, że to dopiero początek tej historii. Bo kiedy spojrzymy nieco głębiej w dane, to okazuje się, że ta przewaga Audi raczej nie została osiągnięta „dzięki technice”, a bardziej dzięki… rabatom.

Tu muszę jednak zawiesić ten wątek i niczym Szymon Hołownia w Sejmie trzymać twardą ręką porządek przedstawiania wydarzeń w moim raporcie. Do średnich cen samochodów premium oraz do Audi w Polsce jeszcze wrócimy, teraz skupmy się na dalszej części rankingu marek. Mkey? Mkey!

 

BMW w Polsce w 2023 roku – stabilnie, ale ze stratą

Osiągi BMW na polskim rynku, drugi rok z rzędu można określić jako stabilne. Co nie zmienia faktu, że w 2023 roku wypracowało stratę względem 2022. Rejestracje nowych BMW w Polsce spadły o 2,4 proc. A to oznacza, że spadły również udziały BMW w segmencie premium.

Tę stratę BMW Group (siłą wszystkich marek) z nawiązką nadrobiło w ujęciu globalnym, osiągając rekordową sprzedaż ponad 2,5 mln samochodów i wzrost o 6,5 proc. Wróćmy jednak nad Wisłę.

Trzy najchętniej wybierane przez Was modele BMW w Polsce w 2023 roku to:

  1. BMW serii 3 – 3704 egzemplarzy,
  2. BMW X3 – 3 037 egzemplarzy,
  3. BMW X5 – 3 208 egzemplarzy.

No i są jeszcze BMW M. W 2023 roku zarejestrowaliśmy 1245 BMW M.  To wynik lepszy o 49 proc. r/r. Tym samym Polska pozostaje w pierwszej dziesiątce największych rynków BMW M na świecie. Najpopularniejsze modele to BMW M3 i M3 Touring, których łącznie zarejestrowano 405 egzemplarzy.

Całkiem nieźle poradziły sobie również elektryczne BMW – liczba rejestracji wzrosła r/r. o 48 proc. Najpopularniejszy elektryk BMW? i4 z 392 rejestracjami, co przekłada się na 15-proc. wzrost. Dla porównania najpopularniejszy elektryk Audi, Q4 E-tron zgarnął 896 rejestracji.

Świetnie w Polsce radzi sobie również nowe BMW serii 7. Jednak przy 787 rejestracjach i 47-proc. wzroście r/r. nie może pochwalić się tytułem najpopularniejszej limuzyny premium, bo ten tytuł w 2023 roku wywalczyła klasa S. A to prowadzi nas do Mercedesa.

Polska pozostaje w pierwszej dziesiątce największych rynków dla BMW M na świecie. A BMW M3 CS to jeden z najlepszych reprezentantów świata BMW M.

 

Mercedes w Polsce w 2023 roku – tylko jeden model w TOP10

Co ciekawego u Mercedesa w Polsce? Nudy. Marka utrzymała wynik rejestracji z roku 2022, osiągając w 2023 roku marginalną stratę 0,07 proc. Mercedes w podsumowaniu roku pisze o: „kontynuacji strategii wzrostu opartego na wysokiej wartości: zwiększania udziału samochodów luksusowych i sportowych”.

Mercedes koncentruje się więc na AMG, Maybachu, klasie G oraz klasie S. I realizowanie tej strategii najwyraźniej przynosi efekty, bo Mercedes klasy S (wraz z Maybachem S) zakończył 2023 rok z 843 rejestracjami (15-proc. wzrost). Ten wynik zapewnia klasie S  miejsce lidera wśród flagowych limuzyn klasy premium. Sprawia też, że Polska jest drugim co do wielkości rynkiem zbytu klasy S w Europie. Brawo my.

No dobra, a co z bardziej przyziemnymi modelami Mercedesa? Jak one radziły sobie w Polsce? Tutaj mamy pewną ciekawostkę.

Jeśli spojrzymy na TOP10 najpopularniejszych samochodów klasy premium (dokładnie spojrzymy za chwilę, na razie spójrzmy wstępnie), to okazuje się, że w tej pierwszej dziesiątce mamy tylko jeden model Mercedesa – trzeciej siły na rynku premium.

Pierwszy model Mercedesa w rankingu popularności pojawia się dopiero na 7. miejscu i jest to GLC wraz z GLC Coupe. Z drugiej strony trzeba przyznać, że w 2022 roku sytuacja w TOP10 wyglądała tak samo, z tą różnicą, że GLC było na 2. miejscu z 3747 rejestracjami.

Trzy najchętniej wybierane przez Was modele Mercedesa w Polsce w 2023 roku to:

  1. GLC i GLC Coupe – 3651 egzemplarzy,
  2. CLA – 2293 egzemplarzy,
  3. Klasa A – 1717 egzemplarzy.

Mercedes, podobnie jak BMW i Audi może pochwalić się sporym wzrostem rejestracji modeli elektrycznych. Dostawy samochodów elektrycznych wzrosły o 45 proc., do 1250 egzemplarzy. Najchętniej wybieranym samochodem w pełni elektrycznym był ten najtańszy – kompaktowy SUV EQA, którego sprzedaż wzrosła o 14 proc. (289 rejestracji).

A w wolnej chwili zapraszam na mój szczegółowy test najpopularniejszego modelu Mercedesa w Polsce

 

Ranking najpopularniejszych samochodowych marek premium w Polsce – rozwinięcie

Dominacja Audi w Polsce to nie jedyna niespodzianka i nie jedyna duża zmiana w rankingu marek. Kiedy spojrzymy na procentowe wzrosty (i spadki), to od razu widać zdecydowanych zwycięzców i niespodziewanych przegranych.

MarkaProcentowy wzrost/spadek sprzedaży w 2023 vs 2022
Audi34,80%
BMW-2,40%
Mercedes-0,07%
Volvo14,57%
Lexus85,51%
Tesla277,98%
Porsche42,80%
Mini20,42%
Land Rover-9,07%
Alfa Romeo-31,80%
DS-28,09%
Jaguar-47,81%

Procentowy wzrost lub spadek sprzedaży w 2023 vs 2022

Powinienem teraz przejść do Volvo, bo zajęło 4. miejsce w rankingu marek. Jednak znacznie większy sprzedażowy sukces w 2023 roku na polskim rynku osiągnął… Lexus.

