Może i rok 2018 dopiero się zaczął, ale dla koncernów motoryzacyjnych właściwie już się zakończył. Dokładnie wiedzą, jakie modele i kiedy zaprezentują światu. Skrupulatnie prześledziłem „plany wydawnicze” marek premium, przepytałem działy PR każdej z nich oraz wykorzystałem wszystkie inne źródła, aby przygotować dla Was obszerny i szczegółowy kalendarz nowości. To jedyne takie zestawienie w polskiej sieci. Ba, tych informacji nie znajdziecie nawet w prasie. Zapraszam, sprawdźcie, co i kiedy szykują dla nas samochodowe marki premium w 2018 roku.
Na początek cofnijmy się na chwilę do 2017 roku. Dla samochodów klasy premium w Polsce było to rekordowe 12 miesięcy. Wszystkie marki premium po raz kolejny odnotowały dwucyfrowe wzrosty sprzedaży, a cały rynek samochodów premium urósł o ponad 20 proc. względem 2016 roku. W skali świata również padły nowe rekordy. W skrócie: segment samochodów premium nieustanie nabiera rozpędu. Szerzej o wydarzeniach na polskim rynku samochodów premium napiszę już tradycyjnie w obszernym podsumowaniu. Teraz wracamy do przyszłości.
Nowości od samochodowych marek premium w 2018 roku
Co przyniesie nam rok 2018? Garstkę zupełnie nowych modeli, w przeważającej większości SUV-ów, kolejne generacje modeli już obecnych na rynku, nowe wersje silnikowe i napędowe oraz kilkanaście faceliftingów. Łącznie w trakcie 52 tygodni 2018 roku naliczyłem ponad 70 nowości od samych tylko marek premium. Prym wiodą tu oczywiście najwięksi gracze, przede wszystkim Audi i BMW (niekoniecznie w tej kolejności).
Czy jest na co czekać? Przekonajcie się sami. Poniżej przygotowałem obszerne – jedyna takie – zestawienie premier samochodowych marek premium, które pojawią się na świecie i w Polsce w nadchodzących miesiącach.
Audi jak przystało na markę z jedną z najszerszych gam modelowych przygotowuje dla nas sporo niespodzianek. Właściwie to najwięcej spośród wszystkich marek premium. W sumie to najwięcej spośród wszystkich producentów samochodów.
Potwierdzonych mam 19 nowości. Pojawią się 4 zupełnie nowe modele, nie licząc Audi A7, które już zadebiutowało, a w Polsce dostępne będzie od marca. Nie zabraknie nowych modeli spod znaku RS, kilku kuracji odmładzających i… diesli pod maskami. Pierwsza połowa roku będzie dosyć spokojna w porównaniu z tym, co zacznie się dziać po wakacjach.
Audi
Premiera (debiut światowy bądź rynkowy)*
Kiedy w Polsce?*
Audi A6
Marzec – salon samochodowy w Genewie
Polska prezentacja prasowa odbędzie w połowie czerwca 2018
Audi A1
Wrzesień – salon samochodowy w Paryżu
Październik-grudzień 2018
Audi Q3
Wrzesień – salon samochodowy w Paryżu
Październik-grudzień 2018
Audi Q8
Maj 2018
III kwartał
Audi e-tron
III kwartał 2018
Grudzień 2018
Audi TT (FL)
Może już w marcu w Genewie
Po wakacjach
Audi A7
Grudzień 2017
Koniec I kwartału
Audi SQ2
Przed wakacjami
Druga połowa roku
Aud A8L W12
Przed wakacjami
Druga połowa roku
Audi A6
Co wiemy? Piątą generację Audi A6 oficjalnie poznamy na salonie samochodowym w Genewie, na początku marca. Nie oczekujcie rewolucyjnych zmian na zewnątrz. Spodziewajcie się za to całkowicie nowego wnętrza, pozbawionego fizycznych przycisków – nieco uboższej (zapewne mniejszy wyświetlacz?) interpretacji tego, co mamy w Audi A8 i A7.
Debiutujący w pierwszej kolejności sedan da początek całej rodzinie A6. W 2018 roku poznamy też A6 wersji Avant oraz pod koniec roku – Allroad.
Kiedy w Polsce? Nowe Audi A6 Limousine w Polsce powinno pojawić się już w kwietniu. A6 Avant spodziewany jest w drugim kwartale. A6 Allroad zapewne na początku 2019.
Audi A1
Co wiemy? Jeszcze niewiele. Gdy piszę te słowa, zakamuflowane egzemplarze Audi A1 przechodzą zimowe testy gdzieś daleko na północy globu. Podobno nowe Audi A1 ma występować jedynie jako 5-drzwiowy hatchback (teraz dostępny jest również w wersji 3-drzwiowej) oraz w wersji Allroad (lub City Carver). Będzie dzielić platformę z nowym VW Polo, a więc na pewno będzie większe i lżejsze od poprzednika. Ale to można napisać o niemal każdym nowym modelu tu opisywanym. Nowe Audi A1 powinno zadebiutować we wrześniu na salonie samochodowym w Paryżu.
Kiedy w Polsce? Jesienią (czwarty kwartał).