 

Lexus w Polsce – spektakularne wzrosty

Z zaciekawieniem obserwuje poczynania Lexusa na rynku premium w Polsce. Przede wszystkim to, jak szybko i agresywnie dogania Volvo, zabunkrowane na 4. pozycji rankingu. Jeszcze 2-3 lata temu Volvo zdawało się nie do ruszenia.

W 2024 roku Lexus zapowiada, że po raz pierwszy w historii wyprzedzi Volvo w rankingach sprzedaży i ja nawet wiem, jak to zrobi. Imię jego „LBX” – nowy, najmniejszy (chociaż wcale nie najtańszy) model Lexusa już na starcie zgarnął ponad 800 zamówień. W tym roku mamy kupić ponad 2000 egzemplarzy LBX-a. To powinno wystarczyć, żeby przy utrzymaniu popytu na pozostałe modele, grzecznie zapukać do rankingowych drzwi z numerem 4 i wyprosić Volvo.

Co prawda Volvo niedawno również wprowadziło do swojej oferty model zbliżony gabarytami do LBX, czyli EX30. Ale EX30 jest wyłącznie elektryczne i droższe od LBX-a. Klienci zainteresowani małym crossoverem klasy premium zapewne chętniej skierują się do Lexusa. Ale ja nie o tym.

Chodzi o to, że w 2023 roku Lexus zanotował 85-proc. wzrost rejestracji i z impetem przebił próg 10 tys. sprzedanych samochodów. Oznacza to również, że Lexus znacząco zwiększył udziały w rynku premium.

Tak dobry wynik, to przede wszystkim zasługa NX-a (3980 rejestracji). Tym samym Lexus NX był najchętniej rejestrowanym modelem klasy premium wśród klientów indywidualnych. Drugi w rankingu popularności Lexusa w 2023 roku był duży RX (2597 rejestracji). Trzecie miejsce dla UX (2411 rejestracji).

lexus-nx-test-opinia-1
A tak wygląda najpopularniejszy model Lexusa w Polsce oraz najchętniej rejestrowany samochód marki premium wśród osób fizycznych. NX.

 

Volvo w Polsce – silne XC60

Z jednej strony Volvo osiągnęło bardzo dobry wynik i solidny 14 proc. wzrost w 2023 roku w Polsce. Z drugiej, z coraz większą obawą spogląda na Lexusa. A  jeśli nie spogląda, to powinno zacząć.

Dobry wyniki Volvo to przede wszystkim zasługa popularności XC60, które odpowiada za połowę rejestracji w 2023 roku w Polsce. Jako ciekawostkę mogę dodać, że Volvo jest najbardziej, że tak powiem, homogeniczną marką premium w Polsce. W sensie jest silna przede wszystkim jednym modelem. Nawet Macan nie dominuje aż tak w strukturze sprzedaży Porsche, jak XC60 w Volvo. Z drugiej strony w globalnej strukturze sprzedaży XC60 odpowiada za 1/3 wolumenu. 

Drugi najpopularniejszy model Volvo w Polsce to XC40 z 2524 rejestracjami. Jednak XC40 jest jednym z niewielu modeli w pierwszej 20. najpopularniejszych samochodów premium,  którego rejestracje r/r. spadły (dokładnie o  3,5 proc.). Trzecie miejsce dla wysłużonego XC90 z 1589 rejestracjami, co oznacza 22 proc. wzrost r/r. W 2023 roku 82 proc. wszystkich rejestrowanych w Polsce modeli Volvo było SUV-ami. A to znaczy, że nie znamy się na samochodach, bo najlepsze, co Volvo ma do zaoferowanie do kombi.

Jednymi z niewielu nowości Volvo w 2024 roku będą: bardzo duży elektryczny SUV EX90 w  cenie od 400 tys. zł i bardzo mały elektryczny SUV EX30 w cenie od 170 tys. zł. A to oznacza, że obok XC60 nadal nie pojawi się żadna znacząca siła napędzająca sprzedaż. Czy wysłużone modele linii XC z 4-cylindrowymi silnikami wystarczą, aby obronić 4. pozycję Volvo w Polsce przed atakami Lexusa?

 

Tesla w Polsce – nowa siła premium na naszym rynku

W 2023 roku zarejestrowaliśmy 277 proc. więcej egzemplarzy Tesli niż w 2022 roku. I nie, w tych „277” nie brakuje przecinka.

Dzięki takiemu wynikowi Tesla przeskoczyła w rankingu marek premium w Polsce w 2023 roku Alfę Romeo, Land Rovera, Porsche i Mini. Kiedy dodam, że 2021 Tesla sprzedała nad Wisłą niecałe 1000 samochodów (a w 2020 – 157), to dobrze widać, jak szybko rośnie ta marka. Zresztą nie tylko w Polsce. Najchętniej wybieranym samochodem na świecie (w ogóle) w 2023 roku była Tesla Model Y.

Model Y była też najchętniej wybieraną Teslą w Polsce – 2502 egzemplarze i jednocześnie najchętniej wybieranym samochodem elektrycznym (nie tylko premium). Drugą w rankingu popularności jest Tesla Model 3 – 1849 rejestracji.

Tak dobre statystyki sprzedaży Tesli to w dużej części efekt bardzo agresywnej  polityki cenowej, za którą nie nadążają samochody elektryczne pozostałych marek premium.

Poznaj fenomen Tesli osobiście. Wynajmij najmocniejszy wariant Tesli Model 3 z JustCars Premium Rent

 

Porsche w Polsce – mocno i konsekwentnie do przodu

Porsche z roku na rok rozpędza się w Polsce równie efektywnie i spektakularnie, co Taycan Turbo S z launch control. +43 proc. w 2023 roku, +50 proc. w 2022 roku. A mówimy o marce,  która sprzedaje najdroższe samochody spośród wszystkich marek premium. I to dwukrotnie droższe niż Audi czy Lexus (więcej za chwilę).

Największym popytem w Polsce, już tradycyjnie, cieszył się ustępujący z rynku spalinowy Macan – 1818 rejestracji i ponad 60 proc. wzrostu r/r. Drugie miejsce dla 911 – 845 rejestracji (130 proc. więcej niż w 2022 roku). Najchętniej wybieramy Macana z 2-litrowym silnikiem, a średnie ceny rejestorwanych egzemplarzy to 318 tys. zł.

Porsche w Polsce radzi sobie bardzo dobrze. Problem w tym, że 2023 rok był ostatnim rokiem obecności spalinowego Macana na rynku. W 2024 roku zostanie zastąpiony nową generacją, która ma już napęd wyłącznie elektryczny. I o ile 2024 rok będzie dla Macana (i Porsche) rokiem przejściowym i spalinowe Macany nadal będą rejestrowane, to w 2025 może nie być już tak kolorowo. Po prostu nie widzę szansy na to, żeby popyt na elektrycznego Macana dorównał popytowi na tego spalinowego… ale może się mylę.

porsche macan 2,0 test opinia 3
W 2023 roku w Polsce zarejestrowaliśmy więcej Porsche niż Fiatów. Porsche w Polsce rośnie niezwykle dynamicznie, a hitem od lat pozostaje najtańszy model, czyli Macan. Pytanie, co dalej z Macanem, który w 2024 roku zostanie zastąpiony nową generacją z napędem elektrycznym.

 

Poczuj, o co chodzi w Porsche. Wynajmij i przetestuj Porsche 911 lub Panamerę z JustCars Premium Rent

 

Mini w Polsce – lepiej niż myślisz

Nieźle w 2023 roku w Polsce poradziło sobie Mini, jak na to, że nowe Mini hatch pojawi się na dobre dopiero w tym roku. Ba, Mini może pochwalić się najlepszym wynikiem w historii obecności na polskim rynku.

Mini hatch zakończyło rok z 1480 rejestracjami, co oznacza 4-proc. wzrost sprzedaży. Skąd zatem 20 proc. wzrost marki Mini w Polsce? To zasługa SUV-a – Mini Countrymana, którego sprzedaż r/r. wzrosła o 44 proc. do 1579 egzemplarzy. Jednak największy, aż 101-proc. wzrost popularności zanotował natomiast MINI Cabrio. Mówimy jednak o marginalnej liczbie rejestracji.

Trzeba pamiętać, że ten rok będzie przełomowy dla Mini (również w Polsce). Po pierwsze od stycznia 2024 roku Mini wprowadziło w Polsce model sprzedaży bezpośredniej. W skrócie: nowe Mini możesz kupić w 100 proc. przez internet (łącznie z finansowaniem) i jedynie odebrać samochód w salonie. 

Po drugie, w tym roku Mini wymieni całą swoją aktualną gamę. Już poznaliśmy nowego hatcha, niebawem przyjdzie pora na następcę dla Countrymana oraz wariacje na ich temat.

mini w Polsce w 2023 roku wyniki sprzedaży
Gama Mini przechodzi obecnie rewolucję, co nie przeszkodziło Mini w uzyskaniu świetnego wyniku w Polsce w 2023 roku.

 

Pozostałe marki premium – sukcesy i porażki w Polsce w 2023 roku

Jak łatwo zauważyć, że w 2023 roku najbardziej oberwało się trzem markom zamykającym ranking premium w Polsce – DS, Alfie Romeo oraz Jaguarowi. To również marki z najbardziej ograniczoną ofertą modeli.

Owszem ta trójka zawsze radziła sobie raczej gorzej niż lepiej, ale dawno nie oberwała spadkami sprzedaży aż tak, jak w 2023 roku. Wygląda na to, jakby Lexus na spółę z Audi wyssali życie z DS, Alfy i Jaguara.

 

Jaguar, Alfa Romeo i DS w Polsce – duże spadki

Weźmy takiego Jaguara: jeszcze w latach 2017-2019 sprzedawał w Polsce około 1500 samochodów rocznie. Na tym tle 310 samochodów w 2023 roku wygląda wyjątkowo mizernie. To tym dziwniejsze, że nowy importer Jaguara w Polsce (Inchcape Polska) działa bardzo prężnie.

Alfa? W ujęciu globalnym w 2023 roku może mówić o sukcesie, bo w Europie sprzedaż skoczyła aż o 47 proc. I jest to największy wzrost r/r. wśród marek premium. Tymczasem u nas… -30 proc. Wygląda na to, że Tonale na razie nie przekonuje polskich kierowców. A może przekonuje, tylko zamówienia z 2023 roku będą realizowane i rejestrowane dopiero w 2024. Najchętniej wybieranym modelem Alfy był SUV Stelvio. Jednak 469 rejestracji oznacza spadek o 48 proc. r/r. Druga w rankingu popularności Alfa to Tonale (406 rejestracji).

DS, cóż… w tamtym roku zyskał 145 proc. i, podobnie jak jakaś szemrana kryptowaluta, w 2023 widocznie musiał odreagować te wzrosty.

No dobrze. Pora te bezwzględne wyniki rejestracji oraz ich procentowe wzrosty i spadki przełożyć na jedną, bardzo ważną statystykę – procentowych spadków bądź wzrostów udziałów poszczególnych marek w rynku premium w Polsce w 2023 roku.

 

Ranking najpopularniejszych samochodowych marek premium w Polsce – zakończenie

Owszem, bezwzględna liczba zarejestrowanych/sprzedanych modeli jest ważną wartością i czymś, czym można się pochwalić światu. Jednak na koniec dnia (i roku) niezwykle istotne są również udziały w rynku. To jak dużą część rynkowego tortu z Waszych pieniędzy udało się zagarnąć dla siebie i odebrać rywalom.

Spójrzmy zatem na ten rynkowy tort klasy premium i procentowe kawałki poszczególnych marek premium w tym torcie. Te procenty również są papierkiem lakmusowym osiągnięć marki w danym roku.

udzialy marek samochodowych marek premium w rynku - Polska 2023 2024
Procentowy udział poszczególnych samochodowych marek premium w rynku premium w Polsce w 2023 roku. Najwięcej udziałów r/r. zyskało Audi.