Audi Q3
Co wiemy? Wiemy, że bazuje na platformie MQB wspólnej z SEAT-em Atecą czy Tiguanem i zadebiutuje w drugiej połowie roku. Wiemy też, że będzie bazą dla Audi Q4, które poznamy w 2019 roku. Q3 jest ciekawym modelem, ponieważ to właśnie w nim zostanie zaprezentowana całkowicie nowa koncepcja wnętrza dla mniejszych modeli koncernu. Czy Audi również w tym przypadku pójdzie w dotyk? Przekonamy się po wakacjach.
Kiedy w Polsce? Podobnie jak A1, w czwartym kwartale 2018.
Audi Q8
Co wiemy? Całkiem sporo, bo Audi już od dawna prezentuje nam koncepcyjne wizje Q8, a zdjęcia egzemplarzy bez kamuflażu krążą po sieci. Spodziewajcie się wnętrza 1:1 jak w A8, opakowanego w napompowane do granic przyzwoitości nadwozie SUV-a w stylu coupe z wielkim ośmiokątnym grillem z przodu i pasem świateł na całą szerokość nadwozia z tyłu.
W tym roku poznamy również usportowioną odmianę SQ8. Potem do oferty dołączy Q8 e-tron. Wiadomo również, że Audi zastrzegło nazwę RSQ8. Niestety pod maską najbardziej sportowej odmiany raczej nie będzie W12 z Bentaygi, ale 4-litrowe V8 z Lamborghini Urusa.
Kiedy w Polsce? III kwartał 2018.
Audi e-tron
Co wiemy? Po pierwsze, że długo czekaliśmy na pierwsze w pełni elektryczne, seryjnie produkowane Audi. Po drugie, e-tron będzie SUV-em (a jakże), konkurentem dla Jaguara I-Pace (więcej poniżej), pod względem designu z pewnością będzie się odróżniał od gamy „tradycyjnych” SUV-ów Audi, a pod względem gabarytów będzie zbliżony do Q5. Możemy spodziewać się trzeciego stopnia autonomii, dwóch ekranów dotykowych we wnętrzu i zasięgu na jednym ładowaniu do 500 km. Audi e-tron ma pojawić się jesienią, ale zamówienia przyjmowane są już od dobrych kilu miesięcy.
Kiedy w Polsce? Oficjalnie zapewne na początku 2019 roku, chociaż możliwe, że jeszcze w grudniu 2018.
Co jeszcze ciekawego szykuje Audi?
Liczne odmiany silnikowe nowego A7 oraz A8. Gama silnikowa tego drugiego (obecnie TDI i TFSI 3,0 V6) zostanie rozszerzona o wersję V8, W12 (dla A8L, rywal dla BMW M760Li V12 – porównywałbym) oraz A8 e-tron, a więc hybrydę typu plug-in.
Natomiast A7, które pojawi się pod koniec I kwartału doczeka się usportowionej odmiany S7 z dieslem pod maską (S7 TDI). Czyli diesle jednak nie są takie złe? Na to wygląda, bo w kalendarzu premier mamy również S6 TDI. Ciekawostką będzie też A7 e-tron.
Audi TT przejdzie facelifting (zarówno roadster, jak i coupe), a Audi Q2 doczeka się usportowionej odmiany SQ2 (to może być całkiem niezły crossover!). Do RS5 Coupe dołączy odmiana Sportback. Gdzieś widziałem również informację o S4 TDI, ale oficjalne źródła nie potwierdzają wysokoprężnej, usportowionej odmiany A4. To chyba tyle z Ingolstad. Zapraszam do Bawarii.
Premiery i nowości BMW w 2018 roku
BMW na 2018 rok przygotowało menu zawierające około 17 nowości, z których najważniejsze będą mieć X w nazwie. Pod koniec roku poznaliśmy X2 (widziałem na żywo, jest bardzo ładne), które trafi do naszych salonów w marcu. Możemy spodziewać się również 5 faceliftingów i kilku naprawdę spektakularnych, zupełnie nowych modeli.
BMW
Premiera (debiut światowy bądź rynkowy)*
Kiedy w Polsce?*
BMW X7
Wrzesień 2018
Koniec 2018
BMW X5
Jesień 2018
Czwarty kwartał 2018
BMW X4
Jesień 2018
Początek 2019
BMW serii 8
Połowa 2018
Początek 2019
BMW serii 3
Wrzesień 2018
Początek 2019
BMW M5
Wrzesień 2017
Marzec 2018
BMW X2
Koniec 2017
Marzec 2018
BMW serii 2 Active/Grand Tourer (FL)
Styczeń 2017
Wiosna 2018
BMW M2 Competition
MINI
MINI Hatch i Cabrio (FL)
Styczeń 2018
Drugi kwartał 2018
BMW X7
Co wiemy? Sporo, bo widzieliśmy już koncept X7, a jak wiadomo, koncepty BMW niewiele odbiegają od wersji produkcyjnych. Ponadto BMW pokazało zdjęcia z linii produkcyjnej X7. Pierwsze opinie dotyczące designu X7 raczej nie są zbyt pochlebne, ale umówmy się, że X7 – podobnie jak Bentayga – ma się podobać Chińczykom i Rosjanom. Nam, tutaj w Europie, wcale nie musi.