 

Udziały premium: jak Audi, BMW i Mercedes rozpychają się na rynku

Jak widać, ponad 60 proc. rynku premium w Polsce należy do Audi, Mercedesa i BMW. Napisałbym, że należy niezmiennie, ale w tym aspekcie możemy zaobserwować pewną zmianę.

MarkProcent udziałów w rynku premium 2023
Audi 25,0%
BMW 20,7%
Mercedes19,0%
Volvo11,2%
Lexus9,4%
Tesla4,1%
Porsche3,8%
Mini3,2%
Land Rover1,6%
Alfa Romeo1,0%
DS0,6%
Jaguar0,3%

Patrzę wstecz na raporty z lat ubiegłych i jeśli miałbym się doszukiwać jakiegoś trendu, to takiego, że święta trójca jako kolektyw premium traci panowanie na polskim rynku. Mówiąc inaczej: procenty wskazują na to, że decydując się na samochód marki premium, coraz chętniej wybieramy coś innego niż Audi, Mercedesa i BMW.

W 2021 roku udziały wielkiej trójki wynosiły 70 proc., w 2022 – 68 proc, w 2023 już 64 proc. Jeszcze wcześniej Audi, Mercedes i BMW miały ponad 70 proc. rynku. 

Czy to znaczy, że hegemonia może zostać przełamana? Raczej nie, chociaż to nowy trend, któremu warto zacząć się przyglądać. Dlatego w tym roku przygotowałem nawet odpowiedni wykres, który pozwoli zaobserwować potencjalny trend zmiany naszych preferencji zakupowych.

audi mercedes i bmw w polsce
Kształtowanie się udziałów Audi, Mercedesa i BMW (trzech wiodących marek premium) w rynku premium w Polsce w latach 2017-2023. Wygląda na to, że dominacja niemieckich marek z roku na rok słabnie.

Co dalej z panowaniem Niemców w segmencie premium? Czas pokaże, ale kierunek trendu jest wyraźny.

A teraz spójrzmy jeszcze na to, jak pozostałe marki poradziły sobie w zaciętej walce o udziały w rynku premium. Które zyskały, a które oddały udziały rywalom.

 

Wygrani i przegrani walki o udziały w rynku premium

Procenty nie kłamią, co najwyżej ja mogę dopuszczać się ich nadinterpretacji, ale…

W walce o udziały w rynku premium w 2023 roku w Polsce mamy trzech mocnych liderów. To Audi, Lexus oraz Tesla. To one zagarnęły od rywali najwięcej tortu.

Z kolei najwięcej oddały rywalom Mercedes oraz BMW. 3,8 proc. rynku oddanych przez Mercedesa to doskonała ilustracja powiedzenia: kto stoi w miejscu, ten się cofa.

MarkaProcentowy spadek/wzrost udziałów w rynku premium 2023 vs 2022
Audi4,34%
BMW-4,73%
Mercedes-3,80%
Volvo-0,51%
Lexus3,32%
Tesla2,83%
Porsche0,61%
Mini0,02%
Land Rover-0,49%
Alfa Romeo-0,80%
DS-0,38%
Jaguar-0,36%

Znamy już wyniki liczbowe rejestracji. Przeanalizowaliśmy je również w drugim, procentowym wymiarze. Pora nadać tym danym trzeci wymiar. Ten wymiar to średnia cena sprzedawanych przez daną markę modeli. I tu też będzie ciekawie.

 

Ranking: najtańsze i najdroższe samochodowe marki premium w Polsce

Średnie ceny, te dla poszczególnych modeli i w ramach całej marki, to dane, które pozwalają jeszcze bardziej świadomie spojrzeć na wyniki sprzedaży. Ubierają nagie wartości rejestracji w niezwykle atrakcyjne do analizowania ciuszki.

Na razie skupimy się na średniej cenie rejestrowanych modeli w ogólnym ujęciu poszczególnych marek. Później spojrzymy na średnie ceny konkretnych modeli.

MarkaŚrednia cena modeli rejestrowanych w 2023 roku
Porsche522,433 zł
Land Rover472,597 zł
Jaguar374,700 zł
Mercedes309,786 zł
Lexus305,362 zł
BMW304,130 zł
Tesla280,121 zł
Volvo263,169 zł
Alfa Romeo259,547 zł
Audi242,259 zł
DS213,280 zł
Mini147,746 zł

Ważna uwaga co do cen, które analizujemy. Musimy mieć na uwadze, że to średnie ważone ceny cennikowe. A więc uwzględniają wariant silnikowy, wersję wyposażenia i wszystkie te aspekty, które rozróżniają cenniki. Nie są to jednak ceny transakcyjne, czyli nie uwzględniają tego, co klient doklikał sobie w konfiguratorze po wyborze z cennika konkretnej wersji modelu. A jak wiemy, w markach premium można „doklikać” całkiem sporo. Tak czy inaczej, dla wszystkich marek średnia cena obliczana jest w ten sam sposób, więc daje dobry wgląd w sytuację.

srednie ceny samochodu premium w Polsce - marki
Średnie ceny rejestrowanych w Polsce w 2023 roku modeli samochodów marek premium w ujęciu marek. Porsche od zawsze sprzedaje najdroższe samochody premium. W 2023 roku Audi dołączyło do grona najtańszych marek premium w Polsce.

Jakieś zaskoczenia? Niespodzianki? Przykro mi, ale nie mogę powstrzymać się od komentarza.

 

Najtańsze i najdroższe marki premium w Polsce – komentarz

To jest moment, w którym wracamy do „przewagi dzięki rabatom”, czyli do sprzedażowego sukcesu Audi w Polsce.

Zwróć uwagę, że średnia cena rejestrowanego w Polsce Audi jest aż o ponad 50 tys. zł niższa niż średnia cena BMW oraz Mercedesa. A mówimy o markach z niezwykle zbliżoną ofertą modeli i silników. Spójrz też w jakim otoczeniu znalazło się Audi pod względem ceny rejestrowanego modelu – między DS i Alfą Romeo.

I gdybym był złośliwy, to teraz napisałbym, że to całkiem adekwatna pozycja dla Audi. Pod względem technologii, którą obecnie oferuje w swoich samochodach, Audi faktycznie jest bliżej DS i Alfy niż BMW i Mercedesa. Ale nie jestem złośliwy, więc… No dobra, jestem złośliwy.