X7 to część wielkiej ofensywy BMW w segmencie najbardziej luksusowych samochodów segmentu premium i rywal dla mającego się pojawić Audi Q9. X7 przejmie zapewne większość technologii i rozwiązań z serii 7. Topowa odmiana będzie mieć V12 pod maską. Słowem: będzie na bogato. X7 zadebiutuje jesienią, prawdopodobnie na salonie samochodowym w Paryżu. Pierwsze egzemplarze przedprodukcyjne zjechały z linii montażowych w USA już pod koniec grudnia 2017 roku.
Kiedy w Polsce? Podobno pod koniec roku, chociaż wybrani klienci BMW zobaczą X7 kilka miesięcy wcześniej.
BMW X5
Co wiemy? Że to ważna premiera. X5 jest jednym z najchętniej wybieranych SUV-ów klasy premium i najpopularniejszym SUV BMW. Oznaczone symbolem G05 X5 będzie lżejsze i większe (eureka!) i napędzane zupełnie nowymi silnikami. Konstrukcyjnie będzie całkowicie nowym modelem zbudowanym na platformie CLAR wspólnej z nowym X3.
Nowe BMW X5 poznamy w lecie, a na rynku zadebiutuje jesienią. Ciekawostką jest to, że obecna generacja (F15), obecna na rynku od 2013 roku, nie doczeka się faceliftingu. Po prostu kończy karierę po 5 latach na rynku. BMW podkręca tempo. Podkręca też najmocniejszą odmianę – X5 M, która ma mieć ponad 600 KM!
Kiedy w Polsce? Pod koniec 2018 roku.
BMW X4
Co wiemy? To, że X4 pierwszej generacji (dostępne obecnie) będzie jednym z najkrócej produkowanych BMW w historii. Pojawiło się w 2014 roku, a jesienią 2018 poznamy już drugą generację – na całkowicie nowej platformie (zgadliście, tej samej co X5). BMW, ja nie nadążam!
Zdjęcia nowego BMW X4 bez kamuflażu krążą po sieci już od sierpnia – widać na nich przód bliźniaczy z tym w nowym X3 i niezwykle ponętny tył z wąskimi światłami. Czy powinienem wspomnieć, że nowe BMW X4 będzie lżejsze i większe od obecnego?
Kiedy w Polsce? Dopiero w 2019 roku.
BMW serii 8
Co wiemy? Że to nie będzie SUV. Widzieliśmy już wersję koncepcyjną, więc wiemy całkiem sporo. W sieci krążą już (mniej lub bardziej) oficjalne zdjęcia szpiegowskie. Zapowiada się hot stuff! Najbardziej luksusowy model BMW, rywal dla klasy S Coupe i zdecydowanie coś więcej niż seria 7 w wersji coupe. Widać to chociażby po unikatowym projekcie wnętrza.
Nie zabraknie odmiany M8, która pod maską będzie mieć zapewne 4,4-litrowe V8, chociaż sądzę, że BMW nie odmówi sobie prestiżu i wyposażenia tego coupe w silnik V12. Będzie również wersja carbio. Nie mogę się doczekać. Wiemy też, że BMW zastrzegło następujące oznaczania: 825, 830, 835, 845 and 850.
Kiedy w Polsce? Na przedpremierowych pokazach zapewne jeszcze w tym roku. Na rynku w 2019.
BMW serii 3
Co wiemy? Że będzie wyglądać jak mniejsza seria 5 i mieć oznaczenie G20, a dzięki platformie CLAR stanie się (zgadliście) lżejsza i większa od ustępującej generacji. Nową serię 3, podobnie jak 5 i 7, będziecie mogli parkować zdalnie z kluczyka. Najwyższe wersje otrzymają w pełni cyfrową tablicę wskaźników (vide zdjęcia szpiegowskie), chociaż już sama konsola środkowa nie zmieni się aż tak bardzo. Dobry przedsmak tego, co zobaczymy w nowej serii 3, daje nowe X3.
BMW serii 3 G20 zostanie zaprezentowane we wrześniu, na salonie samochodowym w Paryżu, ale do sprzedaży trafi dopiero w 2019 roku.
Kiedy w Polsce? Najprawdopodobniej na początku 2019 roku.
BMW M5
Co wiemy? Wszystko. M5 zadebiutowało we wrześniu 2017, a pierwsze jazdy testowe już za nami, ale do salonów trafi w marcu w cenie 500 tys. zł. Chwilę potem powinno pojawić się mocniejsze M5 Competition.
Kiedy w Polsce? Już od marca.
Co jeszcze ciekawego w BMW?
Z najciekawszych nowości nie mogę nie wspomnieć o faceliftingu serii 2 w odmianach Gran i Active Tourer. Wiem, czekaliście z utęsknieniem na odświeżone wersji minivanów BMW. Doczekacie się już w marcu na salonie samochodowym w Genewie. W zasadzie BMW 10 stycznia opublikowało wszystkie informacje o tych modelach. Chwilę wcześniej MINI pochwaliło się odświeżonymi wersjami hatchbacka i cabrio. Obyło się bez zmian, które wykraczałby poza standardowe zabiegi odmładzające.
Skoro o faceliftingach mowa, to przejdzie go również i8. Odświeżona wersja tego hybrydowego supersamochodu rozpocznie karierę rynkową w marcu razem z i8 Roadster, którego też już zapewne wszyscy widzieliście.