Okazuje się, że w 2023 roku Audi było w TOP3 najtańszych marek premium w Polsce i sądzę, że to właśnie ten „szczegół” w dużej części przełożył się na sprzedażowy sukces. Oferta modelowa Audi jest już w większości mocno niekonkurencyjna względem oferty BMW i Mercedesa, a to sprawia, że również tańsza i agresywniej rabatowana. I jak widać chętnych nie brakuje.

No i jest jeszcze Porsche. Te 40- i 50-proc. wzrosty sprzedaży Porsche w Polsce nabierają jeszcze większej mocy, kiedy dodamy do nich fakt, że średnia cena rejestrowanego w Polsce Porsche to ponad 500 tys. zł. A to dwa razy więcej niż w przypadku Audi czy Volvo. I jak widać Porsche radzi sobie ze sprzedażą drogich samochodów nieco lepiej niż Land Rover/Range Rover.

Na tym nie koniec, bo mam jeszcze jeden pakiecik interesujących danych cenowych.

 

Za które marki premium płaciliśmy więcej?

Wiadomo, ceny nowych samochodów nieustannie rosną. No, chyba że mówimy o Tesli.

MarkaProcentowy wzrost/spadek średniej ceny rejestrowanych modeli 2023 vs 2022
Audi2,2%
BMW14,4%
Mercedes9,4%
Volvo10,6%
Lexus9,2%
Tesla-7,6%
Porsche3,1%
Mini10,2%
Land Rover30,4%
Alfa Romeo6,3%
DS0,2%
Jaguar5,5%

Czy już wspominałem, że moje dane nie kłamią? Jasno pokazują, że Tesla była jedyną marką w Polsce (i to nie tylko z tych premium), w której średnie ceny rejestrowanego modelu spadły w 2023 roku w porównaniu z rokiem 2022. Spadły dokładnie o 7,6 proc.

A w której z marek premium średnia cena rejestrowanego samochodu wzrosła najbardziej? W Land Roverze – aż o 30 proc.

Z wielkiej trójki największy wzrost cen rejestrowanych modeli obserwujemy w BMW. Sporo więcej byliście w stanie zapłacić również za Volvo i Mercedesa. No i Lexusa. W zasadzie z trendu zwyżkujących cen wyłamuje się jedynie Porsche. No i Audi.

Zaznaczam, że nie jest to indeks tego, jak dana marka podnosiła ceny swoich modeli, chociaż częściowo również. To przede wszystkim indeks pokazujący, o ile średnio więcej r/r. płaciliście, decydując się na samochody danej marki. Wpływ na zmiany procentowe ma również struktura ilościowa sprzedawanych modeli, ale ta akurat zmienia się jedynie nieznacznie.

 

 

Tym zagadnieniem zamykamy temat rankingu marek premium i ich osiągnięć w 2023 roku na polskim rynku. Sądzę, że rozłożyliśmy go na wystarczająco małe części. Jeśli nie, i jeśli brakuje Ci jakiejś informacji, to koniecznie daj znać w komentarzach. Dołożę wszelkich starań, żeby uzupełnić braki.

Teraz pora na zoom in, czyli wejście na wyższy poziom rynkowej rozdzielczości. Przyjrzyjmy się rankingowi popularności poszczególnych modeli marek premium, cenom tych modeli, silnikom, itp.

 

Ranking TOP10 najpopularniejszych samochodów premium w Polsce

Ja wszystko rozumiem, ale jak to jest, że to Volvo XC60 Wam się jeszcze nie znudziło? Mi już trochę tak.

TOP10 samochodów premium w PolsceLiczba rejestracji nowych egzemplarzy w 2023 roku
Volvo XC606133
Audi A34261
Lexus NX4011
Audi Q53 863
Audi Q33 737
BMW 33705
Audi A43 408
BMW X53 209
BMW X33 185
Audi A62663

 

Volvo XC60 w Polsce – jak Maryla w Crocsach

XC60 porównywałem już do Crocsów z Lidla i Maryli Rodowicz na sylwestrowych scenach. A ono nadal, konsekwentnie, w 2023 roku, 15.(!!) rok z rzędu pozostaje najchętniej wybieranym samochodem klasy premium w Polsce. Ba, wygląda na to, że po tych 15 latach dopiero zaczyna się rozpędzać. Szacuneczek.

Ciekawostka: Volvo XC60 to taki nasz polski fenomen. W Niemczech Volvo XC60 nie widać w pierwszej 50. najchętniej kupowanych samochodów. Ba, nie ma go nawet w pierwszej 20. najczęściej wybieranych samochodów premium.

W ubiegłym roku przygotowałem nawet specjalny wykres z liczbą rejestracji XC60 w poszczególnych latach, począwszy od 2013 roku. W 2023 roku XC60 zdeklasowało samego siebie. Pobiło dotychczasowy rekord rejestracji w Polsce z 5365 egzemplarzy w 2022 do 6133 egzemplarzy. Szacuneczek po raz drugi.

 

Volvo XC60 rozjechało rywali

W 2023 XC60 już nawet nie odskoczyło rywalom, ale ich rozjechało. Spójrzcie jak duża jest różnica między 1. a 2. miejscem w rankingu względem różnic na dalszych pozycjach.

Nawet jeśli zsumujemy wyniki Q5 i Q5 Sportback, lub GLC i GLC Coupe czy BMW X3 oraz X4 (jako X3 coupe), to XC60 i tak pozostaje poza zasięgiem. Swoją drogą, strach pomyśleć, co by było, gdyby Volvo wzorem niemieckich marek premium wypuściło XC60 również w wersji „coupé”.

Warto zwrócić uwagę na fakt, że Volvo XC60 jest silne przede wszystkim firmami leasingowymi oraz CFM. Wśród klientów indywidualnych – osób fizycznych – pierwsze miejsce zajął Lexus NX z 2984 rejestracjami. Nie umniejszam tutaj wyczynu XC60, jedynie informuję.

A teraz, kiedy już znamy zwycięzcę rankingu modeli premium, możemy przejść do reszty stawki. I tutaj pojawia się problem.

ranking samochodow premium Polska 2023 2024
Niewłaściwy, ale oficjalny ranking TOP10 najchętniej wybieranych nowych samochodów marek premium w Polsce w 2023. Niewłaściwy, bo liczy razem rejestracje dla Q3 i Q3 Sportback oraz Q5 i Q5 Sportback, a rozdziela rejestracje np. X5 i X6 i GLC oraz GLC Coupe.

Powyższy ranking TOP10 modeli samochodów premium w Polsce w 2023 nie jest jedynym właściwym. W zasadzie to jest niewłaściwy. Co prawda lider zawsze pozostanie ten sam, ale kolejność pozostałych modeli jest problematyczna.

Dlaczego?

 

Ranking samochodów premium – CEPiK, mamy problem

Przyznam się, że na problem z przygotowaniem jedynego słusznego rankingu TOP10 najpopularniejszych samochodów klasy premium w Polsce zwróciłem uwagę dopiero dwa lata temu.

Mógłbym ten problem pominąć i pozostawić bez komentarza tak, jak robią to wszyscy, ale to przecież są zbyt ważne rzeczy.

Problem pojawia się w tym, jak klasyfikujemy wersje nadwoziowe w SUV-ach. Przecież w ramach jednego modelu SUV-a premium zawsze mamy dwie wersje nadwoziowe – „zwykłego” SUV-a oraz SUV-a coupé.

W TOP10 2023 roku mamy aż 4 modele SUV-ów, z których każdy występuje jako ten tradycyjny i coupé, więc ta kwestia zyskuje na znaczeniu.

Generalnie w ujęciu CEPiK, a więc we wszystkich rankingach modeli, z jakimi spotkasz się w sieci, jest pewna niekonsekwencja. Bo wynik Audi Q3 oraz Audi Q3 Sportback, tak samo jak Q5 i Q5 Sportback jest ujęty po prostu jako wynik Q3 i Q5. Z drugiej strony BMW X3 i BMW X4 liczone są oddzielnie. A przecież X4 to nic innego, jak X3 w wersji coupé – takie X3 Sportback można by rzec. BMW po prostu przyjęło inną strategię nomenklatury w swoich SUV-ach niż Audi. Podobnie z Mercedesem GLC, który w ujęciu CEPiK jest rozdzielony na GLC i GLC Coupe.

Dodam, że w przypadku takich modeli jak Audi A3 czy BMW serii 3 nie ma takiego problemu, bo kombi, hatchback i sedan są liczone łącznie.

 

Rozwiązanie problemu z rankingiem modeli premium

Do powyższego problemu można podejść na dwa sposoby.

Po prostu zignorować tę niekonsekwencje, ale wówczas poszkodowane są BMW i Mercedes. A można poprawić CEPiK i wówczas żadna marka nie będzie poszkodowana, chociaż zgodzę się, że łączenie wyniku rejestracji X3 i X4 (albo X5 i X6) jest nieco wbrew intuicji.  

Jak już wspomniałem, to są zbyt ważne rzeczy, żeby je ignorować, więc nie pozostaje mi nic innego niż poprawienie CEPiK-u. W końcu SUV-y coupe oraz rozmaite wersje nadwoziowe danego modelu to marketingowy zamysł na podkręcenie jego sprzedaży. Jeśli działa, to należy to uwzględnić i docenić niezależnie od tego, jak producent nazywa te wariacje.

 

Ranking TOP10 najpopularniejszych samochodów premium w Polsce – wersja właściwa

Spójrzmy więc na ranking TOP10 najpopularniejszych nowych samochodów klasy premium po odpowiednich modyfikacjach.

TOP10 samochodów premium w PolsceLiczba rejestracji nowych egzemplarzy w 2023 roku
Volvo XC606133
BMW X3+X44 456
Audi A34261
BMW X5+X64 189
Lexus NX4011
Audi Q5 + Sportback3 863
Audi Q3 + Sportback3 737
BMW 33705
Mercedes GLC + GLC Coupe3 651
Audi A43 408

Jak widzisz, po wprowadzeniu nowego ładu w SUV-ach, ranking trochę nam się zmienia. SUV-y BMW okazują się popularniejsze od SUV-ów Audi, a do pierwszej 10 wchodzi Mercedes. No i w pierwszej 10 pojawia się aż 7 modeli SUV-ów.

poprawny ranking samochodow premium Polska 2023 2024
Poprawiony ranking TOP10 najchętniej wybieranych samochodów klasy premium w Polsce w 2023 roku. Uwzględnia łączną liczbę rejestracji dla dwóch wersji nadwoziowych w SUV-ach.

 

Najlepiej i najgorzej radzące sobie samochody premium w Polsce

Rzućmy jeszcze okiem na procentowe wzrosty – bądź spadki – rejestracji poszczególnych modeli z czołowej 20. najchętniej rejestrowanych samochodów klasy premium w Polsce w 2023.

W tej kategorii na plus wyróżniają się trzy modele:

  1. Lexus NX – 150 proc. wzrostu rejestracji r/r.
  2. Tesla Model Y – 539 proc. wzrostu rejestracji r/r. (2502 rejestracje)
  3. Audi Q7 – 113 proc. wzrostu rejestracji r/r. (2344 rejestracje)

Spore wzrosty na tle pozostałych modeli osiągnęły też:

  • Audi A3 – 57 proc.,
  • Audi A4 – 44 proc.,
  • Lexus RX – 46 proc.,
  • UX – 43 proc.

Przy wyniku Tesli trzeba wziąć poprawkę na fakt niewielkiej liczby zarejestrowanych egzemplarzy w 2022 roku, bo to względnie nowy model.

Straty? Niewielkie w przypadku dwóch modeli:

  1. BMW X5 – 4 proc. spadku rejestracji r/r.
  2. Volvo XC40 – 3,5 proc. spadku rejestracji r/r.

Wszystkie pozostałe modele z czołówki rankingu popularności odnotowały wzrost rejestracji r/r.

A teraz pora rozszerzyć nasze spojrzenie na najpopularniejsze modele klasy premium o wymiar… pieniędzy!

 

Ile wydajemy na nowy samochód klasy premium w Polsce?

W skrócie: wydajemy coraz więcej.