Co poza tym? M2 Competitnion – to będzie coś! Dlaczego? Bo mówimy o lepszej wersji czegoś, co jest jednym z najlepszych samochodów sportowych na rynku. Lżejsze i mocniejsze M2? Ja już odkładam pieniądze. Mocniejszej i lżejszej odmiany CS doczeka się również M3. O tym modelu wiemy już wszystko: 460 KM, 1200 egzemplarzy, zamówienia przyjmowane będą od maja. To tyle z Bawarii. Nowe Z4 (aka Toyota Supra)? Jeszcze nie w tym roku.
Premiery i nowości Mercedes-Benz w 2018 roku
W porównaniu z Audi i BMW Mercedes-Benz do tematu premier i nowości podchodzi z mniejszym rozmachem. Zadebiutują trzy całkowicie nowe modele, a kilka przejdzie facelifting. Oprócz wnętrza nowej generacji klasy A i 4-drzwiowej odmiany AMG GT większych zaskoczeń raczej nie będzie.
Mercedes-Benz
Premiera (debiut światowy bądź rynkowy)*
Kiedy w Polsce?*
Mercedes-Benz klasy A
Marzec – salon w Genewie
Kwiecień 2018
Mercedes-Benz klasy G
Styczeń – salon w Detroit
Marzec 2018
Mercedes-AMG GT 4D
Marzec – salon w Genewie
Koniec 2018
Mercedes-Benz GLE
Jesień 2018
Styczeń 2019
Mercedes-Benz CLS
Koniec 2017
Luty 2018
Mercedes-Benz klasy A sedan
Czwarty kwartał
Początek 2019
Mercedes-Benz klasy C (FL)
Połowa roku
Koniec 2018
Mercedes-Benz klasy B
Połowa roku
Mercedes-Benz klasy A
Co wiemy? Nową, czwartą generację Mercedesa klasy A poznamy oficjalnie na początku marca na salonie w Genewie. Dokładnie 21 lat po premierze I generacji. Ale już teraz wiemy całkiem sporo. Przynajmniej o wnętrzu, które – muszę przyznać – mocno mnie zaskoczyło. Nie tylko podświetlonymi dyszami nawiewów, ale przede wszystkim tablicą wskaźników i ekranem systemu multimedialnego jak w klasie E. Oczywiście dwa 10-calowe monitory ukryte pod wspólną taflą szkła będą w opcji, ale trzeba przyznać, że Mercedes poszedł na całego.
Wszystko podobno doprawiono szczyptą sztucznej inteligencji (np. w postaci rozbudowanej obsługi głosowej). Mamy mieć do czynienia z najbardziej „wyszukanym” modelem w gamie. Zaskakujące deklaracje jak na model otwierający gamę. Wygląda na to, że poprzeczka w segmencie hatchbacków klasy premium wędruje pod sam sufit. A, no i nowa klasa A będzie większa od poprzednika.
Kiedy w Polsce? Z potwierdzonych informacji wynika, że nowy Mercedes klasy A pojawi się w Polsce w kwietniu 2018.
Mercedes-Benz klasy G
Co wiemy? Wszystko! Oficjalnie nowa Klasa G zadebiutowała na salonie w Detroit w połowie stycznia. Zaskoczenia nie było. Mercedes pobawił się trochę z pasem przednim. We wnętrzu widać sporo nawiązań do klasy E (a może nowej A?) z ekranami systemów biegnących przez pół kabiny. Sama kabina oferuje teraz więcej przestrzeni. Generalnie, zgodnie z oczekiwaniami, klasa G pozostała klasą G.
Kiedy w Polsce? Nowy Mercedes-Benz klasy G w Polsce powinien pojawić się już w marcu.
Mercedes-AMG GT 4D
Co wiemy? Na salonie w Genewie w 2017 widzieliśmy zapowiedź tego modelu, a egzekucję pomysłu na 4-drzwiowego Mercedesa AMG GT poznamy na początku marca na… salonie samochodowym w Genewie. AMG GT 4D zastąpi w gamie Mercedesa CLS-a 63 i będzie poważnym rywalem dla Panamery.
Sprzedaż tej „rodzinnej” odmiany AMG GT rozpocznie się jesienią. Początkowo samochód będzie oferowany z potężnym 4-litrowym V8 o mocy 612 KM z E63 S. Przypomnę, że najmocniejszy AMG GT R ma „raptem” 585 KM. Na szczycie oferty ma pojawić się ponad 800-konna hybryda. Szaleństwo!
Co wiemy? Wiemy, że po jesiennym debiucie tylko przez chwilę będzie najbardziej nowoczesnym SUV-em w gamie Mercedesa, bo kilka miesięcy po nim pojawi się GLS. GLE o oznaczeniu W167 będzie posiadał aluminiowe nadwozie osadzone na całkowicie nowej platformie MRA. W standardzie ma posiadać napęd wyłącznie na tylne koła. Rozwiązania multimedialne we wnętrzu będą podobne do tych w nowej klasie A.
Kiedy w Polsce? Najprawdopodobniej w styczniu 2019.
Co jeszcze ciekawego u Mercedesa?