Spójrzmy na średnie cennikowe ceny najchętniej wybieranych modeli samochodów klasy premium w Polsce. Podobnie jak w przypadku marek – to średnia ważona cena dla rejestrowanego modelu.

Volvo XC60265 282 zł
Audi A3163 132 zł
Lexus NX291 919 zł
Audi Q5238 859 zł
Audi Q3183 634 zł
BMW 3258 597 zł
Audi A4180 342 zł
BMW X5382 624 zł
BMW X3258 656 zł
Audi A6284 755 zł
Mercedes GLC264 254 zł

Dodam raz jeszcze, że średnia cena rejestrowanego w Polsce nowego samochodu marki premium w 2023 roku wyniosła 305 tys. zł. To około 8 proc. więcej niż w 2022 roku.

srednie ceny samochodu premium w Polsce - modele
Średnie ceny najczęściej rejestrowanych nowych samochodów marek premium w Polsce w 2023 roku. BMW X5 znacząco wyróżnia się na tle pozostałych modeli z TOP10. Zwróć również uwagę na wysoką średnią cenę rejestrowanego Lexusa NX.

Jakieś obserwacje? Wnioski? Ja mam jeden.  

Podobnie jak w roku 2022, również w 2023 w rankingu TOP10 pod względem ceny zdecydowanie wyróżnia się X5. Biorąc pod uwagę średnią cenę na poziomie 380 tys. zł, 8. pozycja X5 w rankingu jest jeszcze bardziej imponująca. Droższy jest jedynie Lexus RX na 11. pozycji. Średnia cena to 403 tys. zł, co też jest spektakularnym osiągnięciem na tle całego rynku.

Średnia dla pierwszej 20. najpopularniejszych modeli premium wynosi 257 tys. zł i BMW X5 oraz RX znacząco wyróżniają się na tle pozostałych modeli. Innymi słowy: z RX i X5 idziecie na bogato.

 

Lexus NX – kandydat na nowego lidera segmentu premium w Polsce

W tym zestawieniu widać również, że szczególną pozycję wśród samochodów klasy premium w Polsce zyskuje nowy Lexus NX. Nie tylko jest najchętniej wybieranym modelem przez klientów indywidualnych, ale zwróć uwagę, że z salonów Lexusa wyjeżdżają dosyć kosztowne konfiguracje NX, w porównaniu do konkurencyjnych modeli. NX jest średnio o ponad 50 tys. zł droższy od Audi Q5, z którym można go zestawić. Znacząco odjeżdża również X3 oraz GLC.

Ceny odCeny rejestrowanych
Lexus NX233 tys. zł291 tys. zł
Mercedes GLC249 tys. zł264 tys. zł
Audi Q5239 tys. zł239 tys. zł
BMW X3239 tys. zł258 tys. zł

A teraz przekonajmy się, które z modeli najbardziej drożały bądź taniały.

 

Samochody premium: jak one drożeją (lub tanieją)?

Przypomnę, że te procentowe wartości nie oddają tego, jak producent podnosił/obniżał ceny poszczególnych modeli. Bardziej pokazują jak rosła bądź spadała średnia cena rejestrowanego przez Was konkretnego modelu – o ile proc. więcej lub mniej płaciliście średnio za dany model. Chociaż jasne, że podwyżki ceny (jeśli wystąpiły, a raczej na pewno wystąpiły) mają wpływ na procenty, które tutaj analizujemy.

Najpopularniejsze modele premiumSpadek/wzrost ceny rejestrowanych egzemplarzy 2023 vs 2022
Audi A6-0,78%
Audi A3-0,76%
Audi Q50,96%
Audi Q31,78%
Audi A43,68%
BMW X36,00%
Lexus NX7,19%
BMW X58,90%
Volvo XC6011,28%
BMW 321,18%
Mercedes GLC21,21%

Jak widać z roku na rok jedynie Audi utrzymało średnią cenę rejestrowanych modeli na poziomie z roku 2022.

W tej kategorii najbardziej na czerwono świeci Tesla. Średnia cena rejestrowanego Modelu Y spadła o 19 proc., a Modelu 3 o 15 proc. i są to najbardziej znaczące spadki spośród wszystkich modeli premium. To wynik wspomnianej wcześniej agresywnej polityki cenowej.

No dobra, jest jeszcze anomalia w postaci 265 egzemplarzy Mercedesa EQE, których średnia cena spadła o 46 proc.  

Miałem już zakończyć ten wątek, ale… Specjalnie dla Ciebie zanurkuje jeszcze głębiej w te dane, bo nie chcę, abyś przy lekturze tego reportu poczuł coś takiego jak niedosyt informacji.

TOP10 modeli z największym spadkiem/najmniejszym wzrostem średniej ceny rejestrowanych egzemplarzy Spadek/wzrost średniej ceny 2023 vs 2022
Mercedes EQE-46,00%
Tesla Model Y-19,24%
Tesla Model 3-15,82%
Porsche Taycan-1,45%
Porsche Cayenne-1,33%
Audi A6-0,78%
Audi A3-0,76%
BMW 10,01%
Porsche 7180,01%
Audi Q50,96%

Skoro powiedziało się A, to trzeba powiedzieć B, a więc wjeżdża kolejna tabelka.

TOP10 modeli z największym wzrostem średniej ceny rejestrowanych egzemplarzyWzrost średniej ceny 2023 vs 2022
Lexus RX16,05%
Mercedes G16,36%
Mini Clubman17,30%
Land Rover Defender18,82%
Mercedes GLC Coupe20,74%
BMW 321,18%
Mercedes GLC21,21%
BMW X123,59%
BMW 229,53%
Audi A769,00%

Ciekawostką w tej tabeli jest Audi A7. Z jednej strony mam Audi A3 i A4, których ceny rejestrowanych egzemplarzy spadły najbardziej spośród wszystkich modeli premium. Z drugiej Audi A7, które ceny skoczyły najbardziej. Słowem: mają rozmach w tym Audi.

Skoro przy cenach jesteśmy, to spójrzmy na ranking samochodów, które uchodzą za droższe, czyli tych z napędem elektrycznym.