Przede wszystkim facelifting klasy C i to od razu jej wszystkich wariantów, a więc oprócz sedana również cabrio, coupe i kombi. Pod koniec roku pojawi się też klasa A w wersji sedan (nie mylić z CLA, którego nowa odsłona zadebiutuje w 2019).
W lutym w Polsce pojawi się nowy CLS. Ma technologie z klasy S, napęd hybrydowy i zredukowane do minimum przetłoczenia na karoserii (taki nowy trend). Najmocniejszą wersją nie będzie już 63 AMG, ale delikatnie hybrydowe AMG 53. Warto ciepło przywitać CLS-a, bo jeszcze niedawno spekulowano, że nowy CLS miał w ogóle się nie pojawić i zostać zastąpiony przez AMG GT 4D. Zarzucono jedynie wersję kombi, czyli CLS Shooting Brake. A szkoda.
AMG powinno pokazać S560 Cabrio i S63 Cabrio. Po sieci krążą również zdjęcia nowej generacji klasy B, którą powinniśmy poznać w drugiej połowie tego roku.
Premiery i nowości Volvo w 2018 roku
Rok 2018 w wykonaniu Volvo na szczęście będzie znacznie spokojniejszy w porównaniu z tym, co proponuje wielka trójka z Niemiec. Rynkowy debiut XC40 w marcu oraz jak na razie trzy premiery w drugiej połowie roku. Wszystkie z liczbą 60 w nazwie.
Volvo
Premiera (debiut światowy bądź rynkowy)*
Kiedy w Polsce?*
Volvo V60
Marzec – salon w Genewie
Jesień 2018
Volvo S60
Jesień 2018 (USA)
Początek 2019
Volvo V60 Cross Country
Koniec 2018
Początek 2019
Volvo V60
Co wiemy? Niewiele, ale wiecie, czego się spodziewać. W dużym uproszczeniu – XC60 w wersji kombi. To może być całkiem urodziwy samochód, z wnętrzem zapewne zbliżonym do tego, jakie znamy z XC60. Big news jest taki, że pod maską V60 oprócz 4-cylindrowych jednostek znajdziemy również 3-cylindrowe. Nowe Volvo V60 zadebiutuje na początku marca w Genewie.
Kiedy w Polsce? Możliwe, że pod koniec 2018 roku.
Volvo V60 Cross Country
Co wiemy? Że różnice między V60 a V60 Cross Country będą takie same jak w między V90 a V90 Cross Country. Wiemy więc sporo. A kiedy się pojawi? Pod koniec roku.
Kiedy w Polsce? Najprawdopodobniej na początku 2019 roku.
Volvo S60
Co wiemy? Że jeżeli podoba Wam się design S90, to zapewne z otwartymi rękami powitacie w gamie Volvo nowe S60 (a także dwa powyższe modele). S60 ma pojawić się na rynku pod koniec roku. W pierwszej kolejności zadebiutuje w USA, bo tam wyczekiwany jest z większą niecierpliwością niż u nas.
Kiedy w Polsce? Z pewnością nie wcześniej niż w 2019 roku.
Co jeszcze ciekawego w Volvo?
Nic. Oprócz debiutu XC40 w polskich salonach w marcu.
Premiery i nowości Porsche w 2018 roku
Oficjalne stanowisko Porsche Polska dotyczące „planów wydawniczych” na 2018 rok brzmi: nasza marka nie udziela informacji na temat planowanych premier. Jedynym odstępstwem od tej reguły jest Porsche Mission E, które będzie zaprezentowane w 2019 roku. Ale… od czego ma się swoje tajne źródła w Zuffenhasusen. A te donoszą, że Porsche w 2018 roku zaprezentuje przynajmniej dwie nowości. Czy to będą ważne nowości? W przypadku Porsche wszystko, co nowe, jest ważne!
Porsche
Premiera (debiut światowy bądź rynkowy)*
Kiedy w Polsce?*
Porsche 911 992
Trzeci kwartał 2018
Początek 2019
Porsche Macan (FL)
Kwiecień 2018
Drugi kwartał 2018
Porsche 911 GT3 RS
Marzec – salon w Genewie
Ktoś wie?
Porsche 718 GTS
Grudzień 2017
Pierwszy kwartał 2018
Porsche Panamera/Panamera ST GTS
Trzeci kwartał 2018
Koniec 2018
Porsche Cayenne e-Hybrid
Przed wakacjami 2018
Koniec 2018
Porsche 911
Co wiemy? Jesienią świat pozna kolejną, ósmą generację „911” o oznaczeniu 992. Z zewnątrz „bussines as usual”, ale… Nowości czekają pod karoserią – w postaci zupełnie nowej platformy. A nowa platforma to nowe możliwości. W przypadku 911 oznaczają one najprawdopodobniej pojawienie się w ofercie wersji hybrydowych. Te z kolei znaczą, że nikt oprócz ludzi z Porsche nie będzie już w stanie ogarnąć gamy 911.
Znaczące zmiany w 911 zajdą również we wnętrzu. Ale te łatwo przewidzieć, zaglądając do środka nowego Cayenne. Na 2018 rok – źródła bliskie Zuffenhausen – zapowiadają bazową odmianę Carrera oraz mocniejszą o jakieś 50 KM Carrera S/4S. Porsche 911 generacji 992 poznamy najprawdopodobniej pod koniec roku.
Kiedy w Polsce? Chyba dopiero w 2019.
Porsche Macan
Co wiemy? Najlepiej sprzedające się Porsche w historii przejdzie typowy facelifting i pojawi się już w kwietniu. Zmiany będą tak oczywiste, że egzemplarze testowe poruszają się właściwie bez kamuflażu. Kto wie, może nawet je już widzieliście. Porsche lubi testować na naszych drogach. W Macanie pojawią się nowe silniki, w tym V6 o pojemności 2,9 litra.
Kiedy w Polsce? Skoro światowa premiera ma być w kwietniu, to Macan powinien pojawić się w Polsce jeszcze przed wakacjami.
Porsche 911 GT3 RS
Co wiemy? Że to będzie cudowne zwieńczenie rynkowej kariery obecnej generacji 911. Kwintesencja silnika bez turbo z mocą około 540 KM. Najprawdopodobniej jedynie z automatyczną skrzynią biegów. „Nie ma sensu oferowania GT3 RS z manualną skrzynią, ponieważ na wielu torach oznaczałoby to, że zwyczajne GT3 z PDK będzie równie szybkie co RS z manualem, o ile nie szybsze. Tymczasem RS na torze zawsze musi być tą najszybszą odmianą” – powiedział Andreas Pruniger, szef działu GT w Porsche. 911 GT3 RS zadebiutuje najprawdopodobniej na salonie samochodowym w Genewie, na początku marca.
Kiedy w Polsce? Oby jak najszybciej. Z pewnością kiedy pierwszy egzemplarz pojawi się w Polsce, będzie o nim głośno.
Co jeszcze ciekawego w Porsche?
Porsche zacznie rok od wprowadzenia na rynek zaprezentowanych pod koniec 2017 roku 718 w wersji GTS, a zakończy Panamerą i Panamerą Sport Turismo w wersji GTS. Przygotujcie się na fantastyczne brzmienie, obniżone zawieszenie, moc ponad 450 KM i wrażenia z jazdy nieporównywalne do żadnej innej limuzyny/kombi segmentu premium. Nie jestem przekonany, czy GTS pasuje do charakteru Panamery, ale sądzę, że Porsche umiejętnie zaszczepi jeszcze bardziej sportowego ducha w swoim Gran Turismo.
Wcześniej w ofercie Panamery i Cayennne mogą ponownie pojawić silniki wysokoprężne. Co? Ponownie? Tak, bo diesle dosyć niespodziewanie – przynajmniej dla mnie – jakoś w drugiej połowie 2017 roku zniknęły z cenników Panamery i Cayenne. Szkoda, bo wysokoprężne V8 w nowej Panamerze to było mistrzostwo. A co do Cayenne, to w pierwszej połowie roku do gamy powinna dołączyć odmiana e-Hybrid. Chociaż, wiadomo, źródła w Zuffenhausen mogą się mylić.
Premiery i nowości Lexus w 2018 roku
Japońska marka premium przygotowuje dla nas w tym roku dwie duże nowości, obie raczej w drugiej połowie roku. Obie będą SUV-ami.
Lexus
Premiera (debiut światowy bądź rynkowy)*
Kiedy w Polsce?*
Lexus UX
Marzec – salon samochodowy w Genewie?
Przyjmuję zakłady
Lexus RX L
Połowa 2018
Nie wiadomo, czy w ogóle się pojawi
Lexus UX
Co wiemy? UX-a mieliśmy okazję już poznać w wersji koncepcyjnej. Był zapowiedzą najmniejszego crossovera Lexusa, rywala dla BMW X1, Audi Q2 czy Mercedesa GLA. Biorąc pod uwagę popularność tego segmentu i szał, jaki panował (nawet w Polsce) na Lexusa NX, produkcyjnej wersji UX wróżę udany debiut. Zapewne z miejsca stanie się najpopularniejszym modelem tej marki i najlepiej sprzedającym się Lexusem w historii.
Na chwilę obecną (połowa stycznia) nie wiadomo zbyt wiele. Można spodziewać się ekstremalnej stylizacji – takiej przerysowanej Toyoty C-HR z kabiną przesuniętą mocno do tyłu. Kiedy? UX miał pojawić się już pod koniec 2017 roku. Nie pojawił się, w eterze cisza, polski Lexus milczy. Obstawiam debiut w Genewie.
Kiedy w Polsce? W komentarzach przyjmuję zakłady.
Lexus RX L
Co wiemy? Lexus RX L wpisuje się w trend polegający na dodawaniu dużym SUV-om trzeciego rzędu siedzeń. W Lexusie RX przekłada się to na dodatkowe 11 cm długości przy niezmienionym rozstawie osi. Wiecie, co to oznacza, prawda? Według mnie zaburzone proporcje i ociężały wizualnie tył.
Pierwsze zdjęcia pokazują, że dwie osoby w trzecim rzędzie będą miały do dyspozycji sporo miejsca. Wszystkim pozostałym zabraknie za to miejsca na bagaż. Właściwie to jeszcze nie wiadomo, czy RX L w ogóle trafi do Europy.
Kiedy w Polsce? Całkiem możliwe, że nigdy. Przynajmniej oficjalnie.