 

TOP10 najchętniej wybieranych samochodów elektrycznych w Polsce w 2023 roku

Nie da się ukryć, że w Polsce, jak i na świecie, ranking najpopularniejszych samochodów elektrycznych zdominowała Tesla. Natomiast TOP10 elektryków nie jest zdominowane przez marki premium. 

TOP10 najpopularniejszych nowych samochodów elektrycznych w PolsceLiczba pierwszych rejestracji
Tesla Model Y2502
Tesla Model 31849
Audi Q4 e-tron896
Kia EV6683
Volkswagen ID.4638
Skoda Enyaq iV578
Kia Niro534
Volkswagen ID.3521
BMW i4391
Dacia Spring387

Pod względem średnich cen rejestrowanych egzemplarzy, najdroższym elektrykiem z TOP10 jest BMW i4 ze średnią ceną 319 tys. zł, a najtańszym Dacia Spring 103 tys. zł.

Zbliżamy się do końca naszego wielkiego podsumowania. Jesteś tu jeszcze? To super, bo na zakończenie mam dla Ciebie jeszcze kilka ciekawostek. Są nimi statystyki obrazujące nasze preferencje zakupowe.

 

Samochody premium w Polsce – najchętniej wybierane silniki i rodzaje nadwozia

Powtórzę po raz trzeci – liczby nie kłamią. I jeśli założymy, że moje interpretacje też nie naciągają rzeczywistości, to wychodzi na to, że kiedy przychodzi do wyboru samochodu premium, to bierzemy SUV-a z silnikiem benzynowym (miękką hybrydą).

A teraz konkretnie.

 

Premium są nie tylko SUV-y – jakie rodzaje nadwozia preferujemy w samochodach premium?

Tak, tak, wszyscy wiemy o modzie na SUV-y. Trwa w najlepsze, każdy kupuje SUV-a. Ujmijmy więc tę modę w konkretne wartości procentowe i zobaczmy jakie trendy panują w tej modzie.

najpopularniejsze rodzaje nadwozia w samochodach marek premium
Procentowy udział rodzajów nadwozia w nowych samochodach klasy premium kupowanych w Polsce w 2023 roku. SUV-y stopniowo zyskują na popularności, ale rok 2023 był rokiem wielkiego powrotu… kombi, który zyskało 5 proc. względem 2022 roku.

Nie da się ukryć, że SUV-y cieszą się sporą popularnością w segmencie premium. Większą niż wśród marek popularnych, w których udział SUV-ów w 2023 roku wyniósł równo 50 proc.

Popyt na SUV-y w segmencie premium przybiera na sile. W raporcie z 2019 roku pisałem, że dokładnie co drugi nowy samochód klasy premium kupowany w Polsce to SUV. W 2022 roku SUV-y stanowiły 57 proc. rejestracji w markach premium. Rok później (w 2023 roku) mamy już prawie 59 proc.

Ciekawostka: o ile udział sedanów i hatchbacków w rynku nowych samochodów premium spadł o 1 proc. względem 2022 roku, to warto odnotować zaskakujący, prawie 5-proc. wzrost udziału kombi.

Rosnący udział SUV-ów zapewne się utrzyma. Jednak niekoniecznie będzie on wynikał z naszej rosnącej sympatii do tego rodzaju nadwozia. Bardziej z faktu, że marki premium dają nam w kwestii nadwozia coraz mniejszy wybór. Stopniowo wycinają kombi i sedany, a hatchbacki zastępują crossoverami.

A jak kształtują się nasze preferencje w kwestii rodzaju paliwa, jaki wybieramy do naszego nowego samochody klasy premium?

 

Z prądem czy na prąd – jaki rodzaj napędu wybieramy najchętniej w nowym samochodzie premium?

Nie da się ukryć, że w przypadku źródła napędu, podobnie jak w przypadku rodzaju nadwozia, nasze preferencje są kształtowane na siłę przez producentów, którzy ograniczają nam wybór (np. brak diesla w Porsche i Lexusie).

najpopularniejsze rodzaje napedu w samochodach premium
Jaki napęd wybieramy najchętniej do swojego nowego samochodu klasy premium? Nadal benzynę (lub benzynę z miękką hybrydą). Rośnie udział EV.

W 2022 roku silniki benzynowe oraz wysokoprężne, w tym MHEV (czyli miękkie hybrydy) miały 85 proc. udział w rejestracjach nowych samochodów. W 2023 udział ten spadł do 77 proc.

3 punkty z tej procentowej różnicy wzięły sobie elektryki (z 5 proc. w 2022 do 8,5 proc. udziałów w 2023 roku). Pozostałe 5 punktów procentowych wchłonęły hybrydy – te ładowane z gniazdka (PHEV) i te, które według nomenklatury Toyoty ładują się same (HEV).

Dla porównania, wśród marek popularnych diesel i benzyna zgarniają 73 proc. rejestracji.

Największa różnica w strukturze napędu między markami premium a popularnymi pojawia się w napędzie HEV. Dla marek popularnych wynosi aż 23 proc. i jest to zdecydowanie zasługa popularności Toyoty.

 

 

Zakończenie

I tą piękną Toyotową klamrą – przypominam, że wyszliśmy od rekordowego wyniku Toyoty w Polsce – pozwolę sobie zakończyć 9. edycję mojego corocznego, wielkiego, unikatowego i wyczerpującego (temat oraz autora) podsumowania wydarzeń na rynku nowych samochodów klasy premium w Polsce.

Mam nadzieję, że przy lekturze i sortowaniu zawartości tabelek bawiłeś się równie dobrze, co ja przy analizowaniu tych danych i zabierasz ze sobą sporo wartościowych informacji oraz ciekawostek.

A teraz mam jedną prośbę. Zostaw proszę po sobie ślad w komentarzach, jeśli dotarłeś do tego momentu i jeśli możesz, to podziel się tym wpisem w swoich mediach społecznościowych. 

Bardzo dziękuję za wspólnie spędzony czas. No i zaglądaj tutaj częściej niż raz w roku.

 

justcars-premium-rent-x-premiummoto
Kliknij i wejdź do świata samochodów klasy premium z JustCars Premium Rent
Hej! A widziałeś już znany i lubiany Instagram PremiumMoto? >>
close-image