Co jeszcze ciekawego u Lexusa?
Niewiele, ale może czymś nas zaskoczy.
Premiery i nowości Land Rovera w 2018 roku
Podobnie jak w przypadku Porsche, również Land Rover (a tym samym Jaguar) oficjalnie nie komunikuje premier. „Producent oficjalnie nie informuje o jakichkolwiek terminach globalnych premier i tak samo nie pokazuje ostatnio konceptów, aby utrudnić chińskim kolegom kopiowanie” – brzmi oficjalne stanowisko. Ale ja i tak swoje wiem i chętnie się tym z Wami podzielę. Tylko nie przekazujcie Chińczykom.
Land Rover
Premiera (debiut światowy bądź rynkowy)*
Kiedy w Polsce?*
Range Rover i Range Rover Sport (FL)
Koniec 2018 roku
Luty, hybryda w lecie
Range Rover Evoque
Wrzesień 2018
Koniec 2018
Land Rover Discovery SVX
Połowa 2018
Koniec 2018?
Range Rover Velar SVR
Lato 2018
Koniec 2018
Ranger Rover i Range Rover Sport
Co wiemy? Wszystko. Wersje po faceliftingu zostały oficjalnie zaprezentowane już pod koniec 2017 roku. Z przodu upodobniły się do Velara. Znaczące zmiany (jak na facelifting) zaszły we wnętrzu, które jest teraz bardzo podobne do tego w Velarze. Na drogach nowe Range Rovery pojawią się już na wiosnę.
Chwilę potem do oferty trafią odmiany hybrydowe (PHEV – hybrydy typu plug-in). Pierwsze jazdy testowe hybrydowymi Rangami odbyły się już pod koniec grudnia. Range Rover P400E ma 300-konny, 2-litrowy, 4-cylindrowy silnik pracujący w porozumieniu ze 120-konnym silnikiem elektrycznym. Na bateriach przejedzie do 50 km. Dziennikarze chwalą całkowicie nowe wrażenia z jazdy w terenie wyłącznie na prąd, ale mają pewne zastrzeżenia do hałasu silnika spalinowego przy stanowczym przyspieszaniu.
Kiedy w Polsce? Hybrydy w lecie, standardowe odmiany już w lutym.
Range Rover Evoque
Co wiemy? Oficjalna premiera powinna mieć miejsce na salonie samochodowym w Paryżu, czyli na początku września. Range Rover Evoque o oznaczeniu L551 na rynek trafi na początku 2019 roku. Z wyglądu Evoque nadal pozostanie Evoqiem, we wnętrzu będzie natomiast bardziej Velarem z dwoma ekranami dotykowymi i cyfrową tablicą wskaźników w opcji.
Obędzie się bez rewolucji w przypadku platformy. Ta obecna (już nieco leciwa) przejdzie jedynie zasadnicze modyfikacje, tak by zapewnić lepszy komfort. Zwiększy się rozstaw osi – będzie identyczny jak ten w E-Pace. Nieznacznie powiększy się również przestrzeń we wnętrzu.
Druga generacja Range Rovera Evoque zostanie pozbawiona 3-drzwiowej odmiany – obecnie stanowi ona 2–3 proc. sprzedaży. Nie będzie też (przynajmniej na początku) cudownie niedorzecznej wersji cabrio. Tzn. będzie, bo „stary” Evoque Cabrio pozostanie w ofercie.
Kiedy w Polsce? Pod koniec roku 2018.
Co jeszcze ciekawego u Land Rovera?
Dwa samochody, które bardzo chętnie zobaczyłbym u siebie w garażu. Pierwszy to Land Rover Discovery SVX, czyli najbardziej „dopasiona” i uterenowiona odmiana z 5-litrowym V8 pod maską. Wiemy już o niej wszystko, bo Disco SVX został zaprezentowany we wrześniu na salonie we Frankfurcie. Ale dopiero w połowie 2018 pojawi się na rynku.
Drugi (jeszcze nie potwierdzony) to Range Rover Velar SVR. Kto przynajmniej raz w życiu słyszał i widział coś ze znaczkiem SVR, ten wie, o czym mówię. Usportowiony, bardziej agresywnie wystylizowany i pierońsko głośny Velar – nic więcej do szczęścia nie potrzeba. Byle do lata.
Nowości i premiery Jaguara w 2018 roku
U Jaguara zasadniczo wszystko jasne, pewne i potwierdzone. Wśród nowości nie pojawi się nic, co nie byłoby SUV-em.
Jaguar
Premiera (debiut światowy bądź rynkowy)*
Kiedy w Polsce?*
Jaguar E-Pace
Już jakiś czas temu
Styczeń 2018
Jaguar I-Pace
Marzec – salon w Genewie
Lipiec 2018
Jaguar F-Pace SVR
Lato 2018
Jesień 2018
Jaguar E-Pace
Co wiemy? Wszystko. E-Pace właśnie rozgaszcza się na naszym rynku. Pierwsze jazdy testowe w Polsce odbyły w grudniu i styczniu i ja również się na nie załapałem. Moja opinia pod zdjęciem poniżej.
Co wiemy? Debiut wersji produkcyjnej jest potwierdzony na salonie samochodowym w Genewie. Poza tym o I-Pace wiemy wszystko. Niektórzy już nim jeździli. Mimo bardzo zbliżonej nazwy I-Pace będzie wyglądać zupełnie inaczej niż E-Pace. Wielkością bliżej mu do F-Pace.
Zasięg około 500 km, moc – około 400 KM i 700 Nm (oczywiście od „samego dołu”) z dwóch silników elektrycznych. 0–100 km/h w mniej niż 4 s. To będzie petarda na prąd.
Kiedy w Polsce? Potwierdzony termin to lipiec 2018. Zwróćcie uwagę, że to nie Audi, BMW czy Mercedes, a Jaguar jako pierwszy zaoferuje w Polsce czysto elektrycznego crossovera. I to jest dopiero niespodzianka.
Co jeszcze ciekawego u Jaguara?
Jaguar F-Pace SVR – najmocniejszy SUV w historii Jaguara. Rywal dla Macana Turbo, Alfy Romeo Stelvio Quadrifoglio, jak i BMW X3 M (w przygotowaniu). 5-litrowe V8 pod maską. Osiągi zbliżone do RR Sport SVR, a więc niewiele ponad 4 s do 100 km/h. Najbardziej drapieżny F-Pace powinien pojawić się w lecie.
Nowości i premiery Infiniti w 2018 roku
Infiniti na ten rok przygotowało mnóstwo spektakularnych premier. No dobra, żartowałem. Będzie jedna, ale ważna – japoński rywal dla Audi Q5 czy BMW X3.
Premiery Infiniti
Premiera (debiut światowy bądź rynkowy)*
Kiedy w Polsce?*
Infiniti QX50
Koniec 2017
Przełom 2018/2019
Infiniti QX50
Co wiemy? Wszystko, bo samochód pokazano już pod koniec 2017 roku na targach w Los Angeles. Druga generacja QX50 bazuje na zupełnie nowej platformie. Z niemieckimi konkurentami nie będzie mieć łatwo, bo jak na razie Infiniti przewidziało tylko jeden silnik – 2-litrowy, benzynowy z turbo. Moc – 286 KM.
Co do turbo, to nie będzie pierwsze lepsze turbo, ale VC-Turbo. Silnik będzie posiadać zmienny stopień sprężenia – variable compresion. I to ma być duża rzecz. „Technologia zmiennego stopnia sprężenia to przełom w świecie jednostek napędowych” – przyznaje Randy Parker, wiceszef Infiniti. Cóż, trzymam kciuki, dodam tylko, że silnik ze zmiennym stopniem sprężenia w 2001 roku próbował rozwijać Saab. A wszyscy wiemy, jak skończył Saab.
Lekki dreszczyk emocji w przypadku QX50 wywołuje informacja, że przełomowy silnik VC-Turbo połączono z mniej przełomową bezstopniową skrzynią CVT.
Kiedy w Polsce? Potwierdzone źródła mówią, że najwcześniej w grudniu. Chociaż grudzień to w Polsce wyprzedaż rocznika, więc prawdopodobnie premiera zostanie przesunięta na początek 2019 roku. Infiniti nie ma zbyt wielu nowości, dlatego wrzucę dużo zdjęć tej jednej, a co.
Co jeszcze ciekawego w Infiniti?
Raczej nic.
A co z resztą marek premium?
Pozostałe
Premiera (debiut światowy bądź rynkowy)*
Kiedy w Polsce?*
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio
Koniec 2017
Styczeń 2018
DS7
Koniec 2017
Marzec 2018
Cóż, Alfa Romeo po dwóch spektakularnych premierach w 2017 roku zwalnia tempo w 2018. Oprócz rynkowego debiutu Stelvio Quadrifogilo, którą już wszyscy znamy, w kalendarzu nie ma nic nowego.
DS konsekwentnie zakrada się do segmentu premium. W marcu 2018 roku do naszych salonów trafi DS7 w cenie od 127 900 zł. Na koniec roku DS planuje jeszcze jedną premierę.
Update – premiery, o których zapomniałem
Umknęły mi dwie premiery. Pierwsza to Audi R8 po faceliftingu, które pojawi się w polskich salonach w połowie roku. Druga to Lexus EX, czyli mniejszy następca GS-a. Premiera w drugiej połowie roku.
Uwagi do zestawienia
*Dołożyłem wszelkich starań, aby podane tutaj daty premier, prezentacji i debiutów rynkowych na świecie i w Polsce były jak najbliższe prawdy. Niestety, nie licząc premier na salonie samochodowych w Genewie (ewentualnie we wrześniu w Paryżu), informacje te są trudne do ustalenia, nawet u źródła. Dlatego nie traktujcie tych dat jako pewniaków. Daty premier mają na celu dać Wam ogólną wiedzę na temat tego, co i (mniej więcej) kiedy będzie się działo w segmencie samochodów klasy premium w 2018 roku. W skrócie: o ile cześć „co” jest określona w miarę precyzyjnie, to w przypadku „kiedy” mogą pojawić się pewne rozbieżności.
Jeżeli macie jakieś dodatkowe informacje na temat premier i ich terminów, to zachęcam do podzielenia się tą wiedzą w komentarzach. Dajcie też znać, na którą z premier czekacie z największą niecierpliwością.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.